Permalänk
Medlem

Magic mirror - PIR

Hej

Fick för mig att testa sätta upp en Magic mirror.

Tänkte kolla om någon här lyckats få till funktion att slå på/av skärmen via en PIR-sensor?

Har testat 3 olika moduler för det men ingen av dem funkar (eller, jag har inte fått dem att fungera).

Jag har googlat som tusan och hittat vissa trådar där de säger sig ha löst det med lite egen kodning - vissa verkar då ha fått det att fungera, andra inte.

Info:
Har just nu en Pi 3B+ ifall det är av betydelse. Har även en 4:a liggandes ifall den av någon anledning skulle klara det bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde väl gå att bygga nått om du kan styra skärmen bra, jag gissar att det är där det svåraste biten ligger för du menar väl att du vill slå av och på skärmen via sensorn ? Jag tror du framförallt behöver välja rätt skärm så att den går att styra på ett bra sätt eller kan moddas så den funkar bra, skärmen bör väl kunna starta snabbt och utan att visa en massa loggor och bös ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde väl gå att bygga nått om du kan styra skärmen bra, jag gissar att det är där det svåraste biten ligger för du menar väl att du vill slå av och på skärmen via sensorn ? Jag tror du framförallt behöver välja rätt skärm så att den går att styra på ett bra sätt eller kan moddas så den funkar bra, skärmen bör väl kunna starta snabbt och utan att visa en massa loggor och bös ?

Hej

Jo precis. Skärmen ska slå på när sensorn registrerar rörelse, sen sätter man timer att den t.ex slår av 5 min efter sista rörelse.

De moduler som finns att ladda ner verkar ha slutat supportas, så det lutar åt att testa att lösa detta med nåt script istället.
Jag är troligen på nivå 2/100 när det gäller all form av programmering - men det är väl aldrig för sent att grotta ner sig och lära sig lite

Jag har testat sensorn med ett script jag hittade - så den funkar som den ska.
Sen går skärmen att slå av/på via HDMI-porten. Har testkört "vcgencmd display_power", att sätta denna till 0/1 via SSH funkar för att slå av/på skärm.
Hittade en sida igår med lite info om ett script som ska kunna ordna detta - får prova det ikväll.
Det hade ju varit skönast att ha detta via en modul i MM men jag har nästan gett upp att hitta ett som fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Såklart man lyckas hitta en lösning bara för att jag tog upp ämnet här i forumet

Gjorde nästan exakt som det framgår av länken nedan
https://www.putorius.net/using-pir-sensor-for-motion-detectio...

Det jag ändrade på är den sista delen, dvs autostart av scriptet.
Kör det via PM2 istället....eftersom jag inte fattade den delen