Är intresserad att göra en Diceware randomizer i Javascript på en lokal HTML-sida. Bara för att JS/HTML är mest operativsystem-oberoende.
Mer specifikt: Jag har en ordlista (lokal textfil) med 7776 rader, där varje rad innehåller 1 ord. Är väldigt intresserad att skapa ett Javascript på lokal HTML sida som slumpvis väljer ut typ 5 olika radnummer i textfilen, och skriver ut orden (texten) som finns på respektive rad på HTML-sidan.
Kanske blir lättare att lägga in alla 7776 orden i en kolossal array i koden på HTML-sidan, när man tänker på det. Behöver inte ha möjligheten att ändra listan i vilket fall.
Har försökt hitta liknande på nätet, men det finns knappt några. Och det finns dessutom bara med textfiler laddade med märkliga ord, och jag vill använda svenska ord.
Det här ligger lite norr om min JS kunskap så jag undrar över bäst strategi att göra det här på. Undrar om man kanske kan lägga upp det här med en enkel loop som väljer slumpvisa tal? Eller hur skulle ni göra det? Har en känsla av att jag krånglar till det i huvet, att det kan vara väldigt enkelt ...
var c = "Bil";
var d = "Glass";
var e = "Varg";
var thing = window['cde'.charAt(Math.floor(Math.random()*3))];
document.write('Scriptet valde: ' + thing);