Få X och Y värden från activity_main.xml i Android Studio istället för DPI.
Just nu arbetar jag med bitmap i Android Studio som använder upplösnings värden för att bestämma vart ett objekt kommer sättas. Men när man använder sig av vanliga textview, button eller imageview i activity main så får man DPI värden kan jag ändra så att får upplösningens värderna av objekten istället så att jag enklare kan placera ut objekt i min en bitmap. På så sätt kan jag först skapa en hel layout vars delar jag sedan ersätter med en bitmap. Just nu så består min xml res av cirka 565 y och 320 x i dpi värden vilket gör dom värdelösa för att användas på en bitmap. Så kan jag byta ut dpi till upplösnings värden eller finns det någon formel som konverterar dpi till upplösning?
edit: En till fråga kring samma ämne, när jag lägger till en bild i en bitmap så är bilden större än vad den borde vara, en bild jag har är 76 x 76 dess storlek i en bitmap är dock 200 x 200 varför?
Du vill göra din design efter fysiska mått, dvs. Millimeter eller tum. Ponera att din app körs på två olika mobiler som båda har en 7" skärm. Men den ena är 1k upplösning och den andra är 2k. Allt blir m.a.o. hälften så litet på ena telefonen jämfört med den andra.
Använd bilder som är högupplösta nog att funka även för dom mest högupplösta skärmarna, och skala ner efter behov i appen.