Permalänk
Avstängd

Höga fps men frekventa smålagg

Jag börjar bli galen på mitt nya bygge.

Jag har försökt välja schyssta komponenter och inte direkt sparat in på någonting, ändå lyckas jag inte bli av med smålagg (eller "stutters" på engelska). Det gäller hittills endast spelet PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG). Mina fps ligger i princip alltid över 120 och spelet flyter på jättefint förutom det. Problemet kvarstår oavsett om jag kör "Very low" på alla grafikinställningar eller "Ultra". Så det är INTE spelets inställningar.

Jag har läst att det finns flera som har samma problem med detta spel, oavsett hur äckligt dyra grafikkort de köpt. Det gör att jag blir lite lugnare, men jag vill ju ändå eliminera problemet för att kunna njuta av spelet fullt ut.

Jag har provat med två olika moderkort och två helt olika typer av moderna grafikkort. Samma resultat. Jag har även använt DDU för att blåsa datorn på drivrutiner helt och installerat de allra senaste från nvidias hemsida.

Jag undrar alltså, vad kan det vara för fel? Kan det vara nätagget som är defekt? Eller processorn? Eller minnet? Kan det vara att någon kombination jag kör kolliderar på något vis?

Mina komponenter:

Hårddiskar: Kingston NV1
Nätagg: Fractal Design ION Gold 650W
Minne: Kingston Fury 32GB 3600MHz CL18
CPU: Ryzen 5600G m. Noctua NH-L9a-AM4
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-i
GPU: Testat både 3060ti och 6600XT.

Kan jag testa och utesluta fler komponenter än moderkort/GPU i denna felsökning på något sätt?

Jag är beredd att posta min kollektion av pingvinstänger till den som hjälper mig med lösningen. Men jag är väldigt tacksam för allt som kan leda mig närmare ett laggfritt PUBG.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att en gammal drivrutin kanske fungerar bättre, kan vara ljud, gpu sen har väl amd en hotfix inbound I maj för CPU som krånglande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Testa byta Windows Energischema: Hög Prestanda

Har du en G-sync skärm? Prövat V-sync av/på (med en omstart av spelet)?

Skrivet av Swedishchef_90:

Kan vara så att en gammal drivrutin kanske fungerar bättre, kan vara ljud, gpu sen har väl amd en hotfix inbound I maj för CPU som krånglande

Det brukar vara strul om man inte installerar chipset drivers till AMD. Ta den senaste från moderkortets hemsida!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Den här lösningen har hjälpt mig genom åren för att bli av med smålagg/micro stutters främst i PUBG men även andra spel:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Finns även ett program (från utvecklarna av DDU) som gör samma sak men är lite mer avancerat:
https://www.wagnardsoft.com/ISLCw
Inte testat själv, kör på fortfarande på den äldre lösningen där man skapar en aktivitet i schemaläggaren som är beskrivet i första länken.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan vara så att en gammal drivrutin kanske fungerar bättre, kan vara ljud, gpu sen har väl amd en hotfix inbound I maj för CPU som krånglande

Tack för tipset med hotfix och ljud. Jag testar just nu att köra ett externt ljudkort och ser om det påverkar stutters.

Skrivet av Pontooz:

Testa byta Windows Energischema: Hög Prestanda

Har du en G-sync skärm? Prövat V-sync av/på (med en omstart av spelet)?

Det brukar vara strul om man inte installerar chipset drivers till AMD. Ta den senaste från moderkortets hemsida!

Jag testar "hög prestanda" nu så får vi se. Det är inte sync-problematik iaf. Tack för tipset!

Skrivet av D-ryd:

Den här lösningen har hjälpt mig genom åren för att bli av med smålagg/micro stutters främst i PUBG men även andra spel:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Finns även ett program (från utvecklarna av DDU) som gör samma sak men är lite mer avancerat:
https://www.wagnardsoft.com/ISLCw
Inte testat själv, kör på fortfarande på den äldre lösningen där man skapar en aktivitet i schemaläggaren som är beskrivet i första länken.

Intressant! Men vad gör denna lösningen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rensar datorns standby-minne typ cache, där program/filer lagras som inte aktivt används.
Redditlänken visar hur man schemaläggaren den uppgiften att köras med x tid mellan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Rensar datorns standby-minne typ cache, där program/filer lagras som inte aktivt används.
Redditlänken visar hur man schemaläggaren den uppgiften att köras med x tid mellan

Tack för förklaringen.

Jag återkommer med resultat efter lite testning.

Permalänk
Medlem

Är inte PUBG, Fortnite, COD och liknande ökända nu för tiden för att dessa små stutters händer alla, oavsett om man har en 10 000 kronors rigg eller en för 40 000kr? Känns som att alla mina polare gnäller över liknande problem i dessa spel och ingen av dom lyckas få bort det helt. Jag gissar att det är optimeringen som inte blir 100% då spelet är beroende av kommunikation med servrar och andra användare och att dom som gjort spelen har riktiga problem med att lyckas optimera det hela fullt ut.

Permalänk
Medlem

Kanske relaterat till Window och AMD's TPM här också? Tydligen tar det tid att accessa TPM modulen och därav resultera i fördröjningar som kan upplevas som lagg, även ljud kan påverkas. Tror vissa moderkort fått ny AGESA version 1.2.0.7, men kanske inte alla.

Permalänk
Medlem

Är det konstanta stutters eller känns det mer som sporadiskt fryslagg?
Jag och ett par kompisar återvände nyligen till pubg, och för mig och en till så hade vi både fryslagg och kraschar.
Jag på Intel och han på amd.
För mig så hjälpte det att byta till directx 11 enhanced för att få bort kraschar, men vad som hjälpte oss båda för att få bort fryslagg var att dra en reboot precis innan vi skulle spela, löjligt jag vet.
Ibland när man har glömt att starta om så får man gömma sig och dra en reboot midgame och det försvinner direkt

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, men för mig försvann problemet när jag uppdaterade till windows 11.
Lagg med nyinstallerat windows 10 men laggfritt med nyinstallerat windows 11. Ingen aning om möjlig anledning men det var iaf samma problem, samma spel och liknande hårdvara.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturn5:

Är inte PUBG, Fortnite, COD och liknande ökända nu för tiden för att dessa små stutters händer alla, oavsett om man har en 10 000 kronors rigg eller en för 40 000kr? Känns som att alla mina polare gnäller över liknande problem i dessa spel och ingen av dom lyckas få bort det helt. Jag gissar att det är optimeringen som inte blir 100% då spelet är beroende av kommunikation med servrar och andra användare och att dom som gjort spelen har riktiga problem med att lyckas optimera det hela fullt ut.

Jo det verkar som att det kan hända oavsett hur dyr eller billig rigg man har.

Skrivet av orr:

Är det konstanta stutters eller känns det mer som sporadiskt fryslagg?
Jag och ett par kompisar återvände nyligen till pubg, och för mig och en till så hade vi både fryslagg och kraschar.
Jag på Intel och han på amd.
För mig så hjälpte det att byta till directx 11 enhanced för att få bort kraschar, men vad som hjälpte oss båda för att få bort fryslagg var att dra en reboot precis innan vi skulle spela, löjligt jag vet.
Ibland när man har glömt att starta om så får man gömma sig och dra en reboot midgame och det försvinner direkt

Här är ett exempel på den typen jag upplever och här är ett som är betydligt värre vilket jag bara upplevt någon enstaka gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Den här lösningen har hjälpt mig genom åren för att bli av med smålagg/micro stutters främst i PUBG men även andra spel:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Finns även ett program (från utvecklarna av DDU) som gör samma sak men är lite mer avancerat:
https://www.wagnardsoft.com/ISLCw
Inte testat själv, kör på fortfarande på den äldre lösningen där man skapar en aktivitet i schemaläggaren som är beskrivet i första länken.

Jag kan meddela att detta inte löste mitt problem, men det kan vara så att det minskat iaf.

Kommer även att testa externt ljudkort och se om det kan ha något med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av "Game Mode/Spelläge" i Windows samt inaktivera "Snabb Start".

Hur du stänger av båda dessa finner du enkelt genom att googla. Hoppas det hjälper!

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arotica:

Prova att stänga av "Game Mode/Spelläge" i Windows samt inaktivera "Snabb Start".

Hur du stänger av båda dessa finner du enkelt genom att googla. Hoppas det hjälper!

Hittade spelläge och stängde av det. Men "Snabb Start" på Windows 11 hittar jag inte. Du får gärna hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Hittade spelläge och stängde av det. Men "Snabb Start" på Windows 11 hittar jag inte. Du får gärna hjälpa mig!

Kan hända att det är annorlunda för windows 11 men såhär gör jag på windows 10;
Det heter också fast startup, ska finnas under energialternativ -> Ange hur strömbrytarna ska fungera -> Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Kör du över wifi eller trådadat internet?

Här är lite andra tips: https://appuals.com/how-to-fix-pubg-lagging/

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att titta närmare på inställningar i nvidias kontrollpanel.
Har ett minne av någon inställning kallad "Low Latency Mode" som orsakade stutter för folk om det var aktiverat.

Edit, det kan ha andra inställningar än vad som är förvalt i generella för applikation om de har profiler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arotica:

Kan hända att det är annorlunda för windows 11 men såhär gör jag på windows 10;
Det heter också fast startup, ska finnas under energialternativ -> Ange hur strömbrytarna ska fungera -> Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga

Nej hittar tyvärr inget med strömbrytare och har det på engelska dessutom. Men tack för tipset ändå!

Skrivet av Viita:

Jag skulle börja med att titta närmare på inställningar i nvidias kontrollpanel.
Har ett minne av någon inställning kallad "Low Latency Mode" som orsakade stutter för folk om det var aktiverat.

Edit, det kan ha andra inställningar än vad som är förvalt i generella för applikation om de har profiler.

Tack för tipset. Jag hade redan "Low Latency Mode" avstängt men prövade nu att sätta det på "Ultra" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Nej hittar tyvärr inget med strömbrytare och har det på engelska dessutom. Men tack för tipset ändå!

Control Panel -> System and Security -> Power Options -> Choose what the power buttons do -> Change settings that are currently unavailable -> Uncheck turn on fast startup (Recommended)

Finns inte denna vägen så får någon med Windows 11 ta över eller meddela mig om det verkligen inte längre finns som alternativ.

Felskrivning
Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Jag kan meddela att detta inte löste mitt problem, men det kan vara så att det minskat iaf.

Kommer även att testa externt ljudkort och se om det kan ha något med saken att göra.

Glömde nämna att jag också brukar göra ett undantag i Win defender för PUBG.
Närmare bestämt att stänga av "control flow guard" för TslGame.exe i Steam-mappen.
(C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\PUBG\TslGame\Binaries\Win64)

Öppna Win defenders säkerhetspanel > sårbarhetsskydd > programinställningar > lägg till program att anpassa.
Välj exakt sökväg, scrolla ner till "control flow guard" och kryssa i "åsidosätt systeminställningar" samt välj AV, verkställ.
https://www.reddit.com/r/theascent/comments/ouc0s0/stuttering...
(Hjälper tydligen för en del Unreal engine 4 titlar)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Glömde nämna att jag också brukar göra ett undantag i Win defender för PUBG.
Närmare bestämt att stänga av "control flow guard" för TslGame.exe i Steam-mappen.
(C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\PUBG\TslGame\Binaries\Win64)

Öppna Win defenders säkerhetspanel > sårbarhetsskydd > programinställningar > lägg till program att anpassa.
Välj exakt sökväg, scrolla ner till "control flow guard" och kryssa i "åsidosätt systeminställningar" samt välj AV, verkställ.
https://www.reddit.com/r/theascent/comments/ouc0s0/stuttering...
(Hjälper tydligen för en del Unreal engine 4 titlar)

Tack för det. Skall prova och återkomma.

Inget hittills har tagit bort mina stutters helt iaf.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering

Jag har fortfarande inte lyckats få bort stutters i PUBG.

Det jag provat är följande:

- DDU och nya drivrutiner
- Externt ljudkort + inaktiverat grafikkortets ljud
- Lagt in rensning av standby-minnet vart 5:e minut
- Stängt av Spelläget i Windows 11
- Stängt av och på "Low Latency Mode" i Nvidia Control Panel
- Stängt av "control flow guard" för PUBG i Windows Defender

Fler tips mottages gärna.

Det kan ju vara så att PUBG är ett dåligt utvecklat spel, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har XMP aktiverat i UEFI/BIOS, om jag inte minns fel så bör där finnas en XMP2-profil som jag tror är förutbestämd av moderkortstillverkaren?
Om det inte hjälper så är mitt nästa tips att prova ställa in timingsen manuellt. Tyvärr är det inget jag kan hjälpa med.
Det skadar inte att prova utan XMP heller även om minnet körs betydligt långsammare, det kan eventuellt ge en fingervisning om det gör någon skillnad.

Hade det varit en Intel-CPU med HT-trådar så jag jag gett tipset att prova starta spel med affinity-kommandot, dvs, man förutbestämmer vilka kärnor/trådar som får användas redan när processen startas.
Jag har tyvärr ingen aning om det är något som kan göra skillnad på AMD-CPU:er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Jag antar att du har XMP aktiverat i UEFI/BIOS, om jag inte minns fel så bör där finnas en XMP2-profil som jag tror är förutbestämd av moderkortstillverkaren?
Om det inte hjälper så är mitt nästa tips att prova ställa in timingsen manuellt. Tyvärr är det inget jag kan hjälpa med.
Det skadar inte att prova utan XMP heller även om minnet körs betydligt långsammare, det kan eventuellt ge en fingervisning om det gör någon skillnad.

Hade det varit en Intel-CPU med HT-trådar så jag jag gett tipset att prova starta spel med affinity-kommandot, dvs, man förutbestämmer vilka kärnor/trådar som får användas redan när processen startas.
Jag har tyvärr ingen aning om det är något som kan göra skillnad på AMD-CPU:er.

Jag ska testa. Spelar det någon roll om jag har minnet inställt på 3600MHz? Är helt ny på detta.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr dålig koll på när det kommer till att ställa in minnena manuellt och kan tyvärr ej vara behjälplig på detta område men det bör finnas andra på forumet som har bra koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Jag antar att du har XMP aktiverat i UEFI/BIOS, om jag inte minns fel så bör där finnas en XMP2-profil som jag tror är förutbestämd av moderkortstillverkaren?
Om det inte hjälper så är mitt nästa tips att prova ställa in timingsen manuellt. Tyvärr är det inget jag kan hjälpa med.
Det skadar inte att prova utan XMP heller även om minnet körs betydligt långsammare, det kan eventuellt ge en fingervisning om det gör någon skillnad.

Hade det varit en Intel-CPU med HT-trådar så jag jag gett tipset att prova starta spel med affinity-kommandot, dvs, man förutbestämmer vilka kärnor/trådar som får användas redan när processen startas.
Jag har tyvärr ingen aning om det är något som kan göra skillnad på AMD-CPU:er.

Jag hade inte XMP i mitt UEFI utan ASUS egna alternativ som heter D.O.C.P. Ska det funka likadant eller?

Valde det och ställde in minneshastigheten på Auto istället för 3600MHz. Ser dock ut som att det sänkte min minneshastighet till 2400MHz.

Ska jag köra bestämd hastighet på minnet och ändå ha D.O.C.P aktiverat? Eller blir det fel då.

Permalänk

Jag hade sjuka problem med framedrops i windows 11, bytte tillbaka till Win 10 och nu flyter i alla fall Hell let loose på mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Jag hade inte XMP i mitt UEFI utan ASUS egna alternativ som heter D.O.C.P. Ska det funka likadant eller?

Valde det och ställde in minneshastigheten på Auto istället för 3600MHz. Ser dock ut som att det sänkte min minneshastighet till 2400MHz.

Ska jag köra bestämd hastighet på minnet och ändå ha D.O.C.P aktiverat? Eller blir det fel då.

Låt minneshastigheten stå på 3600MHz när du aktiverat D.O.C.P. Vad jag vet så överklockar D.O.C.P och XMP profilerna minnena till den specifikation tillverkaren marknadsför dem som.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swerkelina:

Jag hade sjuka problem med framedrops i windows 11, bytte tillbaka till Win 10 och nu flyter i alla fall Hell let loose på mycket bättre.

Tack för tipset. Vilken typ av framedrops? Stutters?

Skrivet av Arotica:

Låt minneshastigheten stå på 3600MHz när du aktiverat D.O.C.P. Vad jag vet så överklockar D.O.C.P och XMP profilerna minnena till den specifikation tillverkaren marknadsför dem som.

Tack. Det hjälpte inte. Jag har fortfarande problem med stutters i PUBG.

Jag tror att det är dags att ge upp nu?