Veckans fråga: Äger du en 2D-skrivare?

Permalänk
Medlem

Bara en?!

OKI och ett par andra matrisskrivare, en Facit bl.a.
Xerox färglaser
Canon svart laser
flera pensionerade bläckstråle som torkat ihjäl.

Ibland är papper nödvändigt, ofta överlägset för gamla ögon...

Visa signatur

Lek

Permalänk

Jag har en svartvit HP LaserJet P1006 som fungerar klockrent de få gånger jag använder den per år. Kommer inte ihåg om jag ens bytt toner i den på 10+ år. Hade en LaserJet 1012(?) förut som var lika pålitlig, hade säkert haft använt den än om det funnits drivrutiner för nåt efter Vista.

Har även övertagit föräldrarnas förra Samsung färglaser, efter dom blev less på den...och jag förstår varför. Här måste alla gudar tillbes samtidigt som man prostrerar sig i riktning mot Seoul för att den ens ska erkänna att den är kopplad med sladd direkt till en dator. För att inte tala om WiFi eller nätverkskopplingens icke existerande funktion. Samtidigt installerar den sin egen bloatware som endast har till uppgift att tala om att den gula tonern är slut...när man ska skriva ut ren text. Gav slutligen upp när den bestämt hävdade att de nya tonerkassetterna (Samsungs orginal) inte kunde nedlåta sig att arbeta ihop med de tidigare tredjepartsdelarna utan bestämde att de var tomma...när de varit halvfulla minuten innnan.

Föräldrarnas nya färglaser med skanner (kommer inte ihåg märket) fungerar inte det minsta bättre...

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Oj, 70% som har skrivare hemma. Det trodde jag verkligen inte.

Jag fyllde på elektronikberget med en skrivare tidigare i år. Först stod den och bara skräpade bredvid datorn i flera år, sen samma sak igen fast i förrådet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har en brother monocrom laserskrivare för biljetter och dylikt som ibland behöver skrivas så man slipper ta upp mobilen varje gång. Kom väl till pass i vintras när familjen skulle på bio och covidpasset snabbt och enkelt skulle visas av de vuxna, så jag langade bara fram både mig och min frus covidbevis, medans frugan tog hand om ungarna under tiden.

Förra veckan fick jag hem en ny symaskin som jag skulle lära mig. Fick en manual på 120 sidor i pdf. Försökte läsa via mobilen. Efter 2 sidor mådde jag pyton. Skrev tillslut ut alla 120 sidor och sen var det inga problem att läsa. Vissa saker är bättre på papper, framförallt bristen på det blå ljuset som kommer från skärmarna som i sin tur framkallar huvudvärk å elände.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

HP Deskjet 920c
21 år gammal
Har redan reparerat den ett par gånger.
Används ett par gånger per år nu, efter att man kan skriva ut fraktsedel direkt hos postombud.

Permalänk
Medlem

Har en gammal bläckstråleskrivare i garderoben. Inte kostnadseffektivt när bläckpatronerna torkar ut oftare än den används. Skriver därför ut på laser på jobbet eller biblioteket.

Någon gång borde jag skaffa en begagnad laserskrivare av äldre modell som inte har dumheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag behövde en skanner för dokument och då blev svaret en Brother svartvit laserskrivare. Köpte den något år innan pandemin. Är på jakt efter en sån "kopieringsapparat" till mamma. Men lögn i helvete att få tag på en.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ja, har en multifunktions bläckstråle med scanner/kopiator/fax/duplex-färgskrivare. Har haft skrivare sedan jag flyttade hemifrån och kommer förmodligen alltid ha en, inte för att jag skriver ut ofta, men när det väl behövs är det skönt.

Permalänk
Medlem

Nej. Vid de få tillfällen jag behöver skriva ut något går jag till biblioteket eller lånar den på jobbet.

Permalänk

En HP färglaser som används, sen har jag en Brother Färglaser som står och samlar damm om nån vill ha (väger typ 40kg=

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Har haft en HP eller Canon för typ 10 år sedan, erfarenheten vara inte bra. Den höll inte länge.

Kompisen hade dyrare modell vars scanningsfunktion fungerade inte när bläckpatronerna tog slut, mycket, mycket konsumentvänligt!

Hade även en laserskrivare när jag var egenföretagare i Helsingfors men använde ändå den på jobbet mycket mer.

Numera så går jag till biblan

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en Samsung ML-1660 svart-vit laserskrivare. Används sällan, men när den väl behövs finns det få vettiga substitut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Börjar bli svårt att få tag i bläckband och matnings papper till den här rackaren, kanske dags för en uppgradering?
https://i.imgur.com/jW1t8CY.jpg

Nej, den där duger gott!
Trevlig att se, använder du den något nu för tiden?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Nej jag äger ingen och det är oftast ett helvete att få något printat när det ibland behövs och man inte är på jobbet..

Permalänk
Medlem

Har en drös med bläckstråleskrivare i källaren.
Inget fel på dem, men det är alltid billigare att köpa en ny skrivare när jag behöver skriva ut. (billigare än att köpa nytt bläck till den gamla)

Permalänk
Medlem

Har en Brother svartvit laserskrivare. Den används inte mycket, men det händer alltid några gånger per år att man behöver skriva ut något, t.ex. fraktsedlar, blanketter som av någon anledning måste skickas med snigelpost o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Japp, har en Xerox Phaser 6125 färglaser. En stor jäkla kloss. Måste vara 10 - 12 år gammal. Men den gör sitt jobb och krånglar aldrig. Ingen bloatmjukvara, och den har gladeligen accepterat tredjeparts-toner.

Bläckstråleskrivare är i min erfarenhet skräp.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vi har ingen skrivare hemma men planerar att köpa en till hösten. Vill kunna skriva ut fan-skapat material till brädspel och kortspel på ett enkelt sätt.

Permalänk

Har tillgång till "vanlig" skrivare både hemma, på skolan och jobbet! Fast jag har också byggt om min Ender 3 Pro till en sk pen plotter, och nu är den dåliga handstilen nästan ett minne blott! Aldrig sett så prydliga rader skrivna med bläckpenna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nej, den där duger gott!
Trevlig att se, använder du den något nu för tiden?

Nä bläckbandet är ju slut :). har flera commodore liggande i kartonger med olika tillbehör som 2 olika diskläsare där ena är slim varianten och flera kassett läsare. En "kasett" man sätter in så får man som ett primitivt "windows". kontroller och lite andra datorer som spectravideo mfl. massor av spel som troligtvis inte fungerar längre då disketterna är antika.
Någon gång ska jag väll pussla ihop någon liten retro hörna.

Vore lite kul att testa att koppla in sådant till en vanlig PC och se om de kan fungera.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Körde med laser många år för gamla bläckstråleskrivare torkade ur när man inte skrev ut ofta. Kör dock bläck igen och fungerar bra i 2 år skriver bara ut fraktsedlar och lite annat ibland.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

En färglaser och en bläckstrålare, för olika behov.
Båda från HP, bläckisen dryga året och lasern 3-4år.
drygt 30-40 ark i månaden ojämnt fördelat på de båda...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

En Xerox A4 färglaser och en Samsung A3 färglaser med dubbelt allt och räksallad.
Jobbar en del hemifrån och skriver ut ritningar och annat skrot.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en i hela mitt liv, men för ett år sedan gav jag upp och köpte en. Inga särskilda behov+Har på jobbet osv. Men usch vad jobbigt när man väl behöver, skriva ut retursedel till något som ska returneras eller gammalt kvitto på något som ska säljas tex. Lätt värt 700 kr.

Permalänk
Medlem

Använder en 3(?) år gammal HP OfficeJet 8720. Skriver i genomsnitt ut ett par sidor i veckan, mest för barnens skull, och scannar några gånger om året.

Har också en Samsung CLP-300N färglaser som funkat utmärkt från 2007 fram till för två tre år sen. Jag tror en rengöring skulle räcka (blir svarta ränder på alla sidor den matar igenom) men har inte orkat ge mig på det.

Permalänk
Medlem

Svårt svara på frågan då jag har både en bläckstråle och en monokrom laser. Båda används även om det är mer sällan jag gör färgutskrifter idag.

Saknar ibland min gamla mastodont, en jättelik matrisskrivare som kunde skriva ut på liggande A3. Hade mycket skoj med den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har kvar en gammal skrivare men använder den aldrig, behovet gick sedan länge över från att behöva skriva ut till att behöva scanna in så köpte en bra scanner istället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har en c:a 10 år gammal s/v HP laser, som används sporadiskt.

Permalänk
Medlem

En färglaser, skriver ut mycket och ofta på den. Nu närmast, ettiketter för honungsburkar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

HP Laserjet M254DW.
Har haft flera bläckstråleskrivare innan med uttorkningsproblematik.
Laser is da shit, används mest till att skriva ut recept som en slängs efter användning och sen skrivs ut igen om jag kommer på att göra rätten igen.