Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, nog inte för det sunkigaste radhuset på marknaden i Hjällbo. Amortering är sparande, men det är en kostnad likväl och behöver tas ut av hyresgästerna.

Jo det är sant.

Kan inte så mycket som Göteborgs områden, men typ detta? https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-hjallbo-goteborgs-ko...

Bud strax under 3 miljoner. Ser ut att vara i bra skick.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det blir inte nödvändigtvis så illa. De som bor i ägd bostad men har råd att bo kvar kommer nog att minska sin konsumtion exempelvis, men skatteintäkter och arbetslöshet påverkas ju inte så mycket av en krasch på bostadsmarknaden. Högt inflation (eller i viss mån höga räntor) kan förstås påverka på mer sätt, men inte enbart negativt. En högre inflation gynnar ju exportföretag exempelvis för de får (relativt) mer betalt för sina varor. Höga inlåningsräntor gör att folk, som inte har stora lån, blir rikare och sannolikt kommer att spendera mer och så.
Tja vad som är snabbt kan man förstås diskutera. Jag gillar inte näringslivets ekonomifakta som källa i allmänhet då de är väldigt vinklade men tittar man på deras kurvor så är det rätt uppenbart att priserna har ökat kraftigt under lång tid nu. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspri...

Men samtidigt tycker jag deras statistik ser lite "låg" ut. Min morbror exempelvis köpte en bostadsrätt här i närheten ungefär när deras index började 86, för 85000, vilket alla avrådde honom för då det var så mycket pengar och han aldrig skulle få igen det. Idag är samma lägenhet värd över fem miljoner, så det är inte 11x ökning som i statistiken utan över 50x, på 35 år visserligen men det är ju ändå sjukt mycket mer än inflationen.

Imponerande hur trångsynt du är. Om hundratusentals hushåll minskar sin konsumtion med 10.000+ i månaden så tror du alltså inte att det påverkar arbetsmarknaden?

Enstaka objekt går inte att dra slutsatser från. Kurvan gäller dessutom vad jag kan se hela landet, inte centralt i storstäder..

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt är bomarknaden inte hälsosam eller hållbar nu. Det är i princip omöjligt för någon som inte är stenrik att köpa en bostad i någon av storstadsregionerna om man inte har "börjat sin boendekarriär" för länge sedan. Även ett billigt och litet radhus med stora renoveringsbehov och minimal tomt i en förort till Göteborg kostar ju över 4 miljoner, 5% ränta på det är 200K om året, 16666 i månaden, för det billigaste radhuset. Vill man inte bo i "ett utsatt område" så får man lägga på ett par miljoner till, 25K i månaden i bara ränta. Så det behövs ju ett stålbad liksom. Det kommer att bli jobbigt för många och riktigt jobbigt för de som räknat med typ nollränta för evigt och inte amorterat eller investerat, men det kommer att ske. Kanske inte i närtid men ingen kan ju förneka att vi har en bobubbla och bubblor spricker.

Medianlönen i Sverige var 2020 32.400kr, så två personer med en normal göteborgslön (bör vara högre än Sverige medianen killgissar jag) bör ju klara 25K i ränta, till det har en del lite högre lön, ärvda pengar, tidigare bostadskarriär o.s.v., så nej har nog svårt att se att det är någon bubbla som är på väg att spricka.

Kan hålla med om att priserna är höga, men det är för att ingen funderar på hur de ska betala av lånen, nästan alla fokuserar enbart på vilken månadskostnad de kommer få dag 1. (näsan är inte så lång)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, plus amortering på 2% årligen, andra kostnader (samfällighet, vägförening eller liknande är ju i allmänhet ett antal tusenlappar om året) och exempelvis vitvaror, sophämtning, underhåll och liknande får ju hyresvärden stå för, och någonstans kommer ju kontantinsatsen från. Så säg 9000 per månad lågt räknat. Det kanske du kan få i hyra för ett hus i bra skick och så, men du kan inte köpa ett hus i bra skick för de priserna.

Jag anser inte att vitvaror och sophämtning skall räknas in som kostnad för lånet. Inte heller amortering anser jag är en kostnad för lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Medianlönen i Sverige var 2020 32.400kr, så två personer med en normal göteborgslön (bör vara högre än Sverige medianen killgissar jag) bör ju klara 25K i ränta, till det har en del lite högre lön, ärvda pengar, tidigare bostadskarriär o.s.v., så nej har nog svårt att se att det är någon bubbla som är på väg att spricka.

Seriöst? Det är rimligt att två personer med totalt kanske 45k efter skatt ska lägga mer än hälften av sin totala inkomst på enbart ren räntebetalning? Låter det sunt nånstans? (det låter som ren galenskap för egen del...)

Skrivet av Mindfighter:

Kan hålla med om att priserna är höga, men det är för att ingen funderar på hur de ska betala av lånen, nästan alla fokuserar enbart på vilken månadskostnad de kommer få dag 1. (näsan är inte så lång)

Låter som du säger mot dig själv lite grann: hur ska man kunna betala av lånen när så mycket ska gå till bara räntan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Seriöst? Det är rimligt att två personer med totalt kanske 45k efter skatt ska lägga mer än hälften av sin totala inkomst på enbart ren räntebetalning? Låter det sunt nånstans? (det låter som ren galenskap för egen del...)

Låter som du säger mot dig själv lite grann: hur ska man kunna betala av lånen när så mycket ska gå till bara räntan?

Lösningen är väl att hitta billigare boende? Hur det skall lösas har väl politiken i allmänhet misslyckas med i närmre 100 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sunt, kanske inte, men det är inget som får folk att lämna sina hus en masse, sitt boende är det sista folk överger. Och det där är extrem fallet, folk som köper en sådan bostad har högre lön och/eller andra pengar att skjuta in i boendet. Det är bara en liten andel som enbart har två medianlöner som belånar sig fullt för att köpa den bostaden.

Jag skrev ju det, ingen (inte särskilt många i alla fall) har för avsikt att betala av sina bolån, så det är ointressant för de flesta så länge det går runt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag skrev ju det, ingen (inte särskilt många i alla fall) har för avsikt att betala av sina bolån, så det är ointressant för de flesta så länge det går runt.

Vi är kanske inte så många som betalar av våra bostadslån men i min bekantskapskrets är vi i varje fall några som har gjort det.

Permalänk
Medlem

En släkting till mig sålde en ganska nybyggd bostadsrätt för 1 krona på 1990-talet. Det var enda sättet att bli av med den. Bostadsbrist på den nivån vi har nu var det längesedan vi hade, på 90-talet hade vi på många håll ett bostadsöverskott. Det finns en seghet i boendesystemet, man drar sig för att sälja in i det längsta, så man skär ner på alla andra utgifter först. Jag tror helt säkert att många kan tänka sig att betala halva lönen till räntor - vad ska de göra?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vi är kanske inte så många som betalar av våra bostadslån men i min bekantskapskrets är vi i varje fall några som har gjort det.

Bara att gratulera! Beror väl på var man bor också, bor i förort till människobyn.
Hade en målbild att betala av bolånet till pension, men kommer nog inte att nå det målet som det ser ut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bara att gratulera! Beror väl på var man bor också, bor i förort till människobyn.

Givetvis har det stor betydelse var man bor, vi bor strax söder om Göteborg så priserna är inte lika höga som runt Stockholm så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hade en målbild att betala av bolånet till pension, men kommer nog inte att nå det målet som det ser ut.

Att betala av bolånet till pension tror jag är en dålig affär om man inte är stenrik förstås.
Vid pension är det väldigt svårt att få lån till reparationer och underhåll och du har låst en massa pengar i bostaden som du inte får loss (utan att sälja)
Då tror jag det är bättre att investera pengarna och ha som buffert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Att betala av bolånet till pension tror jag är en dålig affär om man inte är stenrik förstås.
Vid pension är det väldigt svårt att få lån till reparationer och underhåll och du har låst en massa pengar i bostaden som du inte får loss (utan att sälja)
Då tror jag det är bättre att investera pengarna och ha som buffert

Stenrik behöver man inte vara, men klart att man inte ska ta alla sina sparpengar och göra det!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om vi bara pratar räntekostnad så har vi ca 3000kr efter ränteavdrag idag på 1,65% så 5% blir ungefär 9000kr, en ökning med 6000kr då.

Sen är det ~5000 amortering och ~5000 i avgift till föreningen på det.

Eftersom vi precis köpt bostad för första gången så är jag inte ett dugg förvånad att räntan sticker precis efter och dom drar väl säkert in ränteavdraget med för att jävlas lite extra. Varför inte lite bidrag till nya förstagångsköpare framöver också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jo det är sant.

Kan inte så mycket som Göteborgs områden, men typ detta? https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-hjallbo-goteborgs-ko...

Bud strax under 3 miljoner. Ser ut att vara i bra skick.

/hulle.

Jo det var billigt. Det huset ser verkligen inte ut som något jag skulle vilja bo i, knappt en dubbelsäng går in i något av sovrummen exempelvis, men absolut går det ju att bo där. Klickar man på länken till mäklarens egen sida så ser man dock att den beräknade totala månadsutgiften för detta hus (exklusive kontantinsats på dryga halvmiljonen) är 9487, med två procent ränta och amortering, efter ränteavdraget.

Skrivet av Json_81:

Imponerande hur trångsynt du är. Om hundratusentals hushåll minskar sin konsumtion med 10.000+ i månaden så tror du alltså inte att det påverkar arbetsmarknaden?

Det är klart att det påverkar, men påverkan är mer komplex än bara så och horisonten man tittar på spelar förstås in. Om kostnaden för boende går ner på sikt så ökar det köpkraften exempelvis. Det är mindre kul på kort sikt för de som har levt över sina tillgångar och köpt löjligt överprisade hus för lånade pengar utan en tanke på att behöva betala tillbaka lånet, men så är det. Men då kanske folk inte behöver exempelvis bospara så mycket de kan till sina bebisar för att de över huvud taget ska ha en chans att få en lägenhet om tjugo år liksom. En del kanske också får tummen ur och säljer sin stora villa som de inte behöver längre och flyttar till något mindre.

Citat:

Enstaka objekt går inte att dra slutsatser från. Kurvan gäller dessutom vad jag kan se hela landet, inte centralt i storstäder..

Det fanns tre kurvor på min länk, riket, Stor-Stockholm och Stor-Göteborg. Jag använde förstås kurvan för Göteborg för att jämföra med mitt exempel i Göteborg, som sa att priserna steg från index 100 1986 till 1100 2022

Skrivet av Mindfighter:

Tja, vill man bo i ett sunkigt pyttehus i ett av stadens värsta områden om man har två stycken normallöner (och kanske ärvda pengar, tidigare intäkter från bostadskarriär, lottovinster etc.)? Och dessutom lägga mer än halva inkomsten på det? Jag hade inte velat det i alla fall. Sen är räntan bara en del av kostnaden, kalkylen jag länkade ovan lägger ju på nästan 7K till i amortering och driftskostnad.

Citat:

Jag hoppas att bankerna informerar bättre när det gäller sådana här stora saker. Jag letar bil just nu exempelvis och där är det ju inte ovanligt att annonsera en månadskostnad som är en väldigt liten del av totalen liksom. 4000 i månaden för en tre år gammal Tesla låter bra men om man läser det finstilta (ofta ett antal länkar bort) så är det typ kontantinsats på 25% och ett restvärde efter sex år på 60% så hela månadskostnaden över sex år är bara 15% av priset, plus ränta förstås. Men jag trodde att bankerna hade större krav på sig än begagnathandlare liksom.

Skrivet av joakim99:

Jag anser inte att vitvaror och sophämtning skall räknas in som kostnad för lånet. Inte heller amortering anser jag är en kostnad för lånet.

Inte som kostnad för lånet. Men ska man beräkna om en investering är lönsam så får man ju se på totalkostnaden jämfört med totala intäkter. Ska du köpa ett hus för att hyra ut det och tjäna på det så måste hyran du tar täcka alla dina kostnader, det inkluderar sophämtning, vitvaror, samfällighetens avgifter och så vidare förutom förstås ränta och amorteringar.

Permalänk
Medlem

Skulle räntan på bolånet stiga till 5% hade mina kostnader ökat med ca 2300kr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart att det påverkar, men påverkan är mer komplex än bara så och horisonten man tittar på spelar förstås in. Om kostnaden för boende går ner på sikt så ökar det köpkraften exempelvis. Det är mindre kul på kort sikt för de som har levt över sina tillgångar och köpt löjligt överprisade hus för lånade pengar utan en tanke på att behöva betala tillbaka lånet, men så är det. Men då kanske folk inte behöver exempelvis bospara så mycket de kan till sina bebisar för att de över huvud taget ska ha en chans att få en lägenhet om tjugo år liksom. En del kanske också får tummen ur och säljer sin stora villa som de inte behöver längre och flyttar till något mindre.

Du argumenterar för något du tycker och blundar totalt för analys om vad som faktiskt skulle hända om räntan rusade till 10% i närtid. Vidrig människosyn dessutom att tycka att folk måste lämna sina hem för att du tycker de bor för stort.

Skrivet av snajk:

Det fanns tre kurvor på min länk, riket, Stor-Stockholm och Stor-Göteborg. Jag använde förstås kurvan för Göteborg för att jämföra med mitt exempel i Göteborg, som sa att priserna steg från index 100 1986 till 1100 2022

Storgöteborg innehåller bland annat Lilla Edet, jämför priserna där med centrala Göteborg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

9% är schysst...
Föräldrarna hade 14% sent 80 tidigt 90-tal, dock var lånen fantastiskt mycket mindre än va de var idag..
(800.000kr, villa 140kvm, är värderad idag till ~3.5 Milj....)

Observera att jag skrev "typ" det var 13% när jag frågade mer noga från den tiden, tror deras kostade runt 250-300 då, 2.5 nu. Lite skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du argumenterar för något du tycker och blundar totalt för analys om vad som faktiskt skulle hända om räntan rusade till 10% i närtid.

Vad som händer i närtid och vad som händer på längre sikt är förstås inte samma sak. Men hur tror du det kommer sluta då? Riksbanken kan inte hålla räntan på noll för alltid för att några husägare har lyckats övertyga sig själva om att räntan aldrig kommer gå upp och priserna på bostäder bara stiga i all evighet.

Citat:

Vidrig människosyn dessutom att tycka att folk måste lämna sina hem för att du tycker de bor för stort.

Det handlar inte om att jag tycker de bor för stort utan att de uppenbarligen har levt över sina tillgångar. Klarar man inte en ränta på fem procent så har man lånat för mycket pengar helt enkelt.

Sen är det ju mycket gnäll på "flyttskatten" som "tvingar" folk att bo kvar i sina stora villor efter att barnen flyttat ut och liknande (för att de inte vill betala skatt på vinsten de har gjort på sitt boende). Går kostnaden för att bo kvar upp kanske det blir ekonomiskt fördelaktigt att flytta nu och det hade hjälpt hela bomarknaden exempelvis.

Citat:

Storgöteborg innehåller bland annat Lilla Edet, jämför priserna där med centrala Göteborg.

Jo det är klart att det är billigare där, men ändå tror jag att priserna har gått upp åtminstone 11 gånger även i Lilla Edet sedan 1986. Och det är ju ändå en av kommunerna i Stor Göteborg där prisutvecklingen har varit mer flack. Området innefattar ju även exempelvis Kungsbacka där priserna har ökat bra mycket mer än index, och i centrala Göteborg har prisökningen snarare varit runt 50 gånger eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ränteavdraget är ju knutet till kapitalskatten, så om man inte är beredd att sänka den kan man ge upp att försöka ta bort ränteavdragen.

Alltså, det är inte formellt knutet, men i praktiken kan du inte ta bort avdraget utan att sänka kapitalskatten, det hade gett upphov till väldigt ojämlika och ologiska situationer.

5 % ränta hade varit väldigt tråkigt, men hade väl inneburit runt 4 000 kr extra i månaden, vilket inte är något problem men inte något att sträva efter. (Hus, Skåne).

/hulle.

Aha för det finns inga ojämlika eller ologiska grejer i nuvarande skattesystem?

självklart är det inga problem överhuvudtaget att ta bort ränteavdraget om man så vill. Och man hade kunnat göra det specifikt för bolån med.

Ränteavdraget vid bolån är ett otyg som i praktiken enbart är en överföring av pengar från staten till bankerna. Givetvis kan det inte tas bort i ett svep men trappa ned det 1% per år på 30år eller något hade varit vettigt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad som händer i närtid och vad som händer på längre sikt är förstås inte samma sak. Men hur tror du det kommer sluta då? Riksbanken kan inte hålla räntan på noll för alltid för att några husägare har lyckats övertyga sig själva om att räntan aldrig kommer gå upp och priserna på bostäder bara stiga i all evighet.

Fast nu handlade det om ett scenario där räntan går upp till 10% på kort sikt.
På längre sikt är det sannolikt bra med att långsamt gå mot det du resonerar om.

Skrivet av snajk:

Det handlar inte om att jag tycker de bor för stort utan att de uppenbarligen har levt över sina tillgångar. Klarar man inte en ränta på fem procent så har man lånat för mycket pengar helt enkelt.

Sen är det ju mycket gnäll på "flyttskatten" som "tvingar" folk att bo kvar i sina stora villor efter att barnen flyttat ut och liknande (för att de inte vill betala skatt på vinsten de har gjort på sitt boende). Går kostnaden för att bo kvar upp kanske det blir ekonomiskt fördelaktigt att flytta nu och det hade hjälpt hela bomarknaden exempelvis.

Det var inte vad du skrev.

"Flyttskatten" är ändrad så man behöver inte längre betala ränta på den uppskjutna vinsten.
Svårt att se att den varit något större problem, förutom om man vill flytta till något mindre i en dyrare del av landet.
I regel när folk tycker det blir dyrare att flytta till en lägenhet än att bo kvar jämför de hyra/ränta med driftskostnader/ränta men glömmer helt övriga kostnader på en villa. Oftast finns det ju dessutom en vinst som täcker hyran resten av livet (runtom storstäderna iaf).

Skrivet av snajk:

Jo det är klart att det är billigare där, men ändå tror jag att priserna har gått upp åtminstone 11 gånger även i Lilla Edet sedan 1986. Och det är ju ändå en av kommunerna i Stor Göteborg där prisutvecklingen har varit mer flack. Området innefattar ju även exempelvis Kungsbacka där priserna har ökat bra mycket mer än index, och i centrala Göteborg har prisökningen snarare varit runt 50 gånger eller mer.

Vet inte hur priserna var 1986 men du kommer långt med 2-3 miljoner i Lilla Edet så låter inte orimligt att det varit lägre än 11 gånger.

Kungsbacka är mer än havsnära och centrum, precis som övriga kommuner på listan.
Jag bor i Kungälvs kommun, tittar vi på prisutvecklingen på Marstrandsön så ligger nog t o m Stockholm i lä medans andra delar har en betydligt mer beskedlig utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte som kostnad för lånet. Men ska man beräkna om en investering är lönsam så får man ju se på totalkostnaden jämfört med totala intäkter. Ska du köpa ett hus för att hyra ut det och tjäna på det så måste hyran du tar täcka alla dina kostnader, det inkluderar sophämtning, vitvaror, samfällighetens avgifter och så vidare förutom förstås ränta och amorteringar.

Det håller jag med om men det var inte det du skrev.

Det jag invände mot var att du skrev att hyran inte ens täckte kostnaden får lånet:
"Köper du ett radhus på knappt hundra kvadrat i exempelvis Hjällbo för fyra miljoner och hyr ut det så täcker inte hyran kostnaden för lånet ens idag och går räntan upp till fem procent så går man rejält back."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Förstår inte alls varför man vill vara skuldfri, speciellt nu när man kan få lån till 1.15% ränta.

Själv ökade jag nyligen mina lån men sänkte kostnaden.

skulle betala ca 5000 i månaden om vi fick 5% på banken, inga problem.

+ 1000 för amortering
+ 2000 för lägenheten om man antar att hyran går upp också

Jag undrar precis tvärt om, varför skulle man vilja ta ett lån för en tillgång som inte växer och inte ger avkastning? Det kostar dessutom tid och pengar för underhåll. Om 30 år är det det samma hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den är konstig, för dels har du en kostnad för att underhålla bostaden (så den inte tappar i värde), men du får bara dra av för renoveringar de sista fem åren, man betalar fastighetsskatt (numer begränsad med tak) varje år och sen är en icke försumlig del av vinsten om man har bott ett helt liv i ett hus inflation. Är det verkligen rimligt att betala vinstskatt på inflation? Vad har jag tjänat på den? Exakt, ingenting!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, vill man bo i ett sunkigt pyttehus i ett av stadens värsta områden om man har två stycken normallöner (och kanske ärvda pengar, tidigare intäkter från bostadskarriär, lottovinster etc.)? Och dessutom lägga mer än halva inkomsten på det? Jag hade inte velat det i alla fall. Sen är räntan bara en del av kostnaden, kalkylen jag länkade ovan lägger ju på nästan 7K till i amortering och driftskostnad.

?? Två personer med medianlön och lite andra besparingar behöver knappast bo i de värsta områden någonstans, det är ingen mänsklig rättighet att bo mitt i en storstad, går alldeles utmärkt att bo i en förort, jag gör det själv.

Om det skulle vara så att de är hänvisade till de värsta områdena är det väl snarare rensa upp i de områdena vi behöver göra, det har inget med bostadspriserna att göra.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Fast nu handlade det om ett scenario där räntan går upp till 10% på kort sikt.
På längre sikt är det sannolikt bra med att långsamt gå mot det du resonerar om.

Jo, men på kort sikt är det inget problem, även "obundna" lån är ju i allmänhet bundna på åtminstone tre månader. Men riskbanken håller inte heller på och justerar räntan i stora steg för korta perioder, längre i alla fall (FED förvånade stort när de höjde "två steg" nyligen exempelvis, alltså 0,5%), så det kommer nog att bli en mer långvarig uppgång, dock lär det dröja innan vi når tio procent förstås.

Citat:

Det var inte vad du skrev.

"Flyttskatten" är ändrad så man behöver inte längre betala ränta på den uppskjutna vinsten.
Svårt att se att den varit något större problem, förutom om man vill flytta till något mindre i en dyrare del av landet.
I regel när folk tycker det blir dyrare att flytta till en lägenhet än att bo kvar jämför de hyra/ränta med driftskostnader/ränta men glömmer helt övriga kostnader på en villa. Oftast finns det ju dessutom en vinst som täcker hyran resten av livet (runtom storstäderna iaf).

Vet inte hur priserna var 1986 men du kommer långt med 2-3 miljoner i Lilla Edet så låter inte orimligt att det varit lägre än 11 gånger.

Tja, jag har inte koll på priserna i Lilla Edet på åttiotalet, men om man tittar på vad de låg på i centrala Göteborg, alltså 80K från mitt exempel exempelvis, så lär inte Lilla Edet ha varit dyrare då, per kvadratmeter eller vad man nu tittar på, alltså borde priserna ha ökat över de 11x som statistiken visade.

Citat:

Kungsbacka är mer än havsnära och centrum, precis som övriga kommuner på listan.
Jag bor i Kungälvs kommun, tittar vi på prisutvecklingen på Marstrandsön så ligger nog t o m Stockholm i lä medans andra delar har en betydligt mer beskedlig utveckling.

Jo precis. Så om priserna i "stor Göteborg" har gått upp elva gånger på 35 år och det innefattar Marstrandsön, Särö, Vasastaden och liknande där ökningen snarare ligger på 100x så borde det finnas områden där ökningen ligger bra mycket under elva gånger. Och Lilla Edet borde kanske vara med där? GP hade ju en artikel nyligen exempelvis om områden kring Göteborg där priserna inte har skjutit i höjden än, men där de sannolikt kommer att göra det, och det var typ Alingsås och Lerum och så, men även i de kommunerna så ligger ju en normal villa runt fem miljoner liksom även om det finns enstaka hus för mindre pengar, och jag ställer mig tveksam till att en villa i Alingsås eller Lerum kostade 400K på åttiotalet.

Skrivet av joakim99:

Det håller jag med om men det var inte det du skrev.

Det jag invände mot var att du skrev att hyran inte ens täckte kostnaden får lånet:
"Köper du ett radhus på knappt hundra kvadrat i exempelvis Hjällbo för fyra miljoner och hyr ut det så täcker inte hyran kostnaden för lånet ens idag och går räntan upp till fem procent så går man rejält back."

Ja ok, jag skulle sagt "kostnaden för bostaden" inte "kostnaden för lånet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Njae.... jag vet inte det. I praktiken har jag svårt att se hur pensionärer jag känner till skulle kunna flytta utan att kostnaderna stiger rejält, trots mycket mindre boyta.

Många bor ju i stora hus där lånen är avbetalda och när de då vill byta till något mindre och i ett plan så är det i princip bara lägenheter att välja på, hyres- eller bostadsrätt. Och då går bostadskostnaderna upp något enormt. En avbetald villa kostar nästan ingenting i drift och då har du trädgård osv., medan en trerums hyresrätt ofta har hyror på 12-15 k/mån.

Sen att man måste underhålla en villa för att behålla värdet (var kanske inte du som skrev det) är ju inte helt sant. I många regioner verkar folk strunta totalt i skick, det är bara läget, läget, läget. Antar att de ändå river ut det tre år gamla köket...(fasansfullt).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Den är konstig, för dels har du en kostnad för att underhålla bostaden (så den inte tappar i värde), men du får bara dra av för renoveringar de sista fem åren, man betalar fastighetsskatt (numer begränsad med tak) varje år och sen är en icke försumlig del av vinsten om man har bott ett helt liv i ett hus inflation. Är det verkligen rimligt att betala vinstskatt på inflation? Vad har jag tjänat på den? Exakt, ingenting!

Well, inflationen på skatten har du ju tjänat. Skulle du betala säg 100K i vinstskatt för en försäljning 1994 och du istället får betala 100K idag så är det ju väldigt mycket mindre pengar även om summan är densamma.

Sen blir det lite konstigt när man pratar om hus som investeringar på det sättet, som om det är samma sak som ett värdepapper eller något. Du har bott i huset, alltså har du fått ett värde från det, vid försäljning får du skatta på vinsten som du gjort på själva försäljningen inte på dina sannolikt väldigt låga boendekostnader genom åren.

Skrivet av Mindfighter:

?? Två personer med medianlön och lite andra besparingar behöver knappast bo i de värsta områden någonstans, det är ingen mänsklig rättighet att bo mitt i en storstad, går alldeles utmärkt att bo i en förort, jag gör det själv.

Om det skulle vara så att de är hänvisade till de värsta områdena är det väl snarare rensa upp i de områdena vi behöver göra, det har inget med bostadspriserna att göra.

Men nu spinner du iväg i en annan diskussion. Allt jag menade var att vi hittade typ det billigaste huset till salu i Göteborgs kommun och räknade på om det var rimliga kostnader utifrån två normalinkomster, borde man inte ha råd med något mer än det billigaste huset på marknaden om man har två normalinkomster? Familjen med en normalinkomst och en låg inkomst har alltså inte råd att köpa ens det billigaste huset i hela stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Njae.... jag vet inte det. I praktiken har jag svårt att se hur pensionärer jag känner till skulle kunna flytta utan att kostnaderna stiger rejält, trots mycket mindre boyta.

Många bor ju i stora hus där lånen är avbetalda och när de då vill byta till något mindre och i ett plan så är det i princip bara lägenheter att välja på, hyres- eller bostadsrätt. Och då går bostadskostnaderna upp något enormt. En avbetald villa kostar nästan ingenting i drift och då har du trädgård osv., medan en trerums hyresrätt ofta har hyror på 12-15 k/mån.

Sen att man måste underhålla en villa för att behålla värdet (var kanske inte du som skrev det) är ju inte helt sant. I många regioner verkar folk strunta totalt i skick, det är bara läget, läget, läget. Antar att de ändå river ut det tre år gamla köket...(fasansfullt).

/hulle.

Bor man i ett stort hus med avbetalda lån så får man ju loss ett gäng miljoner.
Två miljoner täcker 15.000 i hyra i över 10 år.
"Nästan ingenting" är åtminstone 4-5k, då har du lägenheten betald i 20 år om du räknar in den skillnaden.
Är det en avbetald villa i göteborgstrakten kan du dubbla de siffrorna eller mer.
Och det är förutsatt att man har noll avkastning på pengarna man fick loss vid försäljningen.

Nej, jag pratade inte om underhåll för att behålla värdet.
Klart man kan strunta i att taket läcker, värmepumpen rasar osv, inga viktiga saker att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Jag undrar precis tvärt om, varför skulle man vilja ta ett lån för en tillgång som inte växer och inte ger avkastning? Det kostar dessutom tid och pengar för underhåll. Om 30 år är det det samma hus.

Vad menar du?

OMX har ökat med 14% sedan jag skrev det där och då är vi ändå i en rejäl svacka.

Min lägenhet har ökat med mer än 100%

Jag har bott helt gratis pga mitt lån.