Permalänk
Skrivet av bboy-basil:

gick vidare till annan support för telefon / kringutrustning heltid 17900 år 2020, stressigare än det första jobbet med betydligt mer invecklade system.

2021 Nu som Support tekniker via bemanning med 22500 i lön, hjälper till med hårdvaruproblem på PC / telefoni och delar ut leveranser. Betydligt mer avslappnande än förr men har svårt att se vad man bör göra för att utveckla sig vidare (dead end?). Skulle vilja ha en mer ambulerande roll / bekvämare lön :/

Någon som har förslag på sätt att utveckla sig?

2022, 3 år in i ''karriären'' sitter på 29000 kr i lön, som support i Göteborgsområdet.
Lönen är skaplig (även om det räcker till mindre än någonsin), så även är stressen.

Sitter man kvar 2-3 år så verkar det finnas väldigt goda möjligheter att avancera vidare inom företaget.
Funderar själv vad det är man söker, hittar inte ett bra svar. Tycker arbetslivet känns väldigt tomt för mig just nu, längtar till pensionen trots att det är 40+ år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bboy-basil:

Tycker arbetslivet känns väldigt tomt för mig just nu, längtar till pensionen trots att det är 40+ år kvar.

Inget bra att hamna i det läget när man jobbat 2-3 år, jag har jobbat 25 år, ser fortfarande inte fram emot pensionen och har alltid bytt jobb om jag känner att man trampar vatten - även om det två gånger har betytt att jag gått ned i lön så har jag haft sjukt roligt. Kanske titta på att utbilda dig mer eller se om du kan få betald utbildning/tid för utbildning på företaget mot det där "interna steget" så du har ett mål att jobba emot?

....annars byt jobb eller bransch.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Som enskild näringsidkare har man ju ingen lön, så hur mycket kan du plocka ut i kontanta medel och hur mycket avsätter du till pension?

Länge sedan jag körde EF nu men är det inte tvärt om, all vinst blir lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Länge sedan jag körde EF nu men är det inte tvärt om, all vinst blir lön?

Nej, det är skiljer mellan lön och att ta ut kontanta medel av överskott i enskild näringsverksamhet.

Permalänk

Yrke: Utvecklare
Erfarenhet: 5 månader
Lön: 41 000
Utbildning: 2år YH, .Net
Plats: Stockholm

Är otroligt nöjd med mitt första jobb. Kan även tilläggas att jag fick fem erbjudanden där inget var under 35k innan jag tog det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chokladkunG:

Yrke: Utvecklare
Erfarenhet: 5 månader
Lön: 41 000
Utbildning: 2år YH, .Net
Plats: Stockholm

Är otroligt nöjd med mitt första jobb. Kan även tilläggas att jag fick fem erbjudanden där inget var under 35k innan jag tog det här.

Grattis!

Men måste säga, spår nästan en bubbla här, givet hur snabbt IT-lönerna gått uppför.

Permalänk
Skrivet av snajk:

På föregående lönesamtal fick jag höra motsatsen typ. Ungefär: "Du har ju påbörjat en ny roll och då är det naturligt att man kanske inte presterar lika bra i den nya rollen som i den gamla, och därför hamnar du på "gult" när det gäller performance..." Slutade med runt 2% som vanligt, men jag tänkte ju som du säger att det borde löna sig att bredda sig, pröva på nya roller, speciellt eftersom jag hoppade in i en roll som företaget hade väldiga svårigheter att hitta någon till. Nej, dags att se sig om...

Ny lön ska man ha direkt när man byter roll (om nya rollen lönemässigt diffar mot den gamla). Jag har varit med om kommentaren "Ja du är ju ny i rollen och då kan du inte räkna med hela roll-påslaget direkt". Jag har då svarat "Det är helt OK! Får jag 50% av rollpåslaget så antar jag att jag bara behöver ta 50% av det utökade ansvaret som den nya rollen innebär?". Då ordnade det upp sig...

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Vet att några från min klass gick in med över 30, vet att minst en fick 35. Så jag ligger lite i underkant, vilket känns riktigt trist. Vi får se vad jag gör, känns inte riktigt som att byta jobb är aktuellt efter bara 6 månader.

Trivs du bra ska du givetvis inte byta men du borde kunna förhandla till dig lite högre lön. Lönen är inte det viktigaste men man vill ju inte heller bli underbetald.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Nej, det är skiljer mellan lön och att ta ut kontanta medel av överskott i enskild näringsverksamhet.

Tror han menar att skattemässigt så blir det ungefär som han sa. Dvs. man skattar på vinsten, inte uttagen/lönen. Men du har rätt i att man gör egna uttag snarare än att ta ut lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vet att några från min klass gick in med över 30, vet att minst en fick 35. Så jag ligger lite i underkant, vilket känns riktigt trist. Vi får se vad jag gör, känns inte riktigt som att byta jobb är aktuellt efter bara 6 månader.

Borde inte vara något problem om du väntar tills efter nyår.

Permalänk

Yrke: Business Analyst
Lön: 41 000 kr
Erfarenhet: <2 år
Utbildning: Civilingenjör i Industriell ekonomi
Ålder: 27 år
Plats: Skåne

Nytt jobb, nytt företag, ny lön. Känner mig nöjd!

Permalänk

Yrke: IT-drift / Projektledare privat sektor
Lön: 39100 (+en månadslön i bonus varje år om gemensamma mål nås).
Erfarenhet: 11 år
Ålder: 34
Utbildning: 2-årig högskoleutbildning inom Nätverksteknik
Trivs bra där jag är, men fått erbjudanden med nästan 100% mer lön än där jag är nu. Man börjar ju fundera på att ta sig vidare i karriären. Ska bara hitta ett ställe där de har samma (eller bättre) IT-mognad som där jag är nu (vilket tyvärr verkar vara riktigt svårt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Yrke: IT-drift / Projektledare privat sektor
Lön: 39100 (+en månadslön i bonus varje år om gemensamma mål nås).
Erfarenhet: 11 år
Ålder: 34
Utbildning: 2-årig högskoleutbildning inom Nätverksteknik
Trivs bra där jag är, men fått erbjudanden med nästan 100% mer lön än där jag är nu. Man börjar ju fundera på att ta sig vidare i karriären. Ska bara hitta ett ställe där de har samma (eller bättre) IT-mognad som där jag är nu (vilket tyvärr verkar vara riktigt svårt).

Nästan dubbla lönen med den erfarenheten hade jag nappat på ganska snabbt i.a.f : )

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Nästan dubbla lönen med den erfarenheten hade jag nappat på ganska snabbt i.a.f : )

Mjo, förstår dig. För mig är inte lönen det allra viktigaste. Just nu är jag mycket fokuserad på att ha en bra chef, bra kollegor, bra miljö att jobba i och med etc. Är lönen ens 50% bättre men resten dåligt så kommer jag hoppa erbjudandet och stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej, det är skiljer mellan lön och att ta ut kontanta medel av överskott i enskild näringsverksamhet.

Var det kanske då att vinsten som uppstår beskattas som lön (minus det som då inte ingår i vinsten så klart)?

Permalänk
Medlem

Yrke: Utvecklare
Erfarenhet:nyexad
Lön: ~63000 (44500 DKK)
Utbildning: 5 år, civ ing datateknik
Plats: Köpenhamn

Orimligt nöjd med mitt första jobb. Företaget satsar otroligt mycket på event på fritiden också såsom paintball, AW och större fester.

Notera att lönen är utan pension dvs varken TJP eller allmän. Sparar själv och kommer även spara via ett danskt pensionsbolag

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Yrke: Elektriker
Lön: 14 952
Erfarenhet: 4 månader
Utbildning: 10 månader vuxenutbildning
Plats: Malmö

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Yrke: Elektriker
Lön: 14 952
Erfarenhet: 4 månader
Utbildning: 10 månader vuxenutbildning
Plats: Malmö

Lärling?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DHW:

Yrke: Elektriker
Lön: 14 952
Erfarenhet: 4 månader
Utbildning: 10 månader vuxenutbildning
Plats: Malmö

Nettolön, deltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Yrke: Elektriker
Lön: 14 952
Erfarenhet: 4 månader
Utbildning: 10 månader vuxenutbildning
Plats: Malmö

Skrivet av Cow_45:

Lärling?

Skrivet av anon201296:

Nettolön, deltid?

Lärling, lönen går upp i bestämda steg. Första lönerna är snarare bidrag än lön.
Vid ca 5 månader bör han få första höjningen, sedan 12 och sen varje år upptill 3 år.
Tror 3 år+ ligger 27.5k ish minimum enligt avtal.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Yrke: Serviceelektriker/termograför
Lön:
37 000+restid/underjordstillägg/elarbet/kontrollansvar. Blir Ca 43k
Erfarenhet: 11 år
Utbildning: gymnasium 3 år
Plats: Stockholm

Arbetstid 35h/vecka, 2.5k friskvård

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Yrke: Embedded utvecklare (konsult)
Lön: 49k
Erfarenhet: 5 år sen examen, 3 år som utvecklare. Gick in på 29'000 efter examen där jag gjorde exjobb. Det var väldigt lågt men väldigt roligt. Sen jag bytte har jag ökat 15% per år men tror det planar ut nu.
Utbildning: Civ. ing teknisk fysik
Plats: Stockholm
Övrigt: Bonus på mellan 0-10k i månaden. Snitt sen jag började kanske 1500. Friskvård 3000, lite extra pension och försäkring. 6v semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Mjo, förstår dig. För mig är inte lönen det allra viktigaste. Just nu är jag mycket fokuserad på att ha en bra chef, bra kollegor, bra miljö att jobba i och med etc. Är lönen ens 50% bättre men resten dåligt så kommer jag hoppa erbjudandet och stanna.

Det verkar rimligt vid 50%, men ovanför skrev du att du fått erbjudanden om "nästan 100%" högre lön. Jag säger inte att gränsen går precis där, men att få ~25k extra netto i månaden kan ju i alla fall göra att man överväger att byta, även om kaffet smakar lite sämre på det nya stället.
Om inte annat skulle det kunna flytta pensionsåldern till 55 år istället för 67 år.

stavning
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Yrke: Head of education på Yrkeshögskola (Motsvarande utbildningsledare om vi ska standardisera det)
Lön: 37k
Erfarenhet: 10 år inom yrket jag "undervisas" i. Jobbat i snart 2 år på arbetsplatsen. Finns kollegor med flera tusen mer och mindre så löneutveckling känns bra.
Utbildning: Orelevant då den var så pass dålig att det ej var en bidragande roll färutom några kontakter, är självlärd när det kommer till "skillsen", men högskolan i skövde - dataspelsutveckling
Övrigt: Tjänstepension, 6 veckors semester, nästan hur flextidigt som helst, 2-3 dagar onsite resten hemma.

Med andra ord, helnöjd!

Permalänk
Medlem

Ska precis börja jobba efter 3 års studier, så tänkte att jag ska följa min egna löneutveckling med hjälp av denna tråd så får ni hänga med.

Yrke: Junior Software Developer
Lön: 37500kr
Erfarenhet: Sommarjobb sommaren 2021, samt 8 timmar i veckan under studierna sedan dess på samma företag. Jobbade då som utvecklare (om än lite mer åt praktikanthållet).
Utbildning: Högskoleingenjör i Datateknik (färdig juni 2022)
Övrigt: Inget utöver det vanliga (30 dagars semester, ingen betald övertid), men lite saker jag tycker är gött är saker såsom jobba hemifrån 4 dagar i veckan (om man vill), Benify samt lite rabatter och dylikt.
Plats: Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Yrke: Utvecklare
Erfarenhet:nyexad
Lön: ~63000 (44500 DKK)
Utbildning: 5 år, civ ing datateknik
Plats: Köpenhamn

Orimligt nöjd med mitt första jobb. Företaget satsar otroligt mycket på event på fritiden också såsom paintball, AW och större fester.

Notera att lönen är utan pension dvs varken TJP eller allmän. Sparar själv och kommer även spara via ett danskt pensionsbolag

Får man gissa på något av "Net*" företagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neptulis:

Får man gissa på något av "Net*" företagen?

Gissa får man

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Lärling?

Yes lärling i 1600h. Lönen höjs med ca 2500kr efter 720h sedan ca 1500kr när de 1600h är avklarade

Skrivet av anon201296:

Nettolön, deltid?

Dessvärre brutto, heltid

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Yrke: Personskadereglerare
Erfarenhet: ca 8 år totalt i yrket
Lön: 39 800 :- efter årets revision, upp hela 2.05% - jo man tackar.
Utbildning: leg. sjuksköterska, diplomutbildning personskaderätt.
Övrigt: Benify, personallån (dock inga värstingrabatter direkt), rabatt på försäkringar etc. Rätt oflexibla arbetstider, men kan sitta hemma ett par gånger per vecka vilket gör underverk.
Plats: inte Stockholm.

Nöjd med tillvaron ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fortsatte med ännu en höjning efter årets löneförhandling. Gick upp med 8.2% till 33000kr, vinstutdelningen fortsätter på omkring 2500kr/mån.
Är riktigt nöjd med tanke på året som vart

Yrke: IT-Konsult/Systemutvecklare
Utbildning: Systemvetenskap
Erfarenhet: 2 år
Lön: 33 000 (+ vinstutdelning á ~2500/mån)
Ålder: 25

Nytt år, nytt jobb.

Lämnar konsultlivet och den privata sektorn för att istället börja på en statlig verksamhet. Fortsätter som systemutvecklare med lite andra arbetsuppgifter, 3 dagar på plats och 2 dagar hemifrån. Ingen betald övertid.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 3 år
Lön: 39 500
Ålder: 26

Nackdelen är att jag numera behöver pendla med tåg 1 tim tur å retur dessa 3 dagar i veckan, men det är förhoppningsvis värt den nya arbetsmiljön

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB