Google upphör med gratis G Suite

Permalänk
Skrivet av sandos:

Men man måste fortfarande vänta för att få access till cloudflare email routing? Lite surt i så fall. Kör ju redan cloudflare för DNS så...

Kanske men jag kan inte minnas mer än några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fortfarande inte ett svar på det jag frågade, har INGET med mailen på gmail/google apps att göra.
I android behöver du ett GOOGLE KONTO för att t.ex. göra köp, spara kvitton osv osv

Vilken jävla attityd du har. Vem vill hjälpa dig att svara på frågorna som du redan har fått bra svar på?

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

För min familjedomän där jag är den ende som faktiskt använder adressen (de andra har endast adresser som vidarebefordras till deras vanliga gmail-konton) kommer jag utnyttja Cloudflare email routing för att vidarebefodra all inkommande mail, och sen kommer jag konfigurera Fastmail för att kunna skicka från domänen. På så sätt behöver dom andra i familjen inte betala för Fastmail-konton, dom får ändå mail via adresserna, och jag har inte möjlighet att läsa deras mail.

Du konfigurerar alltså alla de andra användarna som alias på ditt FastMail-konto eller? Vilket användarnamn autentiserar du dig med mot SMTP-servern från FastMail för respektive användare? Ditt eget konto på alla eller med respektive alias? De kanske inte skickar mail alls med den där domänen? Har du verifierat att man faktiskt inte ser din egen mailadress i mail-headers hos mottagaren när du mailar som någon av de andra användarna?

Låter ju lovande om det funkar så bra som du säger.

Skrivet av sandos:

Men man måste fortfarande vänta för att få access till cloudflare email routing? Lite surt i så fall. Kör ju redan cloudflare för DNS så...

Det gick dock väldigt snabbt som sagt. Man ska dock se till att ansöka via inloggat läge istället för att använda länken i deras bloggpost.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du konfigurerar alltså alla de andra användarna som alias på ditt FastMail-konto eller? Vilket användarnamn autentiserar du dig med mot SMTP-servern från FastMail för respektive användare? Ditt eget konto på alla eller med respektive alias? De kanske inte skickar mail alls med den där domänen? Har du verifierat att man faktiskt inte ser din egen mailadress i mail-headers hos mottagaren när du mailar som någon av de andra användarna?

I mitt fall är det ett specialfall. Alla andra användare utom jag skickar aldrig från sin address. Därmed behöver jag inte tvinga dom att skaffa Fastmail-konton för det finns inget behov av SMTP för dom.

Inkommande mail -> Cloudflare Email Routing -> Antingen till mitt fastmail-konto eller de andras gmail-konton.

Utgående mail : endast från Fastmail.

För att det ska fungera korrekt är det viktigt att man väljer (i Fastmail): Always route mail to this domain externally

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

I mitt fall är det ett specialfall. Alla andra användare utom jag skickar aldrig från sin address. Därmed behöver jag inte tvinga dom att skaffa Fastmail-konton för det finns inget behov av SMTP för dom.

Inkommande mail -> Cloudflare Email Routing -> Antingen till mitt fastmail-konto eller de andras gmail-konton.

Utgående mail : endast från Fastmail.

För att det ska fungera korrekt är det viktigt att man väljer (i Fastmail): Always route mail to this domain externally

Ok. Var rädd för det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som fått mail fråg Google hur dom ska göra med oss privatpersoner? Fyllde i det där formuläret, men har inte hört något. Tänkte om jag missat något mail. Är ju inte allt för länge kvar.

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Någon som fått mail fråg Google hur dom ska göra med oss privatpersoner? Fyllde i det där formuläret, men har inte hört något. Tänkte om jag missat något mail. Är ju inte allt för länge kvar.

Jag har inte sett något mail från dem angående det hela. Är nog bra att ha en plan b redo... :/

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Nä men man kan ju också räkna med att se nyheter dyka upp på dom vanliga techsidorna när folk börjar få mail

Permalänk
Inaktiv

runt 120:- / år för domän och en kaffesumma i månaden för alla verktyg som ingår är ju åtminstonde i min värld lätt värt det. För dom som har gratis, går det inte att bara slå om till google workspace eller måste ett konto skapas som workspace?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon297462:

runt 120:- / år för domän och en kaffesumma i månaden för alla verktyg som ingår är ju åtminstonde i min värld lätt värt det. För dom som har gratis, går det inte att bara slå om till google workspace eller måste ett konto skapas som workspace?

Det är inte pengarna i sig som är problemet, utan att jag betalar för något jag egentligen inte vill ha eller behöver.

Hela poängen med att jag för många år sedan skaffade G Suite var att få egen domän till Gmail. Det framhölls av Google som just det - kolla här, som privatperson kan du få Gmail på egen domän, neat! Sedan har Google gradvis ändrat riktning mer uttalat mot företag, och nu är vi där vi är - den gamla "gratislösningen" ska bort.

Det hade väl varit fine, om tjänsten faktiskt täckte de behov jag har. Men nu saknas en hel hög saker som "vanliga" Gmail har - bland annat familjedelning av abonnemang (Youtube Premium etc), möjligheten att dela ett smart hem, möjligheten att ha familjedelning med minderåriga och flera andra quality of life-delar. Så jag måste ändå ha en vanlig Gmail separat för de tjänsterna.

Om Google ger mig en way out här, typ öppnar upp en "privatversion" av G Suite som i princip är vanlig Gmail med customdomän, kan jag absolut betala för det. Men jag är helt ointresserad av att betala för något som jag egentligen inte ens vill ha.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Bara förtydligande för er som inte kör det själv. Google har inte kontroll över själva domänen. Den har man fortfarande köpt hos någon annan och betalar i sedvanlig ordning för.

G Apps är endast konfigurerat mot domänen.

Samma/lika här, använder mail+kalender, allt annat är egentligen ovidkommande, särskilt då det blivit så att vi inte har androids längre.

Det blir mer som en spark i baken att lösa ngt annat ist… frågan är bara, vad? (:

Permalänk
Medlem

Mmm använder bara mailen samt 2FA funktionen. Inget annat.
Och jag har passat mig noga för att inte knyta annat google tjafs till den e-post adressen också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Om man nu är ensam användare så är det inte kostsamt, men har man skaffat det till familj så drar det iväg. Det var så det såldes in i början, som gratis.

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem

Glöm inte att påbörja att gå igenom ställen där ni loggar in med google-konto:
https://myaccount.google.com/permissions?continue=https%3A%2F...

Är dags att börja fixa med vanlig inlogg till dessa.

Sen även länkade konton:
https://myaccount.google.com/accountlinking

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem

Morrn, är det nån som kör med "custom domain" som provat att gå över till Apples motsvarande lösning (som ju är superbilligt i jämförelse om man inte använder så mycket utan bara kör med sin lilla familj)? Ffa om det gått smidigt, det är väl mest det jag är ute efter Synd att behöva gå över till ett annat ekosystem men jag hoppas det går smidigt att lösa det här i slutänden.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Morrn, är det nån som kör med "custom domain" som provat att gå över till Apples motsvarande lösning (som ju är superbilligt i jämförelse om man inte använder så mycket utan bara kör med sin lilla familj)? Ffa om det gått smidigt, det är väl mest det jag är ute efter Synd att behöva gå över till ett annat ekosystem men jag hoppas det går smidigt att lösa det här i slutänden.

Har inte flyttat något en, men tänkte flytta en i helgen. Testade dock att konfigurera en av mina "extra" domäner till Apple iCloud och det gick lätt och fungerar bra.

Har börjat med att göra en export av all data hos Google vilket inte var helt enkelt att hitta hur man gjorde då de hade gjort om admin gränssnittet sen jag gjorde något senast. Allt ser dock ut att exporteras i vanliga format .mbox, .ics, .vcf, .docs för mail, kalender, kontakter, Google drive dokument, så bör inte vara några större problem att importera dem i iCloud. Men skriver av min aggregation/panik här om något inte skulle funka i helgen.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadazi:

Har inte flyttat något en, men tänkte flytta en i helgen. Testade dock att konfigurera en av mina "extra" domäner till Apple iCloud och det gick lätt och fungerar bra.

"If you share iCloud+ with your Family Sharing group, you can also share your email domain with them. Anyone in your Family Sharing group can add a custom domain, choose whether or not to share it, and manage the email addresses that they use with that domain. "

Går det att ha adresser för olika användare utan att dela via family sharing tro? Tycker det är lite luddigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

"If you share iCloud+ with your Family Sharing group, you can also share your email domain with them. Anyone in your Family Sharing group can add a custom domain, choose whether or not to share it, and manage the email addresses that they use with that domain. "

Går det att ha adresser för olika användare utan att dela via family sharing tro? Tycker det är lite luddigt.

Det går att ha flera adresser per domän till en användare, men alla mail kommer att hamna i en och samma inkorg då.

Använder mig inte av family share så kan inte kommentera något om hur den delen fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Google lade till ett stycke text på supportsidan för ett tag sen
https://support.google.com/a/answer/60217#zippy=%2Cif-i-dont-...

Citat:

In the coming months, we'll provide an option for you to move your non-Google Workspace paid content and most of your data to a no-cost option. This new option won't include premium features like custom email or multi-account management. You'll be able to evaluate this option prior to July 1, 2022 and prior to account suspension. We'll update this article with details in the coming months.

Tänker vänta och se. Hoppas dom gör det väldigt smidigt att migrera över det mesta (t ex alla album i Photos) till ett gratiskonto. Då byter jag nog från egen domän till gmail.

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, här för att skriva av mig när flytten inte riktigt blev så enkel som jag hoppats på. Här är lite av det som blivit "fel".

Exporten av kontakter är ALLA du har på mejl och mobil så fick väldigt många "nya" kontakter i adress listan från mejlen (t.ex. Webhallen email support).
Men det jobbigaste var att jag importerade alla .vcf filer som jag hade fått i exporten vilket resulterade i väldigt många dubbletter/tripletter. Tappade också alla grupperingar jag hade bland kontakterna.

iCloud Drive fungerade bra med upload i webbgränssnittet, men kan inte få det att fungera i Windows 11 får bara upp att mappen är tom. Får också säga att webbgränssnittet är extrem dåligt i jämförelse med Googles och Microsofts, t.ex. ingen möjlighet att editera filer/öppna i Pages/Keynote utan bara ladda upp/ner av filer.
EDIT2: Det går att editera dokumenten med t.ex Pages om man istället för att ladda upp dem till Drive laddar upp dem till Pages sidan.. Lite små jobbigt upplägg kan jag tycka iaf. när man är van vid Google drive.

Hittar ingen möjlighet att importera .mbox i iCloud webb, och inte heller i iOS apparna, så får kolla om jag inte kan lösa det med att installera t.ex. Thunderbird. Men av det jag läst på Apple support forum kan du inte skicka med custom domain om man använder sig av 3de parts mejl klients som Thunderbird, men får ta och testa om det stämmer själv imorgon.
EDIT: Fungerade hur bra som helst att använda alias i Thunderbird för att skicka med custom domain, så som vanligt var Apple support forum dålig.

Annat intressant är att den exporterade kalendern innehåller alla event jag någonsin har skapat, så kan se flera år tillbaka i tiden, blev nästan lite nostalgisk där.

Gissar på att man kanske får lite mindre problem om man använder sig av en Mac dator istället för en Windows dator, men har för tillfället ingen Mac.

Updatering
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett livstecken kring detta
artikel

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera på att bara uppgradera till det billigaste abonnemanget, var inne i admin konsolen idag för att kolla över användarna. Gör jag om min vanliga användare till att även vara admin och tar bort den separata admin användaren och ett par andra onödiga konton så blir det inte så mycket.

Kör tydligen en kampanj nu också, $0/användare i 6 månader, därefter halva priset (dvs $3/användare). Under $10/månad för att slippa mecket med att flytta kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

Har användare som betalt för extra utrymme på drive (100 GB) i dagsläget på g suite kontona, någon som vet hur det hanteras om man uppgradera till "Business Starter" där det bara ingår 30 GB /användare? Kan man fortfarande betala extra för en enskild användare, eller måste man då gå upp till "Business Standard" där det ingår 2 TB / användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Kör tydligen en kampanj nu också, $0/användare i 6 månader, därefter halva priset (dvs $3/användare). Under $10/månad för att slippa mecket med att flytta kan det vara värt.

Rabatten efter de första 6 månaderna är också tidsbegränsad (1 år eller något sånt), även om det inte låter så i det första meddelandet man ser. Har också för mig att priset är exklusive moms, så lägg på 25% till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rabatten efter de första 6 månaderna är också tidsbegränsad (1 år eller något sånt), även om det inte låter så i det första meddelandet man ser. Har också för mig att priset är exklusive moms, så lägg på 25% till.

Tyckte direkt det lät för bra för att vara sant!

Permalänk
Avstängd

Fan vilken efterbliven sida admin-konsollen är för gsuite när man ska betala för den, man måste välja en idiotisk amerikansk stat och det går inte komma från den efterblivna funktionen.

Permalänk
Medlem

Vart står vi nu? Vägs ände och ingen framtid?

Visa signatur

Dator:
ASUS Prime Z790-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Vart står vi nu? Vägs ände och ingen framtid?

Om man vill ha just mail så är alternativen att betala för tjänsten eller byta till annan tjänst. Det är väl den punkt som de varit tydliga med hela vägen.

Om man vill fortsätta med deras övriga tjänster i detta format så har de sagt att de ska erbjuda övergång till en gratistjänst, men där verkar det ju som att det praktiska sättet att signa upp sig för den övergången fortfarande är höljd i dunkel.
(Om det är att man isf blir migrerad till https://workspace.google.com/essentials/ eller vad det nu är rent konkret, lite oklart.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det kom ju upp ett alternativ för privatpersoner med färre än 10 användare att fortsätta en begränsad version utan kostnad där man kunde sätta upp sig på kölistan. Men sen dess har det varit helt tyst om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Det kom ju upp ett alternativ för privatpersoner med färre än 10 användare att fortsätta en begränsad version utan kostnad där man kunde sätta upp sig på kölistan. Men sen dess har det varit helt tyst om det.

Jepp men nu är jag kollade verkar inte den texten vara kvar, fick ett mail om det där för någon månad sen, men de har förlängt tiden också till december som jag fattar det, klart rörigt detta,