Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för svar. Jag har kört mot några olika domäner och latensen åker jojo med spikar en bra bit över 200ms.

Du borde kunna se vart det blir paketförluster och kan då eventuellt utesluta din utrustning. Hur ser det ut?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du borde kunna se vart det blir paketförluster och kan då eventuellt utesluta din utrustning. Hur ser det ut?

Det såg ut som om det var efter mig i Tele2s nät. Efter lite mer felsökande vilket även inkluderade att koppla in en dator direkt i det bryggade modemet visade sig felet bero på pfSense. Jag provade diverse saker utan att få till det vilket resulterade i att göra en återställning av pfSense och sedan konfigurera den igen från scratch. Nu fungerar den men jag vet inte varför eftersom den är konfigurerad likadant som innan.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är bitter men simkortet med 100GB surf är ju total katastrof. Får typ aldrig över 5mbit, testat i ipad, dator, 4G router och telefon. Varit runt både på landet och inne i stan. Får ca 4mbit ner och 2mbit upp i snitt var jag än är.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Kanske fel tråd men den enda som stämde in vad kan se: har idag tv från Tele2/comhem och då bara deras enklaste baspaket då vi hemma endast tittar på de vanliga kanalerna när vi inte nyttjar streamingtjänsterna som erbjuds.
Fick häromdagen besked via mail att man anpassar de kanalpaket som finns och gör de bättre vilket i slutändan innebär en prishöjning. Från de 239kr/månad som kostar numera badpaketet 299kr/månad…
Ingen av de sk ”förbättringar” kommer att användas och man tycker att badpaketet ska innehålla just det, baskanalerna och inget mer.
Suck lite trött på comhem/tele2 att gång på gång justera och höja priserna… och innan nån ropar att det är bara att säga upp allt och köra play så finns det en skön känsla att bara slå på tvn och kolla ”vanligt” speciellt när man är fler i familjen 😊
Så gnäll slut 😊

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Hallå på er,

Skall få detta installerat i vår fastighet imorgon:
https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Undrar om det är någon annan som också fått det installerat som kan förklara mer vad det innebär? Kommer man kunna köpa nya abonnemang med högre hastigheter, eller hur ser det ut?

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbie:

Hallå på er,

Skall få detta installerat i vår fastighet imorgon:
https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Undrar om det är någon annan som också fått det installerat som kan förklara mer vad det innebär? Kommer man kunna köpa nya abonnemang med högre hastigheter, eller hur ser det ut?

Jag fick en lapp om det där för några månader sedan , stora skillnaden är att det går att få symmetriska hastigheter upp till 1200/1200 om jag fattar det rätt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag fick en lapp om det där för några månader sedan , stora skillnaden är att det går att få symmetriska hastigheter upp till 1200/1200 om jag fattar det rätt.

Alright, det låter logiskt, då är jag med!

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se priserna på de högre symmetriska hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Hej, nybliven tele2:are här med fiber och digital-tv grundutbudet. I helgen kopplade jag in min ubiqity edgemax router efter den switch som sitter i lägenheten vilket gör att den wifi-router jag har, C2, får ip-nummer från edgemax. Från C2 har jag kopplat digitaltv-boxen. Då slutar tv:n att fungera. Kopplar jag bort edgemax, fungerar det igen. Således är det förmodligen portar som blir blockade och behöver öppnas? Någon som vet vart man kan få tag på denna information?
Tacksam för hjälp!

bluppblupp här på forumet hade fixat IPTV via sin egen routeri Bahnhofs nät: #19054522

Jag vet inte om Tele2 kan eller vill ge ut information om vilken tagg IPTV har i dit nät men du kanske kan experimentera dig fram. Så länge man taggar porten till Tv-boxen rätt och har multicast på borde det kunna funka.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

bluppblupp här på forumet hade fixat IPTV via sin egen routeri Bahnhofs nät: #19054522

Jag vet inte om Tele2 kan eller vill ge ut information om vilken tagg IPTV har i dit nät men du kanske kan experimentera dig fram. Så länge man taggar porten till Tv-boxen rätt och har multicast på borde det kunna funka.

Borde väl om inte annat gå att koppla in en dator i TV-nätet som deras utrustning har, för att se hur det ska se ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har tele2 öppet så man kan skicka/ta emot e-post från en egen server man har hemma?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Har tele2 öppet så man kan skicka/ta emot e-post från en egen server man har hemma?

Du kan ta emot epost utan problem, men för att skicka måste du gå via en smtp-relay . Vet däremot inte om Tele2 har någon öppen relay, jag vet att ComHem fimpade eposten för något år sedan oklart om Tele2 har gjort samma sak.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Du kan ta emot epost utan problem, men för att skicka måste du gå via en smtp-relay . Vet däremot inte om Tele2 har någon öppen relay, jag vet att ComHem fimpade eposten för något år sedan oklart om Tele2 har gjort samma sak.

Tack, satte upp en sendgrid relay som borde fungera oavsett leverantör.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Tja, en fråga, fick ett erbjudande om 1000/1000 i 24 månader för 429:- vilket jag hoppade på.

Säljaren verkade lite osäker på om de erbjöd publik IP eller ej, han ringde och kollade men jag är inte säker ändå...

Så, ni som har Tele2, har ni publik IP eller är det NAT:at??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Publik IP via DHCP.

Permalänk

Lagg i onlinespel

Har problem med onlinespel som laggar och är osynkade, det släpar efter i speciellt Fortnite sen en dryg månad tillbaka.
Då jag trodde det berodde på datorn lämnades den in hos Inet som felsökte men enligt dem är det inget fel på den.
Kom hem, testade och det laggade direkt efter några minuter.
Filmade och skickade till inet och fick detta svar…

” Tack för ditt mejl,

Detta felet ser mer ut att vara ett nätverksproblem och inte ha något med datorn att göra, det kan vara värt att kika på om ni har alla portar öppna på er router och ert nätverk för att fungera optimalt mot Epic games och Fortnite.

Jag ser att ni skickade med ett speedtest och det har dessvärre inte så mycket med det att göra i detta fallet utan detta är kommunikationen mot Epic games och fortnite vilket kan variera. ”

Då hur går jag nu vidare? Hur kollar jag det han skrev i svaret?

Har en router som heter Tele2 Wifi Hub C2

Bredbandet är 200/10

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claramell:

Har problem med onlinespel som laggar och är osynkade, det släpar efter i speciellt Fortnite sen en dryg månad tillbaka.
Då jag trodde det berodde på datorn lämnades den in hos Inet som felsökte men enligt dem är det inget fel på den.
Kom hem, testade och det laggade direkt efter några minuter.
Filmade och skickade till inet och fick detta svar…

” Tack för ditt mejl,

Detta felet ser mer ut att vara ett nätverksproblem och inte ha något med datorn att göra, det kan vara värt att kika på om ni har alla portar öppna på er router och ert nätverk för att fungera optimalt mot Epic games och Fortnite.

Jag ser att ni skickade med ett speedtest och det har dessvärre inte så mycket med det att göra i detta fallet utan detta är kommunikationen mot Epic games och fortnite vilket kan variera. ”

Då hur går jag nu vidare? Hur kollar jag det han skrev i svaret?

Har en router som heter Tele2 Wifi Hub C2

Bredbandet är 200/10

Mvh

Prova exit lag, är gratis dom 3 första dagarna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbie:

Hallå på er,

Skall få detta installerat i vår fastighet imorgon:
https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Undrar om det är någon annan som också fått det installerat som kan förklara mer vad det innebär? Kommer man kunna köpa nya abonnemang med högre hastigheter, eller hur ser det ut?

Någon som vet om pingtiderna blir bättre med detta? Docsis har ju en tendens att öka på typ 10-15ms...

Permalänk
Medlem

Hypotetiskt borde det bli då det finns totalt mer upströms-utrymme tillgängligt istället för alla ska vänta på sin tids-lucka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Någon som vet om pingtiderna blir bättre med detta? Docsis har ju en tendens att öka på typ 10-15ms...

Jag har kollat det tidigare och nya Docsis ska ha bättre latens enligt förhandsinformationen, men med Tele2 får vi ju se vad det blir i slutändan. Standarden heter Docsis 4.0 men det marknadsför som 10G för det teoretiskt kan ha upp till de hastigheterna och säkert säljer bättre.
https://blog.zcorum.com/what-is-docsis-10g

Edit: Att det adderar 10-15ms är för mycket. Men det är fortfarande klart sämre. Kör jag ping sunet.se får jag 8-9ms. Borde ligga på 2-4ms kanske? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636511-hogre-ping-med...

Permalänk
Medlem

Blev "påtvingad" Tele2/Comhem via bostadsrättsföreningen i våras och var väldigt skeptisk. Det har dock varit enormt stabilt med ca: 500/500 och ping på 8ms när jag har mätt. Så jag är positiv faktiskt. Peppar peppar *

Edit: Låg på 12 ms med Telia innan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Blev "påtvingad" Tele2/Comhem via bostadsrättsföreningen i våras och var väldigt skeptisk. Det har dock varit enormt stabilt med ca: 500/500 och ping på 8ms när jag har mätt. Så jag är positiv faktiskt. Peppar peppar *

Edit: Låg på 12 ms med Telia innan.

Haft mitt första avbrott med Tele2, det var i lördags mellan 22-23, mitt i en film. Löste sig med Hotspot, men skriver detta för att försöka följa eventuella avbrott framåt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag försöker kolla vad jag kan köpa för bredbandshastighet i min nya lägenhet men hemsidan säger hela tiden "Ingen unik adress hittades". Testat alla möjliga sätt men nu den vägrar. Någon som stött på samma problem och löst det?

Permalänk
Medlem

Vilken hemsida?

Permalänk
Medlem

Har fått extremt muppad upload med mitt "kabel-fiber" eller vad de nu kallar det nuförtiden, coax. Ligger på 0-1MBit/s var och varannan dag. Nu laddar jag inte upp något men det blir förmodligen en hel del problem ändå. Någon mer som märkt av detta? Kan det vara modemet som börjar tröttna kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har fått extremt muppad upload med mitt "kabel-fiber" eller vad de nu kallar det nuförtiden, coax. Ligger på 0-1MBit/s var och varannan dag. Nu laddar jag inte upp något men det blir förmodligen en hel del problem ändå. Någon mer som märkt av detta? Kan det vara modemet som börjar tröttna kanske?

Gissningsvis någon returstörning under din nod.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Gissningsvis någon returstörning under din nod.

Ja, det kommer och går. Kanske bör felanmäla då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har fått extremt muppad upload med mitt "kabel-fiber" eller vad de nu kallar det nuförtiden, coax. Ligger på 0-1MBit/s var och varannan dag. Nu laddar jag inte upp något men det blir förmodligen en hel del problem ändå. Någon mer som märkt av detta? Kan det vara modemet som börjar tröttna kanske?

Samma här. Vet inte om vi har kabelfiber eller vanlig fiber in i kåken (flerfamiljshus som delar på samma lina in). Får ut 100-110 mbit ner och allt från 0,07 till 4 mbit upp.
Jobbar hemmifrån och det är stortsett omöjligt att öppna mailen, ansluta till teams möten eller ansluta till virtuella miljöer.

Märkligt nog får jag ut 100/100 i Ubiquiti konsolen men speedtest, fast.com osv ger mig 100/0

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ja, det kommer och går. Kanske bör felanmäla då.

Har haft samma problem under ett par kvällar, dock har driftstatusen varit röd i samband med det (https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Samma här. Vet inte om vi har kabelfiber eller vanlig fiber in i kåken (flerfamiljshus som delar på samma lina in). Får ut 100-110 mbit ner och allt från 0,07 till 4 mbit upp.
Jobbar hemmifrån och det är stortsett omöjligt att öppna mailen, ansluta till teams möten eller ansluta till virtuella miljöer.

Märkligt nog får jag ut 100/100 i Ubiquiti konsolen men speedtest, fast.com osv ger mig 100/0

Förmodligen har ni fiber rakt in. 100/100 är ingenting Tele2 erbjuder via kabel (just nu).

Skrivet av alex.:

Har haft samma problem under ett par kvällar, dock har driftstatusen varit röd i samband med det (https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok)

Har kollat senaste veckan och inte haft några problem. När jag haft problem och kollat driftstatus så var det inga kända problem heller. Kanske de gör någon rullande uppgradering?