Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Medlem

Kom för life-hacks.
Hittade en massa elektronik projekt.
Kul på sitt sätt, men knappast life-hacky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Flera barn som sällan lyssnar? Se till att sätta in en repeater som får ett nätverk dedikerat till barnen.
1. De slutar påverka det vanliga nätverken i hemmet.
2. Slit repeatern ur väggen om de är extra odrägliga.
3. Använd repeatern själv när det vanliga nätverket inte når genom sista väggen utomhus.

Ställ in i routern på devicenivå så blir det utifrån individer. Barn mår bra av tydliga gränser och anpassar sig snabbt utifrån förutsättningarna. Dessutom blir det inte kollektivt straff.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ställ in i routern på devicenivå så blir det utifrån individer. Barn mår bra av tydliga gränser och anpassar sig snabbt utifrån förutsättningarna. Dessutom blir det inte kollektivt straff.

Jag har såklart anpassat internethastighet utifrån vilken enhet (upplösning/ålder/optimering) som används och har tidsgränser jag ändrar i första hand veckodag/helg/lov osv. Detta var ju ett enkelt lifehack bara med lite humor

Men ibland får man straffa lite kollektivt också, så äldsta pojken inte går från syskon till syskon och manipulerar dem till att välja vad han vill se på youtube eller dylikt

Ett litet tips till folk; i iOS är det förinställt att skifta MAC-id ibland, det är nästan uteslutande detta som används till att styra på enhetsnivå i routrar, stäng av funktionen ^_^

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Ett lifehack skall ju vara ett enkelt och okonventionellt sätt att förenkla/förbättra livet och jag har inte sett ett enda bidrag som jag skulle kalla lifehack!

Tex att frysa in kaffe i kuber för att kunna göra iskaffe utan att späda kaffet med vatten är ett lifehack..

Såg någon som gjort automatisk bevattning.. ta valfri pet-flaska, sätt på en pip med hål (finns färdiga på Jula), fyll med vatten och sätt den i jorden.. enkel, analog, ej strömkrävande osv..

Gör om gör rätt!!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Befann oss på ett hotellrum i fjällen och hade med oss en flaska rödvin med kork men hade glömt korköppnaren. Lösningen blev att placera vinflaskan i hälen på en sko. Sedan dunka skon mot en betongvägg. Vilket med trycket från luftspalten i flaskan fick korken att sakta röra sig utåt tills det själv gick att själv skruva ut den med handen.

Video på ungefär hur det går till:
https://www.youtube.com/watch?v=fXihX13xjqQ&ab_channel=Munchi...

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

1. Peppar maler man över maten. Man lär sig snabbt hur mycket som kommer av ett varv eller så.

2. Andra kryddor (eller malen peppar antar jag) häller man upp i handen först så man får lagom mängd. Då kan man också exempelvis smula sönder oregano eller liknande. Även här lär man sig snabbt hur mycket ett kryddmått, en tesked och så vidare ser ut i ens hand.

Ett tips om man ska göra egna kryddblandningar är att införskaffa en kaffekvarn med knivar att både hacka och blanda kryddorna i, de är inte så bra på kaffe men passar utmärkt för kryddor och är inte så dyra. Dock ska man förstås inte använda samma för kaffe och kryddor, smakerna är för starka för att det ska bli bra.

Använder sedan något år Kjells kaffekvarn för svartpeppar. Mal kanske en gång/vecka för hela veckan. Tar fem sekunder per vecka att mala peppar, tidigare malde jag med vanlig pepparkvarn och fick ont i handleden. Pepparn förvaras i kvarnen.

Enda nackdelen med metoden är att man ibland glömmer tvätta händerna efteråt, och tar sig i ögonen..

Permalänk
Medlem

Life hack och life hack, men vi får aldrig någonsin slut på smör här hemma. Lösning?

Ha alltid 1 paket smör i frysen. När man ser den redan öppnade smörförpackningen i kylen börja ta slut tar man helt enkelt fram smöret från frysen och bara dumpar i kylen. Tinar till brukbar temperatur under natten, inga konstigheter. Så har du aldrig slut på smör! Sen har man X antal dagar på sig att köpa ett nytt paket smör för att sedan lägga det direkt i frysen när du kommer hem. Funkar med både baksmör och smörgåssmör.

Detta är väl en otrolig nobrainer enligt mig, men kör i princip samma grej med kaffe. Har alltid 1 paket kaffe på lager. Så när ditt kaffe börjar ta slut (eller tar slut) tar du bara kaffet du har på lager. Sen har du X antal dagar på dig att köpa nytt kaffe till ditt lager igen. Men det tar iaf aldrig slut.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså det här var ju inga life hacks överhuvud taget. Fina små hobbyprojekt men verkligen inga life hacks... Ja ja grattis till er som gick till final men kommer inte rösta på något bidrag då jag inte tycker något lever upp till kriterierna för att vara ett life hack.

Håller med, jag kommer inte rösta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Använder sedan något år Kjells kaffekvarn för svartpeppar. Mal kanske en gång/vecka för hela veckan. Tar fem sekunder per vecka att mala peppar, tidigare malde jag med vanlig pepparkvarn och fick ont i handleden. Pepparn förvaras i kvarnen.

Enda nackdelen med metoden är att man ibland glömmer tvätta händerna efteråt, och tar sig i ögonen..

Jo precis en sådan. Den maler ju inte egentligen utan hackar, vilket passar för kryddor. Jag fick tipset att använda en sådan till att mala/hacka och blanda kryddor i extramaterialet till någon Robert Rodiguez-film för ganska många år sedan där regissören typ körde ett matlagningsprogram där han visade hur man gjorde Puerco Pibil, vilket var ganska kul.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mörksuggan:

1L/h är vad dina njurar om du har två, filtrerar utan att stressa dom. Och när det är 25+° så dricker jag typ 8-9 L vatten under en arbetsdag. Och jag svettas ut det mesta. Det lilla som sker på toan är normalfärg. Har pratat med företagshälsovården och dom säger typ samma sak. Det är farligt och dricka mycket på kort tid. Det är då njurarna stänger av.

Sjukaste jag hört. Är din arbetsplats inne på muggen?

Inte ens när jag har tränat dubbelpass på brottningen under 30+ dagar har jag druckit så mycket vatten. Har du möjligtvis problem med kontant huvudvärk?
Att du behöver dricka det med vätskersättnings tyder ju bara det på att du gör generalfel- Man behöver inte dricka resorb etc utan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Sjukaste jag hört. Är din arbetsplats inne på muggen?

Inte ens när jag har tränat dubbelpass på brottningen under 30+ dagar har jag druckit så mycket vatten. Har du möjligtvis problem med kontant huvudvärk?
Att du behöver dricka det med vätskersättnings tyder ju bara det på att du gör generalfel- Man behöver inte dricka resorb etc utan anledning.

Jag står och jobbar bredvid en maskin som trycker ut 660°C 1m från mig. 400L/min i tomgång och 1200L/min under drift. Så även om min lokal är på 1000 kvm och jag har 10m högt i tak så får jag runt 45°C på sommaren samt som jag jobbar med att tillverka möbler i massproduktion. Det är så torrt så du behöver inte pissa utan all svett kondenserar bort. Väldigt lite urin men när jag väl pissar så är det ljus ljus grön färg. Och jag har tagit denna fråga med våran företagshälsovård och dom säger att det är ok att dricka 1l/h utan att man stressar njurarna för det är vad dom filtrerar normalt ändå . Angående resorben så när man svettas så mycket så är det även andra saker som försvinner som salt och andra mineraler. Att jag är varm året runt och bär shorts o t shirt när det är -5°C och njuter, gör det knappast bättre när det sen är varmt på sommaren. 15°C är perfekt sommar temperatur. Aldrig haft ont i huvudet genom att jag dricker en massa vatten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag står och jobbar bredvid en maskin som trycker ut 660°C 1m från mig. 400L/min i tomgång och 1200L/min under drift. Så även om min lokal är på 1000 kvm och jag har 10m högt i tak så får jag runt 45°C på sommaren samt som jag jobbar med att tillverka möbler i massproduktion. Det är så torrt så du behöver inte pissa utan all svett kondenserar bort. Väldigt lite urin men när jag väl pissar så är det ljus ljus grön färg. Och jag har tagit denna fråga med våran företagshälsovård och dom säger att det är ok att dricka 1l/h utan att man stressar njurarna för det är vad dom filtrerar normalt ändå . Angående resorben så när man svettas så mycket så är det även andra saker som försvinner som salt och andra mineraler. Att jag är varm året runt och bär shorts o t shirt när det är -5°C och njuter, gör det knappast bättre när det sen är varmt på sommaren. 15°C är perfekt sommar temperatur. Aldrig haft ont i huvudet genom att jag dricker en massa vatten.

Nu är väl denna tråd för lifehacks, alltså där du tipsar andra om vad de bör göra. Då hade man kunnat säga något i stil med ”drick vatten över tid, inte allt på en gång” eller ”kroppen kan börja ta skada om man dricker över en liter i timmen, så se till att dricka lite hela tiden när du svettas mycket”

Ditt ursprungliga inlägg, i detta sammanhang, blir som att du tipsar andra som inte alls är i din jobbsituation att dricka åtta liter vatten per dag. Det är långt över vad de allra flesta behöver, inte något som direkt passar att rekommendera andra.

Jag förstår att det hjälper dig i din situation dock, men skulle vara bra att nämna situationen eller någon bakgrund till den extrema siffran

Permalänk
Medlem

Det går ju inte rösta på några lifehacks, bara ett gäng mer eller mindre komplicerade elektronikprojekt.

Permalänk
Medlem

Grattis Morotsgurka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Grattis! Välförtjänt! Har faktiskt själv tänkt den tanken. En sak att man kollar posten efter jobbet, men som pappaledig blir man ju nyfiken! Oh lådan var tom, fick vi bara ingen post eller har dom inte hunnit hit?

Har en sensor över som jag faktiskt tänkte stoppa dit tills jag insåg att räckvidden inte räcker till 😀

Permalänk
Medlem

Grattis

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Musikälskare

Grattis!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Grattis! Bästa hacket imo!

Permalänk
Entusiast

Stort grattis! Enjoy the card

Permalänk
Medlem

Stort grattis!!!!

Permalänk
Medlem

är jag blind eller? Vart är vinnaren?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Tack för alla gratulationer! 😄

Trodde verkligen inte att jag skulle vinna, samtidigt är det verkligen bland den bästa "uppgraderingen" till lägenheten jag gjort! Är verkligen en liten grej som förenklar (iaf mitt) vardaliga liv lite, kan verkligen rekommendera det om någon känner sig att de kollar brevlådan och den ofta är tom. Kanske speciellt nu när Posten inte kör ut post varje dag (iaf i en del postnummer).
Vill även säga att jag tyckte det var många finurliga lifehacks och tips här. Kommer nog skriva ut @Freddap dremel-fläkt. Sen har jag planerat sen länge att bygga smarta rullgardiner likt @Buffer. Känns skönt att kunna sänka alla i vardagsrummet samtidigt om man tittar på TV och solen kommer fram eller automatisk höja den i sovrummet när det är dags att vakna! @Dimman mailtips tyckte jag även var intressant!

Permalänk
Medlem

Grattis @morotsgurka!
men är det inte lite overkill? "Postvakten", tillgänglig sedan åtminstone 2012, för 75 kronor löser problemet billigt för de som letar efter en enkel analog lösning :).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Grattis @morotsgurka!
men är det inte lite overkill? "Postvakten", tillgänglig sedan åtminstone 2012, för 75 kronor löser problemet billigt för de som letar efter en enkel analog lösning :).

Tack!
Haha ja det fungerar nog för en del (kanske främst de med hus?), men i mitt fall har jag inget fönster där jag kan inte se brevlådan. Så isf måste jag gå ned för trappen, öppna dörren och stå 10cm från brevlådan för att se om flaggan är vänd... så då kan jag lika gärna öppna och kolla själv 😁 Däremot kanske hade varit kul att 3D-skriva en liten brevlåda med en flaggpost på som automatisk åker up som man kan ha inomhus? 📬

Och sen är det lite kul att få notifikationer även när man inte är hemma (tillex på jobbet eller bortrest) att paket har levererats. Är man borta kan det vara bonus om någon granne ska ta in din post under tiden, så behöver de inte kolla periodvis, enbart när det faktiskt kommit något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kstalberg:

Mitt lifehack är att man använder dubbla korgar när man är och handlar (den lilla och den stora) så man kan ha de lättare sakerna i den övre korgen och i den nedre korgen tyngre i så man inte mosar allt när man lägger i tex mjölken. Som bonus får man lite extra plats att lägga saker i och så slipper man hämta den stora kundvagnen som ni kan se i dessa bilder.

En del butiker har bättre korgar att stapla i en del sämre.

1.
https://i.imgur.com/6cm5BFI.jpg
2.
https://i.imgur.com/X4QLbxM.jpeg
3.
https://i.imgur.com/oKzCiWU.jpeg

Kan man drifta med denna i affären då ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Kan man drifta med denna i affären då ?

Klart det går fast den går lite mer tung styrd bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Håller med, jag kommer inte rösta.

Får förklara lite känner jag, mest för egen skull. Skitkul uppfinningar och trix, det var bara det att det inte kändes som ett "lifehack". Med det sagt så uppskattar jag alla ni som är finurliga och hittar lösningar. Så för den delen så får alla bidrag mitt tummen upp.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nekropostning är bästa postning!

Skrivet av R3pt1l3:

Alla kanske gör såhär? Har hört någon säga att dem aldrig sett det innan.
Ett par klipp i smörpaketet så slipper man ta en ny kniv varje gång och håller sig lite fräschare än vissa som har den liggandes på.
Man får även bre någon macka så att kniven får plats där i.

https://i.ibb.co/tJF41Dj/20220424-175154.jpg

En mycket god idé, och det finns även en svensk uppfinning kallad "Brelock" baserad på liknande tänk:

https://www.smartasaker.se/sv/brelock-lock-med-smorkniv

(Jag kör med två av dessa lock och växlar mellan när det är dags för ny smörask. Passar även fint på Norrgotts askar.)

Visa signatur

5950X, 3090