Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare

Permalänk
Medlem

Edge är nice

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

”Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare”

Populära? Borde nog stå ”använda”

Jag tvingas i jobbet att använda på edge och chrome.

Permalänk
Medlem

Dator: Edge
Telefon: Edge
Ibland: Tor

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Dator: Firefox för "privat bruk" och Chrome vid webbutveckling.
Mobil: Chrome, främst för att jag gillar GUIt mer

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

med tanke på att Google också förespråkar censurer och aktivt censurerar och Brave bygger på Chromium, så gör det bytet ingen jättestor skillnad.

Mozilla är alltså fortfarande lesser evil.

Agree to disagree.

Permalänk
Medlem

Firefox dog dagen Brave och alla andra Chromium-läsare fick fotfäste...

Kör dock Firefox på telefonen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Safari, Firefox x2, har kört Edge på jobbet ett tag (oklart varför) vad som helst bara inte Chrome

Permalänk
Medlem

Oj, hade ingen koll alls på statistiken egentligen men trodde inte chrome var så överlägset. Använder själv firefox, aldrig kommit överens med chromes gui.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Snusfri

Firefox på alla mina enheter som daily driver.
Pale Moon för vissa sidor där jag behöver plugins som inte finns till Firefox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Teorin som lades fram var väl just att det har att göra med hur de gjort byte av webbläsare jobbigare i Windows 11:

"Compared to last year’s statistics, Microsoft Edge overtook Firefox for the third most popular browser with over 212 million users. Since the release of Windows 11, Microsoft set it as the default browser on all devices and made it difficult for users to change to their preferred option. Therefore, Edge received a significant increase in its userbase."

Inte helt fel ute helt enkelt Tack

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara Firefox. Förstår inte vad som hänt med annat folk, blivit som helt besatta att det SKALL vara Chrome tydligen?!

Har Mozilla betett sig så illa?

Många som mig som sitter kvar av gammal vana. Anser att Chrome länge va "bättre/bäst", men att flera webläsare numera är lika bra eller bättre. Kommer kanske med åldern men när det funkar och det har dom funktionerna som jag eftersöker så är det jobbigt att gå över till en annan mjukvara. Samma orsak att jag inte vill använda iPhone, iPad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Firefox på hemdatorn.
Safari på mobilen.
Firefox på jobbdatorn (i alla fall där jag inte måste använda Edge).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Firefox sedan typ 15 år tillbaks på pc, och Opera på mobilen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara Firefox. Förstår inte vad som hänt med annat folk, blivit som helt besatta att det SKALL vara Chrome tydligen?!

Har Mozilla betett sig så illa?

Jag använde uteslutande Firefox, tills två uppdateringar i rad fick Firefox att haverera totalt för någon månad sen. Försökte givetvis ta bort tillägg, installera om osv. osv. först, men när inget mindre än en ominstallation av Windows löste problemet gick jag över till Chrome.

Jag gillar inte Google, men Chrome liksom bara funkar. Önskar att FF också gjorde det.

Permalänk
Medlem

Hade problem med Firefox ett tag så gick över till Safari på datorn (iMac) men kör Firefox och Safari på mobilen (iPhone).

Permalänk
Medlem

Firefox sedan Chrome borkade sönder av ett program som körs via jobbet.
Hade Firefox sedan tidernas begynnelse före Chrome existerade. Kändes som att komma hem igen.

Älskar för övrigt den nya picture in picture funktionen som de nyligen lagt till i firefox.
Man kan poppa ut ALLA typer av video oavsett vilken värdelös spelare som man kollar via. (tittar på er alla streamingtjänster bortsett från twitch)

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Teorin som lades fram var väl just att det har att göra med hur de gjort byte av webbläsare jobbigare i Windows 11:

"Compared to last year’s statistics, Microsoft Edge overtook Firefox for the third most popular browser with over 212 million users. Since the release of Windows 11, Microsoft set it as the default browser on all devices and made it difficult for users to change to their preferred option. Therefore, Edge received a significant increase in its userbase."

Just det, det har ju varit en hel del fulspel.

Flera gånger när jag uppdaterat mina datorer så vill dom att jag ska byta standardwebbläsare och det är valt som standard.

Tidigare så var det väl standard att behålla samma inställningar?
Jag vet att jag nästan klickat fel ett par gånger av ren vana...

Permalänk
Medlem

AtlasVPN verkar ju vara ett bolag som inte slänger sina loggar över användarnas data. VPN är bra grejer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Firefox på datorn och Android luren. Har även ungoogled chromium för vissa tester under webbutveckling installerat via AUR på min stationära dator. Men för allt normalt surfande kör jag Firefox Developer Edition.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Firefox överallt.
Dator, mobil, surfplatta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Firefox på alla enheter. Främsta skälet till att jag har Firefox på datorn är det officiella tillägget Multi-account Containers. Främsta skälet till att jag har Firefox på mobilen är att jag kan välja vilken standardsökmotor jag vill, inte bara någon av sökmotorerna som Google, Apple eller Microsoft har valt att lista som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Firefox på alla datorer...

Förstår inte varför man vill sälja sin historik till Google

...sälja?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Chromium, tål inte Firefox design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Firefox på alla enheter. Främsta skälet till att jag har Firefox på datorn är det officiella tillägget Multi-account Containers. Främsta skälet till att jag har Firefox på mobilen är att jag kan välja vilken standardsökmotor jag vill, inte bara någon av sökmotorerna som Google, Apple eller Microsoft har valt att lista som alternativ.

Intressant, men snart kommer ju Total Cookie Protection som skarp funktion. Aktiverade det så fort jag fick meddelande om det.
När det kommit så borde la inte Privacy Badger behövas eller tänker jag galet...?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Brave på allt!

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|MSI RTX 3050|

Permalänk
Medlem

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

med tanke på att Google också förespråkar censurer och aktivt censurerar och Brave bygger på Chromium, så gör det bytet ingen jättestor skillnad.

Mozilla är alltså fortfarande lesser evil.

Det är en ganska väsentlig skillnad på öppna Chromium och Chrome. Allt "evil" från respektive aktör befinner sig i deras egna lager ovanpå Chromium.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt att Microsoft skickar med ett nedladdningsverktyg för webbläsare direkt i Windows. Använder själv alltid Edge för att ladda ner Vivaldi när jag har en ny dator eller nyinstallerat Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av _genki:

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Dom flesta har inte koll på det eller bryr sig, tyvärr. Vilket är därför vi är där vi är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kräft-Birger:

Brave överallt.

Samma här