Min bump-map gör saker bara mörkt istället för "3D"

Permalänk

Min bump-map gör saker bara mörkt istället för "3D"

Hej

Jag använder ett "plugin" till Unity 5.2.3 som heter Course Forge, och där kan man specificera texturer osv....

Det här är texturen jag vill "måla" med. Funkar ganska bra som default.... men är mörk av någon anledning...

Utan min bump-map så blir det såhär:

Som ni ser har jag opacity på 100 men ändå så är det väldigt mycket mörkare än vad min grundtextur är.

Så då tänkte jag att jag skapade en bump-map i Gimp med typ 60-90 brightness/contrast och sen blev det såhär:

När jag tittar på andra texturer så har de också bump-maps..... andra färger dock, typ lila..... men va fan....

Var denna jag kollade på när jag "lärde mig" skapa bump maps.
https://www.youtube.com/watch?v=M2Krl2hcQtE

Varför är allt så mörkt i mitt fall? borde inte min bump-map hjälpa mig att åtminstone få saker att se lite mer 3D ut?

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem

Programmet verkar inte vilja ha en bump utan en normal map:

• Bump map: Varje pixel representerar ytans höjd.

• Normal map: Varje pixel representerar ytans normalvektor.

Bump maps brukar vara monokroma eftersom varje pixel representerar ett värde, medan normal maps brukar vara färgade eftersom röd, grön, och blå representerar en vektor (X, Y, Z). Normal maps innehåller normalt mycket lila eftersom det representerar en vektor som pekar rakt ut från ytan.

Om programmet förväntas sig en normal map och du istället ger den en bump map så kommer normalvektorerna peka i fel riktning, vilket som du märkt gör att ljussättningen blir helt fel.

Permalänk
Skrivet av perost:

Programmet verkar inte vilja ha en bump utan en normal map:

• Bump map: Varje pixel representerar ytans höjd.

• Normal map: Varje pixel representerar ytans normalvektor.

Bump maps brukar vara monokroma eftersom varje pixel representerar ett värde, medan normal maps brukar vara färgade eftersom röd, grön, och blå representerar en vektor (X, Y, Z). Normal maps innehåller normalt mycket lila eftersom det representerar en vektor som pekar rakt ut från ytan.

Om programmet förväntas sig en normal map och du istället ger den en bump map så kommer normalvektorerna peka i fel riktning, vilket som du märkt gör att ljussättningen blir helt fel.

Tack! nu kan jag gräva vidare!

Permalänk

Okej

Jag fixade denna normal map:

Och det blev såhär:

Jättebra, mer 3D men jäklar va mörkt..... hur kan jag ändra min normal-map så det blir lite ljusare?

Använde denna tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=iNN0xZeg_aQ