Permalänk

Söker ny billig mobil

Goddag.

Är ute efter en ny mobil.
Har en gammal Samsung Galaxy J5 (2016) som inte alls håller måttet, har väl aldrig gjort det riktigt med bara 16bg minne.
Behöver inget kraftpaket då jag enbart använder mobilen till Spotify, messenger, betalningar (bankid,swish etc) och hålla koll på paket.

Lite krav är:
* Billig
* Bra batteri tid
* "Snabb" (trött på att vänta att program ska starta upp.)
* Bra kamera
* Lite eller inge bloatware

Bonus:
* Trådlös laddning
* 5G

Antar att nästan inget har under 64gb minne nu?

Finns det nå intrassant där ute eller vill man att något ska vara bra så måste man betala för allt?

cheers, Threepwood

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera iPhone SE!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker du skall kolla med din operatör om de har något erbjudande, de flesta har ju en telefon som ingår i abonnemanget om man binder sig i några år. Annars stå ut i ett litet tag till, tills sommar REA börjar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk

Jag tycker man borde ha med storlek som typ första parameter. Där man bestämmer för hur stor den ska vara.
Andra är vad man anser med märke. Där det finns "kinatelefoner", vanliga, Samsung och Apple. Man får otroligt mycket "mer för pengarna" om man väljer xiaomi eller en Apple. Där mer kan vara saker som att kinesiska staten övervakar en.
Min poäng är att det finns otroligt många val och beroende på vad man själv föredrar så blir olika bäst.

Men lägg in t.ex. filter här på dina önskemål och så får du några att välja på:
https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelefoner

Permalänk

Lägger också min röst på en iPhone SE 2020, en relativt enkel och smidig mobil.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|nVidia GTX 1070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Jag skulle rekommendera iPhone SE!

Undviker gärna Apple då jag inte har något annat från dom och känner mig lite låst.
Även om att vara låst inte stämmer lika mycke längre kanske men föredrar iaf Android.

Skrivet av Oliver91:

Har kollat på den lite lätt tidigare, få kanske gå in djupare.

Skrivet av Tellion:

Tycker du skall kolla med din operatör om de har något erbjudande, de flesta har ju en telefon som ingår i abonnemanget om man binder sig i några år. Annars stå ut i ett litet tag till, tills sommar REA börjar.

har Vimla så inga erbjudanden alls.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker man borde ha med storlek som typ första parameter. Där man bestämmer för hur stor den ska vara.
Andra är vad man anser med märke. Där det finns "kinatelefoner", vanliga, Samsung och Apple. Man får otroligt mycket "mer för pengarna" om man väljer xiaomi eller en Apple. Där mer kan vara saker som att kinesiska staten övervakar en.
Min poäng är att det finns otroligt många val och beroende på vad man själv föredrar så blir olika bäst.

Men lägg in t.ex. filter här på dina önskemål och så får du några att välja på:
https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelefoner

Storlek spelar ingen roll för mig. Är väl lite paranoid över kinamobiler men o andra sidan övervakar ju alla andra en också. Google och Apple gör det ju garanterat och skulle förvåna mig on inte Samsung och andra också sammla information om allt.

Permalänk
Snusfri

Xiaomi Mi 11T tror jag skulle kunna vara något för dig att kika på.

Sedan så brukar Sony Xperia 10 III vara nere på 2990:- rätt ofta och är väldigt mycket telefon för pengarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den de länkar där ser hyfsad ut, frånsett att den nog inte är vattentät.
I övrigt är Xperia 10 III el Galaxy A52s/A53 hyfsat prisvärda ibland, kan ibland hitta dessa som måttligt använda på t ex Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Xiaomi Mi 11T tror jag skulle kunna vara något för dig att kika på.

Sedan så brukar Sony Xperia 10 III vara nere på 2990:- rätt ofta och är väldigt mycket telefon för pengarna.

Jag vet inte om Xiaomi har fixat alla mjukvarubuggar än? Jag hade Mi 11 lite förra året och telefon i sig var 10/10 men mjukvaran i telefonen var 0/10 full med bloatware och kinesappar, Oneplus är HÄSTLÄNGDER bättre och är väldigt likt rent standard android du får i pixel lurarna.

Sony har jag haft mycket strul med mjukvarumässigt med senaste luren jag ägde från dem nu var en XZ2 Compact så kan ju blivit bättre de senaste åren.

Har en Oneplus Nord 2 som extralur just nu då jag kör en s22a som huvudtelefon och visst den är lite slöare och ryckigare prestandamässigt men mjukvaran i oneplusen har betydligt fler tweaks och bättre logiskt upplägg än samsung.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sony xperia 10 iii
Bytte från en Samsung s9

* Batteri => 400% jämnfört med s9. ibland har jag 70% när jag lägger mig s9 kunde dö innan jag kom hem från jobbet(två år gammal)
* rätt problemfri? säg två månader utan en bugg? / reboot?

Kameran är ett stort minus. Tar grymt fina bilder. men fokus är stört dålig. behöver lägga 2-5 sekunder för att få en bra bild. 10 sekunder om man vill vara seriös.

Bra budgetmobil med grymt batteritid.

hoppas på fix på kameran, ifall det finns en app eller fix ?

Permalänk
Medlem

Nokia 5.4 har bra batteritid, bra skärm storlek och framförallt helt rent android.

Vet dock inte om den har trådlös laddning.