Hårddisk sönder vid ominstallation? Macmini 2012

Permalänk

Hårddisk sönder vid ominstallation? Macmini 2012

Jag har haft en macmini från 2012 som fungerat rätt klanderfritt fram till för en vecka sedan.
Jag tänkte då ominstallera hårddisken & i samband med detta radera det som fanns på disken förut innan ominstallation.
Men jag lyckades på något sätt inte radera allt på disken utan den hängde sig så jag behövde starta om datorn på knappen & därefter så har jag fastnat vid detta steg.
När jag kontrollerar disken så är den hel men jag kan inte välja att radera något så vid försök till ominstallation så hittar den inte disken, förmodligen för den är full enligt första bilden.

Någon som kan hjälpa mig att komma vidare? Jag var i kontakt med ett företag som sa att disken är sönder men det tycker jag låter konstigt då jag inte gjort något som ska kunna haft sönder den samt skivverktyg hittar inga fel?https://share.icloud.com/photos/0ada2Tbb7PvdDBSvlAM9xlflg

Permalänk
Medlem

Bootar du från recoverypartition, nätet (internet recovery - har din dator det?) eller USB-sticka? Det kan ju visserligen vara så att hårddisken gett sig, och orsakat problemen, men vanligt tycks vara att partitionering eller nåt av något skäl skiter sig. Vilket OS har du på den nu och vad försöker du installera?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Bootar du från recoverypartition, nätet (internet recovery - har din dator det?) eller USB-sticka? Det kan ju visserligen vara så att hårddisken gett sig, och orsakat problemen, men vanligt tycks vara att partitionering eller nåt av något skäl skiter sig. Vilket OS har du på den nu och vad försöker du installera?

Det står att den försöker boota från internet recovery men den försöker installera mountain lion så känns som från recoverypartitionen.
Jag har catalina eller hade senast. Kan jag lösa det ev problemet med partitioneringen på något sätt?

Permalänk
Medlem

Mountain Lion är inte kompatibelt med det filsystem (APFS) du sannolikt har från Catalina. Det borde dock gå att ta bort/radera hela hårddisken och partitionera om den (till Mac OS Extended (Journaled) om man ska ha Mountain Lion). Vet inte om man i menyerna på diskhanteraren ska välja att visa alla enheter och inte bara volymer.

Vissa äldre OSX-system har haft problem med certifikat vid installation om datumet är efter 2018 eller nåt i den stilen, då kan man behöva sätta datumet till ett äldre i terminalen. Möjligen kan datorn själv sedan uppdatera tiden om den har wifi-kontakt, så installeraren stoppar igen. Men då borde man få något felmeddelande.

Enklast är nog att försöka skaffa en installation som går att köra från USB-sticka så du direkt kan installera det OS du vill ha (gissar att du inte vill ha kvar Mountain Lion). Är du nöjd med Catalina kan du ju försöka installera det igen, själv ligger jag på min "huvuddator" kvar på Mojave 10.14 då det funkar bäst för mig. (Jag har ingen Mac Mini)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Hur gör jag lättast för att radera/partionera hårddisken från terminal?
Vill ju inte ställa till så den inte ens bootar upp

Kan jag lyckas installera om från usb genom terminal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson86:

Hur gör jag lättast för att radera/partionera hårddisken från terminal?
Vill ju inte ställa till så den inte ens bootar upp

Kan jag lyckas installera om från usb genom terminal?

Du behöver ladda ner installationsfilerna från en annan dator till USB-minnet och sedan installera det på Minin

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver ladda ner installationsfilerna från en annan dator till USB-minnet och sedan installera det på Minin

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Måste jag använda en mac när jag skapar detta?
Jag hämtat filerna för el captain men hur gör jag att datorn ska boota utifrån usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson86:

Måste jag använda en mac när jag skapar detta?
Jag hämtat filerna för el captain men hur gör jag att datorn ska boota utifrån usb?

Det är betydligt lättare på Mac, men ska funka på Windows också enligt denna site

https://pureinfotech.com/make-bootable-usb-mac-os-x-windows/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Det är betydligt lättare på Mac, men ska funka på Windows också enligt denna site

https://pureinfotech.com/make-bootable-usb-mac-os-x-windows/

Jag får testa detta & se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det borde gå att boota från internet recovery (option/alt+CMD+R tror jag, vid boot), i disk utility markera startskivan och välja erase/radera, och sedan installera till den skivan (och då borde det bli Catalina). Då ska det inte behövas någon USB-sticka. Och detta borde vara enklaste lösningen om man inte enkelt kan göra en USB-sticka via Mac.
På Mac använder jag Dosdudes patcher för att ladda ner OS och göra sticka. (Man behöver inte köra patcharna)

Att via Windows göra en USB-sticka går ju men är krångligt, ska jag gå den vägen gör jag en virtuell OSX-installation hellre och arbetar från den.

Terminalen "ska" du inte behöva använda, men oavsett var du raderar skivan så kommer den att vara inte bootbar förrän du installerat ett OS på den. Så länge du har internet recovery eller usb-sticka ska det räcka för att installera om inget är knas. Man kan inte radera en disk man bootat ifrån.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk

Jag lyckades radera & partionera om hdd enligt guiden nedan
https://osxdaily.com/2016/08/30/erase-disk-command-line-mac/

Däremot så visar en partition på 200gb ett SMART fel som tydligen indikerar på hårdvarufel?

Jag har just nu installerat el capitain

Permalänk
Medlem

https://bootableinstaller.com/macos/

Den här sidan hjälpte mig för att skapa ett installationsmedia till en Mac från en annan dator (inte Mac).

Fast i princip kommer du behöva en Linuxburk att utgå från men det går ju att snurra upp en i Hyper-V på en Windowsdator utan större problem. Eller Virtualbox som guiden tipsar om.