Amazon Prime Day ryktas komma till Sverige den 12 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du kanske borde läsa på lite om IKEA.

Har jobbat lite som underleverantör åt IKEA och det var ganska tuffa krav och låga ersättningar. Dom utnyttjade helt klart sin ställning med en attityd som var "take it or leave it"..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag är redo! Amazon är riktigt fint för mig som konsument, ok priser, enormt utbud, billig frakt, gratis returer, grym support etc.

Det mesta hanteras väl antagligen i Sverige eller Tyskland, på många låter det som att svenska butiker inte också köper produkter från låglöneländer likt Kina etc...

Det finns fortfarande plats för svenska handlare då Amazon fortfarande kan vara rätt förvirrande för normies och leveranstiden är långt ifrån svenska butiker som använder sig av paketskåp likt Instabox.

Är det samma pris med bra returvillkor för en dyrare vara så köper jag självklart från den svenska butiken, annars väljer jag som sagt ofta Amazon pga utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du kanske borde läsa på lite om IKEA.

Sist jag kollade så är deras sortiment begränsat till ett relativt fåtal segment, de har inte "gratis" hemleverans, är inte alltid så snälla vid returer och deras sortiment konkurrerar inte med andra aktörer och tilltalar inte alla. Så att jämföra Amazon med IKEA är verkligen att greppa efter halmstrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att de som stödjer Amazon inte hymlar med varför de gör det, åtminstone: Så länge man själv sparar några ören så spelar det inte någon roll vad som händer bakom kulisserna eller vad det leder till i längden - och Bezos skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk

Har handlat lite från Amazon lite då och då, runt hälften av gångerna har produkterna varit undermåligt packade och kommit fram mer eller mindre skadade. Men sådant kan hända från vilken återförsäljare som helst.

Det bästa med amazon är annars att de ofta kan ha lite mer udda prylar som annars hade kostat en arm och ett ben att få till Sverige.
Det sämsta är å andra sidan deras hemsida, med en sökfunktion som fått mig att flera gånger köpa från andra.

Jag har inte heller någon överdriven vilja att bara konsumera mera, så prime är inte för mig. Hade det funnits för tio år sedan, då hade jag nog skaffat det så fort jag kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Skönt att se att de som stödjer Amazon inte hymlar med varför de gör det, åtminstone: Så länge man själv sparar några ören så spelar det inte någon roll vad som händer bakom kulisserna eller vad det leder till i längden - och Bezos skrattar hela vägen till banken.

Vad exakt är det som sker bakom kulisserna?
Låga löner eller dåliga arbetsförhållanden i Eskilstuna?

Många som klagar på att de gör dåliga saker i Sverige men ingen som presenterar några fakta som stödjer detta påståendet. Är genuint nyfiken, vore kul om någon från Sverige lagret kunde svara i tråden.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det är alltid samma snack vid såna här diskussioner. Ena sidan tycker amazon är supersuper eftersom skräpet dem köper är 3% billigare där och man kan returnera saker fastän man mosat kartongen och använt produkten en månad eller två.
Andra sidan kritiserar amazon men av helt andra anledningar än vad grupp A hyllar dem för.
Det är som att det är två olika diskussioner som ploppar upp samtidigt, som diskuterar med varandra men om två helt olika saker.

Personligen tycker jag amazon gärna får gå i konkurs redan igår och ser dem inte som något annat än ett problemföretag i världen. Ett av de större aktörerna som gått bananas i vårt kapitalismhetsande samhälle. Självfallet finns många fler så liknelser likt det med IKEA behövs inte, men även i en grupp bland andra rövhål så utmärker sig amazon.

Konsumtionshets över skräp man inte behöver tillverkat av resurser som inte finns av människor som inte ens kan leva drägliga liv på lönen dem tjänar och sen skickat med raketfart över halva jorden bara för nissepisse i trångsyntshult vill ha sin tusenkronorsrobotleksak eller led-slinga innan helgen fastän han beställde den på onsdagkvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vad exakt är det som sker bakom kulisserna?
Låga löner eller dåliga arbetsförhållanden i Eskilstuna?

Många som klagar på att de gör dåliga saker i Sverige men ingen som presenterar några fakta som stödjer detta påståendet. Är genuint nyfiken, vore kul om någon från Sverige lagret kunde svara i tråden.

Jag tror att de flesta här som kritiserar amazon, iaf jag, syftar på dem ur ett globalt perspektiv snarare än ett lager i Eskilstuna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

Det bästa med amazon är annars att de ofta kan ha lite mer udda prylar som annars hade kostat en arm och ett ben att få till Sverige.
Det sämsta är å andra sidan deras hemsida, med en sökfunktion som fått mig att flera gånger köpa från andra.

Jag brydde mig inte så mycket om Amazon när de först öppnade i Sverige. Men senaste året har det ändå blivit ett gäng beställningar just på grund av det här, lite ovanliga reservdelar, adaptrar, tillbehör som är svåra att hitta i svenska butiker, nog tusan finns det på Amazon. Datorprylar, mobiler och liknande köper jag hellre på Netonnet eller Inet, men vill du ha ett reservhjul till en sju år gammal dammsugare eller vad det nu kan vara är Amazon svårslaget.

Permalänk
Medlem

@flukke

Jag vet inte om man gör sig till när man ställer den semi-retoriska frågan om hur det ser ut på lagret i Sverige; vi får självklart hoppas att det bara bra och att svenska lagar och kollektivavtal gäller - poängen är att Amazon globalt är allt annat än ett hederligt och ansvarstagande företag. Detta stödjer man när man handlar varor av dem, oavsett om varan kommer från lagret i Eskilstuna eller ej.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Förstår inte riktigt alla som klagar på Amazon, är det pga låga löner? avsaknad av kollektivavtal utomlands?
För i dagsläget har Amazon ett lager i Eskilstuna som bemannas via en underleverantör som har kollektivavtal, vad mer kan man kräva?

Inte ens Inet har kollektivavtal men alla verkar gilla den butiken här? Om man klagar på lönen, hur står den sig mot andra lagerjobb?
Känns som att folk hatar Amazon bara för att det är lite trendigt.

Nja, har tidigare länkat till lite över 10-tal nyhetsartiklar om Amazon... finns skäl som 17 att ogilla företaget av olika skäl

Några skäl tas upp här:

Fokus på Amazon kommer efter 15 min in i klippet.

Tidigare tas Apple och Google upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Amazon har unika saker och köper endast då. Min bror hittade en lös kopplingsarm till hans bil där inte ens tillverkaren kunde fixa fram en men amazon löste problemet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Amazons hemsida är otroligt rörlig och har svårt att hitta det man söker?

Kollar aldrig ens Amazon pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Är det bara jag som tycker att Amazons hemsida är otroligt rörlig och har svårt att hitta det man söker?

Kollar aldrig ens Amazon pga detta.

Håller med, tror dock det är medvetet till en del.
Man måste nästan veta exakt vad man letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Skönt att se att de som stödjer Amazon inte hymlar med varför de gör det, åtminstone: Så länge man själv sparar några ören så spelar det inte någon roll vad som händer bakom kulisserna eller vad det leder till i längden - och Bezos skrattar hela vägen till banken.

Antar att du gör samma bakgrundskontroller på alla du handlar från?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghaan:

Håller med, tror dock det är medvetet till en del.
Man måste nästan veta exakt vad man letar efter.

Ja, man ska "stumble upon" varor som man inte ens sökte på och inte visste att man behövde.
Lite som Ikea som vill att du går igenom hela varuhuset så att du plocker med dig mer än du egentligen var ute efter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Är det bara jag som tycker att Amazons hemsida är otroligt rörlig och har svårt att hitta det man söker?

Kollar aldrig ens Amazon pga detta.

Håller helt med, och så har det alltid varit. Var lika övertygad om att det skulle bli fiasko för dom för 15-20 år sedan som min pappa var att priserna på bostäder bara kunde gå ner när han flyttade till Stockholm på 60-talet

Annars tycker jag Amazon i Sverige fungerat bra, i synnerhet med problemfria hemleveranser. Jag brukar dock bara handla där när jag inte hittar det hos någon seriös svensk ÅF, i första hand för att jag ogärna vill att Amazon ska bli mer dominerande än vad dom redan är.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Sist jag kollade så är deras sortiment begränsat till ett relativt fåtal segment, de har inte "gratis" hemleverans, är inte alltid så snälla vid returer och deras sortiment konkurrerar inte med andra aktörer och tilltalar inte alla. Så att jämföra Amazon med IKEA är verkligen att greppa efter halmstrån.

Kan en jämförelse med ICA kanske passa herrn då? Över 50 procent av livsmedelförsäljningen till konsument i Sverige. En till marknad som domineras av en ensam aktör i landet där vi inte är vana med sådant.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att du gör samma bakgrundskontroller på alla du handlar från?

Ooof, så många sätt att besvara den raljanta kommentaren. Välj fritt från nedan lista:

1. Självfallet bör man göra efterforskningar innan man spenderar kapital. Köper du verkligen saker utan att ha en aning om vad du köpt eller vart dina pengar tar vägen?
2. Andra företag beter sig också illa, så då är det okej att handla ifrån Amazon?
3. Vilket annat företag med liknande utbud har lika stor negativ inverkan på sin omvärld som Amazon?
4. Vad spelar "bakgrundskontroller" på andra företag för roll, relaterat till Amazons värv och samhällsotjänst?

Vilket syfte fyllde din inspark, tycker du? Uppenbarligen är detta inte ett ämne som är värt att diskutera: kortsinta och själviska människor kommer inte sluta handla av Bezos bara för att de presenteras med fakta om vilket bedrövligt företag det är - de har redan gjort sitt val. På samma sätt kommer inte den som vill undvika att handla av Amazon att plötsligt börja med det bara för att en företagsanhängare säger "det är billigare än Leffes IT på hörnet".

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Ooof, så många sätt att besvara den raljanta kommentaren. Välj fritt från nedan lista:

1. Självfallet bör man göra efterforskningar innan man spenderar kapital. Köper du verkligen saker utan att ha en aning om vad du köpt eller vart dina pengar tar vägen?
2. Andra företag beter sig också illa, så då är det okej att handla ifrån Amazon?
3. Vilket annat företag med liknande utbud har lika stor negativ inverkan på sin omvärld som Amazon?
4. Vad spelar "bakgrundskontroller" på andra företag för roll, relaterat till Amazons värv och samhällsotjänst?

Vilket syfte fyllde din inspark, tycker du? Uppenbarligen är detta inte ett ämne som är värt att diskutera: kortsinta och själviska människor kommer inte sluta handla av Bezos bara för att de presenteras med fakta om vilket bedrövligt företag det är - de har redan gjort sitt val. På samma sätt kommer inte den som vill undvika att handla av Amazon att plötsligt börja med det bara för att en företagsanhängare säger "det är billigare än Leffes IT på hörnet".

Det hade nog varit enklare om du bara svarat "nej" utan en massa snömos med det är väl upp till dig. Hur som helst fick jag svar på min fråga.

Permalänk
Medlem

Är Amazon Prime-medlem men vet inte om jag suktar att köpa någonting ändå. Får väl se om det är någonting som lockar tillräckligt för att det ska bli impulsköp då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Förstår inte riktigt alla som klagar på Amazon, är det pga låga löner? avsaknad av kollektivavtal utomlands?
För i dagsläget har Amazon ett lager i Eskilstuna som bemannas via en underleverantör som har kollektivavtal, vad mer kan man kräva?

Inte ens Inet har kollektivavtal men alla verkar gilla den butiken här? Om man klagar på lönen, hur står den sig mot andra lagerjobb?
Känns som att folk hatar Amazon bara för att det är lite trendigt.

De lite av hyckleri ju. I Sverige ska vi vara så ”framåt i tiden” med att vara kontantlösa, använda snabbkassor och automatisering som ersätter arbetstillfällen. Sen gnäller man när kapitalismen levererar slutprodukten.

Permalänk
Medlem

Jag handlar från alla möjliga affärer så länge dom har det jag är intresserad av.
Det blir ju oftast från Amazon när varan inte ens går att få tag på i detta landet.
Ta exempelvis växtlampor/*leds. OM du mot förmodan skulle hitta samma här, kostar den 5ggr så mycket. Men oftast finns det inte att köpa i Sverige ens.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frånsett allt det så är det fortfarande ett gigantiskt företag vars strategi är att kväva lokala aktörer och i princip få en monopolställning, och det är kanske inget man höjer på ögonbrynen för i USA när Walmart redan etablerat det konceptet för många år sedan. Men för Svenskar så känns det konceptet med rätta både främmande och skrämmande.

Har du någonsin besök en galleria i Sverige?
HeroCity, Stockholm quality outlet, MoS m.m.? Det är ju samma koncept där. Konsumenter åker hellre dit där alla butiker finns samlade på ett ställe än att åka till den lokala butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Hm, behövde köpa Track-ir 5. Enda stället som det gick att köpa var via Amazon. Fungerade skitbra. Inet och Webhallen tar inte in niche produkter utan kör bara mainstream.

Behövde sen köpa ett par racingpedaler (T-LCM) då mina andra var temporärt ur bruk. Inet 2999 (ej i lager) sedan Amazon 1799 i lager med leverans dagen efter. (Btw Simulator segmenetet i sverige verkar ju gått banans. Lönar sig inte att köpa från nån av dom stora i sverige då priset skiljer sig enormt)

Köpte även en Sunred Indus värmare 2100w för altanen, 1399 då ingen annan i sverige säljer det förutom Rusta (som också är billigare) men dom får aldrig in det...

Så självklart köper man från Amazon. Finns det i lager och har ett bra pris. Absolut.

Permalänk
Medlem

Jag köper en hel del saker från Amazon, Prime medlemskapet är väldigt prisvärt.
Bra support och bra priser, visst finns det massor med skit där, men man får sortera och läsa på lite.
Jag hoppas "prime-day" kommer till Sverige.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Men det är okej med dubbelmoral på swec när det kommer till att hata Amazon. Amazon = bad, det är regeln här.

Fö tycker jag att Amazon bland det bästa som hänt här. Grym service och returpolicy samt fri frakt fram till dörren.

Men Apple och Google är goda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kan en jämförelse med ICA kanske passa herrn då? Över 50 procent av livsmedelförsäljningen till konsument i Sverige. En till marknad som domineras av en ensam aktör i landet där vi inte är vana med sådant.

Skrivet av Plosky:

Har du någonsin besök en galleria i Sverige?
HeroCity, Stockholm quality outlet, MoS m.m.? Det är ju samma koncept där. Konsumenter åker hellre dit där alla butiker finns samlade på ett ställe än att åka till den lokala butiken.

Ni får läsa mitt svar om varför IKEA-liknelsen är att greppa efter halmstrån. Mycket av det är applicerbart även här.

Men vad gäller det ni skrev specifikt så är inte ICA ett företag som trattar ut pengar ur landet till en utländsk miljardär, och ingen skulle nog säga att de har eller strävar efter ett monopol. Och köpcentrum? Att samla flera av varandra oberoende aktörer på ett ställe som dessutom konkurrerar med varandra, och inte trattar alla vinster åt samma håll... Hur är det en bra liknelse med Amazon?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni får läsa mitt svar om varför IKEA-liknelsen är att greppa efter halmstrån. Mycket av det är applicerbart även här.

Men vad gäller det ni skrev specifikt så är inte ICA ett företag som trattar ut pengar ur landet till en utländsk miljardär, och ingen skulle nog säga att de har eller strävar efter ett monopol. Och köpcentrum? Att samla flera av varandra oberoende aktörer på ett ställe som dessutom konkurrerar med varandra, och inte trattar alla vinster åt samma håll... Hur är det en bra liknelse med Amazon?

Spelar det verkligen roll om pengarna går till aktieägare i Sverige eller utomlands? Jag äger för övrigt själv aktier i Amazon då jag tror på affärsmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Spelar det verkligen roll om pengarna går till aktieägare i Sverige eller utomlands? Jag äger för övrigt själv aktier i Amazon då jag tror på affärsmodellen.

Att Svenska pengar stannar inom Sverige i så hög utsträckning det är möjligt givet de förutsättningar vi har är för mig viktigt, Ja. Och det handlar också om solidaritet mot människor i andra länder. Om ett företag gör dumheter utomlands så har jag full frihet att ge dem ett socialt straff genom att inte handla av den Svenska grenen, och det är nog så många andra resonerar också.

Har du aktier i företaget har du ju dessutom ett egenintresse i att det går bra för dem och att folk har en positiv bild av dem, så det blir ju knappast en neutral ståndpunkt från din sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.