Spela Skyrim för första gången

Permalänk
Medlem

Spela Skyrim för första gången

Japp, lite sent ute men Skyrim verkar ju vara ett roligt spel som många pratar om. Så nu tänkte jag införskaffa spelet till PC och jag undrar vad ni erfarna Skyrim-spelare kan tipsa om för att göra upplevelsen så trevlig som möjligt. Finns det mods som förbättrar grafiken, tar bort buggar och så vidare som jag borde installera innan jag startar upp spelet första gången?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Pröva en av de "lättare" moddlistorna på Wabbajack punkt org

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

OnT:
Första gången ska du INTE installera några moddar annat än bugfixar och grafiska uppdateringar. Upplev spelet som det var tänkt först, sen bestäm vad du vill ändra på. Oddsen är att det finns en mod för det, men det är upp till dig att upptäcka nu. Välkommen till Elder Scrolls-communityt!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

OnT:
Första gången ska du INTE installera några moddar annat än bugfixar och grafiska uppdateringar. Upplev spelet som det var tänkt först, sen bestäm vad du vill ändra på. Oddsen är att det finns en mod för det, men det är upp till dig att upptäcka nu. Välkommen till Elder Scrolls-communityt!

Jag spelade på switch första gången för nåt år sen och tyvärr kändes vaniljversionen ganska grå, så jag tröttnade snabbt. Jag hade installerat massa moddar direkt

Permalänk
Medlem

Det finns sjukt många bra och "nödvändiga" mods.
Jag har försökt hållt mitt spel ganska så cleant men har ändå 350st mods...

Men som nämnt ovan. Om det är första gången du spelar så håll dig till vanilla och installera inte några moddar.

Men det du kan göra för att få spelet se mycket bättre ut är en ENB.

Jag rekommenderar denna: https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/27141
För denna mod behöver du ENB Helper SE, SKSE64 och EVLAS. Samt .dll för själva ENB.
Det finns en installationsguide på sidan jag länkade som också länkar till de mods du behöver.
Mod Organizer 2 är bra program för att hantera mods. Men just ENB och SKSE64 går inte att installera via det programmet.

Förutom detta bör du installera Unoffical Patch https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/266
Sky UI är också ett mycket trevligare UI än grundspelet https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/12604
BethINI kan också hjälpa att få ordning på inställningar https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/4875

Detta kanske räcker till att börja med.

Men något som är VIKTIGT: Läs alltid all information om en mod innan du tar hem och installerar den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Skyrim skall inte spelas. Skyrim skall det ägnas hundratals timmar åt att installera moddar, testa hur de fungerar, felsöka, avinstallera vissa, och repetera. Sen när man har fått allt att fungera precis som man vill ha det så är det bara att avinstallera allt och installera något annat. För då är man klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skyrim skall inte spelas. Skyrim skall det ägnas hundratals timmar åt att installera moddar, testa hur de fungerar, felsöka, avinstallera vissa, och repetera. Sen när man har fått allt att fungera precis som man vill ha det så är det bara att avinstallera allt och installera något annat. För då är man klar.

Det är så jag oftast "spelat" skyrim så jag kan bara instämma med övriga. Vill man faktiskt se vad som händer i spelet ska man inte ens öppna dörren till moddarna för sen går det inte stänga skiten.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Min personliga åsikt och rekommendation: Installera inga moddar alls, förutom den inofficiella buggfixen. Skyrim ska upplevas första gången som Bethesda tänkte sig spelet.

När man spelat igenom det en gång kan det vara roligt att leka med moddar, men första gången kan man bara spela en gång, och då vill jag uppleva det som det är tänkt att upplevas.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Alla är vi olika. Jag har endast spelat GOTY-versionen (inte Special Edition) och dessutom helt utan moddar. Återkommer till spelet lite då och då och tycker det är rätt mysigt utan att förändra det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Inget tips på specifika mods, men om du överhuvud taget vill börja modda Skyrim så skulle jag rekommendera att du använder Mod Organizer 2, kommer leda till mycket mindre huvudvärk än om du installerar mods manuellt.
Vet inte hur Nexus egna mod manager står sig i dag, men Mod Organizer 2 har alltid varit en riktig stjärna.

Permalänk
Medlem

Wabbajack innehåller modlistor som gör det enklare att få fin grafik och/eller utveckla gameplay. Min favorit är moddar som bygger på Requiem. Dvs. en värld utan level scaling och olika funktioner för att göra världen mer realistisk och utmanande.

Permalänk
Medlem

Hur var det egentligen med Skyrim Anniversary Edition och mods?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

All right, ni har övertygat mig att inte köra med moddar från start.

Men ja, det var många utgåvor av spelet att hålla koll på... originalet, Special, Anniversary, Legendary och jag vet inte vad. Anniversary verkar vara den senaste med samma spel som Special med några tillägg om jag förstått det rätt?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Hur du en gör så kommer du sluta i en stealth-archer.. Så brukar det åtminstone bli för mig de gånger jag börjat lite Skyrim igen

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Men ja, det var många utgåvor av spelet att hålla koll på... originalet, Special, Anniversary, Legendary och jag vet inte vad. Anniversary verkar vara den senaste med samma spel som Special med några tillägg om jag förstått det rätt?

När det gäller mods så är Special Edition på 1.57 (tror jag) patchen det man vill köra.
Anniversary Edition patchade till 1.6 något och alla mods fungerar inte än på den patchen. Gäller främst mods som kräver SKSE.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TraXx:

Nu vet jag inte hur mycket dom ändrat över åren, men jag kunde inte spela speciellt längre innan jag började modda när jag skulle spela igenom skyrim för första gången, kunde inte spela igenom det vanilla. Bara en sån sak som UI:t retade gallfeber på mig (tror jag installerade SKyUI). Carry weight blev jag också tokig på och "fixade".

Att börja ganska vanlilla är nog inte så dumt, och inte dundra på massa overhauls. Men jag hade inte undvikit mods för att spela igenom det "som tänkt", mods kan förbättra spelupplevelsen rätt så rejält. Sen kan det vara så att dom från officiellt håll har fixat mycket över åren (?) men det var mycket trasigt som kunde lagas när jag spelade iaf.

Permalänk
Skrivet av ronz:

När det gäller mods så är Special Edition på 1.57 (tror jag) patchen det man vill köra.
Anniversary Edition patchade till 1.6 något och alla mods fungerar inte än på den patchen. Gäller främst mods som kräver SKSE.

Skse64 fungerar på 1.6+ patchen nu mer dockkan ev gamla moddar behöva uppdateras men jag kör med ett helt gänge se moddar utan problem som inte är uppdaterade sen typ 2019...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tog mig 3 gånger att spela igenom spelet, första gången och andra gången körde jag en timma med flera års mellanrum och gillade det inte. Sen såg jag Robert whittaker (en kampsport) snubbe spela det o då fick jag suget att spela igenom det. Bra spel men inget speciellt enligt mig. (favorit spel witcher 3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Tog mig 3 gånger att spela igenom spelet, första gången och andra gången körde jag en timma med flera års mellanrum och gillade det inte. Sen såg jag Robert whittaker (en kampsport) snubbe spela det o då fick jag suget att spela igenom det. Bra spel men inget speciellt enligt mig. (favorit spel witcher 3)

Witcher är ju mycket mer avancerat och en generation senare i mitt tycke. "Tryck höger/vänster/upp/upp och samtidigt klappa med händerna och sjung nationalsången" då hoppar karaktären i sidled

Gjorde själv misstaget (?) att introducera en vän till Skyrim. Det är en låg inlärningströskel och det händer saker överallt så det var kul. Men vad dyrt det är fortfarande!

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Witcher är ju mycket mer avancerat och en generation senare i mitt tycke. "Tryck höger/vänster/upp/upp och samtidigt klappa med händerna och sjung nationalsången" då hoppar karaktären i sidled

Gjorde själv misstaget (?) att introducera en vän till Skyrim. Det är en låg inlärningströskel och det händer saker överallt så det var kul. Men vad dyrt det är fortfarande!

vet inte om ja tycker de e så dyrt längre typ 70-75:- nånting på de bästa reorna typ.

visst fullpriset är väldigt dyrt fortfarande men inte ovanligt med ~75% rea på det antingen på steam eller från humble bundle typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om ja tycker de e så dyrt längre typ 70-75:- nånting på de bästa reorna typ.

visst fullpriset är väldigt dyrt fortfarande men inte ovanligt med ~75% rea på det antingen på steam eller från humble bundle typ.

Aha jag hittade spelet med Anniversary för typ 500kr och tyckte det var saftigt. Sökte nu och fann reor på i alla fall 50% så ja det kan nog stämma. Men tycker nog ändå att ordinarie pris borde ligga runt 250 vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Aha jag hittade spelet med Anniversary för typ 500kr och tyckte det var saftigt. Sökte nu och fann reor på i alla fall 50% så ja det kan nog stämma. Men tycker nog ändå att ordinarie pris borde ligga runt 250 vid det här laget.

Ja jag har inte tittat på vad AE kostar men SE brukar iaf va dom reorna på 70-75%

och inte mycket mening med att köpa AE, SE är typ samma spel bara småändringar som inte gör nån direkt skillnad för gameplay...

f you buy Skyrim Anniversary Edition outright, what you'll be downloading is Skyrim Special Edition and a DLC package. Here's the Skyrim Anniversary Edition content:

Skyrim Special Edition
Skyrim's original DLCs: Dawnguard, Hearthfire and Dragonborn
Next-gen improvements for Skyrim SE
All 48 previously released Creation Club items
26 new Creation Club items

dvs det enda du i princip får är Skyrim SE och en massa DLC Armors/skins/weapons och div folowers från Creation club butiken.

så inget som är speciellt nödvändigt då allt stock content är absolut nog för att ha en trevlig stund i spelet.
och mycket av det som säljs i creation club finns i princip identiska alternativ på nexus mods gratis i form av moddar sen flera år tillbaka.

och skyrim SE 1.6+ använder samma spelgrund som AE fast extra contentet bakom paywall.

så mitt råd är skit i AE och ge typ halva priset för SE för contentet i creation club butiken är på sin höjd MEH...

f.ö så är det 67% rea på SE hos steam just nu eller 60% på AE.
https://store.steampowered.com/app/489830/The_Elder_Scrolls_V...

så runda slängar 140:- för SE eller 215:- för AE

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag har inte tittat på vad AE kostar men SE brukar iaf va dom reorna på 70-75%

och inte mycket mening med att köpa AE, SE är typ samma spel bara småändringar som inte gör nån direkt skillnad för gameplay...

f you buy Skyrim Anniversary Edition outright, what you'll be downloading is Skyrim Special Edition and a DLC package. Here's the Skyrim Anniversary Edition content:

Skyrim Special Edition
Skyrim's original DLCs: Dawnguard, Hearthfire and Dragonborn
Next-gen improvements for Skyrim SE
All 48 previously released Creation Club items
26 new Creation Club items

dvs det enda du i princip får är Skyrim SE och en massa DLC Armors/skins/weapons och div folowers från Creation club butiken.

så inget som är speciellt nödvändigt då allt stock content är absolut nog för att ha en trevlig stund i spelet.
och mycket av det som säljs i creation club finns i princip identiska alternativ på nexus mods gratis i form av moddar sen flera år tillbaka.

och skyrim SE 1.6+ använder samma spelgrund som AE fast extra contentet bakom paywall.

så mitt råd är skit i AE och ge typ halva priset för SE för contentet i creation club butiken är på sin höjd MEH...

f.ö så är det 67% rea på SE hos steam just nu eller 60% på AE.
https://store.steampowered.com/app/489830/The_Elder_Scrolls_V...

så runda slängar 140:- för SE eller 215:- för AE

Tänkte ge mig på Elysium med Wabbajack och den kräver tydligen AE, annars hade jag nog skippat det. Ska bli intressant att se hur det blir!

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Tänkte ge mig på Elysium med Wabbajack och den kräver tydligen AE, annars hade jag nog skippat det. Ska bli intressant att se hur det blir!

enligt wabbajacks hemsida så verkar det ju som att installationen kör en downpatch till 1.5.97 dvs Pre AE ändå.
men kanske kräver något från Creative butiken då de moddlistorna är inget jag använt så kan inte säga säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

enligt wabbajacks hemsida så verkar det ju som att installationen kör en downpatch till 1.5.97 dvs Pre AE ändå.
men kanske kräver något från Creative butiken då de moddlistorna är inget jag använt så kan inte säga säkert.

Ja och den installerar även en egen version av spelet också i en separat mapp. Den krävde i princip alla tillägg för att kunna installeras. ENBn som hängde med var inte den roligaste, eller åtminstone inte min smak, men i övrigt fungerar det finfint (vi installerade ytterligare 30 moddar på det...)

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ja och den installerar även en egen version av spelet också i en separat mapp. Den krävde i princip alla tillägg för att kunna installeras. ENBn som hängde med var inte den roligaste, eller åtminstone inte min smak, men i övrigt fungerar det finfint (vi installerade ytterligare 30 moddar på det...)

ska testa wabbajack men blir nog att testa med denna modfilen, såg trevlig ut.
https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/55526

gjorde en klon på min SE mapp får vi se hur de går.

den håller på att installera just nu rätt smidigt att inte behöva manuellt söka efter mods på nexus.
men visst jag har ju min standard lista i vortex jag typ alltid kör med också så brukar bara handla om att markera alla moddar trycka på installera och sen fixa load ordningen (antar att wabbajack gör det automagiskt?).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hur du en gör så kommer du sluta i en stealth-archer.. Så brukar det åtminstone bli för mig de gånger jag börjat lite Skyrim igen

Haha, ja, det där känner man igen Tyvärr blir det alldeles för lätt när/om man börjar hålla på med crafting.

Instämmer i övrigt i kören kring att bara köra inofficiella patchen, men inga övriga mods.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att undvika alla "exploits" då det kommer förstöra "upplevelsen", åtminstone vid en första genomspelning Crafting/potion/stacking är helt insane och kan vara kul att laborera med när man är "klar" så att säga.

The Spiffing Brit är allt man behöver säga egentligen ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Ett bra tips är att undvika alla "exploits" då det kommer förstöra "upplevelsen", åtminstone vid en första genomspelning Crafting/potion/stacking är helt insane och kan vara kul att laborera med när man är "klar" så att säga.

The Spiffing Brit är allt man behöver säga egentligen ^^

ja försök inte cheesa spelet det har så mycket jank att du inte kommer äns behöva hålla på me exploits...

t.ex. min senaste sparning kör jag dual bound daggers build och med 30x sneak attack dmg med bägge knivarna så dör allt utom drakar och jättar typ instant ändå utan att ha fifflat med exploits.

samt sneak är allmänt trasigt... AI kan typ stå precis framför en utan att se en när man maxat sneak skillen och har ett par poäng i att vara svårare att upptäcka...

man kan i princip smyga upp till en vakt stå precis framför han och sno hans fackla han håller i.
hade för mig jag hade en video på det på youtube när jag gör exakt det men verkar som att jag inte hade laddat upp den där.

så länkar detta då det det typ är som detta som händer om man kör en sneaky build...

Visa signatur