Datorn drar 25 watt när den är avstängd

Permalänk
Medlem

Datorn drar 25 watt när den är avstängd

Tjena,

Byggde en ny dator nyligen. Jag har en sån där watt mätare som man kopplar på strömkabeln och jag brukar alltid mäta hur mycket ström datorn drar när jag bygger en ny.

Den nya datorn drar 35 watt när den idlar i Ubuntu, men när den är avstängd (alltså när jag stängt av den från operativsystemet) så drar den enligt watt mätaren 25 watt!

Stänger jag av PSUn med knappen där bak så går den ner till 0 watt.

Är det någon konfiguration i bios som jag missat att stänga av eller är detta normalt på nya datorer - Om det är normalt, vad går strömmen till då när den är avstängd?

Det enda som är inkopplat är tangentbordet, skärmen, strömmen och musen.

Min setup:

  • CPU: i9 12900

  • Moderkort: Asus ROG Strix B660

  • SSD: 2TB M2

  • PSU: Seasonic

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Läste detta på quora:

The toggle switch on the back is used to completely cut off power. No power will be used when off.

If the one on the back is on, but your computer is not running, it still consumes some power called standby mode which has circuits running to monitor and respond to soft power switch, and wakeup options from network or keyboard and mouse.

https://www.quora.com/Does-a-computer-use-electricity-when-tu...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Låter skumt, en burk bör dra minst mindre än 10, min drar under 3 i sleep mode... inget som laddar via USB eller nåt uppenbart?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ja, slår man av den mekaniska strömbrytaren så blir det som att dra ur sladden i strömförbrukningshänseende. När det gäller "avstängt" så kan det finnas mer än sakerna i praktiken är olika mycket avstängda. Jag håller det för osannolikt att nätaggregatet inte faktiskt kan gå ned i ett lägre läge än något som drar 25 W. Det ena är ju vad som kan finnas i BIOS/UEFI-inställningarna och det andra vilka kommandon operativsystemet skickar.

Som exempel, om än från Bills istället för Linus perspektiv:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/power/system-p...
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/ker...
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/ker...

Permalänk
Medlem

Koppla ut allt med USB och testa igen.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad använder du för mätare? En vild gissning skulle kunna vara ifall den inte klarar att skilja på aktiv och reaktiv effekt och det inte är datorn som förbrukar energi (aktiv effekt) utan det är någon annan fulström i nätet som gör att det flödar ström genom PSU:ns faskorrigeringsspole (PFC) även när datorn är avstängd. Men då detta isåfall är reaktiv effekt så handlar det inte om någon "äkta" energiförbrukning.

Permalänk

vad är det för mätare ?

dessa bulor man sätter på kontakten som beräknar effekt brukar inte vara jätteexakta vid låga strömuttag och 25W är typ 0.1A (100mA) strömuttag på 230V sidan så inte omöjligt att den räknar fel vid beräkningen.

och att nätagget fortfarande drar ström när datorn är avstängd är helt normalt då agget fortfarande är strömsatt och moderkort och lite annat är forfarande delvis strömsatt även om datorn är avstängd.

ofta brukar även vissa usbportar vara strömsatta så har du usb utrustning ansluten i dessa drar även de lite ström.

t.ex. mitt k70 tangentbort är specat 5V 900mA vilket betyder att det drar upp till ~4.5W mus brukar väl vara 5V ~100mA ~0.5W, bara det på 230V sidan blir väl runt 6W ungefär om nätagget är 80% effektivt på 5V linan vid denna extremt låga last.

men mycket möjligt att det är betydligt mer ineffektivt då de är sällan speciellt effektiva vid så låga laster.

t.ex. detta RM 750W agg

vid lägre än 50W så har du troligen max 74% effektivitet så då är det helt plötsligt 6.3W ut väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mätaren är en jättegammal mätare jag köpte från Clas Ohlsson för 20 år sedan. Alltså en sån där bula. Men den har alltid visat "realistiska" siffror innan när jag mätt spelkonsoler, datorer osv. Med realistiska menar jag att jag kollade upp vad en Xbox (og) drog, sen testade jag med mätaren och det var samma osv.

På min förra dator, en i7 4770 baserad dator så mätte den korrekt, då låg watt på 2-3 när datorn var avstängd (vilket är vad man kan förvänta sig).

Har testat att dra ut alla kablar, men samma resultat. Kanske är något i bioset, får grotta vidare eller köpa en manuell switch på grensladden

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Har testat att dra ut alla kablar, men samma resultat. Kanske är något i bioset, får grotta vidare eller köpa en manuell switch på grensladden

Det brukar finnas en inställning någonstans i BIOS som heter "ErP Ready" (kanske under Advanced->APM Configuration, men det kan se annorlunda ut på ditt moderkort). Om du slår på den så bör datorn dra mindre ström när den är avstängd. Nackdelen är att du då inte kan ladda USB-enheter medan datorn är avstängd och funktioner som att väcka datorn via LAN eller tangentbord fungerar inte.

Permalänk
Medlem

De flesta tänker inte över att datorn faktisk är aktiv även när den är i stand-by (soft off), Även nätverkskortet och direkt tillgång till processorn och minne, lite Läsning för de paranoida (Källa: wiki).

Permalänk
Medlem

Som Perost skrev - kolla så du inte har "USB-charging", ErP eller motsvarande aktiverat i BIOS.

Sen borde alla slå av "Fast Boot" under Energialternativ i Windows för att undvika att datorn går ner i nån slags variant på hibernation när man stänger av den - men det är en annan debatt.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback. Ingen förändring efter att jag slog på ErP Ready och slog av USB charing. Testade också att stänga av fast boot, står fortfarande 25 w på mätaren när jag stängt av datorn. Med låååånga mellanrum hoppar värdet ner till 3-4w i en sekund eller två sen går den direkt upp till 25 w igen.

Kanske ska testa att byta ut Seasonic nätagget mot mitt gamla Corsair och se om man får någon diff med det gamla nätagget.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Tack för feedback. Ingen förändring efter att jag slog på ErP Ready och slog av USB charing. Testade också att stänga av fast boot, står fortfarande 25 w på mätaren när jag stängt av datorn. Med låååånga mellanrum hoppar värdet ner till 3-4w i en sekund eller två sen går den direkt upp till 25 w igen.

Kanske ska testa att byta ut Seasonic nätagget mot mitt gamla Corsair och se om man får någon diff med det gamla nätagget.

Testa experimentera lite på sekundärsidan också. Dvs koppla ur grejer i datorn som hårddiskar, Aio-kylare, osv.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du rycker ur burken ett tag och sedan sätter i den och mäter innan du startat den igen?

Permalänk
Medlem

Konsument effekt mätare blir oexaktare ju lägre effekt som skall mätas.
Och jag killgissar lite och hävdar att det gäller än mer för gamla mätare, framförallt om den skall mäta switchande nätagg.

Så det kan mycket väl vara så att din mätare förväxlar det switchande nätaggets pulserande strömförbrukning vid idle som en betydligt högre last.

Om datorn verkligen drog 25 watt vid idle utan fläktar så skulle nånting tillslut bli ganska så varmt.
Det räcker ju med enstaka watt på en liten komponent för att den skall bli skållhet rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Mätaren är en jättegammal mätare jag köpte från Clas Ohlsson för 20 år sedan. Alltså en sån där bula. Men den har alltid visat "realistiska" siffror innan när jag mätt spelkonsoler, datorer osv. Med realistiska menar jag att jag kollade upp vad en Xbox (og) drog, sen testade jag med mätaren och det var samma osv.

På min förra dator, en i7 4770 baserad dator så mätte den korrekt, då låg watt på 2-3 när datorn var avstängd (vilket är vad man kan förvänta sig).

Har testat att dra ut alla kablar, men samma resultat. Kanske är något i bioset, får grotta vidare eller köpa en manuell switch på grensladden

Har också en gammal Clas Ohlsson mätare... om strömmen inte är sinusformad så klarar den inte att mäta rätt. Tex med en 60W gammaldags glödlampa visade den 60W. På dator med PFC så visade den också bra, men på en dator utan PFC så visade den en faktor 2 fel.

Köpte sen en ny hos Kjell och den var klart mycket bättre så skulle rekommendera en nyare mätare. Kostade bara ca 150 SEK och mätte nästan lika bra som Fluken på jobbet (ca 30 000 SEK) när jag jämförde.

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson artikel 36-2897 för 149:- har en hyffsat bra energimätarkrets i sig samt att man trycka fram effektfaktorn (PF) på det man mäter på.

På energimätare där man inte kan trycka fram PF (Power factor, effektfaktor) i någon av sina menyer så kan man inte räkna med att de mäter rätt för olika typer av komplex belastning då de använder billigare omvandlare som inte gör 4-kvandransmultiplikation mellan ström och spänning och kan inte mäta rätt på tex. strömförbrukning som bara drar ström på spänningstopparna på perioden (läs LED-lampor och energilampor men även många mindre switchade nätaggregat).

Äldre mätare för ~20 år och äldre kunde ofta mäta på reaktiv last med fasförskjutning mellan spänning och ström som motorlast men inte rätt på strömmar olinjärt varierande med spänning typiskt likriktarbrygga med resevoirkonding efter som är första steget i en (mindre) switchad omvandlare i regel och kan visa rent galna värden. större aggrgat med PFC brukar ge en förbrukning närmare resistiv last - dock tittar man på strömmen med oscilloskop så brukar kurvan ändå se rätt hemsk ut mycket med steg och kanter och och inte speciellt snygg sinus - men håller sig inom ramarna för de övertonskrav som finns.

Permalänk
Medlem

Perfekt, köper en ny mätare inom närmaste dagarna. Återkommer.

Det enda som sitter i burken är ett M2 kort. Har inte ens en GPU.

Det är samma resultat om jag rycker ur strömsladden ett tag.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W