HDTVTest jämför Samsung S95B med Sony A95K

Permalänk
Melding Plague

HDTVTest jämför Samsung S95B med Sony A95K

När de båda QD-OLED-utrustade modellerna jämförs sida vid sida rekommenderas Samsung för den spelintresserade och Sony för film.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Utan att ha sökt mer än just denna artikel:
Har Samsung TVn stöd för Dolby Vision? Det tycker jag är generellt Samsungs största negativa punkt. Avsaknad av DV är verkligen ett dealbreaker för mig nämligen.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Utan att ha sökt mer än just denna artikel:
Har Samsung TVn stöd för Dolby Vision? Det tycker jag är generellt Samsungs största negativa punkt. Avsaknad av DV är verkligen ett dealbreaker för mig nämligen.

Nej, Samsung fortsätter kategoriskt att vägra Dolby Vision

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@laxpudding delar slutsatsen? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Relik 📜

Trist och lite svårgreppat att Sony fortsätter med samma SoC ett år till. De begränsade möjligheterna för anslutning känns inte kul alls, speciellt inte då ena porten är eARC med. Resultatet blir ju att Sony är vassast på det mesta - utom spel. Latenserna är ju också avsevärt sämre som sagt, även om de antagligen är good enough för de flesta vid 120 Hz (vs 60 Hz för siffrorna i artikeln).

Summa summarum, ingen av dessa lär bli något köp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tyckte av de publicerade bilderna att döma, att Sonyns bild var lite vassare.
Kör Samsung fortfarande sin box som man måste ha för att få alla anslutningar?
Hade gärna köpt en samsung om det inte var för boxen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som den första bilden inte går att förstora och bläddrar man till den 3e gör så bilderna försvinner helt?!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Är det bara för mig som den första bilden inte går att förstora och bläddrar man till den 3e gör så bilderna försvinner helt?!

Samma här. Har du rapporterat som fel i artikeln?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

Bilmärket Rolls Royce visar ej visar alla specifikationer som häskkrafter utan mer skriver adequate" or "more than adequate. Jag gissar Sony kör med samma argument på deras smarttv som säkerligen är en slö cpu med 16GB lagringsminne och 100Mbit ethernet.

Angående bildfunktion så vill jag se sånt live. Jag själv kommer köpa en ny tv till hösten och sony är en kandidat, men det blir en billigare som jag byter om kanske 5år. Problemet är att rätt tv bara är en del, rätt tvrum är också väldigt viktigt och har man ej det så blir det ej bra trots svindyr tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bilmärket Rolls Royce visar ej visar alla specifikationer som häskkrafter utan mer skriver adequate" or "more than adequate. Jag gissar Sony kör med samma argument på deras smarttv som säkerligen är en slö cpu med 16GB lagringsminne och 100Mbit ethernet.

Angående bildfunktion så vill jag se sånt live. Jag själv kommer köpa en ny tv till hösten och sony är en kandidat, men det blir en billigare som jag byter om kanske 5år. Problemet är att rätt tv bara är en del, rätt tvrum är också väldigt viktigt och har man ej det så blir det ej bra trots svindyr tv.

Ingen TV tillverkare har mer än 100mbit ethernet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Ingen TV tillverkare har mer än 100mbit ethernet.

Stämmer säkert och det är så modernt så vissa nätverkskort på servrar har slutat att ens supporta det och kallar 100Mbit för obsolete. Jag råkade ut för detta på jobbet.
Nå tv är en helhetsupplevelse, bildkvalite, ljud, meny, funktioner, smarttv och fjärrkontroll räknas. Kommer man upp i mer extrema priser förväntar jag mig mer. Alltså tv för över 40 000kr ställer jag högre krav på allt än en motsvarande tv i samma storlek för 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tyckte av de publicerade bilderna att döma, att Sonyns bild var lite vassare.
Kör Samsung fortfarande sin box som man måste ha för att få alla anslutningar?
Hade gärna köpt en samsung om det inte var för boxen.

Boxen med fiber och el som kan bytas till tunn 5m-kabel är ju ovärderlig.
Andra boxar med tjocka kablar och separata strömsladdar till TVn än förstås ganska värdelösa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Boxen med fiber och el som kan bytas till tunn 5m-kabel är ju ovärderlig.
Andra boxar med tjocka kablar och separata strömsladdar till TVn än förstås ganska värdelösa.

Önskar den var modulär för jag vill ha alla kontakter i tvn. Jag har bara en vägg med min tv på och inget annat. Kan inte hantera en box även om kabeln är 5m.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

"om med 9,2 millisekunder ligger betydligt bättre till jämfört med Sony-modellens 16 millisekunder"
6.8 millisekunder... Skulle tippa att allra, allra flesta märker minimal eller ingen skillnad i ett blindtest. Det är ju vid 60 Hz input dessa siffror gäller.

Som väntat vassare bild på Sonyn, en vinnare enl mig, men med tanke på Samsungs lägre prislapp så är det en bra konkurrent.

Måste ta en titt på dem IRL dock. Svartnivåns känslighet för ljus i rummet känns rätt tråkig, speciellt då de båda är förhållandevis dyra.

Permalänk
Skrivet av ipac:

"om med 9,2 millisekunder ligger betydligt bättre till jämfört med Sony-modellens 16 millisekunder"
6.8 millisekunder... Skulle tippa att allra, allra flesta märker minimal eller ingen skillnad i ett blindtest. Det är ju vid 60 Hz input dessa siffror gäller.

Som väntat vassare bild på Sonyn, en vinnare enl mig, men med tanke på Samsungs lägre prislapp så är det en bra konkurrent.

Måste ta en titt på dem IRL dock. Svartnivåns känslighet för ljus i rummet känns rätt tråkig, speciellt då de båda är förhållandevis dyra.

Har ägt Samsung s95b i 2 veckor nu, kan säga att tv:ns känslighet i ett ljusare rum inte alls är så stor jämfört med en mörkare. Jag har testat olika sorters material med 4 st rätt starka spotlights och skillnaden va minimal i mitt tycke, kommer från en LG B6 Oled (wrgb), man märker litegrann men ingen dealbreaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screentronic:

Har ägt Samsung s95b i 2 veckor nu, kan säga att tv:ns känslighet i ett ljusare rum inte alls är så stor jämfört med en mörkare. Jag har testat olika sorters material med 4 st rätt starka spotlights och skillnaden va minimal i mitt tycke, kommer från en LG B6 Oled (wrgb), man märker litegrann men ingen dealbreaker

Fin, fint. Tack för input.