Återställa MacBook Pro M1

Permalänk
Medlem

Återställa MacBook Pro M1

Hej

Ska sälja sambons MacBook och är redo för återställning.
Helt novis på Mac så tittade någon guide på youtube. Killen raderade hela hårddisken och fick sedan välja språk osv för att sen kunna installera OS.

Jag kommer inte dit, kan radera innehållet på disken men det händer ingenting efter det och den är inte tom heller för den delen.

Datorn går inte starta normalt utan den laddar bara halvvägs.

Permalänk
Medlem

att återställa en mac med M1 chipset är lite enklare än förut men görs på ett annat sätt en intel mac utan t2 chip eller M1 chip:
https://support.apple.com/guide/mac-help/erase-and-reinstall-macos-mh27903/mac

Om du har gjort någon form av formatering på SSDn kommer inte operativsystemet finnas kvar, men du kan komma åt den inbyggda återställningsmiljön igen genom att starta om datorn och trycka på "cmd" + "R" knappen samtidigt som du trycker på powerknappen (på samma sätt som du gjorde för att komma åt disk menyn).
Du borde då komma till startmenyn för återställningsmiljön där ett alternativ med "installera Monterey" eller liknande borde finnas längst upp. titta på https://support.apple.com/en-us/HT204904 är nog enklast

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Det räcker alltså att installera OS på nytt, jag behöver inte radera hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffenn:

Det räcker alltså att installera OS på nytt, jag behöver inte radera hårddisken?

Jag uppfattade det som att du redan formaterat den genom den bilden du laddade upp. Men då tolkade jag isåfall fel.
Kan du inte starta datorn normalt gör du såhär för att formatera och installera om macos:
1. Starta recoveryläget som du gjort förut (cmd+r+startknappen)
2. starta Skivverktyget (Disk utility)
3. uppe i vänstra hörnet kan du trycka på "visa" och sedan trycker du på "visa alla enheter"
4. Tryck sedan på Hårddisken, vilket jag misstänker är "macintosh HD" och sedan formatera (erase)
5. Välj APFS som filsystem och låt den köra klart. hårddisken kommer ej vara tom, men all data ska vara raderad.
6. tryck på "skivverktyg" (Disk utility) uppe i hörnet bredvid äpplet och välj avsluta.
7. i huvudmenyn, välj installera om MacOS.

OBS: om ni inte loggade ut från applekontot innan, kommer nästa ägare behöva ange ditt apple id när de startar datorn nästa gång. Du kan undvika detta genom att få igång datorn igen genom avanstående instruktioner, logga ut från apple IDt när datorn har startat och sedan återställa datorn på det "vanliga sättet" i denna länk: https://support.apple.com/guide/mac-help/erase-your-mac-mchl7...

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Jag uppfattade det som att du redan formaterat den genom den bilden du laddade upp. Men då tolkade jag isåfall fel.
Kan du inte starta datorn normalt gör du såhär för att formatera och installera om macos:
1. Starta recoveryläget som du gjort förut (cmd+r+startknappen)
2. starta Skivverktyget (Disk utility)
3. uppe i vänstra hörnet kan du trycka på "visa" och sedan trycker du på "visa alla enheter"
4. Tryck sedan på Hårddisken, vilket jag misstänker är "macintosh HD" och sedan formatera (erase)
5. Välj APFS som filsystem och låt den köra klart. hårddisken kommer ej vara tom, men all data ska vara raderad.
6. tryck på "skivverktyg" (Disk utility) uppe i hörnet bredvid äpplet och välj avsluta.
7. i huvudmenyn, välj installera om MacOS.

OBS: om ni inte loggade ut från applekontot innan, kommer nästa ägare behöva ange ditt apple id när de startar datorn nästa gång. Du kan undvika detta genom att få igång datorn igen genom avanstående instruktioner, logga ut från apple IDt när datorn har startat och sedan återställa datorn på det "vanliga sättet" i denna länk: https://support.apple.com/guide/mac-help/erase-your-mac-mchl7...

Tack för hjälpen, videon jag tittade på gjorde som jag gjort på bilden. Men han fick efter raderingen välja språk och så. För mig händer det ingenting efter jag raderat, och disken visas inte som tom när jag är inne i diskverktyget. Då kan jag alltså fortsätta och installera OS

Permalänk
Medlem

Du ska inte fibbla med att manuellt ”radera hårddisken”. Läs mitt inlägg här om hur det fungerar: #19502374

Kort och gott så är det bara några knapptryck bort att göra den säljklar.

Denna ska du följa: https://support.apple.com/en-gb/HT212749

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffenn:

Tack för hjälpen, videon jag tittade på gjorde som jag gjort på bilden. Men han fick efter raderingen välja språk och så. För mig händer det ingenting efter jag raderat, och disken visas inte som tom när jag är inne i diskverktyget. Då kan jag alltså fortsätta och installera OS

jag vet inte exakt vad videon visade, men har du tryckt på formatera (och valt hela hårdisken och inte endast någon av behållarna) så bör hårdisken bara vara fylld till någon enstaka GB som max. Jag har alltid manuellt fått gå tillbaka från den menyn för att installera om os sedan.

Jag skulle säga att om du är osäker på om något har gjorts rätt, gör om stegen jag skrev ovan. Jag misstänker att videon skippade steget med att installera om OS utan antog att användaren redan vet det. språk brukar man oftast få välja när OS:et är installerat.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du ska inte fibbla med att manuellt ”radera hårddisken”. Läs mitt inlägg här om hur det fungerar: #19502374

Kort och gott så är det bara några knapptryck bort att göra den säljklar.

Denna ska du följa: https://support.apple.com/en-gb/HT212749

problemet i detta fall var ju att datorn inte kunde starta normalt, och därav kommer man inte åt den menyn.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

problemet i detta fall var ju att datorn inte kunde starta normalt, och därav kommer man inte åt den menyn.

Mycket riktigt, startar jag datorn normalt fastnar den på laddskärmen, går ungefär halvvägs för att sedan börja om igen, och hålla på så tills jag stänger av den.

Känns som jag gjort något riktigt dumt. Det jag gjort är det bilden längre upp visar, inget annat. Jag kan starta den i startup options. Testar att installera om macOS men en ruta dyker upp och säger att ”Det finns inga användare att autentisera”

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har lyckats göra, men antagligen enklaste sättet att styra upp situationen nu lär vara att göra en återställning via Apple Configurator installerat på en annan Mac. Har du tillgång till en annan Mac?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Apple verkar ha en supportsida för just det problemet:
https://support.apple.com/en-us/HT212541
testa och se om de stegen fungerar

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Apple verkar ha en supportsida för just det problemet:
https://support.apple.com/en-us/HT212541
testa och se om de stegen fungerar

Den missade jag när jag irrade runt på Google!
Det verkar fungera, datorn håller nu på att installera OS!
Stort tack för din hjälp, nu ska jag krypa tillbaka till den varma Windows-famnen igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffenn:

Den missade jag när jag irrade runt på Google!
Det verkar fungera, datorn håller nu på att installera OS!
Stort tack för din hjälp, nu ska jag krypa tillbaka till den varma Windows-famnen igen

Glöm inte att dubbelkolla så datorn är utloggad från icloud med innan du lägger ut den för försäljning .

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in och säga att på de nya Macbook M1, så är det inte längre R+ Cmd som gäller, utan man håller endast inne startknappen (Fingerprint readern) fram tills att du kommer fram till återställningsmenyn.