Asrock röjer B650 "Extreme" till Ryzen 7000-serien

Permalänk
Melding Plague

Asrock röjer B650 "Extreme" till Ryzen 7000-serien

En läckt lista över nya moderkort gör gällande att kommande styrkretsen B650 får ett extremare syskon med utökat stöd för PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna, jag vet, bara använda fler modellnummer än bara 670 och 650, istället för "Extreme"? Jag har för mig att jag har sett andra siffror än 5 och 7...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skulle man inte kunna, jag vet, bara använda fler modellnummer än bara 670 och 650, istället för "Extreme"? Jag har för mig att jag har sett andra siffror än 5 och 7...

Men då blir det inte lika extremt.

Permalänk

Undra vad för ethernet på den extrema.
Annars känns sata lite utdöende dör den stora skaran förutom till hdd.
En sata vs billig m.2 ssd kostar väl typ lika mycket, varför då välja sata? Argumentet hittils har främst varit sata är billigare, nu är det främst ont om m.2 platser och de är svåråtkomliga. Jag skulle vilja se en bra lösning på detta på extrem-moderkorten, men mitt önskemål ligger väl 5år före i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra vad för ethernet på den extrema.
Annars känns sata lite utdöende dör den stora skaran förutom till hdd.
En sata vs billig m.2 ssd kostar väl typ lika mycket, varför då välja sata? Argumentet hittils har främst varit sata är billigare, nu är det främst ont om m.2 platser och de är svåråtkomliga. Jag skulle vilja se en bra lösning på detta på extrem-moderkorten, men mitt önskemål ligger väl 5år före i tiden.

Om man vill ha mer utrymme än 2 portar eller i de fall där man har 3st.

Har 8 SATA portar på mitt Asus kort.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om B650 bara får en PCIe5 för lagring, vad för dom andra nvme platserna? 2x PCIe 4 eller 1xPCIe4 + 1xPCIe4.

Om AM5 blir lika långlivad som AM4 så känns det ju dumt att snåla in på moderkort. Att ha PCIe5 på alla banor känns spontant bättre även om vi i dagslägen inte har något jättebehov av det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Trevligt, moderkortsläckor brukar betyda att det inte är jättelångt kvar till lansering.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert inte släppas ett enda kort med TB4, hur extrema dom än är.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kommer säkert inte släppas ett enda kort med TB4, hur extrema dom än är.

Jaaa.. thunderbolt är väl en Intel-produkt, så det är ju inte så konstigt? USB4 ska ju kunna hantera TB3. Har svårt att se att bandbredden inte skulle räcka - förutom för pcie5-baserade nvme-diskar förstås.
Eller har jag fel i mitt resonemang?

stavning.. auto-correct..
Permalänk
Medlem

De som verkligen behöver pcie 5.0 köper väl något annat än 650, men ändå trevligt att alternativet finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jaaa.. thunderbolt är väl en Intel-produkt, så det är ju inte så konstigt? USB4 ska ju kunna hantera TB3. Har svårt att se att bandbredden inte skulle räcka - förutom för pcie5-baserade nvme-diskar förstås.
Eller har jag fel i mitt resonemang?

Thunderbolt är fritt från licensavgifter numer, så man kan tycka att någon borde implementera det på moderkortet. Det enda controllern kräver är några PCIe-banor, och det finns för så lite som 2 banor PCIe 3.0 (fast då kommer den inte upp i max prestanda, krävs 4x 3.0 för det)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Thunderbolt är fritt från licensavgifter numer, så man kan tycka att någon borde implementera det på moderkortet. Det enda controllern kräver är några PCIe-banor, och det finns för så lite som 2 banor PCIe 3.0 (fast då kommer den inte upp i max prestanda, krävs 4x 3.0 för det)

Är du säker på att Thunderbolt 4 är det? Trean släppte de fritt och gav till USB-IF, det är inkluderat i USB4 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Men då blir det inte lika extremt.

Vem vill inte ha ett extremt moderkort? Eller en telefon som är maximalt professionell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vem vill inte ha ett extremt moderkort? Eller en telefon som är maximalt professionell?

Jag tycker det viktigaste är att man har en spelkonsol för professionellt bruk.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är du säker på att Thunderbolt 4 är det? Trean släppte de fritt och gav till USB-IF, det är inkluderat i USB4 nu.

Vad jag förstår handlar TB4 bara om att en massa saker som är frivilliga i TB3 nu är obligatoriska, så det kan inte vara några nya licenskrav. Om det är det så stöd TB3 då, ingen stor skillnad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Bättre än att ha en telefon som bokstavligen heter ”överflöd”.

Visa signatur

5900X | 6700XT