Microns staplade minneskretsar rymmer 2 TB på en fingernagel

Permalänk
Melding Plague

Microns staplade minneskretsar rymmer 2 TB på en fingernagel

Microns nya 3D NAND staplar 232 lager för pyttesmå kretspaket med både ökad kapacitet och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, 20TB på mina fingrar alltså. Thumb drive får en helt annan betydelse.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

”nio gånger mindre än ett frimärke – eller ungefär lika stort som en fingernagel”, lika långt som ett snöre med andra ord.

Permalänk
Medlem

Så snart når vi termen Petabyte när vi ska handla en NVME SSD?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Crucial nu kommer kunna producera ensidig 2242 med 2 Tb i kapacitet. Det är viktigt för att kunna göra små laptops men behåll förmågan att byta SSD.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

När jag såg bilden, och innan jag läste texten, trodde jag för ett ögonblick att det var en guldförgylld kylfläns.
Tänkte "är RGB-eran över?"..

Permalänk
Medlem

Hur stora frimärken handlar det om? Går iaf inte nio naglar på ett frimärke på knugen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur stora frimärken handlar det om? Går iaf inte nio naglar på ett frimärke på knugen.

Verkar vara "tjocka naglar". Man kan råka ut för tjocka naglar om man har fått nagelsvamp..
Tyvärr finns det ingen referens till bilden i bilden, (som ser ut som en guldförgylld kylfläns) så man kan sätta storleken i ett sammanhang.
En tändsticksask brukar man ofta (förr) ha med i bild som referens, eller en linjal etc. Så man förstår storleken lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag hoppas att Crucial nu kommer kunna producera ensidig 2242 med 2 Tb i kapacitet. Det är viktigt för att kunna göra små laptops men behåll förmågan att byta SSD.

Jag vill ha en 2tb 2230 att uppgradera min Steam deck med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag vill ha en 2tb 2230 att uppgradera min Steam deck med.

Det är på gång, LTT fick en engineering sample på 2TB i deras senaste video om Steam deck. https://youtu.be/JXhT13oZchA?t=134

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är på gång, LTT fick en engineering sample på 2TB i deras senaste video om Steam deck. https://youtu.be/JXhT13oZchA?t=134

Ja, såg den tidigare idag. Hoppas den kommer på bred front och att priset inte blir allt för blodigt.

Permalänk
Medlem

good.... now double it!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

När jag såg bilden, och innan jag läste texten, trodde jag för ett ögonblick att det var en guldförgylld kylfläns.
Tänkte "är RGB-eran över?"..

Bling-bling for grown-ups...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag vill ha en 2tb 2230 att uppgradera min Steam deck med.

2230 2 Tb låter ännu bättre. Ovanligt i laptops vad jag vet men är såklart lockande med ännu mindre ssd enheter.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var hemligt hu små naglar jag har. flera mm2

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Lite lustigt om man får höjdproblem istället.

Permalänk
Medlem

Huh!? Imponerande! Men ingen risk för värmeproblem med alla dessa staplade kretsar?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag trodde det var hemligt hu små naglar jag har. flera mm2

Det var inte billigt att föra hela den här konspirationen i hamn men så här i efterhand när vi har det bekräftat så var det ju faktiskt värt det
Speciellt tack till Microns utvecklingsavdelning!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Verkar va 2-sidigt.. Räknade till 119 gyllne taggar/lager i kanten (räkna kanske lite fel) 232/2=116

Skrivet av Networker:

Verkar vara "tjocka naglar". Man kan råka ut för tjocka naglar om man har fått nagelsvamp..
Tyvärr finns det ingen referens till bilden i bilden, (som ser ut som en guldförgylld kylfläns) så man kan sätta storleken i ett sammanhang.
En tändsticksask brukar man ofta (förr) ha med i bild som referens, eller en linjal etc. Så man förstår storleken lite bättre.

Ser ut som ca 3 mm, rätt tjockt mao.

Permalänk
Medlem

@Networker
När jag blir stor ska jag uppfinna 14nm tendstikor. Det kommer lösa Micron's problem.

On:
Efter att Intel sålde av sin del har det gått bättre eller sä,re för Micron?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Networker
När jag blir stor ska jag uppfinna 14nm tendstikor. Det kommer lösa Micron's problem.

On:
Efter att Intel sålde av sin del har det gått bättre eller sä,re för Micron?

Haha. Man brukar dock ha någon skala med i bilden. Var den bara 14 nanometer? Låter ofattbart! Det gick inte att förstå av bilden, såg ut som en towerkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Haha. Man brukar dock ha någon skala med i bilden. Var den bara 14 nanometer? Låter ofattbart! Det gick inte att förstå av bilden, såg ut som en towerkylare.

Det är normalt minde än 14nm då man lägger på en ytbehandling. Flera atomer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det är normalt minde än 14nm då man lägger på en ytbehandling. Flera atomer.

Dock brukar inte fingernaglar vara så små som 14nm. Hade varit önskvärt med en skala på bilden.
Antar att storleken på "kylflänsen" är som en lillfingernagel. Men utan skala, kan man bara gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Dock brukar inte fingernaglar vara så små som 14nm. Hade varit önskvärt med en skala på bilden.
Antar att storleken på "kylflänsen" är som en lillfingernagel. Men utan skala, kan man bara gissa.

Det var delvis ett dåligt skämt då Intel var fast på 14nm ganska länge. I år.
Minna naglar är byggda klart noggrannare än 14nm. De går att klippa dessutom och fungerar efteråt.
Du tänker helt rätt- Jag tänkte delvis som vad kan hända senare. Personers idier brukar bli bra. lite udda i början. Sen brukar det bli bra. I bland briliant. Ge inte upp du. Du kan det bra. På riktigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Huh!? Imponerande! Men ingen risk för värmeproblem med alla dessa staplade kretsar?

Man skriver eller läser inte till så många lager samtidigt så det blir nog inte speciellt varmt. Det är kontrollerkretsen i en SSD som brukar bli varm, inte själva minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfPH:

Man skriver eller läser inte till så många lager samtidigt så det blir nog inte speciellt varmt. Det är kontrollerkretsen i en SSD som brukar bli varm, inte själva minnet.

-hela kretsen ser å andra sidan ut som en kylfläns, typ 212 evo, så den torde ha bra kylning??

Bara fläkten som saknas?
-10 nanometers fläkt kanske?