Angående Kopiera USB / SD: https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy
Såvida jag inte tolkar texten fel så möjliggör det automatiskt backup till inkopplad extern HDD? Långt ifrån alla modeller har stöd för denna funktion, speciellt inte de billigare.
Vet inte om NAS är rätt eller fel för mig. Är inte villig att betala 3-4k för mitt ändamål.
Funderar på om min externa HDD ens mår bra av att vara inkopplad 24/7 eftersom det finns specifika diskar för NAS. Så den kanske ger upp sen även om den har fungerat felfritt i flera år nu. Dock aldrig varit konstant inkopplad. Kopplar bara i den då och då och gör manuell backup.
Då blir USB 3.0 inte så viktigt så kanske kan snåla och köpa DS120J istället för DS118 då.
Ja tycker också det ser ut som att det ska va möjligt med extern HDD backup på de modellerna. Sen ska det inte vara någon större fara att ha den inkopplad 24/7 då den externa hårddisken ska själv kunna snurra ner när den den varit inaktiv ett tag. Sen kan ju OSet sköta det också, men du kan ju alltid testa lyssna/känna efter vibrationer på din externa hårddisk och sen se efter nån halvtimma om den slutat snurra.
Anledningen till NAS diskar är ju främst för att de har ökat skydd för vibrationer och värme när den kör i en burk med många andra diskar. Så länge din externa disk snurrar ner efter din backup så är det ingen nämnvärd skillnad jämfört med om du skulle plocka ur disken manuellt (förutom de 1-2W som krävs för att för att hålla HDD lampan tänd och disken redo att skriva igen). Fördelen med att ha den inkopplad är ju att du då kan köra automatiska backups, istället för manuella när du väl kommer på det.