Fyra spelare delar Game Pass-konto i Microsofts testlansering

Permalänk
Melding Plague

Fyra spelare delar Game Pass-konto i Microsofts testlansering

Microsofts speltjänst Game Pass följer devisen en spelare, ett abonnemang. Nu sjösätter företaget ett test där tjänsten kan delas av flera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt som låter för bra för att vara sant -- brukar vara just det...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Försökt få fram siffror men utan resultat.
Känns som att gaming inte alls drar in så omfattande pengar för Microsoft kontra andra avdelningar, så de är inte direkt tvugna att presentera fina siffror till aktieägarna. Jag klagar inte då man får väldigt mycket för game pass och med Halo visade de att de får ta tid för att smaka gott.

Permalänk
Medlem

Är detta ett nytt "The first fix is free"?
Verkar som att MS riskerar minska sina intäkter till en fjärdedel, men ha kvar samma ersättningskrav till alla spelmakare?
Tror inte antalet nya Game Pass abonnemang kommer täcka upp för det.

Permalänk
Medlem

Låter bra. I dagsläget delar jag med min 12-åriga son. Hemligheten är att jag loggar in Microsoft store med mitt Microsoft-konto på hans dator. Då kan han köra allt, tills den loggar ut mig från store (vilket inte sker så ofta). Han kan då köra sin egen profil i Xbox, och spela de spelen han vill utan problem. Kostar inget extra. Kanske värt att ta "familjeabonnemang" när det blir tillgängligt bara för att slippa besväret.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tjänsten är ju tveklöst bra för oss konsumenter, dock tror jag priset blir väldigt annorlunda för oss i schweden.

Hur det går ihop för MS blundar jag för

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Allt som låter för bra för att vara sant -- brukar vara just det...

Youtube premium family, Spotify, office 365, Netflix premium...

Det är inte direkt något nytt koncept. Familjeabonnemang är bra grejor då jag sparar pengar. Hur storföretagen får det att gå ihop känner jag inte att man ska gå runt och oroa sig för allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Youtube premium family, Spotify, office 365, Netflix premium...

Det är inte direkt något nytt koncept. Familjeabonnemang är bra grejor då jag sparar pengar. Hur storföretagen får det att gå ihop känner jag inte att man ska gå runt och oroa sig för allt för mycket.

Uhm, fast det är ju just det jag syftar på, även om det kanske inte framgår med all önskvärd tydlighet.

Netflix går IFRÅN att man kan dela fyra stycken på ett abb för att de "förlorar pengar", MS ska då göra det billigare för folk att subscriba till gamepass? Som sagt.. Låter för bra för att vara sant, inget som aktieägarna troligen gått med på utan att det finns en plan hur man skall klämma ut mer kulor ur folket.

"ingick" 3 år gamepass ultimate med xbox series x:en, sedan körde jag "xbox live gold"-tricket, så har till 2024-10-15 på mig att se hur det utvecklar sig

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta ett nytt "The first fix is free"?
Verkar som att MS riskerar minska sina intäkter till en fjärdedel, men ha kvar samma ersättningskrav till alla spelmakare?
Tror inte antalet nya Game Pass abonnemang kommer täcka upp för det.

Fungerar inte alls så att pengarna in minskar med 4x. Dom har statistik till tusen på detta. Xbox största fiende idag är inte Playstation. Det är Netflix. Man måste vinna tillbaka kunder osv. Varför kostar helårskort på nöjjesparker o sånt bara som 2,5 en gångs inträden. Dom vet att snittkunden bara går 2 gånger endå.

Vi kommer framöver se detta som standard. Ett hushåll kör på 1-license eller en fler-license för 1,5x pengarna. Så fungerar hela branchen. Bara gaming som varit efter.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Fungerar inte alls så att pengarna in minskar med 4x. Dom har statistik till tusen på detta. Xbox största fiende idag är inte Playstation. Det är Netflix. Man måste vinna tillbaka kunder osv. Varför kostar helårskort på nöjjesparker o sånt bara som 2,5 en gångs inträden. Dom vet att snittkunden bara går 2 gånger endå.

Vi kommer framöver se detta som standard. Ett hushåll kör på 1-license eller en fler-license för 1,5x pengarna. Så fungerar hela branchen. Bara gaming som varit efter.

yepp, titta bara på alla varianter av MS SQL licenser xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Fungerar inte alls så att pengarna in minskar med 4x. Dom har statistik till tusen på detta. Xbox största fiende idag är inte Playstation. Det är Netflix. Man måste vinna tillbaka kunder osv. Varför kostar helårskort på nöjjesparker o sånt bara som 2,5 en gångs inträden. Dom vet att snittkunden bara går 2 gånger endå.

Vi kommer framöver se detta som standard. Ett hushåll kör på 1-license eller en fler-license för 1,5x pengarna. Så fungerar hela branchen. Bara gaming som varit efter.

Hm, fast i detta fallet verkar det ju kosta mindre än 2 separata licenser, så det enda sättet de går plus borde väl vara om det är vanligt att köra familjeprenumeration när man faktiskt är ensam? Varför skulle någon göra det? Man köper väl bara om man har minst en person att dela med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Eftersom MS avtal med tillverkare förmodligen är en fast kostnad för att spelen ska finnas tillgänglig på tjänsten, inte kopplat till hur många som faktiskt sen spelar dem, så finns det ju bara en kalkyl för MS som blir intressant.

Genererar det här fler betalande abonnemang eller färre? Jag skulle tro att de tänker rätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, fast i detta fallet verkar det ju kosta mindre än 2 separata licenser, så det enda sättet de går plus borde väl vara om det är vanligt att köra familjeprenumeration när man faktiskt är ensam? Varför skulle någon göra det? Man köper väl bara om man har minst en person att dela med.

Hur menar du? Googles familjeabonnemang för Google One eller Youtube Premium som man kan dela med fem personer kostar mindre än två separata abonnemang. Apples iCloud+, Apple TV+ och alla deras andra tjänster går att dela med fem personer utan extra kostnad.

Istället för att alla delar lösenord med varandra så har man ett eget separat konto. Dom har uppenbarligen statistik på att det är bättre att ta något mer betalt men tillåta fler än att alla ska betala för en egen prenumeration.

Edit: Min närmaste vän som jag oftast spelar tillsammans med vill inte betala för Xbox Game Pass. Jag kan dock tänka mig att betala något extra för att både han och jag får tillgång till Xbox Game Pass Ultimate (han på PC, jag på Xbox). Microsoft tjänar mer. Dom har väl statistik som visar att det lönar sig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Istället för att alla delar lösenord med varandra så har man ett eget separat konto. Dom har uppenbarligen statistik på att det är bättre att ta något mer betalt men tillåta fler än att alla ska betala för en egen prenumeration.

Dela lösenord är ju inte riktigt samma sak, dock. Antar att man inte kan spela två personer samtidigt om man kör så.

Skrivet av nu1mlock:

Edit: Min närmaste vän som jag oftast spelar tillsammans med vill inte betala för Xbox Game Pass. Jag kan dock tänka mig att betala något extra för att både han och jag får tillgång till Xbox Game Pass Ultimate (han på PC, jag på Xbox). Microsoft tjänar mer.
Dom har väl statistik som visar att det lönar sig?

Jo, det säger jag inte emot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kostar det mindre än 1x99kr och 2x135kr som jag betalar idag så är jag nöjd och hoppar på direkt ungarna har ultimate och jag har pc.

Sen är det oavsett värt det då jag slipper köpa spel åt dom som kostar 5-700 för ett enda spel.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Även om det är en bra deal.
Så köper jag steam nycklar/spel som är mellan 1-5 år.
Köper aldrig nya spel.
Och då hamnar det på 30-200kr per spel.
Spelar bara ett spel åt gången ändå. Och det kan vara i månader.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, fast i detta fallet verkar det ju kosta mindre än 2 separata licenser, så det enda sättet de går plus borde väl vara om det är vanligt att köra familjeprenumeration när man faktiskt är ensam? Varför skulle någon göra det? Man köper väl bara om man har minst en person att dela med.

Som jag sa. Familje abonemang kostar 1,5ggr pengar oftast. För nä. Dom räknar inte med att snitthushållet kör 2 ab o sparar på familje. Dom räknar med att familjen har ett konto. Vi tar tex spotify i en familj med 3 barn.

109kr för en license som en vuxen kör.
Så har 3 barn spotify free. Pappan: Ni får klara er med reklam ungar.
Så säger ett barn. ”Jag vill ha eget konto”.
2x109?kr Glöm det. Men för 189kr får alla eget premium. Yes vi kör på det! Endå prisvärt… vips har spotify 60% som dom hade missat ut på.

Ni måste förstå att ni som idag har 2-4 betalande Xbox Gold konto i hushållet är typ 0,5% av kunderna. Däremot går 65% av hushållen med ett konto och suger på karamellen att ta familje konto.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Som jag sa. Familje abonemang kostar 1,5ggr pengar oftast. För nä. Dom räknar inte med att snitthushållet kör 2 ab o sparar på familje. Dom räknar med att familjen har ett konto. Vi tar tex spotify i en familj med 3 barn.

Jo, såna lägen blir ju stort plus, men situationer som min blir stort minus. Stämmer det att man får köra med vänner så går de från 2 * 99 + 135 = 333 kr, plus potentiellt en kompis till som precis ska börja imorgon, så 432 kr/mån, ner till vad ett familjeabbonnemang kostar.

Antar dock som sagt att de räknat på detta och ser att såna situationer är sällsynta nog att de går plus ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, såna lägen blir ju stort plus, men situationer som min blir stort minus. Stämmer det att man får köra med vänner så går de från 2 * 99 + 135 = 333 kr, plus potentiellt en kompis till som precis ska börja imorgon, så 432 kr/mån, ner till vad ett familjeabbonnemang kostar.

Antar dock som sagt att de räknat på detta och ser att såna situationer är sällsynta nog att de går plus ändå.

Allt är i en symbios. Slå in sig i så många hushåll som möjligt. Familje abonnemang leder till att man uppgraderar huvudkonsolen hemma till Xbox Series X. Så får äldsta barnet Xbox One S till sitt rum. Vilket leder till dubbla tillbehörs behov (4 Handkontroller). Mera chans till spel försäljning. Det räcker med att där är ett spel som har P2Win eller lootlådor eller store/skins, då ser kalkylen HELT annorlunda ut om man får hem skiten till alla.

Kolla bara alla retro spel du bara kan köpa / prenumerera online. Där spelar bara 1 sak roll. Hur många användare det finns online. Inget annat... juh mer desto bättre...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

yepp, titta bara på alla varianter av MS SQL licenser xD

Vad får man i familjepaketet där? SQL Server + SQL Server Junior?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad får man i familjepaketet där? SQL Server + SQL Server Junior?

snudd på, där har du user CAL, Enterprice osv. samma sak "different namnes" bara. å sen så är ju SQL Express super junior, gratis med väldigt avskalat i funktioner.

Enterprice = familjepaketet xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Låter bra. I dagsläget delar jag med min 12-åriga son. Hemligheten är att jag loggar in Microsoft store med mitt Microsoft-konto på hans dator. Då kan han köra allt, tills den loggar ut mig från store (vilket inte sker så ofta). Han kan då köra sin egen profil i Xbox, och spela de spelen han vill utan problem. Kostar inget extra. Kanske värt att ta "familjeabonnemang" när det blir tillgängligt bara för att slippa besväret.

Så gjorde vi också men vissa spel kraschar, ingen aning varför. När jag tar bort mitt konto på min sons datorn så slutar spelet att kraschar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Oh. Detta hade varit guld för mig.

Spelar ofta med barnen. Det är svårt med dyrare "betalspel". Man vet aldrig riktigt hur stort intressen kommer att bli. Det är inte alls ovanligt att det antingen blir att vi spelar många timmar tillsammans eller att någon eller bägge barnen tröttnar efter en halvtimme. Att då ha köpt tre kopior av ett 600kronors-spel...är lite surt...

Därför är game pass, ea play/origin access/vad-det-nu-heter klockrent för oss. Samma problem där dock, att man behöver köpa tre abbonemang. För ea-varianten har vi dock gjort det, det kostar bara ~250kr per helår. Gamepass tror jag har rätt mycket bättre utbud och där är det inte alls omöjligt att det blir värt det om det kostar 200kr för oss alla tre...

Permalänk
Medlem

Två ord: "Subscription fatigue", folk vill överlag komma bort från månatliga betalningar i tider med låg ekonomisk aktivitet. I usa ser man direkt på hur folk kapar bort sin kabeltv när deras hemstad hamnar i ekonomiska svårigheter. Och med rusande inflation och ökande priser på allt från hyra, avbetalningsräntor och till och med med mat så spår jag att många "subscriptions" kommer klippas för att rädda sin budget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Två ord: "Subscription fatigue", folk vill överlag komma bort från månatliga betalningar i tider med låg ekonomisk aktivitet. I usa ser man direkt på hur folk kapar bort sin kabeltv när deras hemstad hamnar i ekonomiska svårigheter. Och med rusande inflation och ökande priser på allt från hyra, avbetalningsräntor och till och med med mat så spår jag att många "subscriptions" kommer klippas för att rädda sin budget.

Därför man laddar på med 3 år xbox guld > ultimate

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

jag köpte/fick gamepass till pc, för ca 4 år sen.. fml, var inte ett enda spel som var intressant.. och även om ev intresse skulle finnas så skulle det knappast vara värt att 'windows xbox bar' indirekt börja tugga systemresurser..

Har det ändrats för pc eller är det bättre för console?

familje rabatt. men jag misstänker att de försöker ragga kunder, till sitt brand.
typ.. xbox-kunder kan bjuda in sina skolgårds-kompisar till att spela online..?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon125263:

jag köpte/fick gamepass till pc, för ca 4 år sen.. fml, var inte ett enda spel som var intressant.. och även om ev intresse skulle finnas så skulle det knappast vara värt att 'windows xbox bar' indirekt börja tugga systemresurser..

Har det ändrats för pc eller är det bättre för console?

familje rabatt. men jag misstänker att de försöker ragga kunder, till sitt brand.
typ.. xbox-kunder kan bjuda in sina skolgårds-kompisar till att spela online..?

Det är väl bara att kolla spellistan?
Se till att välja "Datorspel".
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games

Har inte haft problem med CPU-användning heller. Däremot så är nedladdningarna inte alltid lika snabba som Steam (får sällan under 110 MB/s på Steam), och modstöd är ofta klart sämre eller icke-existerande för spel som går att modda på Steam.
Men som jag använder det blir det oftast klart billigare med Game Pass, så jag kör vidare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Det är väl bara att kolla spellistan?
Se till att välja "Datorspel".
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games

Har inte haft problem med CPU-användning heller. Däremot så är nedladdningarna inte alltid lika snabba som Steam (får sällan under 110 MB/s på Steam), och modstöd är ofta klart sämre eller icke-existerande för spel som går att modda på Steam.
Men som jag använder det blir det oftast klart billigare med Game Pass, så jag kör vidare.

Jaha. ja thx känns som spelbiblioteket är riktade mest till barn.. så passar mig inte så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Jaha. ja thx känns som spelbiblioteket är riktade mest till barn.. så passar mig inte så bra

Spelen som erbjuds kanske inte passar dig, men att Game Pass är riktat mest mot barn stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket det handlar om att binda upp människor till varandra. Har man ensam ett abonnemang är detta lätt att göra sig av med detta. Men kommer ens agerande göra att kostnaden ökar för en vän/familjemedlem kanske det tar emot mer? Plus detta att man alltid kan spela samma spel.