Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv uppväxt på landet och gillar ej folk pratar skit om dessa. Men jag har upptäckt att i min uppväxtort har en speciell sak hänt. Folk skaffar barn, de går i skola. De som klarar sig bra i skolan flyttar, de som inte klarar skolan bra stannar kvar. När det gäller folk som flyttar till orten så är de ofta lite knepiga folk där med.

Och det blir extremt dumma saker skriva på deras facebookgrupp och många beter sig väldigt konstigt. T.ex lägger ut bild på att någon har tappat en glass på en gångbana och folk pratar om hur dagens barn är uppfostrade m.m. Jag hoppas ivrigt att nu när det blir lättare att jobba hemifrån så det blir en mer blandning på orten.

Om man går 30år tillbaka i tiden, gärna lite mer. Så var fenomenet inte lika extremt att folk som klarade av skolan bra flyttade. De som läste vidare jobbade ofta i orten ändå.

Absolut, upplever samma sak, enda skillnaden är att jag kommer från en semesterort där avfolkningen ersätts av Stockholmspensionärer som flyttar ut på landet och förpestar. (Sorry 08-or men erat sätt att leva på funkar inte på landet)

Det är trist att det inte finns jobb för utbildade ute på landsbygden, jag tror att många skulle flytta tillbaka då. Förhoppningsvis ändrar detta sig allt eftersom företagen inser att de flesta kan hantera hemarbete, och det kommer i längden bli billigare då kontorsplatser i stan är dyrt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Streamingtjänster som enbart har engelsk textning för döva/hörselskadade. Hur jävla svårt ska det vara att bara texta talet?

O när vi är inne på det... tv-apparater där menyn för att stänga av de "talande textremsorna" på SVT är gömd så den inte går att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Dubbelmoralenr stark med tanke på plast-kakklet idag.
Sugrör i papper. Bestick i trä som ger vidrig smak.
Sedan så kan du samtidigt knata in på Ica och köpa drickyoghurt. Jos . Drickkvarg i PET-plastflaskor utan pant/återvinning på dem och dra dem i sopkorgen istället

He he!
En gång på jobbet tog man bort alla engångsmuggar för att våra kunder krävde att vi skulle vara mer miljövänliga. (iofs trevligare med porslinsmuggar) Stax efter det var jag på besök hos en av våra större kunder och det visade sig att där åt man på papptallrikar o hade engångsmuggar i personalmatsalen.

Frågade varför och de hävdade att det går år mer energi för att diska en porslinsmugg än att tillverka en engångsmugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Dubbelmoralenr stark med tanke på plast-kakklet idag.
Sugrör i papper. Bestick i trä som ger vidrig smak.
Sedan så kan du samtidigt knata in på Ica och köpa drickyoghurt. Jos . Drickkvarg i PET-plastflaskor utan pant/återvinning på dem och dra dem i sopkorgen istället

Bestick i obehandlat trä, känslan på tungan... *ryser* Blä!

Kan passa på att gubbgnälla om folk som envisas med att parkera utanför vår uppfart, visst på rätt sida av vägen men den är smal så det blir alltid ett jäkla meck när man ska in eller ut.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla gnäll om sugrör här (gubbgnäll om gubbgnäll hehe). Ta med eget sugrör eller drick direkt ur muggen, problem solved!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Sitter i detta nu på pendeln och någon man vankar av och an. Fattar inte vad han vill tills någon hoppar in eller tar bort sin väska? Varför fågade han inte bara, har folk tunghäfta? Inte första gången jag ser det. Säg något? Jag gör alltid det och folk flyttar på sig.
Folk tror man kan läsa tankar eller förstå vad dom vill när man tex leker med mobilen som nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sitter i detta nu på pendeln och någon man vankar av och an. Fattar inte vad han vill tills någon hoppar in eller tar bort sin väska? Varför fågade han inte bara, har folk tunghäfta? Inte första gången jag ser det. Säg något? Jag gör alltid det och folk flyttar på sig.
Folk tror man kan läsa tankar eller förstå vad dom vill när man tex leker med mobilen som nu.

Vi förstår inte heller, uppdatera oss när du inte rökt på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det är rätt vanligt, och det finns ju andra liknande beteenden i andra situationer. Många är rädda för att be om något, eller ta kontakt med främlingar i allmänhet, tror jag. Sen hör det väl lite till de sociala reglerna att man kan ha sin väska på platsen bredvid för att markera att man vill vara för sig själv liksom, men när platserna börjar ta slut får man akta på väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag klev på bussen för att åka in till stan och behövde sitta, hade taskig balans på den tiden. På den enda platsen där ingen satt stod en bag. Jag sade till mannen som satt på sätet bredvid att jag skulle uppskatta om jag kunde sätta mig på den platsen och följande "dialog" utspann sig:
Han: Du ser väl för fan att jag har min bag på den platsen!"
Jag: Det kanske inte är helt uppenbart men det är enda anledningen till att vi pratar med varandra.
Han: Jaha, och vad i helvete har du tänkt dig att ska jag göra med bagen då?
Jag hade naturligtvis hunnit härskna och svarade:
Jag bryr mig inte. Du lär inte ha löst en extra biljett för din bag så om du inte kan uppvisa en giltig biljett för både dig och din bag så har jag ett antal praktiskt genomförbara förslag. Tag den i knät, ställ den på golvet, lägg den på bagagehyllan eller släng ut skiten genom fönstret. Vem fan bryr sig?

Han tog sin bag i knät och makade ovilligt och utstuderat långsamt på sig tills jag kunde sätta mig.
Han: Det var en djävla dålig attityd!
Jag: OK, vi ska snacka attityd. Håll i dig.

När vi nästan var framme vid slutstationen skrek han: Jag har fattat! Kan du inte hålla käften?
På vag ut ur bussen sa en annan passagerare: Skönt att någon lyckades trycka till honom till slut.
Och han fick medhåll av flera andra passagerare. Jag var mest förvånad över att de låtit honom hållas. Jag hade inte tidigare stött på honom men när jag ett par veckor senare klev på bussen och han satt där så tog han snabbt sin bag i knät och flyttade på sig trots att det fanns lediga platser. Så, en del gamla hundar kan lära sig att sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag klev på bussen för att åka in till stan och behövde sitta, hade taskig balans på den tiden. På den enda platsen där ingen satt stod en bag. Jag sade till mannen som satt på sätet bredvid att jag skulle uppskatta om jag kunde sätta mig på den platsen och följande "dialog" utspann sig:
Han: Du ser väl för fan att jag har min bag på den platsen!"
Jag: Det kanske inte är helt uppenbart men det är enda anledningen till att vi pratar med varandra.
Han: Jaha, och vad i helvete har du tänkt dig att ska jag göra med bagen då?
Jag hade naturligtvis hunnit härskna och svarade:
Jag bryr mig inte. Du lär inte ha löst en extra biljett för din bag så om du inte kan uppvisa en giltig biljett för både dig och din bag så har jag ett antal praktiskt genomförbara förslag. Tag den i knät, ställ den på golvet, lägg den på bagagehyllan eller släng ut skiten genom fönstret. Vem fan bryr sig?

Han tog sin bag i knät och makade ovilligt och utstuderat långsamt på sig tills jag kunde sätta mig.
Han: Det var en djävla dålig attityd!
Jag: OK, vi ska snacka attityd. Håll i dig.

När vi nästan var framme vid slutstationen skrek han: Jag har fattat! Kan du inte hålla käften?
På vag ut ur bussen sa en annan passagerare: Skönt att någon lyckades trycka till honom till slut.
Och han fick medhåll av flera andra passagerare. Jag var mest förvånad över att de låtit honom hållas. Jag hade inte tidigare stött på honom men när jag ett par veckor senare klev på bussen och han satt där så tog han snabbt sin bag i knät och flyttade på sig trots att det fanns lediga platser. Så, en del gamla hundar kan lära sig att sitta.

Att du lyckades hantera den där situationen utan handgemäng! Jag hade inte lyckats med det...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Att du lyckades hantera den där situationen utan handgemäng! Jag hade inte lyckats med det...

Försöker alltid undvika handgripligheter men mer än en gång har min vassa tunga lett mig in i situationer där det varit svårt att inte hamna i handgemäng men jag har nästan alltid lyckats slippa.

Permalänk
Medlem

Har också varit irriterad på en medpassagerare. Jag åkte tåg och det klev på en skolklass med glada barn. Men en "gubbe" var irriterad på dom och skällde för han tyckte dom var för högljudda. Mej störde det inte. Roligt med glada barn tycker jag. Sedan blev det tågbyte och gubben hamnade i samma vagn som barnen. Jag råkade ha platsbiljett och gubben satt på min plats. Så jag sa åt han med barsk röst "flytta på dej, det här är min plats". Då lommade han iväg till en annan vagn och resan blev trevlig.

Permalänk
Medlem

Touchkontroll på spishällen.
Vem fan tyckte det var en bra idé?
Man kan inte flytta på en kastrull eller torka av plattorna utan att det ska pipa och jävlas.
Ännu värre är ju när man snabbt vill skifta från låg till hög temp eller vice värsa, då får man stå där som ett kolli och antingen trycka tills man når önskad effekt, eller hålla in knappen i en halv minut. Hatar skiten. Ge mig vanliga vred på nästa induktionsspis.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

En sak som retar mig är folk som stavar Kina med Ch. Varför ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

En sak som retar mig är folk som stavar Kina med Ch. Varför ?

Anglicism.
Precis som att folk har börjat stava "prinsesstårta" med c, dvs "princesstårta".
Det gör ont att läsa varje gång.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

(Sorry 08-or men erat sätt att leva på funkar inte på landet)

Fascinerande då jag har levt i Stockholm under större delen av mitt liv. Vad exakt är det som de gör som är så fel?
Anledningen till att jag frågar är för att jag vill slippa göra samma misstag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Man kan inte flytta på en kastrull eller torka av plattorna utan att det ska pipa och jävlas.
Ännu värre är ju när man snabbt vill skifta från låg till hög temp eller vice värsa, då får man stå där som ett kolli och antingen trycka tills man når önskad effekt, eller hålla in knappen i en halv minut. Hatar skiten. Ge mig vanliga vred på nästa induktionsspis.

Håller med. Hade så i förra lägenheten. Vi har fristående spis nu så vi valde att köpa en rackare med fysiska vred till induktionshällen. Den har förvisso lite touch-funktionalitet också och piper om man ställer något just där, men det är lätt att undvika åtminstone.

Dold text
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Kan hålla med att det finns modeller som är "dåliga" på det.
Sedan finns det också modeller som har ett reglage där du antingen kan dra fingret för att ändra eller bara sätta fingret längst till vänster för att ha effekt 1 eller längst till höger för att ha högsta effekt, och naturligtvis varsomhelst där emellan för att få en effekt som motsvarar vart du satt fingret.

Så det är nog lite dålig design som tillverkarna kommer undan med eftersom fastighetsägare/kunder ändå köper de "dåliga" produkterna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Håller med. Hade så i förra lägenheten. Vi har fristående spis nu så vi valde att köpa en rackare med fysiska vred till induktionshällen. Den har förvisso lite touch-funktionalitet också och piper om man ställer något just där, men det är lätt att undvika åtminstone.

https://i.imgur.com/pIjEjYf.jpg

Fint gammaldags kök! Bara spisen (och kanske spisfläkten) som bryter av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Fint gammaldags kök! Bara spisen (och kanske spisfläkten) som bryter av.

Det är helt OK, det är inte bara gammaldags, det är gammalt på riktigt. Jag föredrar modernt men vi tänker ju inte bygga om ett fungerande kök

Förra ägarna målade både luckor och stommar i samma bruna färg så vi valde att behålla luckorna men måla om stommarna till vitt. Gammspisen matchade väl färgen mer men vi orkade inte med den, så vi bytte och fick nöjet att snickra ihop nåt för att dölja gapet eftersom vi inte fick tag i en 70cm spis med våra krav Den delen är jag faktiskt väldigt nöjd att ha lyckats med. Vet man inte om det så tänker man nog inte på det om man inte tänker på att fläkten är off center. Vi har fått byta diskmaskin, spis och kylskåp så nu är det bara fläkten kvar. Hade gärna höjt upp den en aning.

Mäklarbild

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

På väg hem i bil igår kväll. Bakom mig på avfarten från motorvägen hamnar en golf mkIV eller liknande årsmodell med en yngling och hans 16-ish flickvän i passagerarsätet. Så långt allting okej. Men hans jävla lyktor! Vad har han gjort med dom? Så blåa och skarpa att han måste haft helljuset igång? Jag kan knappt se vägen framför mig. Tre speglar som kastar blått ljus i ögonen på mig och det enda jag ser framför mig är min egen skugga.
Tänker att honom vill jag inte ha bakom mig. Så från avfarten kommer en korsning (en av Sveriges farligaste?) som är lite speciell att ta sig över. Det kommer en bil från vänster som vi ska lämna företräde åt så jag tänker lite listigt att jag kör ut lagom så att det inte ska finnas plats bakom för golfen utan att han får vänta in bilen från vänster.
Det gör inte golfen utan han trycker på och kör ut samtidigt som mig fast han inte har i närheten av tid att ta sig över säkert, vilket resulterar i att han får halvt om halvt köra ut i körfältet till höger.
Jävla idiot tänker jag. Och blir missnöjd med att han fortfarande ligger bakom mig. Gubbe som jag är börjar jag blinka med dimbakljuset för att visa mitt missnöje med hans felinställda kina-led-kopior till framlampor. Jag har inte längre bråttom utan håller hastigheten och avvaktar vilket håll han ska köra.
Såklart ska han samma håll som mig genom nästkommande rondell. Väl ute ur den kommer ett stycke 90-väg över åkrar till nästa samhälle.
Golfen, som nog svurit lite åt mig sen innan, kör om på heldragen linje och jag blir ett steg gubbig till och börjar tända helljuset för att förklara vilken jävla idiot han är och hur mycket jag ogillar hans skitbil!
Pågafan börjar jävlas med att bromsa in och gasa upp om vartannat tills det brister för mig.
Fan ta bensinpriset! Jag ska köra om! Växlar ner och gamla Bettan tar en stor kallsup bensin skjuter iväg. Hirsch-pållarna sträcker på benen och golfen utmanar. Men jag drar om och känner hur jag kokar samtidigt som adrenalinet sprutar. 160 på 90-väg är inte vare dag man kör. Golfen försöker hänga på men är nog inte lika arg som mig och försvinner mer och mer i backspegeln.
Problemet nu är ju fartkameran på vid 70-skyltarna vid nästa samhälle 3 km bort. Som tur är kommer vi ifatt en bil som gör att jag slår av på takten och saktar in till rätt hastighet. Men så kommer ju golffan ikapp igen. Och jag inte inte sugen att ligga sista halvmilen med honom bakom mig. Så jag kör in i samhället vi precis kommit in och och tar mig en tur där, bara för att slippa åsynen av golfen.
Golfen får köra vidare i tron om att han precis blev piskad av en gubbe, när det i själva verket var att jag fick sansa mig och komma ner på jorden igen. Men så vill jag inte ha något liknande en walk of shame i bilsammanhang genom att puttra på i hastighet med golfen bakom efter en sådan vansinnesomkörning jag precis hade gjort.
För att släppa förbi golfen, det hade aldrig mitt egot kunnat ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är helt OK, det är inte bara gammaldags, det är gammalt på riktigt. Jag föredrar modernt men vi tänker ju inte bygga om ett fungerande kök

Jag gillar gammaldags (och gammalt men välbevarat) så en hel drös med för ditt kök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag gillar gammaldags (och gammalt men välbevarat) så en hel drös med för ditt kök.

Instämmer helt...fyller på med fler tummar.

Ett tips är att hålla lite utkik på ställen som pntrading och psauction för konkursbon och sånt. Ibland kan du plocka upp en snygg designer spiskåpa till lågt pris om du promt vill byta.
Utmaningen blir kanske att klura på hur stort ingrepp det blir.

Men lite snyggt kakel eller liknande bakom så kan det se helt ok ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kan hålla med att det finns modeller som är "dåliga" på det.
Sedan finns det också modeller som har ett reglage där du antingen kan dra fingret för att ändra eller bara sätta fingret längst till vänster för att ha effekt 1 eller längst till höger för att ha högsta effekt, och naturligtvis varsomhelst där emellan för att få en effekt som motsvarar vart du satt fingret.

Den här hällen jag har har + och - bara. Man kan bara justera en platta åt gången, och den har dessutom halvsteg mellan varje hel siffra. Så om jag vill gå från 9 till typ 6 så är det inte tre tryck (8, 7, 6), det är 6 tryck (8,5 8 7,5 7 6,5 6). Det är ju dessutom delay mellan varje knapptryckning, så man kan inte bara peppra ut alla tryck i en intensiv serie, man måste vänta mellan varje. Får magsår ju. Funderar starkt på att byta ut den, fast den är fullt fungerande. Skitgrejer.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Det var då ett jävla gnäll om sugrör här (gubbgnäll om gubbgnäll hehe). Ta med eget sugrör eller drick direkt ur muggen, problem solved!

Aldrig fattat grejen med sugrör. Dricker hellre direkt ur muggen. När det gäller bestick i trä så är det i varje fall mer stabilt än bestick i plast. Att ha egna bestick är dock alltid bäst.

Skrivet av macmann1:

Förra ägarna målade både luckor och stommar i samma bruna färg så vi valde att behålla luckorna men måla om stommarna till vitt. Gammspisen matchade väl färgen mer men vi orkade inte med den, så vi bytte och fick nöjet att snickra ihop nåt för att dölja gapet eftersom vi inte fick tag i en 70cm spis med våra krav Den delen är jag faktiskt väldigt nöjd att ha lyckats med. Vet man inte om det så tänker man nog inte på det om man inte tänker på att fläkten är off center. Vi har fått byta diskmaskin, spis och kylskåp så nu är det bara fläkten kvar. Hade gärna höjt upp den en aning.

https://i.imgur.com/Ik6xe4p.jpg
Mäklarbild

Jättefint! Gillar gamla kök när de är i bra skick. Dessutom är många gamla kök i gedigen trä. Moderna kök är sterila, tråkiga och känns billiga.

Det negativa med gamla kök är att de har för låg arbetshöjd. Det går dock att höja om man orkar/bryr sig om det. Sen gillar jag visserligen lådor/utdragbara hyllplan fast det kan man nog installera i gamla köksstommar också om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Aldrig fattat grejen med sugrör. Dricker hellre direkt ur muggen. När det gäller bestick i trä så är det i varje fall mer stabilt än bestick i plast. Att ha egna bestick är dock alltid bäst.

Använder aldrig sugrör, äter och dricker förresten inte mens jag kör bil. Bilkörning kräver ens fulla uppmärksamhet så ett tips till de som äter under bilkörning är att sluta med det.

När jag reste runt i Asien, främst Japan, hade jag ett litet fodral med egna ätpinnar (橋 på japanska). Enkelt, hygieniskt eftersom det alltid finns hygienförpackade våtservetter på alla matställen, och praktiskt eftersom fodralet var litet och fick rum i innerfickan. Dessutom är de av lackerat trä och bättre i munnen än bestick av obehandlat trä, plast eller metall. Hade man inte egna fanns engångsätpinnar av bambuträ på alla matställen. Minns från Singapore att där fick man plastpinnar, som jag starkt ogillade, på kinesiska ställen.
Nu har jag i o f s ätit med pinnar sedan c:a 70 år tillbaka i tiden så för mig är det ganska naturligt sätt att få i sig maten men så är det ju inte för alla. En del mat kräver ju kniv och gaffel dessutom så man kan inte alltid använda ätpinnar.

Det finns en hel del saker man ska akta sig för när man kör bil. Jag körde bakom en bil där det flirtades vilt och plötsligt böjde sig damen som körde mot mannen i sätet bredvid och kysste honom. Framför dem blev det rött ljus och korsande trafik kom igång. Jag tutade flera gånger men de viftade bort mitt tutande och körde rakt ut bland bilarna och krockade med två stycken, en i vardera körriktning. De påstod att deras uppmärksamhet riktats bakåt på grund av tutandet men rätten ansåg att de skulle struntat i kyssandet och varit uppmärksamma på trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

För att släppa förbi golfen, det hade aldrig mitt egot kunnat ta?

Nä, många känner nog igen sig i din beskrivning. Men det mest rationella hade väl ändå varit att stanna någonstans och släppa förbi åbäket... Man vill inte vika sig, det inser jag, men oftast tjänar man ingenting att bråka med idioter. Man får välja sina strider - var det värt det i detta fall?

Själv kör jag en del hoj på sommarhalvåret och hatar idioter till bilister som ligger precis i röven på en. Brukar inte break check:a när jag åker bil, men med MC är det otänkbart. Kan vara tant Agda som skakar fram i en sliten Opel, men oftast BMW- (motsatsen till en snigel iom att där sitter slemmet på utsidan) eller Audi- (fyra nollor i grillen och en bakom ratten) drägg. Oftast kan jag hålla en hastighet så att det finns utrymme bakåt, annars brukar jag nog byta fil eller, om det är riktigt illa, släppa förbi dräggen.

Har inte dragit iväg i något street rally eller slagit av någon spegel än, men tanken har varit lockande...

Permalänk
Medlem

Hmm, varför är det så att just Audi och Volvo (nyare modeller) oftare ligger jättenära? Är den typen av människor mer hänsynslösa som köper dessa bilmodeller? Självklart generaliserar jag nu. Jag har själv ägt Audi, fast en äldre modell, och jag har aldrig legat i röven på framförvarande bil.

Såg ett avsnitt av Top Gear, där programledaren demonstrerade "Audi-avståndet" vilket då var en meter emellan honom och bilen framför. Kan det vara nått fel på Audis (och Volvos) framrutor som ger en optisk illusion att man ligger längre ifrån än man verkligen gör?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nä, många känner nog igen sig i din beskrivning. Men det mest rationella hade väl ändå varit att stanna någonstans och släppa förbi åbäket... Man vill inte vika sig, det inser jag, men oftast tjänar man ingenting att bråka med idioter. Man får välja sina strider - var det värt det i detta fall?

Själv kör jag en del hoj på sommarhalvåret och hatar idioter till bilister som ligger precis i röven på en. Brukar inte break check:a när jag åker bil, men med MC är det otänkbart. Kan vara tant Agda som skakar fram i en sliten Opel, men oftast BMW- (motsatsen till en snigel iom att där sitter slemmet på utsidan) eller Audi- (fyra nollor i grillen och en bakom ratten) drägg. Oftast kan jag hålla en hastighet så att det finns utrymme bakåt, annars brukar jag nog byta fil eller, om det är riktigt illa, släppa förbi dräggen.

Har inte dragit iväg i något street rally eller slagit av någon spegel än, men tanken har varit lockande...

Det har blivit några sådana repor genom åren. Men inte för många. Jag skulle varit vuxen och ringt polisen, för dom lyktorna han hade på sin bil är det definitivt en tvåa på besiktningen för. Framkallan av fara för andra skulle jag vilja säga. Inget av det hade ju hänt om det varit regelmässiga lyktor fram.
För övrigt så dagens DRL-leds som alla bilar är utrustade med. Där fanns inte några regler på hur dom bländar medtrafikanter som med hel och halvljus. Tror att det endast var volvo som tänkte på det, knappt det, och byggde dom så dom inte står rakt upp i fejset mötande trafik.
Idag tror jag det har blivit bättre. Upplever inte att nya bilar bländar med DRL längre.

Skrivet av Eazy:

Hmm, varför är det så att just Audi och Volvo (nyare modeller) oftare ligger jättenära? Är den typen av människor mer hänsynslösa som köper dessa bilmodeller? Självklart generaliserar jag nu. Jag har själv ägt Audi, fast en äldre modell, och jag har aldrig legat i röven på framförvarande bil.

Såg ett avsnitt av Top Gear, där programledaren demonstrerade "Audi-avståndet" vilket då var en meter emellan honom och bilen framför. Kan det vara nått fel på Audis (och Volvos) framrutor som ger en optisk illusion att man ligger längre ifrån än man verkligen gör?

Fick en V60 2017 som lånebil efter ett inbrott och skadegörelse av en bil jag ägde tidigare. Har alltid gnällt på alla dessa nötter i volvo som knappt kan parkera eller framföra sin bil på ett vettigt sett. Men efter att ha spenderat nästan två veckor i den skitbilen kunde jag mer förstå varför. Framrutan och sikten över bilens framvagn är lika med noll. Man har inte en susning om var man har framänden eller hörnen på den bilen. Vilket till mitt förtret gjorde att jag parkerade precis lika illa som "alla andra" volvodrägg.
En feldesignad bil helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det har blivit några sådana repor genom åren. Men inte för många. Jag skulle varit vuxen och ringt polisen, för dom lyktorna han hade på sin bil är det definitivt en tvåa på besiktningen för. Framkallan av fara för andra skulle jag vilja säga. Inget av det hade ju hänt om det varit regelmässiga lyktor fram.
För övrigt så dagens DRL-leds som alla bilar är utrustade med. Där fanns inte några regler på hur dom bländar medtrafikanter som med hel och halvljus. Tror att det endast var volvo som tänkte på det, knappt det, och byggde dom så dom inte står rakt upp i fejset mötande trafik.
Idag tror jag det har blivit bättre. Upplever inte att nya bilar bländar med DRL längre.

Jupp, bättre att anmäla egentligen även om det, av någon anledning, kan kännas "mesigare"? Har själv inte bytt lampor i min hoj från halogen till LED (som ger ett bättre ljus - både ton och styrka) då mina reflektorer inte är designade för det och sprider ljus på ett sätt som bländar andra.

Sedan får man tänka på att när man själv lackar ur och gör mindre genomtänkta saker i trafiken så utsätter man även andra (oskyldiga) för faror, och att man själv blev provocerad eller att någon gjorde fel mot en själv håller inte så långt i efterhand. Och nej, jag är inte så perfekt som det låter satan vad dåliga omkörningar jag gjort tidigare... man skäms när man tänker efter