Helgsnack: När byter du ut din kringutrustning?

Permalänk

Endgame-kringutrustning i sign.

Gäller t.ex. Cloud Alpha S, senaste pro fotsteg med sidetone, G403 Hero, senaste palm grip med flawless sensor, SA950D har Black Frame Insertion (se BlurBusters), handkontrollen har hallsensorer utan deadzone, etc, etc.

Men jag är entusiast, så jag har mer än 10 möss och mer än 10 musmattor. Det betyder inte att jag bara köper nytt, utan samlar det jag gillar och allt kommer till användning, det är roligt att variera sig

Senaste köpen var en Titanwolf Megalith (inte dum) och Glorious Elements Air (bleh, ett skrivbordsunderlägg med en logo på).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Scrollhjul i plast/gummi och andra gummerade ytor som man konstant gnider fingret över kan också bli ganska äckliga med tiden och är ibland svåra att rengöra.

Jag tror att det snarare är så att gummit blivit kladdigt därför att det åldrats.

På de av mina möss som det hänt på har jag skrapat bort gummit mha lite bensin/lacknafta, och sen polerat upp plastytan under. Både gummi och plast brukar vara svart, så det har inte blivit någon skillnad i utséende.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tangentbord:
När mina ryckningar gör att jag dränker mitt redan spillproof tangentbord

Mus:
När scrollhjulet slitits sönder

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Använder det mesta så länge som möjligt.

Möss brukar hålla 6-24 månader (sen ger 1-3 brytare upp av klickandet och många delar är så slitna att det inte är värt att fixa). Ska dock bygga egen snart och fixar då så det är enkelt att byta brytare.

Hörlurarna (HD650) från 2013, är på kabel #2 och kuddar #3.

Ena skärmen har stått på skrivbordet i 11år snart, använd 12-16h per dag (Dell u2711).

Min n52te är från 2009.

Stolen är från 2005 (RH Logic 4), ny cylinder i den.

Tangentbordet är nytt nu men lär åka med 10-20år minst.

Kört samma modell musmatta i tio år, har 7st extra så klarar mig 20-30år till (efter några år så är den så sliten att glidet är borta).

Mikrofonen lär teoretiskt åka med livet ut men måste köpa ny arm till den för nuvarande suger.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När utrustningen går sönder. Tycker det är rätt efterblivet att köpa nytt om det funkar. Det är ju inte som att det är grafikkort eller moderkort där du märker kraftig prestandaskillnad mellan gammalt och nytt.

Permalänk
Medlem

Hittar jag något jag gillar så kör jag det tills det går sönder. Däremot har jag ibland köpt fel saker, snålat eller skippat att läsa runt och då blir det ofta att jag till sist byter ut och därmed får flera som jag inte använder.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

På tok för ofta, få saker gör att datorn känns helt ny som ett tangentbord sedan roterar jag tangentbord en del för att dom ärbolika sköna men alla bra. Ibland delat, ibland mekaniskt, ibland tkl, har jag en längre period med jobb så blir det delat. Husprogrammering eller spel, mekaniskt tkl. Ibland platt tangentbord i mindre format osv. Dock är min trackball kvar alltid, ibland byts musen. (Har bägge framme, mus vid spel, allt annat trackball)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vart tredje år ca med kringutrustning.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Är kroniskt missnöjd med skrivbordet (alltså skrivbordets layout, tangentbord, mus, musmatta, etc) och vill alltid hitta "bättre" grejor. Fast på sistone har plånboken fått styra lite mer så inga nya köp. Blir väl desto mer nästa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade ett mellantangentbord när mitt Media Navigator gick sönder. Dög när jag inte spelade så ofta. Billigt. Sen började min mus MK5 gå sönder - Hade tur och Elgiganten hade erbjudande på Logitechs G915 Orion eller vad det hette så kom hem med G502 och ett nytt tangentbord. Supernöjd och kommer nog leva med grejerna länge. Just kringutrustning lever länge - Hade min Mx510 i en sisådär 8isch år.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är. Musen byte jag nyss, då scrollhjulet började strula och jag hittade inte felet på min gamla Mionix 5000.
Tangentbordet bytes för 5år sedan efter en "spillolycka" som inte gick att "torka" bort.

Oftast letar jag efter något bekvämt/trevligt, struntar i priset och har kvar tills saken börjar strula.
När den strular, så felsöker jag och kan jag inte själv lösa det så blir det oftast något nytt.

Skrivet av Homdax:

Är kroniskt missnöjd med skrivbordet (alltså skrivbordets layout, tangentbord, mus, musmatta, etc) och vill alltid hitta "bättre" grejor. Fast på sistone har plånboken fått styra lite mer så inga nya köp. Blir väl desto mer nästa år.

Skrivbord är alltid något man vill förbättra eller ändra på. Inte lätt, då man även byter saker som ska vara på skrivbordet.
Kommit fram till nu att jag gillar bäst ett höj-/sänkbart skrivbord.

Permalänk
Medlem

Rengör sakerna då och då bara och använder dem tills de ger upp. Byter i regel inte saker överlag innan de på något vis gått sönder på ett sätt som hindrar funktionen eller tills funktionen ställt mot nya saker är ordentligt mycket sämre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Byter lite för ofta tyvärr. Hittar nytt tangentbord som verkar bättre än det jag har så byter jag gärna ut mitt fullt fungerande långt i förtid. Ibland iallafall.
Nu har jag ett Logitech MX tangentbord ⌨️ och en ordentlig Logitech-mus. Tangentbordet kan styra flera enheter vilket är smidigt. Men för ett tag sedan ville jag prova mekaniskt för många tycker det är så bra att skriva på. Jag är inte alls lika förtjust, tyvärr. Så har ett dyrt Ducky-tangentbord med bruna brytare som bara står och samlar damm typ.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är kroniskt missnöjd med skrivbordet (alltså skrivbordets layout, tangentbord, mus, musmatta, etc) och vill alltid hitta "bättre" grejor. Fast på sistone har plånboken fått styra lite mer så inga nya köp. Blir väl desto mer nästa år.

Samma här. Det blir aldrig riktigt bra. Antingen blir det en riktigt nördhörna med bara massor teknik, inget hemtrevligt, eller så blir det lite mer cleant, men då passar inte skärmarna in och allt blir bara fel i båda fallen 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Rengör sakerna då och då bara och använder dem tills de ger upp. Byter i regel inte saker överlag innan de på något vis gått sönder på ett sätt som hindrar funktionen eller tills funktionen ställt mot nya saker är ordentligt mycket sämre.

Samma här! Nästa steg för min del är att gå över till trådlöst och då misstänker jag att batterierna blir begränsningen i livslängd.

Visa signatur

<--FAT MAT
|Pris:500gil|Mått/L:25cmB:25cmH:7cm

Permalänk
Medlem

Väntar på att delarna blir slitna. Har Razer bord och mus idag som jag äre nöjd med!
Skärm uppgraderades nyligen till en 4k 144hz. Sekundära är en 1440p 60hz, inga större krav mer än 27"+ och 1440p.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Köpte lite bättre mus och tangentbord för några år sedan. Dom får hålla till dom går sönder/utslitna.Musmatta byts när dom blir sunkiga eller liknande.
Headsetet är det snart dags att byta. Har öppna nu,men ska bli med stängda kåpor istället 🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Alltså min förra mus, en Mx518 som jag noterat många i forumet nämnt, hamnade i laptopväskan i julas. Hittade en Ny logitech G305 på Amazon för 200 kr och hade egentligen tänkt ha den till laptopen men när jag testat den så förpassade jag trotjänaren sedan 2009 till laptopväskan.

Mitt Microsoft 600 tangentbord som jag haft sen 2014 när mitt dåvarande hamnade på tippen blev utbytt i våras. Microsoft 600 var ju faktist bara något som jag köpt för att ha tills jag hittar rätt tangentbord. I maj så fyndade jag ett Logitech G815.. Misstänker att jag kommer att ha kvar både mus och tangentbord i många många år då jag är helnöjd och sällan byter kringutrustning så länge som jag är just helnöjd.

Headsetet jag har är även det ett logitech men det har jag ärvt av min äkta hälft då hon inte tycker att det funkar nå bra med trådlösa saker. Hade ett bluetooth set innan som dock inte funkat så bra.

Skrivaren köpte jag tillsammans med min fru när vi flyttade ihop.. Det är snart 13 år sen.. Den blir nog inte utbytt heller i första taget så länge som den funkar.

Vad jag byter ofta är däremot skrivbordsunderlägg. Har haft en everglide musmatta sen 2001 men den fick anses vara utsliten i samband med att jag adopterade min nya G305. Insåg att en ny stor musmatta ersätter både musmatta och skrivbordsunderlägg så nu har jag en såndär gigantisk musmatta. Den blir nog utbytt innan nästa sommar. Skrivbordsunderläggen har hållit ungefär 18 månader och jag misstänker att det blir ungefär samma livslängd på musmattan.

Skärmar har jag oftast bytt i samband med att jag byter grafikkort, så fem-sju år mellan bytena. Skärm byter jag bara då jag uppgraderar eller dom går sönder. Mina två 17" CRT som jag köpte 1998 hängde med till 2009. LCDskärmarna som fick komma hem då har ersatts en gång sedan dess. Men nu är jag väldigt sugen på ett 3070 och en 32" eller större skärm. Vad som skrämmer mig är att jag egentligen inte vill ha ett så energi hungrigt kort i datorn. Annars hade det suttit ett 3080 och en 4K skärm här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Skrivbord är alltid något man vill förbättra eller ändra på. Inte lätt, då man även byter saker som ska vara på skrivbordet.
Kommit fram till nu att jag gillar bäst ett höj-/sänkbart skrivbord.

Har höj- och sänkbart på jobbet, men använder det knappt, så har aldrig blivit aktuellt hemmavid. Dessutom på ovanvåning med snedtak så det hade inte gått med nuvarande bordsplacering. Bara att inse att det är fel på huset.

Skrivet av SanTeoX:

Samma här. Det blir aldrig riktigt bra. Antingen blir det en riktigt nördhörna med bara massor teknik, inget hemtrevligt, eller så blir det lite mer cleant, men då passar inte skärmarna in och allt blir bara fel i båda fallen 😆

Hade velat placera 3 skärmar i "H" läge, alltså Vertikal - Horisontell - Vertikal, men det går inte just nu. Har köpt fel tangentbord (fel brytare) säkert tre gånger. Köpt Logitech's laddningsbara musmatta, men den är undanstoppad för den tog för mycket plats från tangentbordet och man kan ju inte ha tangbordet ovanpå musmattan för då vinglar det, en aning.

Ibland undrar jag om de som designar tangentbord änvänder sina egna skapelser i någon längre tid? Jag gillar fullstort ISO med extra macroknappar, men efter att ha haft två före det jag har nu, är jag fortfarande inte nöjd med formgivningen.

Sedan är det ju det där med teknikhörna, det blir hela rummet det, fast sedan placerade jag hustruns hemarbetsplats i samma rum. Det var ett stort misstag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har väll en 4-5st möss jag har köpte de senaste åren, är så förbannat billiga så det är svårt att låta bli. Är billigare att köpa en spelmus på rea än att ta sig till jobbet, tack sossarna..
Är för många idag som sitter på tegelstenar, få saker som kan göra en så stor skillnad som en ny mus och musmatta.
Blir nog också ett nytt tangentbord, vanliga mekaniska tangentbords tangenter är för klumpiga, känns som man missar för ofta.

Permalänk
Medlem

Bytte tangentbord i våras. Det tidigare hade PS/2-kontakt.

D.v.s. byter jag ungefär lagom ofta. Typ en gång per decennium eller så.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Byter rätt sällan, en del saker verkar närmast hålla för evigt. Inte minst om man väljer prylar av bra kvalitet och håller dem rena, samt alltid tvättar händerna innan användning.
Känns ju trist att behöva slänga fungerande prylar. Sälja vidare är ytterst sällan aktuellt.

Byter om något går sönder el blir så pass slitet att det påverkar funktionen. Alternativt om det finns ett behov någon annanstans; till någon sekundär dator, föräldrarna, fritidshuset, någon släkting/liknande.

Rent tekniskt har det mesta kommit så långt att de inte längre är lika begränsande, minns bl a när jag bytte ut såväl MS IME3.0 som MX500 för att de hade för låg dpi för mer högupplösta skärmar.

Till min primära dator/plats hemma har jag de senaste 10 åren, om jag inte minns fel, haft ca:
2 möss
2 tgb
2 musmattor, varav en dubbelsidig.

Kan ev provat ytterligare något högst tillfälligt, som nog skulle till någon annan.

Har ett flertal headset för olika användningsområden, men de används ytterst sällan så de behöver knappast bytas ut. Får se någon gång när man ev börjar spela.

I arbetet brukar jag byta när jag lyckas få in något nyare/bättre än det jag har, vilket inte sker så ofta.
Men beställde dock in ett nytt trådlöst tgb i början av året då mitt gamla alltid varit lite trögt och även började vara märkbart nött efter närmare 6 år.

Permalänk
Medlem

Byter främst när saker går sönder eller om jag tror det kan öka produktiviteten eller komforten. Sen finns alltid villhöver begäret men brukar kunna tygla det ganska bra. Senaste inköpen va ett Keychron k6 och nya brytare till det som passar mig bättre samt en mus då jag har lite svårt att vänja mig vid en trackpad.

Permalänk
Medlem

Byter sällan. När något är trasigt eller när tekniken har gått så pass mycket framåt att det känns värt det. Bytte från sladd till trådlös mus förra året och är helnöjd. Bytte även tangentbord till ett mekaniskt (aldrig haft tidigare) och där var jag rädd för att det skulle låta för mycket. Men har aldrig haft ett sånt skönt tangentbord eller så tyst tidigare.
När jag väl byter något så har jag en veckas research innan jag bestämmer mig för en produkt. Bor i en mindre stad så kan inte åka och testa olika produkter.

Permalänk
Medlem

Bytte mitt gamla tangentbord efter typ 10 år. Då var dom två riserna som vinklade upp det avbrutet pga arga nävar. Bytte till ett logitech k120 som kostar typ inget. Annars har jag fortsatt kvar min gamla intellimouse explorer 3.0 som är kanske 10-15 år.

Hörlurar bytte jag pga födelsedagspresent. Har nu steelseries trådlösa vilket är skönt jmf mot sladd.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Sällanköpare här. Köper bra grejer jag läst på om och har dem tills de dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sällanköpare här. Köper bra grejer jag läst på om och har dem tills de dör.

Samma tänk här.

Permalänk
Medlem

Microsoft Force feedback Sidewinder 2 Joystick har nog gått ca tjugotusen flygtimmar minst och otroligt nog fungerar den än. (Obotlig simulator nörd)

Kommer inte bytas ut innan den blir oreparabel, knapp 8 (används till landningsstället) behöver ibland extra hårt tryck för att reagera.

Som tur är har jag en extra lättare beg Sidewinder 2 joystick i reserv om den nuvarande lägger av.

Finns en gammal Sidewinder gen 1 också men den används inte längre pga avsaknad av Usb. (men kanske kommer till användning i något retrobygge i framtiden.)

Force Feedback fungerar inte med FS2020 jag flyger mest nu, men det är inte joystickens fel utan MS som inte stöder den i FS2020.
Gick dock att fixa egna profiler så den fungerar att flyga med.

Har också en Logitech mus M705 gen 1 för vardagsbruk har också hängt med ett tag fast inte så länge som joysticken. I simulatorspel funkar den men har även en enklare logitech spelmus för snabbare skjutspel.

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Microsoft Force feedback Sidewinder 2 Joystick har nog gått ca tjugotusen flygtimmar minst och otroligt nog fungerar den än. (Obotlig simulator nörd)

Kul att se. Microsoft var riktigt bra på periferienheter ett tag där. Hade ett tag en Sidewinder 3D Pro - enda vettiga och prisvärda sättet att flyga taildraggers i Flight Unlimited - men den utvecklade som de flesta joysticks driftingproblem nära nolläget, vilka jag inte lyckades få ordning på. Men jag vet att det tog betydligt längre tid på den än på många andra stickor, så något gjorde de rätt.

Permalänk
Medlem

När det pajjar. Mitt qpad tangentbord är från 2012, slitet men funkar bra. Har ändå inga funktioner alls, helt basic.

Annars bytte jag musen till en logitech g305 lightspeed för 2 år sen isch för jag ville prova trådlös mus. Otroligt nöjd med det valet kommer aldrig köra trådad mus igen. Skärmen är också 10 år. Headset 4 år.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987