Helgsnack: När byter du ut din kringutrustning?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: När byter du ut din kringutrustning?

Hamrar du på tangentbordet och snurrar på scrollhjulet tills de är utnötta, eller lockar nya prylar och uppgraderingar oftare? Helgens snack handlar om kringutrustning!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När den börjar kännas sunkig eller när det dyker upp prylar som ser ut att passa ens "behov" bättre. Gillar dock grejjor som håller länge.

Permalänk
Medlem

När prylen går sönder eller om jag hittar nå bättre, vilket är väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

När jag känner för det

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Reafynd och jag tänker att denna är bättre än min gamla.
Vissa typer av produkter som möss och tangentbord är det väldigt ofta rea på.

När det gäller möss, tangentbord etc. Så har jag inte under mina +30år som datoranvändare haft någon som upplevs som sliten. Bara många som redan när de var nya känndes budget och dåliga.

Permalänk
Medlem

När den börjar påverka min upplevelse när jag spelar Bytte ut min mx518 efter 10 år då scrollhjulet började bli lite väl segt, samt mitt g35 huvudet var fullt av svart "mjäll" från öronmuffarna.

Är ju tillfällen när man är sugen på att "uppgradera" då "nytt är kul", men känns inte jättemotiverat då t.ex. mitt g710 klickar på precis lika fint som det gjorde när det var nytt, även om wasd är helt bortnötta

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbordet (Cherry mx clear) är från 1991, inga fel på det och efter rengörning är det som nytt igen.

Musen (Logitech mx1000) köptes 2004 behöver en ny switch i vänsterknappen men ingen panik ännu.

Tror jag tillhör de som använder prylar jag tycker om så länge som möjligt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

#1. När den inte fungerar som den ska

#2. När det finns en såpass bra uppgradering att det inte finns anledning att behålla/använda det man har

Så oftast landar det på punkt 1 - vilket inte är särskilt ofta då jag inte hamrar sönder min kringutrustning plus att jag vårdar den väl genom rengöring osv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

sällan nästa på tur är väl hörlurar/mic när jag hittar något vettigare för rimligt pris. Har ett par DT770 och modmic samt dac/amp. Trådlöst hade varit trevligt men känner inte där finns något

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

När det av någon anledning slutar fungera tillfredsställande eller när jag snubblar över något bättre mer eller mindre gratis som ändå är bättre än det befintliga. Det är ytterst sällan som jag skulle byta ut fullt fungerande utrustning mot ny sådan då jag redan nu har prylar med hög kvalitet och andra saker sällan erbjuder en betydande förbättring samtidigt som kostnaden ofta är hög.

Permalänk
Medlem

När jag hittar något jag tycker om helt enkelt, är väldigt kräsen med mus, keyboard, musmatta.

Permalänk
Medlem

Byter? Näe, inte riktigt… min MX518 köpte jag på sommaren 2005(?) till mitt första riktiga lan

Permalänk
Medlem

När den går sönder, börjar bli sunkig eller när jag är trött på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Sällan! Rengör och reparerar prylar så gott det går vid behov.

Nuvarande mus (Logitech G700s) är från 2014 tror jag, vet iaf att jag hade den 2015. Minns inte ens vad jag hade innan den nu.

Tangentbord (Wooting Two) från julen 2019 så säg 2020. Räknar med att ha det länge, det går att plocka isär och rengöra väldigt väl. Bytte från det föregående främst för att flera knappar gått sönder, så att de knappt sitter på plats och känns helt fel. Fick limma ihop flera pga den dumma designen som lätt gick sönder. I slutändan tror jag att det var en tangent där man fick trycka på själva brytaren, då fick det vara nog.

Hörlurarna (Philips Fidelio X2) har jag haft sedan kanske 2017 eller något sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När grejerna slutar fungera, så typ var 10e år eller nåt?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

När de går sönder och inte går att laga. Har en ducky shine 2 som fortfarande som hållt i flera år och som jag hoppas hålla i flera år till.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vartannat till varje år

Byter eller köper till en ny produktivitetsmus eller gamingmus eller tangentbord vartannat år ungefär. Säljer den gamla för att få ner kostnaden. Hörlurar ibland varje år, om jag inte gillar den modellen jag har. Samma här, försöker sälja den gamla. Mixar just nu Logitech och Razer, mestadels produkter i vitt. Sugen på nytt produktivitetstangentbord med mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Min mus är en Logitech Performance MX från 2014 som jag bytt skal på en gång och hjul tre gånger. Det säger väl en del om min inställning till att byta kringutrustning

Mitt tangentbord är ett Realforce 88UB som fyller 10 år om någon vecka. Svindyrt men fortfarande som nytt, så det lär hänga med länge till.

Permalänk
Avstängd

Brukar ha en extra mus och tangentbord liggandes ifall det blir problem. Men uppstår sällan, senast var det 2 Logitech möss som krånglade men har inte haft märket under lång tid nu.

De 2 tangentbord är bägge samma, Cherry Stream 3.0 och de går att tvätta i duschen!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mina behov styr kring extrautrustningen.

Bytte från blåa brytare till bruna när frugan började arbeta hemifrån.
När jag var klar med studierna och skaffade arbetsdator behövde jag byta mellan två datorer med tangentbordet och ville slippa kvm-switch så då köpte jag ett keychron, kör med sladd till hemdator och bluetooth till arbetsdatorn och är toknöjd.
Kör vars en trådlös mus till arbetsdator / privat och tycker det funkar kanon.
Hörlurar byter jag när gamla paret ger upp

Permalänk
Medlem

Blir väl vart 4e år typ. Tar ett tag för grejerna att kännas sunkiga eller gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kör dem tills dem slutar fungera, pryttlarna är en vanesak så jag byter så sällan som möjligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

När jag hittat det som jag gillar kör jag tills de inte funkar längre. T.ex. min Logitech MX-518 (den ursprungliga versionen som lanserades typ 2005) har jag säkert kört med i 15 år skulle jag gissa. Ser ut som frankensteinsmonster på utsidan då ytmaterialet håller på nötas ut men den funkar ju åtminstone, lite har jag fått öppna och rerouta kabeln pga designmissen som gör att annars blir det för mycket stress på kopplingspunkten så det blir löskontakt med tiden och förstås rengöra scrollhjulet med jämna mellanrum. Kör även med ORIGINAL Razer Mantis Speed mattan fortfarande (tror dessa lanserades 2007 ungefär), byter mellan en Titan Everglide Monstermat som är exakt samma (licenserat Fibertek material) när det är dags att tvätta mattan (brukar stoppa i tvättmaskinen), fortfarande hel, har ändan som ligger lite över bordskanten för att undvika att kanterna nöts ut.

Tangentbord har jag väl kört något standard HP tangentbord i säkert 6-7 år, tidigare körde jag med KeyTronic tangentbord i säkert 12-13 år kanske förrän gummit gav upp på WASD området. Har inte hittat något mekaniskt som jag trivs med vad gäller ljudnivå kontra känsla.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

När det blir alldeles för nednött och äckligt.

Nuvarande tangentbordet bytte jag till då jag dels var sugen på mekaniskt, men även för att wasd började bli riktigt nött. Är ganska nöjd kan jag säga. Är dock sugen på att testa runt lite. Får nog köpa en switch bräda så jag kan testa brytarna.

Nuvarande mus bytte jag till då förra blev alldeles för nednött och sunkig. Men nu börjar även denna bli riktigt äcklig. Den gräppvänliga plasten håller ju alldeles för dålig kvalitet, drar åt sig fett och känns aldrig ren även om man gör rent den. Men får nog bli en likadan mus igen.

Musmattan byts där emot mer sällan. Den är nog ganska äcklig vid det här laget.... På tal om musmatta, jag vänder den 180° nu så jag kan använda den ett tag till.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Oftast tills de går sönder. hade någon gammal vit logitech mus från början av 2000 talet som dog för nått år sedan, får se hur länge den nya håller.
Tangentbordet är ett gammalt från claesohlsson har jag för mig. Köpte det när jag flyttade hemifrån 2007.
Högtalarna är gamla dynavoice och drivs av en sonic impact förstärkare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre kunde jag byta varannat vart tredje år och så, även gått igenom en hel del Razer-möss genom åren som pajat. Men sen några år tillbaka kör jag trådlöst Logitech G502 och G613 och känner att jag inte kommer hitta något bättre så this is my life now.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

För mig har det varit mer att jag en gång i tiden köpt något som varit "okej tills vidare". Sen över tid har jag kommit fram till vad som är "perfekt" för mig, väntat tills den varan är på rea och då uppgraderat för en rimlig peng. Få saker jag faktiskt behövt byta ut för att de slutade fungera, är väl kanske en mus som började krångla så jag köpte en lika dan på rea.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ofta. Jag villhöver alltid något nytt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara om något går sönder eller börjar kännas extremt sunkigt. Ofta kan man rengöra t.ex. en mus eller tangentbord, men tillslut blir det avlagringar som inte går att få bort, speciellt på musmattan där man vilar handloven och fett/oljor från huden till slut blir ingrott. Scrollhjul i plast/gummi och andra gummerade ytor som man konstant gnider fingret över kan också bli ganska äckliga med tiden och är ibland svåra att rengöra. Kan även vara t.ex. att något glappar eller knappar/scrollhjul inte fungerar optimalt längre.

Det jag kör just nu är en Logitech G502 från 2016 och ett Roccat Ryos MK Pro (Cherry MX Blue) från 2017 och båda fungerar bra ännu. Har plockat isär dem och rengjort ett par gånger genom åren.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Körde länge en MS Sidewinder (gen1) som jag bytte ut mot en Steelseries nånting (Ikari?). Gav bort Sidewindern. Det ångrar jag nu. Så om nån har en sån liggandes så är jag intresserad...! MX518 är ju en sån man oxå minns, tror min var metallic blue.

Annars är det när tillfälle ges som gäller... Tangentbordet köpte jag på Tradera för en hundring, musen vann jag på Swec, och något som jag blev positivt överaskad av var den där stora musmattan (Asus) som fanns i erbjudandet från Inet när de körde live för Swec. 99 spänn tror jag den kostade, riktigt fint!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"