Mac eller Windows? Pluggdator/3d/redigering

Permalänk
Medlem

Mac eller Windows? Pluggdator/3d/redigering

Hej!
Försöker bestämma mig vad jag ska klicka hem för laptop. Ska börja studera strax och skulle behöva en laptop som kan redigera bilder och videos någorlunda bra, kunna fungera bra i 3D program, hade varit Nice om det gick att spela på också men inget måste (har ju en gaming pc).

Varit sjukt sugen på MacBook Air M2 midnight blue men att det inte finns fläktar i den skrämmer mig.. ska man hellre satsa på en MacBook Pro?

Även lite sugen på Microsoft surface pro, gillar designen och älskar att man kan rita/måla på skärmen och inte behöver ha med sig något externt.

Min budget ligger väl egentligen runt 17k men kan gå upp mer för rätt produkt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte ägt just exakt de modellerna du söker input om, men mina 5 cent är...

Surface pro - Supertrevlig dator som är liten och smidig. Tangentbord och styrplatta är dock mil ifrån vad en Macbook air är så ska du använda dessa, go Mac eller kolla kanske på någon annan PC (Surface laptop, Dell XPS).
Enhetens design funkar olika bra beroende på situation, att t.ex. sitta på ett tåg där fungerar det rätt dåligt (litet bord) samma med att ha den i knät.

Macbook Air - Har en M1 Air och den fungerar verkligen bra i det mesta, bra tangentbord, platta, skärm osv. Trevlig formfaktor men M2, den du tittar på, har inte den trevliga vinklade designen, men såklart andra fördelar.
Webcam verkar vara bättre och batteritiden är topp.
Just att den är tyst tycker jag är ett bra köpargument, men ska man rendera 3d prylar och pyssla med video så kanske den blir lite varmare och då sänker CPU hastigheten. Finns säkert ett par hundra tester där att kolla igenom om hur den presterar.

Vill inte göra valet svårare men det kanske hade funkat med en iPad pro 12.9 och Apples tangentbord eller Logitechs folio t-bord?

Permalänk
Medlem

Fundera på vad det är för program du vill använda, om de fungerar på respektive system. Har själv MBP och är supernöjd. Bra skärm, underbar musplatta och minimalt med strul.
Använder Final Cut Pro till filmredigering, Photoshop och Lightroom till bildredigering. 3D är inget jag hållit på med, så där kan jag inte hjälpa dig. Adobe Premiere Pro fungerar på Mac, men är slöare än på en Windowsdator, med liknande spec... så därför jag använder FCP, som förutom att det är snabbare även är billigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD