Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Saab 9-5 Aero, roligare bil för pengarna är svår att hitta.

Saab 9-3 2008 är också riktigt fint val men billigare inuti.

Sitter själv på en 2013 3 serie och funderar grovt på byta till en 9-5

Permalänk
Medlem

Oklart om det går att få tag i för 50k, men jag hade en e36 328i i ungdomens dagar och den va riktigt rolig! Samma drivlina som i en m3 3.0 så en låda som kunde ta stryk, lamelldiffad, samt trevlig viktfördelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Har du någon erfarenhet av Subaru Legacy? Jag har siktet inställt på en Legacy 3.0 250 Hk boxersexa med manuell låda, men kanske är den för klumpig jämfört med Imprezorna?

Om jag inte har fel så är 3.0rna med manuell låda ("vanliga" 3.0rna kom väl bara med automat?) en Spec-B vilket då bl.a. har förbättrad väghållning vilket gör den lite roligare, men det är mer utav en liten glidarebil än en go-kart känsla.
Legacys är bra, missförstå mig rätt, letar själv efter en som ny brukis, men då den är lite mer en "vanlig" bil så tappar man lite av go-kart känslan.
Sen är turbo enligt mig jäkligt mycket roligare än N/A men smaken är som baken

Permalänk
Medlem

Frånsett höga mil (vid budget 50 tkr): E90 330i eller 9-3 Aero V6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Någon som har lust att förklara för en som inte är särskilt intresserad av bilar och motorer osv vad som menas med en bil som är "rolig" att köra?

De senaste 1-2 månaderna har jag kört rätt mycket med tre hyrbilar utöver min egna gamla Camry; En rätt ny Volvo V60 T8 med hybrid osv, en skrutten Chevy Impala, och så en Ford Mustang GT 5.0 (convertible ifall det gör den roligare). Jag misstänker att den sistnämnda är "roligast", och jag valde just den på en dagsutflykt för den verkar väldigt populär här omkring, men jag förstod inte alls grejjen ärligt talat. Den kändes väldigt trög att ratta med, kanske den accelererade snabbare men det var inget jag kände av eller tänkte på om jag inte fokuserade på bilen som stod bredvid vid rödljuset, och så var den så högljudd att det hade varit pinsamt om jag inte var på semester-humör.

Menar inte att vara en party pooper, frågar mest för att jag blev lite besviken av att inte kunna roa mig mer med den där GTn. Hade lite förhoppningar ändå!

Det är väl lite vad bilen bjuder in till för körning, och vad för typ av körning man gillar som andra nämnt.
Jag kör en Volvo V70 diesel med 136hk. Väldigt praktisk och trevlig att köra på motorvägen med. Men den är stor och tung, kränger mycket i svängar och har en väghållning som en båt då den är mjuk och komfortabel (i brist på bättre ord). På grund av det känner jag mig inte ansluten till vägen när jag kör, den är seg på att accelerera (i kul-bils-mått mätt) och tar kurvor dåligt. Ingen vidare upplevelse alltså.

Hade jag haft t.ex. en Mazda Mx-5 som väger ingenting och antagligen har styvare styrning och dämpning, så kommer jag känna mig mer ansluten till vägen, kunna vara rappare på gasen och ligga på i kurvor. = Garanterat smajl i mitt fejs iaf
Så i det fallet handlar rolig bil om g-krafter skulle man kunna tolka det som. Lite som varför berg- och dalbanor är roliga.

I andra fall kanske man gillar en mullrig V8; ljudet, att kunna gasa förbi andra på motorvägen och så vidare.
En del gillar bakhjulsdrift (volvo 240, 740, 940 ) så man kan ligga på bredställ (sladda) på sin lokala Biltemaparkering under vintrarna.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnt, Miata första generationen,. Väldigt lättmekade, åtminstone jämfört med dagens bilar. Lånar sig utmärkt till att testa lite banåka om det skulle vara något som du är sugen på. Mazda tittade på en av de bästa sportbilar som någonsin gjorts när de skapade designfilosofin för Miatan, Lotus Elan (menar inte den hemska Elanen från 90-talet utan orginalet från 60-talet ). Har du möjlighet tycker jag att du ska försöka provköra iaf. Undvik gen 2, mycket tyngre och känsligare för rost.

Glhf!!!

edit: glömde säga att Miatan är perfekt för slingriga Svenska landsvägar, en av de bästa bilarna imo, tror inte det finns mycket roligare bilar för det ändamålet, förutom orginal Lotus Elan, Elan Plus 2, Europa, Elite , Seven osv, tror du hajar vad jag försöker säga

Permalänk
Medlem

Mazda RX-8 går att hitta med relativt bra historik samt låga mil för runt 50k.
Där har vi en sjujävla bil när de väl fungerar.
Vågar man sig på en RX-8 kommer man ha extremt skoj på många sätt.
Dock är de tidiga versionerna måndagsexemplar pga alldeles för underdimensionerad oljepump.
Krävs att man pre-mixar bränslet med 2takt olja vid varje tankning om man nu inte riktar in sig på en av de senaste modellerna RX-8 R3.

Toyota Yaris T-sport 1.5 Turbo (finns endast 23 kvar av 40 i landet)
Toyota Corolla T-sport 1.8
Toyota Celica T-sport
Lexus GS300 med 2jz, lyxkryssare som även kan vara rätt rolig!
Honda Accord Type-R
Mitsubishi 3000GT(men då ska du ha en jävla tur)
Nissan 200sx i rätt så okej eller ganska risigt skick går att hitta under 50k
Honda Prelude 2.2l vTech med 4ws
Mitsubishi Colt CZT Turbo 150hk
Toyota Supra MK3 med 7MGTE(också en jäkla tur om du skulle hitta en för 50k)
Lexus IS200

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns nåra hyfsade Peugeot 207/206 RC med 177hk på blocket som verkar rätt roliga tråkigt märke åt sidan. Sneglat lite på en för kul med sleeper-effekten men jag vet inte så mycket mer än så om dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Köp en bubbla, lättmekad och rolig att köra.

har ärligt talat tänkt tanken men då går det inte snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Köp en 2/7/9färs så är saken biff. Ser bra ut, svensk, och du kan köra som en dåre om du vill (speciellt vintertid).

haft en sådan, den var sopslut, sålde den 2020 och ägaren efter försökte inte ens på sig att besikta den. men den var jäkligt skoj vintertid!

Permalänk
Medlem

Begpriset har som sagt gått upp och så även nybilspriserna för bilar, du får nog välja mellan riktigt gammal, kanske småkul bil eller något som är 10 år gammalt och snål. Typ någon trecylindrig sak, nu är ju inte alla små motorer snåla, men de började faktiskt bli snåla runt 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Som någon tidigare nämnt, Miata första generationen,. Väldigt lättmekade, åtminstone jämfört med dagens bilar. Lånar sig utmärkt till att testa lite banåka om det skulle vara något som du är sugen på. Mazda tittade på en av de bästa sportbilar som någonsin gjorts när de skapade designfilosofin för Miatan, Lotus Elan (menar inte den hemska Elanen från 90-talet utan orginalet från 60-talet ). Har du möjlighet tycker jag att du ska försöka provköra iaf. Undvik gen 2, mycket tyngre och känsligare för rost.

Glhf!!!

edit: glömde säga att Miatan är perfekt för slingriga Svenska landsvägar, en av de bästa bilarna imo, tror inte det finns mycket roligare bilar för det ändamålet, förutom orginal Lotus Elan, Elan Plus 2, Europa, Elite , Seven osv, tror du hajar vad jag försöker säga

Precis, har man inte kört en MX-5 själv så vet man inte vad man missar... Man behöver inte ha massa hästar under huven för att man ska få ett leende på läpparna, angående gen 1 - 3 är att Gen1s börjar bli svåra att hitta idag, gen2 är enbart skillnad i slitage delar som man enkelt kan byta och skippa rost, tyvärr har dem alla problem med rost om man inte har koll på dem/kör i vintern ^^

Permalänk
Medlem

honda ep3, omöjligt att slå den bilen i den prisklassen.

T-sport är ochså ett smart alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

honda ep3, omöjligt att slå den bilen i den prisklassen.

T-sport är ochså ett smart alternativ.

Finns dem ens i svergie? såg att EP3 såldes i 43x i svergie när dem kom -03, såg ut som en väldigt kul plattform att bygga på dock... Honda har rätt bra motorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

honda ep3, omöjligt att slå den bilen i den prisklassen.

T-sport är ochså ett smart alternativ.

kan inte mer än att hålla med bästa bilen jag haft

Permalänk
Medlem

Bmw e46 330i

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Finns dem ens i svergie? såg att EP3 såldes i 43x i svergie när dem kom -03, såg ut som en väldigt kul plattform att bygga på dock... Honda har rätt bra motorer

Ja, det tycker Max också

Permalänk
Medlem

Går du upp lite i till ca 80~ så får du en Hyfsad Volvo S60 T5, dom går att fixa utan större ingrepp till ca 400hk

Permalänk
Lego Master

Ford Focus ST från 07-09 ungefär, riktigt roliga bilar. Volvos T5a i dom, så håller i en evighet som resten är rostfritt.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite. Funderar på en Audi A1 Sportback, verkar billiga i drift. Tänkt cirka 80 - 100k. Är det någon fara om dem gått runt 10-12 tusen mil? Lite sugen på denna https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_a1_sportback_1_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Volvo v70 07a

Riktig rolig bil för plånboken iallafall.
200kr halvförsäkring i månaden 170 friska utan turbo så den drar bara 0.9

V70 05a här. 2.5T med lite trim. 280 på hjulen och drar 0.95.
Dessa finns för ca 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tänkte låna tråden lite. Funderar på en Audi A1 Sportback, verkar billiga i drift. Tänkt cirka 80 - 100k. Är det någon fara om dem gått runt 10-12 tusen mil? Lite sugen på denna https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_a1_sportback_1_2...

2013 kan kanske leda till lite obehagliga problem. Om jag minns rätt så var det fram till 2014 kamkedja på 1,2 TFSI (samt dito 1,4), som drogs med diverse kedjebrott efter ganska få mil. I egenskap av bilhypokondriker hoppade jag helt sonika över den generationen, alla exemplar drabbas inte, men om man drabbas blir det dyrt: https://msverige.se/allt-om-bilen/skotsel-av-bilen/reparation....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

2013 kan kanske leda till lite obehagliga problem. Om jag minns rätt så var det fram till 2014 kamkedja på 1,2 TFSI (samt dito 1,4), som drogs med diverse kedjebrott efter ganska få mil. I egenskap av bilhypokondriker hoppade jag helt sonika över den generationen, alla exemplar drabbas inte, men om man drabbas blir det dyrt: https://msverige.se/allt-om-bilen/skotsel-av-bilen/reparation....

Läste lite och det verkar ju vara lite risk med just kamkedjan på dessa. Såg att även nyare än 2014 har kamkedja. Har du tips på ekonomisk bil i ungefär samma prisklass 80 - 100k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Läste lite och det verkar ju vara lite risk med just kamkedjan på dessa. Såg att även nyare än 2014 har kamkedja. Har du tips på ekonomisk bil i ungefär samma prisklass 80 - 100k?

Jag landade själv i Fabia -18 med 1,0 TSI (95 hk), 2300 mil, kostade i April 2020 107500 kr. Mitt andra primära alternativ var Hyundai i30, men den adaptiva farthållaren fick mig att ta Fabian (vilket jag är glad för varje dag). Vill man åka VAG är 1,0 TSI strålande, rätt rolig, går snålt (0,502 i medel vid pump över 2930 mil). Köper man en tillverkad före mitten av 2018 slipper man bränslepartikelfilter. Inte hittat några typfel på just den här motorn och drivlinan, so far so good. Systerbilarna Polo och Ibiza, och för den delen A1, kanske det finns exemplar av som gått lite längre och därför är billigare. Men priserna har väl stuckit ordentligt, så kan hända att det inte är möjligt längre. Överlag är det väl ingen jätterolig timing att köpa bil just nu. Annars är jag ett fan av Prius Gen 2 (hade en när jag bodde i USA), fantastiskt fordon om man bara vill åka billigt och förhållandevis bekvämt. Liten brasklapp för att batteripacken kan börja bli till åren, så de behöver kollas innan köp. Annars är Hyundai i20, i30, Kia Rio, Ceed vettiga bilar som åtminstone statistiskt inte borde föranleda alltför mycket dyra verkstadsbesök. Som du ser bryr jag mig minimalt om hur roligt något är, jag vill ha en vettig rumptransport!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

V70 05a här. 2.5T med lite trim. 280 på hjulen och drar 0.95.
Dessa finns för ca 30k.

0,95! Har du glädjemätare eller?😅min t5 drog 1,3 lol

Permalänk
Medlem

Under 50', rolig och bränslesnål är en kombination som inte är helt enkel. Särskilt inte om man vill ha en bil som är pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

0,95! Har du glädjemätare eller?😅min t5 drog 1,3 lol

0.95-1.1 blandad körning med mer landsväg än stad beroende på om man ligger med farthållare eller gasar på. Edit: jag kör på E10 (95).
I stan är det mer såklart. Men den behöver ju inte jobba så hårt heller såvida jag inte trycker plattan i mattan för då flyger man fram och den dricker mer bensin än en fyllehund på fredagsnatten.

Permalänk
Medlem

Mazda MX5/Miata.
Mycket upplevelse för pengarna.

Cab, bakhjulsdriven, lätt.
Enkel att meka i.