Permalänk
Medlem

Rättigheter i Bostadsrätt?

Tjena,

TLDR på slutet

Jag bor sedan ett antal år i en bostadsrätt. Husen är ca 50 år gamla och styrelsen har bestämt att det är dags för oss att byta ut alla element och koppla in oss på fjärrvärme, detta betyder nya rör. När projektet drogs igång så påpekade jag för Bravida (som all kontakt ska gå igenom enl Styrelsen) att en oerhört stor del av lägenheter i föreningen är ombyggda och att det kommer skapa problem för dem.

Problemet som rör mig specifikt är hur de kommer in med två av rören i lägenheten.
- Jag har rivit en vägg och öppnat upp planlösningen. Bravida hävdar att de "måste" dra upp ett rör i golvet där det tidigare satt ett element på den numer borttagna väggen. "För kanske vill nästa ägare bygga tillbaka väggen?" Idiotiskt argument om du frågar mig. Det är inte världens största problem då det sitter vid ytterdörren dock och är nu för tiden är detta slutkanten på mina köksskåp.

- Deras original plan var att dra in röret i mitt badrum via grannen snett nedåt. Den lägenheten har av en tidigare ägare ändrats pga rullstolsanpassning och nu hävdar Bravida att deras plan längre inte fungerar pga ombyggnationen. Istället så är deras nuvarande tanke att rören kommer via mitt eller min grannes sovrum. Problemet är att vi båda har garderober där.

När de var i min lägenhet och planerade lät det på deras diskussion som att en av oss ska behöva ta bort vår garderob. Detta är inget alternativ för mig, då hela sovrummet är designat runt att det är en garderob på den väggen. De hade även frågor om ifall min garderob var "fast monterad och skruvad i golvet" vilket jag får lite magkänslan av att de kanske inte har rätten att ändra på saker som är fast monterade. Kan detta stämma, bör jag dra ett par skruvar i golvet för att göra den "fast monterad"?

TLDR och fråga: Bostadsrättsförening drar nya elementrör och deras lösning är potentiellt inte en bra lösning för mig och min bostad. Vad för rättigheter har jag i denna situation? Finns det någon instans man kan vända sig likt Hyresgästföreningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena,

TLDR på slutet

Jag bor sedan ett antal år i en bostadsrätt. Husen är ca 50 år gamla och styrelsen har bestämt att det är dags för oss att byta ut alla element och koppla in oss på fjärrvärme, detta betyder nya rör. När projektet drogs igång så påpekade jag för Bravida (som all kontakt ska gå igenom enl Styrelsen) att en oerhört stor del av lägenheter i föreningen är ombyggda och att det kommer skapa problem för dem.

Problemet som rör mig specifikt är hur de kommer in med två av rören i lägenheten.
- Jag har rivit en vägg och öppnat upp planlösningen. Bravida hävdar att de "måste" dra upp ett rör i golvet där det tidigare satt ett element på den numer borttagna väggen. "För kanske vill nästa ägare bygga tillbaka väggen?" Idiotiskt argument om du frågar mig. Det är inte världens största problem då det sitter vid ytterdörren dock och är nu för tiden är detta slutkanten på mina köksskåp.

- Deras original plan var att dra in röret i mitt badrum via grannen snett nedåt. Den lägenheten har av en tidigare ägare ändrats pga rullstolsanpassning och nu hävdar Bravida att deras plan längre inte fungerar pga ombyggnationen. Istället så är deras nuvarande tanke att rören kommer via mitt eller min grannes sovrum. Problemet är att vi båda har garderober där.

När de var i min lägenhet och planerade lät det på deras diskussion som att en av oss ska behöva ta bort vår garderob. Detta är inget alternativ för mig, då hela sovrummet är designat runt att det är en garderob på den väggen. De hade även frågor om ifall min garderob var "fast monterad och skruvad i golvet" vilket jag får lite magkänslan av att de kanske inte har rätten att ändra på saker som är fast monterade. Kan detta stämma, bör jag dra ett par skruvar i golvet för att göra den "fast monterad"?

TLDR och fråga: Bostadsrättsförening drar nya elementrör och deras lösning är potentiellt inte en bra lösning för mig och min bostad. Vad för rättigheter har jag i denna situation? Finns det någon instans man kan vända sig likt Hyresgästföreningen?

Närmst är väl en jurist med expertis inom sådana frågor, beroende på försäkring kan det eventuellt omfattas av rättsskydd om det blir en tvist eller att du får en inledande rådgivning betald av försäkringsbolag.

Har styrelsen bestämt, eller har det fattats på en stämma?
fjärrvärme och ombyggnation av folks lägenheter bör anses vara av sådan "väsentlig art" att det inte är ett styrelsebeslut, utan ett stämmobeslut, men relevant är ju även vad era stadgar säger isåfall.

gjorde en snabb googling, och kan väl ses som en inledande rådgivning iaf kring vad styrelsen har för rättigheter.
https://www.bostadsratterna.se/sites/default/files/bostadsrat...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Normalt är det där något som är ett stämmobeslut så inget som styrelsen kan bestämma helt själva, och finns ett korrekt stämmobeslut så har medlemmarna fått säga till redan.

Angående dina element och nedtagna väggar så är den stora frågan om du har fått godkänt för att ta bort elementet från första början? Om nej så är det nog inget du vill skylta för mycket med då du i så fall gjort dig av med egendom som normalt inte tillhör dig (men där kan stadgarna säga annorlunda).

Angående garderoben så förstår jag inte riktigt hur de skulle behöva dra rören så att garderoben måste tas bort helt, visst kanske man behöver göra åverkan i garderoben för att rören skall dras men du borde kunna ha kvar en garderob där.

Rent generellt så kan det vara så att beslutet måste tas upp i Hyresnämnden ifall du faktiskt måste ta bort garderoben helt och det försenar såklart hela projektet även om jag inte tror du skulle få rätt där ifall det finns ett korrekt stämmobeslut. Jag föreslår att du har ett samtal med någon styrelsen istället för Bravida då de bryr sig mer om vad du som medlem tycker.

Permalänk
Medlem

Det är förstås väldigt bekvämt för styrelsen att säga att all kommunikation i ärendet ska gå via entreprenören, men det är knappast deras rättighet, de är trots allt ansvariga.

Vad är ditt förslag på hur problemet ska lösas? Går det inte enkelt att dra nya rör där de gamla rören är dragna, dvs helt enkelt byta rör?

Om det här är viktigt för dig så tycker jag att du ska kommunicera skriftligt med både styrelsen och entreprenören och vara glasklar med att det ska finnas skriftligt material på vilka förändringar som ska genomföras innan arbetet påbörjas. Du har antagligen ingen tydlig rätt att kräva det, men om det blir en skadeståndsprocess framöver så lär sådan kommunikation vara bra att ha, oavsett om du får svar eller inte. Fundera på att skicka rekommenderade brev.

Läs bostadsrättslagen. Den här typen av detaljfrågor är antagligen inte fullt ut reglerad. Har man tur kan man hitta något rättsfall från högsta domstolen (NJA osv) som har en liknande situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rent generellt så kan det vara så att beslutet måste tas upp i Hyresnämnden ifall du faktiskt måste ta bort garderoben helt och det försenar såklart hela projektet även om jag inte tror du skulle få rätt där ifall det finns ett korrekt stämmobeslut. Jag föreslår att du har ett samtal med någon styrelsen istället för Bravida då de bryr sig mer om vad du som medlem tycker.

Hyresnämnden för ett ärende mellan BRF och medlem? Stämmer det verkligen?

Permalänk
Medlem

Vissa huvudentreprenörer ger servicen att de hanterar allt "tjafs" från medlemmar, alltså all kommunikation ska gå genom dem. Kanske styrelsen i detta fallet köpte den servicen?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hyresnämnden för ett ärende mellan BRF och medlem? Stämmer det verkligen?

Svar ja, om en medlem anses vara berörd av ett stämmobeslut så krävs 2/3 majoritet på stämman istället för enkel majoritet samt att man måste ta beslutet via Hyresnämnden. Och om en medlems lägenhet inte kan möbleras som tidigare så är det ett solklart fall av att den medlemmen är berörd av beslutet, så i TS fall skulle föreningen vilja att rören dras exakt samma väg som de tidigare rören gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Svar ja, om en medlem anses vara berörd av ett stämmobeslut så krävs 2/3 majoritet på stämman istället för enkel majoritet samt att man måste ta beslutet via Hyresnämnden. Och om en medlems lägenhet inte kan möbleras som tidigare så är det ett solklart fall av att den medlemmen är berörd av beslutet, så i TS fall skulle föreningen vilja att rören dras exakt samma väg som de tidigare rören gjorde.

Ah, där ser man. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Går det inte enkelt att dra nya rör där de gamla rören är dragna, dvs helt enkelt byta rör?

Det här känns ju spontant som den bästa lösningen att utgå ifrån, att använda befintliga dragning där rören har gått så långt det är möjligt. Du/ni kommer ju vara utan element i någon/några veckor, men gör man det inte i kallaste vinterperioden så kan man lösa det med värmefläkt.
Inkommande värmevattenrör i en numera ej befintlig vägg eller i en garderob känns ju som udda lösning om det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av element var det tidigare, el eller har du själv skruvat bort en massa tidigare rör?

Trodde "alla" element satt i samband med fönster och ventilationsintag, dvs knappast vid någon vägg man tar bort.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vilken typ av element var det tidigare, el eller har du själv skruvat bort en massa tidigare rör?

Trodde "alla" element satt i samband med fönster och ventilationsintag, dvs knappast vid någon vägg man tar bort.

Bärande vägg typ....

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Normalt är det där något som är ett stämmobeslut så inget som styrelsen kan bestämma helt själva, och finns ett korrekt stämmobeslut så har medlemmarna fått säga till redan.

Angående dina element och nedtagna väggar så är den stora frågan om du har fått godkänt för att ta bort elementet från första början? Om nej så är det nog inget du vill skylta för mycket med då du i så fall gjort dig av med egendom som normalt inte tillhör dig (men där kan stadgarna säga annorlunda).

Angående garderoben så förstår jag inte riktigt hur de skulle behöva dra rören så att garderoben måste tas bort helt, visst kanske man behöver göra åverkan i garderoben för att rören skall dras men du borde kunna ha kvar en garderob där.

Rent generellt så kan det vara så att beslutet måste tas upp i Hyresnämnden ifall du faktiskt måste ta bort garderoben helt och det försenar såklart hela projektet även om jag inte tror du skulle få rätt där ifall det finns ett korrekt stämmobeslut. Jag föreslår att du har ett samtal med någon styrelsen istället för Bravida då de bryr sig mer om vad du som medlem tycker.

Jag är inte emot bytet av element i allmänhet. Låter som ett bra beslut tycker jag. Frågan är ju som sagt mer om vad de har för rättigheter inuti min lägenhet.

Garderoben är en skjutdörrs garderob golv till tak som täcker en hel vägg. På andra sidan väggen, i badrummet, sitter min handdukstork. Tanken från deras sida är väl antagligen att rören kommer ut i en av mina sovrumsväggar, gör en 90 sväng längst väggen och går igenom väggen ut i mitt badrum. Men som sagt, där är garderoben i vägen. Deras som jag förstår det skulle varit att rören kom direkt genom väggen från grannens badrum på andra sidan.

Får kika med styrelsen och se hur de resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vilken typ av element var det tidigare, el eller har du själv skruvat bort en massa tidigare rör?

Trodde "alla" element satt i samband med fönster och ventilationsintag, dvs knappast vid någon vägg man tar bort.

Kan vara direkt verkande el där just nu, de brukar sitta lite hur som

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är förstås väldigt bekvämt för styrelsen att säga att all kommunikation i ärendet ska gå via entreprenören, men det är knappast deras rättighet, de är trots allt ansvariga.

Vad är ditt förslag på hur problemet ska lösas? Går det inte enkelt att dra nya rör där de gamla rören är dragna, dvs helt enkelt byta rör?

Om det här är viktigt för dig så tycker jag att du ska kommunicera skriftligt med både styrelsen och entreprenören och vara glasklar med att det ska finnas skriftligt material på vilka förändringar som ska genomföras innan arbetet påbörjas. Du har antagligen ingen tydlig rätt att kräva det, men om det blir en skadeståndsprocess framöver så lär sådan kommunikation vara bra att ha, oavsett om du får svar eller inte. Fundera på att skicka rekommenderade brev.

Läs bostadsrättslagen. Den här typen av detaljfrågor är antagligen inte fullt ut reglerad. Har man tur kan man hitta något rättsfall från högsta domstolen (NJA osv) som har en liknande situation.

Skriftlig kommunikation är en bra ide. Jag brukar vara anstränga mig för att allt ska finnas nedskrivet eller inspelat och det har tjänat mig väl vid mång tillfällen. Tack för tipset!

Det första problemet med röret i köket så var mitt förslag att de helt enkelt aldrig drar fram ett rör där. Det låter väldigt onödigt att dra fram ett elementrör för ett element som inte kommer att installeras. Här är det inte så att jag orkar anstränga mig för mycket dock, den "värsta" lösningen de kan göra är fortfarande ganska okej.

Sovrummet är värre utan tvekan. Mitt sovrum är trångt och har ett dumt placerat fönster. Detta begränsar verkligen möjligheterna till hur man kan möblera rummet. Jag kan genuint inte så någon annan lösning på sovrummets planering, och om de tvingar mig att ta bort min garderob så tappar jag 100% av alla garderobsplats jag har i lägenheten. Det är ju liksom inte så att jag är sugen på att ha en garderob i vardagsrummet. Det är ju också en värderingsfråga. Hur mycket tappar lägenheten i värde på att det inte finns garderobsplats i sovrummet liksom. Det är nog mer än värdet av garderoben utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är inte emot bytet av element i allmänhet. Låter som ett bra beslut tycker jag. Frågan är ju som sagt mer om vad de har för rättigheter inuti min lägenhet.

Garderoben är en skjutdörrs garderob golv till tak som täcker en hel vägg. På andra sidan väggen, i badrummet, sitter min handdukstork. Tanken från deras sida är väl antagligen att rören kommer ut i en av mina sovrumsväggar, gör en 90 sväng längst väggen och går igenom väggen ut i mitt badrum. Men som sagt, där är garderoben i vägen. Deras som jag förstår det skulle varit att rören kom direkt genom väggen från grannens badrum på andra sidan.

Får kika med styrelsen och se hur de resonerar.

Föreningen har relativt stora rättigheter inuti lägenheten så länge det berör sådant som stämman beslutat om och som berör sådant som är föreningens ansvar. Det är teoretiskt sätt inte helt ut din lägenhet utan du äger en del av föreningen som äger hela huset och har nyttjanderätt för din lägenhet, det sagt så kan inte föreningen klampa in och göra vad som helst bara sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Föreningen har relativt stora rättigheter inuti lägenheten så länge det berör sådant som stämman beslutat om och som berör sådant som är föreningens ansvar. Det är teoretiskt sätt inte helt ut din lägenhet utan du äger en del av föreningen som äger hela huset och har nyttjanderätt för din lägenhet, det sagt så kan inte föreningen klampa in och göra vad som helst bara sådär.

Förening ansvarar för stammar, allt annat är ägarens ansvar, skulle de vara tvungna att göra åverkan i garderoben så kommer de också behöva återställa...

Om inga stammar finns just nu (tycker det låter som det varit el radiator?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förening ansvarar för stammar, allt annat är ägarens ansvar, skulle de vara tvungna att göra åverkan i garderoben så kommer de också behöva återställa...

Om inga stammar finns just nu (tycker det låter som det varit el radiator?

Nej, föreningen ansvarar för det som stadgarna säger att de ansvarar för vilket kan skilja sig åt men standard är att saker som stammar, värmeledningar och element, ventilation, ytterdörr, ytterbåge på fönster, balkong osv är föreningens ansvar.

Och nej, föreningen kan faktiskt tvinga igenom att rören går där de måste gå och om TS garderob är ivägen så får den tas bort alternativt acceptera åverkan. Däremot måste det tas upp i Hyresnämnden först där man kommer väga kollektivets nytta mot TS nytta. Däremot låter det osannolikt att det skulle vara den absolut enda lösningen där projektet faller om man inte gör på precis det sättet så det bästa är att prata med styrelsen som förmodligen vill hjälpa TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Svar ja, om en medlem anses vara berörd av ett stämmobeslut så krävs 2/3 majoritet på stämman istället för enkel majoritet samt att man måste ta beslutet via Hyresnämnden. Och om en medlems lägenhet inte kan möbleras som tidigare så är det ett solklart fall av att den medlemmen är berörd av beslutet, så i TS fall skulle föreningen vilja att rören dras exakt samma väg som de tidigare rören gjorde.

Kan du utveckla det här? Är det något man kan komma med i efterhand, eller hade det behövts hanteras på stämman? På stämman diskuterades ju säkerligen aldrig några lösningar. Jag mejlade Bravida om hur deras plan såg ut förra hösten, och de har ingen plan utan gör den löpande nu under arbetet. Deras inspektion/plan dag var idag och arbetet börjar nästa vecka.

Skrivet av Mieriola:

Det här känns ju spontant som den bästa lösningen att utgå ifrån, att använda befintliga dragning där rören har gått så långt det är möjligt. Du/ni kommer ju vara utan element i någon/några veckor, men gör man det inte i kallaste vinterperioden så kan man lösa det med värmefläkt.
Inkommande värmevattenrör i en numera ej befintlig vägg eller i en garderob känns ju som udda lösning om det finns bättre alternativ.

De nuvarande rören i badrummet kommer just nu upp igenom golvet så vitt jag kan se. Men badrummet är ju renoverat av tidigare ägare så jag vet inte hur rören kom in i badrummet från början. Original så var det säkerligen plastmatta. Idag är det ju klinker och gissningsvis så är hela golvet upphöjt pga golvvärmen. Längst med ytterväggarna i lägenheten så ligger rören bakom en extra djup golvlist och går längst med ytterväggarna i hela huset, även mellan lägenheterna. Om rören låg så här i badrummet innan renovering är oklart för mig, men kanske något man kan ta reda på via någon granne som inte renoverat eller dyl.

Skrivet av Mayhem SWE:

Vilken typ av element var det tidigare, el eller har du själv skruvat bort en massa tidigare rör?
Trodde "alla" element satt i samband med fönster och ventilationsintag, dvs knappast vid någon vägg man tar bort.

Skrivet av chksix:

Bärande vägg typ....

Skrivet av Swedishchef_90:

Kan vara direkt verkande el där just nu, de brukar sitta lite hur som

Det är vattenburna element. Som jag skrev ovan så går värmeröret bakom golvlisten längst med alla ytterväggar. Elementet som jag tidigare monterat bort satt i en 90 gradig vinkel i förhållande till ytterväggen, precis innanför ytterdörren. Vattnet stängdes av av vaktmästaren, en rörmokare monterade bort elementet och satte dit en bygel och vattnet slogs på igen. Bilden är hur rummet var när jag köpte det. Väggen mellan hall och kök, samt kök och vardagsrum är bortplockad. Nu är det en öppen planlösning. På ritningen så har jag markerat de två elementen vi diskuterar med ett E. I sovrummet är det röda strecket hur jag förstod att de funderade på att dra rören in i mitt badrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förening ansvarar för stammar, allt annat är ägarens ansvar, skulle de vara tvungna att göra åverkan i garderoben så kommer de också behöva återställa...

Om inga stammar finns just nu (tycker det låter som det varit el radiator?

Se ovanstående kommentar. "stammen" är jag ganska säker på att det är den svarta fyrkanten i rummet ovanför badrummet. Vad jag vet går inga radiator rör där i utan endast VA:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kan du utveckla det här? Är det något man kan komma med i efterhand, eller hade det behövts hanteras på stämman? På stämman diskuterades ju säkerligen aldrig några lösningar. Jag mejlade Bravida om hur deras plan såg ut förra hösten, och de har ingen plan utan gör den löpande nu under arbetet. Deras inspektion/plan dag var idag och arbetet börjar nästa vecka.

Rent generellt handlar det inte om att man måste säga att man berörs utan det skall styrelsen kunna räkna ut ifall någon görs, i ditt fall verkar det här uppkommit nu i efterhand så det var ingen man kunde räkna med tidigare.

Enligt din bild, hur har elementen i sovrummet kopplats upp idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rent generellt handlar det inte om att man måste säga att man berörs utan det skall styrelsen kunna räkna ut ifall någon görs, i ditt fall verkar det här uppkommit nu i efterhand så det var ingen man kunde räkna med tidigare.

Enligt din bild, hur har elementen i sovrummet kopplats upp idag?

Elementet i sovrummet är inget problem, det sitter under fönstret vid balkongen. Problemet är rören för elementet i badrummet. Det elementet sitter där det röda E:et är och idag kommer rören upp ur golvet bredvid toalettstolen. En av lösningarna de pratar om är att dra fram rören dit via mitt sovrum, som det röda strecket visar. Eftersom det sitter en garderob längst med hela den väggen så är det ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Elementet i sovrummet är inget problem, det sitter under fönstret vid balkongen. Problemet är rören för elementet i badrummet. Det elementet sitter där det röda E:et är och idag kommer rören upp ur golvet bredvid toalettstolen. En av lösningarna de pratar om är att dra fram rören dit via mitt sovrum, som det röda strecket visar. Eftersom det sitter en garderob längst med hela den väggen så är det ett problem.

I mitt badrum är elementet taget från varmvatten returen ser det ut som.
Svarta boxen är förmodligen nisch för stammar, ja

Angående hallen så borde de kunna gå på från arbetsrummet? Och byta vägg eventuellt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena,

TLDR på slutet

Jag bor sedan ett antal år i en bostadsrätt. Husen är ca 50 år gamla och styrelsen har bestämt att det är dags för oss att byta ut alla element och koppla in oss på fjärrvärme, detta betyder nya rör. När projektet drogs igång så påpekade jag för Bravida (som all kontakt ska gå igenom enl Styrelsen) att en oerhört stor del av lägenheter i föreningen är ombyggda och att det kommer skapa problem för dem.

Problemet som rör mig specifikt är hur de kommer in med två av rören i lägenheten.
- Jag har rivit en vägg och öppnat upp planlösningen. Bravida hävdar att de "måste" dra upp ett rör i golvet där det tidigare satt ett element på den numer borttagna väggen. "För kanske vill nästa ägare bygga tillbaka väggen?" Idiotiskt argument om du frågar mig. Det är inte världens största problem då det sitter vid ytterdörren dock och är nu för tiden är detta slutkanten på mina köksskåp.

- Deras original plan var att dra in röret i mitt badrum via grannen snett nedåt. Den lägenheten har av en tidigare ägare ändrats pga rullstolsanpassning och nu hävdar Bravida att deras plan längre inte fungerar pga ombyggnationen. Istället så är deras nuvarande tanke att rören kommer via mitt eller min grannes sovrum. Problemet är att vi båda har garderober där.

När de var i min lägenhet och planerade lät det på deras diskussion som att en av oss ska behöva ta bort vår garderob. Detta är inget alternativ för mig, då hela sovrummet är designat runt att det är en garderob på den väggen. De hade även frågor om ifall min garderob var "fast monterad och skruvad i golvet" vilket jag får lite magkänslan av att de kanske inte har rätten att ändra på saker som är fast monterade. Kan detta stämma, bör jag dra ett par skruvar i golvet för att göra den "fast monterad"?

TLDR och fråga: Bostadsrättsförening drar nya elementrör och deras lösning är potentiellt inte en bra lösning för mig och min bostad. Vad för rättigheter har jag i denna situation? Finns det någon instans man kan vända sig likt Hyresgästföreningen?

Låter som något du bör fråga på lawline, inte sweclockers.

Du kan dock återkomma när du fått ett definitivt svar, då frågan är högst intressant

då menar jag frågan gällande "fast montering".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Elementet i sovrummet är inget problem, det sitter under fönstret vid balkongen. Problemet är rören för elementet i badrummet. Det elementet sitter där det röda E:et är och idag kommer rören upp ur golvet bredvid toalettstolen. En av lösningarna de pratar om är att dra fram rören dit via mitt sovrum, som det röda strecket visar. Eftersom det sitter en garderob längst med hela den väggen så är det ett problem.

Var jag du hade jag nog helt enkelt pratat med styrelsen om problemet och sagt att du gärna skippar elementet i badrummet, du verkar ju ha golvvärme.

Permalänk
Medlem

Någon form av uppdatering. Efter att ha läst på lite så är jag övertygad att detta räknas som en om eller tillbyggnad av föreningen. Det har grävts nya rör utomhus, installerats värmecentral på utsidan av huset. På BV kommer det dras rörkulverts i taket, vilket utan tvekan är ett problem för många. Bland annat finns det de som har köksluckor som går till taket där rören snart ska gå. Ingen aning om hur de löser det tbh. Renovering som jag förstår det är när man ersätter det som redan finns med en ny version av det samma. När man byter ut ett 50-tals fönster mot ett fönster med isolerglas, där ramen har samma mått. Det är renovering av fastighet. När man sågar ut ett nytt hål i väggen och sätter dit ett nytt fönster, det är ombyggnad. Vi kör bara nya hål överallt.

Därför så behöver styrelsen en 2/3 majoritet samt godkännande av Hyresnämnden för att få utföra arbetet. Vår styrelse tog detta beslutet själva, utan att blanda in föreningen eller röstning via årsmötet. Jag håller det kortet i bakfickan då det är lite av en bomb. Jag vill det bästa för min förening, för i slutändan så är deras kostnader mina kostnader. Jag vill inte försena hela projektet om jag inte behöver.

Jag hörde också av mig till styrelsen och diskuterade problemet över telefon, och styrelsemedlemmen var ytterst förstående då han bor i det första huset de drog ny värme till, jag bor i andra. Jag mejlade han sedan en tydlig beskrivning av vad vi diskuterat på telefon, inklusive bilder. Detta för att jag vill ha ett pappersspår, utifall att.

Får se vart det leder någonstans....

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara flytta garderoben 5 cm?
Och ha rören mellan garderoben och väggen?

Så här gjorde jag i mitt hus.
Satte en träbit mellan väggen och garderoben.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Någon form av uppdatering. Efter att ha läst på lite så är jag övertygad att detta räknas som en om eller tillbyggnad av föreningen. Det har grävts nya rör utomhus, installerats värmecentral på utsidan av huset. På BV kommer det dras rörkulverts i taket, vilket utan tvekan är ett problem för många. Bland annat finns det de som har köksluckor som går till taket där rören snart ska gå. Ingen aning om hur de löser det tbh. Renovering som jag förstår det är när man ersätter det som redan finns med en ny version av det samma. När man byter ut ett 50-tals fönster mot ett fönster med isolerglas, där ramen har samma mått. Det är renovering av fastighet. När man sågar ut ett nytt hål i väggen och sätter dit ett nytt fönster, det är ombyggnad. Vi kör bara nya hål överallt.

Därför så behöver styrelsen en 2/3 majoritet samt godkännande av Hyresnämnden för att få utföra arbetet. Vår styrelse tog detta beslutet själva, utan att blanda in föreningen eller röstning via årsmötet. Jag håller det kortet i bakfickan då det är lite av en bomb. Jag vill det bästa för min förening, för i slutändan så är deras kostnader mina kostnader. Jag vill inte försena hela projektet om jag inte behöver.

Jag hörde också av mig till styrelsen och diskuterade problemet över telefon, och styrelsemedlemmen var ytterst förstående då han bor i det första huset de drog ny värme till, jag bor i andra. Jag mejlade han sedan en tydlig beskrivning av vad vi diskuterat på telefon, inklusive bilder. Detta för att jag vill ha ett pappersspår, utifall att.

Får se vart det leder någonstans....

Låter onekligen som att styrelsen har missat något utifrån din utsago. Det jag funderar på är om du har fått ett skriftligt okej att modifiera en bärande vägg?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Se till att matningen isoleras rejält, du vill inte ha den i sovrummet annars eftersom de heta rören kommer att värma upp rummet oavsett om termostat är stängd och radiatorn är kall. Har haft ett helsike med en sådan dragning av just Bravida som frångick ritningen, de skulle ha dragit stammen i vardagsrummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

Låter onekligen som att styrelsen har missat något utifrån din utsago. Det jag funderar på är om du har fått ett skriftligt okej att modifiera en bärande vägg?

Är det en bärande vägg är det en ändring som kräver åtminstone bygganmälan och inte bara ett tillstånd från styrelsen (och även att ändra planlösningen kan kräva minst bygganmälan) men TS har väl inte kommenterat nått om vilken typ av vägg det handlade om (eller så har jag missat det) men har man rivit en bärande vägg på eget bevåg (dessutom i ett flerfamiljshus) så har man troligen värre problem än dragningen/placeringen av några rör till element att oroa sig för.

För vad krävs en anmälan
Du behöver anmäla följande, om det inte krävs bygglov:
Ändring som innebär att konstruktionen av en byggnads bärande delar berörs eller att byggnadens planlösning påverkas avsevärt.
Om du bryter mot lagen
Om en åtgärd som kräver anmälan uppförs utan att anmälan gjorts eller startbesked har getts är den en olovlig åtgärd, så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden kan också förelägga dig att göra en anmälan eller att återställa, till exempel genom rivning.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/...
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I lägenheter är det ytterst ovanligt med bärande väggar i lägenheten (alla ytterväggar är det dock)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25