Snabbtest: Grafikprestanda i Marvel's Spider‑Man Remastered

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Marvel's Spider‑Man Remastered

Spindelmannen svingar sig över från Playstation till PC i ett av de senaste årens mest hyllade actionspel. Calle sparkar igång redaktionens testrigg för ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med dlss quality och allt på max så flyter det här som en dröm på ultrawide 3440 × 1440. Jag märkte dock ganska stor skillnad när jag bytte cpu från 5900x till 5800x3d, dipparna försvann. Det verkar bli tungdrivet även för cpu när man kör max raytracing.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Bra test men är så trött på raytracing i fönster och pölar. Ge oss ett riktigt ray tracing spel.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att Intel är med i sådana här test!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sunefred:

Ser fram emot att Intel är med i sådana här test!

Det gör jag också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Med dlss quality och allt på max så flyter det här som en dröm på ultrawide 3440 × 1440. Jag märkte dock ganska stor skillnad när jag bytte cpu från 5900x till 5800x3d, dipparna försvann. Det verkar bli tungdrivet även för cpu när man kör max raytracing.

Du har alltså gjort ett sådant byte. Ookej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Med dlss quality och allt på max så flyter det här som en dröm på ultrawide 3440 × 1440. Jag märkte dock ganska stor skillnad när jag bytte cpu från 5900x till 5800x3d, dipparna försvann. Det verkar bli tungdrivet även för cpu när man kör max raytracing.

Jo, processorn verkar pressas hårt av RT i detta spel. Detta tycks även bekräftat av Nixxes då de sagt att "CPU is massively involved in BVH management".
Har iofs märkt av denna tendens, dock till något mindre grad, i titlar som CP2077 och WD Legion, där dipparna med min r5 3600 var väsentligt större med RT än utan RT. Var helt enkelt omöjligt att undvika längre dippar under 50 fps på vissa ställen. GPU load droppade ned till under 65% i vissa fall när RT var aktiverat, med en 5900x (samma system i övrigt) försvann detta beteende i stort sett helt och blev konstant 90%+.

Tror detta spel i nuvarande form skulle vara intressant att testa både CPU-prestanda och PCIe-bandbreddspåverkan på prestanda när RT är på.

Permalänk
Medlem

Jepp detta spel verkar vara legendariskt tungt för CPU när man har RT aktiverat från vad jag sett på youtube o twitter.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Spelet ser verkligen ut som något från tidigt 2000-tal på stillbilder, men bra ut i rörelse. Konstig dynamik det där

Permalänk
Medlem

Det kanske inte skulle se så bra ut i verkligheten heller
Dock ser det mystiskt platt ut där...

Permalänk
Medlem

AMD kortens prestanda är verkligen märkliga ändå har drivrutinerna stöd för spelet fr.o.m. Adrenalin 22.8.1 Optional vilket påpekas i artikeln.
www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-22-8-1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Får köra med FSR här för att tillfredsställa 4K-skärmen helt enkelt (: Verkar lirat bra första halvtimmen jag testat. Allt på very high förutom ray tracing, inte vågat slå på det reglaget.

Kör AMD's WHQL drivrutin från i April. Spelet varnar mig när jag startar det men jag bryr mig inte för jag är trött på att installera strunt-betor.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Teddis:

Får köra med FSR här för att tillfredsställa 4K-skärmen helt enkelt (: Verkar lirat bra första halvtimmen jag testat. Allt på very high förutom ray tracing, inte vågat slå på det reglaget.

Kör AMD's WHQL drivrutin från i April. Spelet varnar mig när jag startar det men jag bryr mig inte för jag är trött på att installera strunt-betor.

Tror det kan vara en bra idé med FSR vid 4k och RT.
Säkerligen kommer du kunna uppnå bättre prestanda om du pillar lite med RT-reglagen då det nödvändigtvis inte behöva att köra allting i max för att det ska se bra ut!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

haha! Det kan jag hålla med om. vid stillbildstagning i spelet så får man leka med ljuset lite för att få det att se lika bra ut som det gör i rörelse. När man lämnar det naturliga omgivningsljuset som det är i normala scenarion tenderar det att se väldigt statiskt och platt ut. Som tur är finns det ett gediget fotoläge inbyggt där man kan placera ut egna ljuskällor för att få betydligt mycket mer dynamik.

Permalänk
Medlem

Skärmbilderna i den här artikeln är sannerligen de fulaste bilderna jag någonsin sett från det här spelet. Bifogar en bild jag tog av PS5-versionen av Miles Morales...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Du har alltså gjort ett sådant byte. Ookej!

Jo det är värt det för några av de spelen jag kör (star citizen, msfs m.m). Sedan ska jag ha 5900x på jobbet istället

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

AMD kortens prestanda är verkligen märkliga ändå har drivrutinerna stöd för spelet fr.o.m. Adrenalin 22.8.1 Optional vilket påpekas i artikeln.
www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-22-8-1

Aa väldigt låg prestanda får man säga. Hoppas det är drivern som spökar bara.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av TobbeH94:

Skärmbilderna i den här artikeln är sannerligen de fulaste bilderna jag någonsin sett från det här spelet. Bifogar en bild jag tog av PS5-versionen av Miles Morales...

<Uppladdad bildlänk>

Hahah, jag tar till mig feedbacken och får lägga lite mer tid på bilderna nästa gång. Om jag har något försvar får det vara att tiden som spenderades i spelet utanför prestandatestningen var väldigt begränsad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Du har alltså gjort ett sådant byte. Ookej!

Jag med. Nu funkar t.ex. physX bättre i Arkham Knight

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bra jobbat grabbar även om jag har noll intresse av spelet..

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Grymt test @CrispVanDahl! Första prestandatestet helt själv va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneth:

Grymt test @CrispVanDahl! Första prestandatestet helt själv va?

Misstänker att du saknar tiden där du fick spela samma testslinga om och om igen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Kenneth:

Grymt test @CrispVanDahl! Första prestandatestet helt själv va?

Tack så mycket, Yes precis! Lyckligtvis hade jag Jonas trygga omdöme att falla tillbaka på dock 😁

Skrivet av Kent:

Misstänker att du saknar tiden där du fick spela samma testslinga om och om igen?

Om jag inte jag har helt fel så blev ungefär 113 gånger jag sprungit samma slinga..

Permalänk
Medlem

Vet inte om det beror på min inte helt vanliga upplösning på 3840x1600 men kör jag DLSS aktivt så verkar en hel del effekter bugga ur (reflektioner, skuggor etc) lite av och till, ställer jag om till native upplösning utan uppskalning så lirar det dock fint, för lite mer FPS kör jag allt maxat utom RT upplösningen som jag kör high, det ger i stort sett samma FPS som om jag körde DLSS med RT upplösning på very high.

Så ser ni en del märkliga artefakter så testa att slå av DLSS och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Spelar det på ett gammalt 980ti kort i 2560x1600. Har det mesta på High och 2x i AA. Funkar riktigt bra och saknar inte riktigt ray tracing, verkar bara ge blänk och speglingar där det inte borde vara det.

Permalänk
Medlem

Vad gör Spindelmannen i City-17? Det är ju Gordon Freemans domän.
(Husen och himlen i bakgrunden fick mig bokstavligt talat att tänka på Half-Life 2.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Körde med RT på high först, men bestämde mig för att stänga av efter lite dips när man svingar runt. Märker ärligt talat knappt någon skillnad större delen av tiden, och man tjänar 10-15 fps.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Det här spelet är ju legendarisk, köpte det idag, och kan knappast sluta att spela det.
Grafiken är så bra att ingen av de screenshots eller filmsnuttar jag har sätt kan rättfärdiga just HUR bra det är.
GRYMT spel!

Permalänk
Medlem

Spelet är riktigt bra. Har med fastnat under duktigt riktigt bra optimerat känns det som med. Men som dom flesta spelen så tycker jag inte raytracing ger mig särskilt mycket. Tycker fortfarande mest det är lite av en gimmick faktiskt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kent:

Misstänker att du saknar tiden där du fick spela samma testslinga om och om igen?

Oja, saknar verkligen pansarvagnen i BFV... verkligen...

Skrivet av CrispVanDahl:

Tack så mycket, Yes precis! Lyckligtvis hade jag Jonas trygga omdöme att falla tillbaka på dock 😁

Om jag inte jag har helt fel så blev ungefär 113 gånger jag sprungit samma slinga..

haha ja det är rätt mycket att ta in. Speciellt det självklara diagramsystemet med alla tomma boxar som gör saker men säger inte vad