Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar inte på första försöket

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte på första försöket

Hej, jag byggde en stationär igår och allt gick smidigt. Installerade Windows och allt fungerade.

Märkte idag att när jag startar datorn så snurrar alla fläktar och det ser ut som allt startar upp men får ingen bild alls på skärmen. Väntar ett tag men inget händer så stänger av datorn på knappen, startar direkt igen och då hoppar den igång. Såhär blir det varje start av någon anledning, någon som vet vad detta kan bero på ? Windows är installerat på en halv TB SSD disk

Permalänk
Medlem

LLC kan vara lite låg för datorns smak, dvs datorn får inte tillräckligt med ström förrän försök 2 då det redan är lite ström i systemet.
Har du fler än 1 skärm inkopplad?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

LLC kan vara lite låg för datorns smak, dvs datorn får inte tillräckligt med ström förrän försök 2 då det redan är lite ström i systemet.
Har du fler än 1 skärm inkopplad?

Nej bara en skärm, PSU är på 650W, borde räcka tycker jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/W1EGASZiWb1IwqVEoS7IJZPua1Y...

Här är alla delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BizzyD41:

Nej bara en skärm, PSU är på 650W, borde räcka tycker jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/W1EGASZiWb1IwqVEoS7IJZPua1Y...

Här är alla delar

Delarna borde fungera bra ihop, så det borde vara någon inställning som spökar.
(650W räcker mer än nog)
Titta lite närmare på om fastBoot är aktiverat i Windows och/eller i BIOS.
Har du aktiverat XMP på RAM så kan dem bråka(behöva finjusteras) om man har otur.
Det kan i ovanliga fall vara samma eller liknande problem som jag har men lärt mig leva med "warm boot" dvs att när jag startar om så hänger sig datorn, men stänger jag av och slår på igen så funkar den utmärkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS? Gör det annars, moderkorten brukar ha rätt gamla BIOS direkt ur kartongen.

Permalänk
Medlem

Det hjälpte att uppdatera bios Tack för all hjälp. Det uppskattas