Quiz: Medelålders mikrodatorer

Permalänk
Medlem

Quiz: Medelålders mikrodatorer

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

verkar ha varit med lite för länge...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En chansning, ett fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på min prestation. Hade nog trott jag skulle klara alla 10 men blev 2 gissningar och båda gissade jag fel på. Sista frågan...

Permalänk
Medlem

Neeeeeeej, ett fel j*vlar

Permalänk
Medlem

va f*n fick ett fel.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Fick 9/10. Och är född på 70-talet.

Permalänk
Medlem

Lätt!

Permalänk
Medlem

Född tidigt 80-tal men fick en commodore C64 tidigt

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte född på 70-talet, jag är -84. Men detta var ju grundläggande DATA-lära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Mitt resultat: 6/10.

Mins en del men inte allt det med "compis" mins man för dom hade man i högstadiet och spela spel på rasterna var skrivmaskinsläraren som hade ansvar även över satsalen på skolan.

Edit: nä jag är född på början av 70-talet

Är rätt säker på att första varianten av skoldatorn hade stavningen "Kompis" och inte "compis", var fruktansvärt länge sedan det här, så jag kan minnas fel. Möjligen var just min burk "felstavad", men jag hade kanske ett tidigt exemplar?

Vill minnas att "Compis" var en slags skojig "akronym" för COMPuter In School. =COMPIS.
Rätt värdelös dator, den hade monokrom skärm, inte ens CGA.. Min var orange.

På grundskolan hade jag från "början" VIC20 samt därefter C64. Vill minnas att när jag fick min "KOMPIS"/COMPIS" kändes det som ett rejält nedköp från Commodore. Till och med från VIC20, och absolut från C64!

-Varför bygga en dator med X86-arkitektur med ett helt inkompatibelt system??
(DOS var redan då sedan många år "branschstandard")
-Och med "sladdbarnet" mellan 8088 och 286? Varför 186??

Nåja, det var tankar som rörde sig i min dåtida ungdomliga nerd-hjärna. Minns inte riktigt hur mycket RAM den hade, men har för mig det var väldigt lite. Minnet tog ofta slut. Långt under "Bill Gates rekommendation"..
Kan ha varit så lite som 256kB. (När samtidiga DOS-burkar brukade ha 1-4MB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forcie:

Mitt resultat: 10/10.

Nej, jag är inte född på 70-talet, jag är -84. Men detta var ju grundläggande DATA-lära.

Duktigt! Tror att du bara hade tur om den norska datorn!

Permalänk
Medlem

Nä blev för bra, började känna mig gammal

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Lite oväntat men mitt högst selektiva minne gillar udda detaljer så.

Min första dator var för övrigt C64 som jag fick begagnad med en flyttkartong full av spel/kassetter när jag fyllde sex år.

Permalänk
Medlem

Ganska ok, var aldrig riktigt insatt i Amiga, hade en 500+ men den byttes ganska omgående mot första PCn så jag grottade aldrig ner mig i tekniken som jag gjorde med C64

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Såååå nära min första 10, men sista gissade jag fel på.... :´(

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem

Skoj quiz.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fick 6/10

Det var dock ett mycket roligare Quiz än jag först trodde !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Woho! Man kan ju en del om gammalt bös.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Fick 9 av 10.. Varför det inte blev 10 av 10, jag slarvade lite. Dom flesta frågorn kunde man räkna ut svaret på.

Man kunde vid fråga om CPUn i C64 haft alternativen 1) Z80 x) MOS 6502 2) MOS 8502, då hade varit lite svårare.

Här är min förslag på frågor..:-)

Eller vad hetter den andra CPUn 128? 1) Z80 x) 68000 2) 6502

Vilken CPU satt i Sinclair QL?
1) 68008 x) 68000 2) 68EC30

I Vilken film rädda Atari Portfolio världen?
1) Terminator x) War Games 2) Fäbojäntan.

I ABC80 fanns en bugg som gjorde att man fick ett listskydd på koden, vad var kommandot för utlösa denna bugg

1) 10 DIM A$ x) Poke 53281,1 2) BORDER 0

Vilken socialdemokratisk politiker ville på 80 talet "förbjuda" dataspel?

1) Karin Söder x) Magareta Persson 2) Lars Werner.

Permalänk
Medlem

Compis hade en massa roliga saker. Bl a hade den 80186 som CPU, väldig udda intel CPU. Man körde någon skum version av MS DOS på den. Dom hade en skolsal med Compis datorer, i den fina datasalen hade dom IBM PS/2 model 30 , vi som gick "praktisk" linje fick sitta ibland compis datorerna i källaren.

Hade inte Compis 2 delat chassit också? Eller var det JET Datorerna som hade det? Man hade en datordel i ett chassi och sedan en terminal del.

Skrivet av Networker:

Är rätt säker på att första varianten av skoldatorn hade stavningen "Kompis" och inte "compis", var fruktansvärt länge sedan det här, så jag kan minnas fel. Möjligen var just min burk "felstavad", men jag hade kanske ett tidigt exemplar?

Vill minnas att "Compis" var en slags skojig "akronym" för COMPuter In School. =COMPIS.
Rätt värdelös dator, den hade monokrom skärm, inte ens CGA.. Min var orange.

Permalänk
Medlem

10/10. Ovanligt enkelt quiz eller så börjar jag bara bli väldigt gammalt. Lutar åt enkelt quiz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Duktigt! Tror att du bara hade tur om den norska datorn!

Ja det i och för sig, det hade jag mer koll på pga intresse för Apple II + dess kloner än för att jag exponerats för den irl.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define S | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Asus Rog Strix Z370-F Gaming | Intel i7 8700k | Noctua NH-D15 | 16GB Corsair Vengeance | MSI RTX 2080 | Acer Predator XB271HU | Win 10 Home x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag såg det precis. Stavfel från min sida och korrigerat nu. Vill dock kontra med att det faktiskt heter Agnus och inte Angus.

Agnus var väl det ovanliga chippet. Fat agnus satt då i min Amiga.

Permalänk
Medlem

Född på 90-talet? Äldre syskon har berättat om dessa gamla spelmaskiner och du kanske till och med fick ärva en själv.

Hehe, detta var inget som man var bra på. Men alltid lite uppiggande att få frågan om man är född på 90-talet....

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Var inte inloggad men 6/10 född på 80 talet NOPE.

Född på 50-talet så när det begavs var det: "sex drugs & rock'n'roll" som gällde

Därför helnöjd med över 50% rätt ......