Permalänk
Medlem

Förstärka wifi signal i villa

Hej, jag bor i ett 2 vånings hus.
På vån 1 har jag inkommande fiber och där sitter även min Asus RT-AC5300.
I garderoben på vån 1 sitter en splitter för nätverksuttag till vån 2.
På vån 2 sitter det en billig Netgear extender som har en nätverkskabel direkt in i sig.
Denna extendern skapar i sin tur 2st till wifi nätverk, 2,4Ghz & 5Ghz.
Så totalt har jag 3st nätverk att välja mellan och så är jag trött på att ha det av anledningar ni säkert förstår.

Hur ska jag göra för att enbart ha 1st nätverk i hela huset?
Jag vill komma så billigt undan som möjligt, väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

köpte TP-link Deco M4 Mesh-system AC1200 3-pack till syrran, funkar bra! 2 våningar oklart på storlek.
Beror ju lite på hur behovet och hastighetskrav ser ut.

Din Asus router bör ha stöd för AImesh så du skulle kunna kolla på routrar från Asus som även stödjer detta och använda dessa som Mesh, oklart HUR bra/stabil Asus AIMesh är dock.

Permalänk
Medlem

Mesh med möjlighet att köra backhaul över Ethernet är helt klart den lättaste lösningen. Har också goda erfarenheter av TPlink.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

ASUS AiMesh RT-AX92U (2-pack) kanske kan vara något också?
3000 på proshop nu... inte jättebilligt men helt okey pris

Permalänk
Avstängd

Varför köra Satans Bländverk (Mesh) alls?

Det finns ju kabel mellan våningsplanen. Sätt valfri accesspunkt på våning två med samma ssid och lösen.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Asus ZenWiFi AX XT8. Har två st själv och är riktigt nöjd. Kör ethernet backhaul.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

håller med @BMac bara sätt accesspunkten eller vad det nu är du har på övervåningen med samma SSID lösen som routern så kommer den välja signalen med bäst mottagning automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

På vån 2 sitter det en billig Netgear extender som har en nätverkskabel direkt in i sig.
Så totalt har jag 3st nätverk att välja mellan och så är jag trött på att ha det av anledningar ni säkert förstår.

Din router har AiMesh (jag har samma) som fungerar mycket bra för att skapa ett enda SSID med roaming mellan accesspunkterna, byt din Netgear extender till en valfri halvmodern Asusrouter som har AiMesh så har du en grymt bra lösning. Kräver att du går igenom konfig för AiMesh, inte svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med @BMac bara sätt accesspunkten eller vad det nu är du har på övervåningen med samma SSID lösen som routern så kommer den välja signalen med bäst mottagning automagiskt.

Detta är en mycket dålig lösning då den kommer ligga kvar på den ena så länge den har kontakt, AiMesh från asus exemplevis tvingar enheten att leta ny AP om signalen blir för låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag slår ett slag för Asus ZenWiFi AX XT8. Har två st själv och är riktigt nöjd. Kör ethernet backhaul.

Han har redan en router med AiMesh, ZenWifi är ett annat system, ej kompatibelt.

Edit, AiMesh och ZenWifi är inte inkompatibla.

hade fel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns ju kabel mellan våningsplanen. Sätt valfri accesspunkt på våning två med samma ssid och lösen.

AiMesh från Asus sköter handover och roaming vilket du över huvet inte har om du sätter samma ssid på olika ej sammankopplade enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

AiMesh från Asus sköter handover och roaming vilket du över huvet inte har om du sätter samma ssid på olika ej sammankopplade enheter.

Det där har du nog fått om bakfoten. Aimesh enheter är kompatibla med varandra, även om det kan bli lite bekymmer mellan äldre AC enheter och nyare AX enheter.
Men mitt föreslag var snarare att TS skulle byta ut sin router helt, och bara köra Zen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

Smart Connect heter funktionen hos Asus för ett enda SSI med roaming.

AiMesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta är en mycket dålig lösning då den kommer ligga kvar på den ena så länge den har kontakt, AiMesh från asus exemplevis tvingar enheten att leta ny AP om signalen blir för låg.

Skrivet av Mordekai:

Detta är inget specifikt för Asus. Det är en funktion av 802.11s, vilket är en standardisering av Mesh-funktioner. Ett Mesh-nätverk från vem som helst kommer att fungera så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

För att det är lätt och det fungerar. Om Mesh-enheterna stödjer backhaul över Ethernet så kopplar man bara in kablarna så fungerar det i praktiken som om man hade en enda router med antenner på alla platser det står en router.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Varför rekommendera att TS ska byta ut allt? Har man redan en Asus router som har stöd för AImesh är ju den enklaste och billigaste lösningen att skaffa en till och byta ut netgearen mot den.

Varför krångla till det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det där har du nog fått om bakfoten. Aimesh enheter är kompatibla med varandra, även om det kan bli lite bekymmer mellan äldre AC enheter och nyare AX enheter.
Men mitt föreslag var snarare att TS skulle byta ut sin router helt, och bara köra Zen.

Japp det har jag fått. Tycker hans router idag är grymt kraftfull för att vara just huvudrouter i ett AiMesh-nät. Kostade en rejäl slant också så kapitalförstöring att inte använda en välfungerande produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är inget specifikt för Asus. Det är en funktion av 802.11s, vilket är en standardisering av Mesh-funktioner. Ett Mesh-nätverk från vem som helst kommer att fungera så.

Det sade jag inte heller att det var unikt för Asus men du får inte automatiskt ett meshnät om du sätter två olika accesspunkter på samma ssid. Det är det som är skräp. huruvida 802.11s fungerar i praktiken mellan tillverkare verkar du ha större koll på, trodde det inte fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan du länka till en specifikation för 802.11s där roaming och handover defineras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det sade jag inte heller att det var unikt för Asus men du får inte automatiskt ett meshnät om du sätter två olika accesspunkter på samma ssid. Det är det som är skräp. huruvida 802.11s fungerar i praktiken mellan tillverkare verkar du ha större koll på, trodde det inte fungerade.

Du skrev det som om det var en Asus-funktion. Såg nästan ut som ett reklammeddelande. Det är en standard-grej som har funnits i 10 år nu. Om det inte var det du menade så OK, missförstånd uppklarat.

Roaming mellan olika varumärken fungerar om man köper företagsmodeller, inte nödvändigtvis med hem-modeller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kan du länka till en specifikation för 802.11s där roaming och handover defineras?

Skrivet av mpat:

Du skrev det som om det var en Asus-funktion. Såg nästan ut som ett reklammeddelande. Det är en standard-grej som har funnits i 10 år nu. Om det inte var det du menade så OK, missförstånd uppklarat.

Roaming mellan olika varumärken fungerar om man köper företagsmodeller, inte nödvändigtvis med hem-modeller.

802.11s har inget med roaming att göra. Roaming sköts av 802.11k, 802.11v och 802.11r och fungerar givetvis även när enheterna kallar sig accesspunkter. Hur klienterna implementerar dessa skiljer.

Smart connect är inte samma grej som AiMesh då det verkar vara Asus variant av bandsteering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

802.11s har inget med roaming att göra. Roaming sköts av 802.11k, 802.11v och 802.11r och fungerar givetvis även när enheterna kallar sig accesspunkter. Hur klienterna implementerar dessa skiljer.

Sant, 802.11s är routing av trafik mellan basstationerna i ett Mesh. Blandade ihop bokstäverna där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, jag vill komma så billigt undan som möjligt.

Har det någon betydelse om jag väljer en ASUS router eller noder ifrån ett annat märke?

Tips på noder eller ASUS router?
Sambon är ganska kinkig på hur saker som står framme ser ut, så något diskret vore bra.

Permalänk
Medlem

AC68U eller AC86U för runt tusenlappen kanske?
Svårt att ge tips på estetik dock 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha ett helt nytt system så fungerar Asus RP-AC55 med AiMesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du inte ha ett helt nytt system så fungerar Asus RP-AC55 med AiMesh.

Inte så kul omdömen dock.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ska man klyva hår på det sättet så får man bli frisörer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord