Permalänk
Medlem

Kompakt liggande chassi?

Söker ett kompakt liggande chassi som man kan skjuta in i en TV bänk, har tänkt köra integrerad grafik så ingen GPU behövs.. Ja allting kan vara väldigt litet helt enkelt, bra att ha är om det får plats åtminstone en chassifläkt på var sida för in- och utsug. HDD bur eller optisk läsare har jag inte tänkt använda.

Är inte så erfaren med formfaktor på chassin, men är mini-ITX vad jag söker, eller behövs det ännu mindre? För när jag kollar på mini-ITX chassin hittar jag typ bara stående.

Permalänk
Medlem

Som fractal design node 202?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Som fractal design node 202?

Ja det är det enda vettiga jag hittat, men tänker det borde finnas likvärdiga billigare chassi? 1100 för ett litet kompakt chassi är rätt mycket ändå tycker jag. Hade gärna gått ner till typ 500kr så länge det inte är helt sämst.

Permalänk
Medlem

Vad är användningsområdet? Det skulle inte funka med en mini-pc typ Intel NUC eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja det är det enda vettiga jag hittat, men tänker det borde finnas likvärdiga billigare chassi? 1100 för ett litet kompakt chassi är rätt mycket ändå tycker jag. Hade gärna gått ner till typ 500kr så länge det inte är helt sämst.

Problemet är att “liten och kompakt” är precis det du betala extra för i detta fallet.
Vill du komma undan “biligt” är det mest färdigtbyggt eller barebones i SFF du få titta på.
Finns fäl också CM NR200P som finns hos inet för 500 kr just nu. Men vet ej om det uppfyller dina krav.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Problemet är att “liten och kompakt” är precis det du betala extra för i detta fallet.
Vill du komma undan “biligt” är det mest färdigtbyggt eller barebones i SFF du få titta på.
Finns fäl också CM NR200P som finns hos inet för 500 kr just nu. Men vet ej om det uppfyller dina krav.

Ah trodde mindre material skulle jämna ut det, underskattade väl komplexiteten att bygga det mer kompakt. Får överväga det lilla Fractal Design, budgeten täcker det.

Skrivet av era909:

Vad är användningsområdet? Det skulle inte funka med en mini-pc typ Intel NUC eller liknande?

Media dator tänkte jag. Får nog vara eget bygge för jag tror knappast jag hittar en så niche färdigbyggd kompakt billig dator som har M2, CPU med integrerad grafik, ingen optisk läsare eller SATA HDD/SSD etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ah trodde mindre material skulle jämna ut det, underskattade väl komplexiteten att bygga det mer kompakt. Får överväga det lilla Fractal Design, budgeten täcker det.

Ex vid kläder är det snarare designen du betalar för än materialkostnaden. Ex S eller XXXL av samma modell kostar oftast lika mycket

Stål kostar väl 10-20 kronor per kg så är väl inte så stor påverkansfaktor om ett chassi väger 3,5 kg eller 6 kg…

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om du vågar beställa från Kina så finns det lite vad som helst på aliexpress o liknande, t.ex. https://www.aliexpress.com/item/32974884919.html

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Media dator tänkte jag. Får nog vara eget bygge för jag tror knappast jag hittar en så niche färdigbyggd kompakt billig dator som har M2, CPU med integrerad grafik, ingen optisk läsare eller SATA HDD/SSD etc.

Jag älskar mitt Silverstone DG8 och set rymmer många diskar, blue ray, full atx moderkort och kylningen är så pass bra att jag har en ryzen 5950x och ett 6900xt i det.
men eftersom det är så pass kompakt så är det lurigt att bygga i. det gäller att ha manualen till hands hela tiden. kolla videon från linus tech tips hur det funkar innan du väljer delar (speciellt cpu-kylaren. jag kör en noctua n92 med dubbla fläktar. liggande fläktar är doch ett stort no-no i de flesta fall.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Streacom har en hel bunt chassin som passar fint i tv-bänk (med eller utan 5,25"-slits för ODD, de har åtminstone förr haft två varianter av de chassin som internt har plats för 5,25"-slimlineenhet).

Har själv en gammal passivt kyld ljudlös Streacom FC5 EVO som var perfekt som htpc tills jag skaffade en Apple TV 4K.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag älskar mitt Silverstone DG8 och set rymmer många diskar, blue ray, full atx moderkort och kylningen är så pass bra att jag har en ryzen 5950x och ett 6900xt i det.
men eftersom det är så pass kompakt så är det lurigt att bygga i. det gäller att ha manualen till hands hela tiden. kolla videon från linus tech tips hur det funkar innan du väljer delar (speciellt cpu-kylaren. jag kör en noctua n92 med dubbla fläktar. liggande fläktar är doch ett stort no-no i de flesta fall.

Ja det gäller att göra mycket research på det, får ju mäta höjd på kylare, nätaggregat etc. Men jag kan nog ta ett rätt högt chassi ändå, det är ändå 20+ cm utrymme i höjdled där den tänkt ligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja det gäller att göra mycket research på det, får ju mäta höjd på kylare, nätaggregat etc. Men jag kan nog ta ett rätt högt chassi ändå, det är ändå 20+ cm utrymme i höjdled där den tänkt ligga.

Har en GD09 och kör med en noctua C14s och den passar med någon/några centimeter kvar mot höjden. (får inte plats med någon blu ray). Men det som slog mig mest var hur jäkla bra kyllning det blev i chassit. Har en fläkt per sida. en som blåser på cpu kylaren och en som blåser på GPUn sen trycks all luft ut bakåt, går super tyst och kyler väl. Supernöjd!

DG09 -> GD09
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Har en GD09 och kör med en noctua C14s och den passar med någon/några centimeter kvar mot höjden. (får inte plats med någon blu ray). Men det som slog mig mest var hur jäkla bra kyllning det blev i chassit. Har en fläkt per sida. en som blåser på cpu kylaren och en som blåser på GPUn sen trycks all luft ut bakåt, går super tyst och kyler väl. Supernöjd!

Jag spanade på just det chassit, det är lite dyrare än många andra men det ser ut som det allra bästa HTPC chassit hittills. Överväger att köra på det! Att det har ATX formfaktor är med ett plus då jag antingen kan köra på ett ATX moderkort som jag alltid gjort, eller en mindre som kommer ha gott om utrymme skulle jag anta. Får det inte plats får det nog bli Fractal Design Node.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

En GD08 är inte så hög, kan greppa hela datorns sidor mellan tummen och pekfingret, så det är inget problem. Ska du ha den likt mig i TV bänken, se till att du har bra fläktar. jag bytte ut alla silverstonefläktar omgående mot mycket tystare noctua då man ändå inte kommer se deras fula bruna färg utan bara det vackra borstade svarta aluminiumet så gör det ingen skillnad i utseende, men massor för kylningen. Alla utblås i lådan är bak och till höger (sett framifrån) så se till att du placerar det så luften kommer ut. Allt intag kommer nerifrån. (fyra 120mm främst i lådan, därav djupet) Är du nöjd med lägre prestanda än mig så klarar man sig på en enda in och en ut plus psu fläkt.

Ska vara tydlig, med noctua fläktar så hör jag inte datorn alls utan att ens behöva stänga glasrutan i tvbänken, men OM jag ska spela nått som kräver lite kräm så måste jag öppna bänken, annars får den inte nog med sval luft och throttlar. Tror det är graffakortet som throttlar först, då det hypotetiskt tar med ström än prollen 300w vs 105w tpd.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag spanade på just det chassit, det är lite dyrare än många andra men det ser ut som det allra bästa HTPC chassit hittills. Överväger att köra på det! Att det har ATX formfaktor är med ett plus då jag antingen kan köra på ett ATX moderkort som jag alltid gjort, eller en mindre som kommer ha gott om utrymme skulle jag anta. Får det inte plats får det nog bli Fractal Design Node.

Låt inte priset avskräcka dig. Fronten är borstad aluminium och lådan är i tjockt stål. Du kan ställa en CRT på lådan utan att den ens bågnar central point load wight är över 54 kg (110 us lbs). Fätterna är breda och gummerade så de lämnar inga märken eller skador på ytorna den står på. (GD08, har ingen aning om GD09 är en upgrade eller downgrade)
Silverstone har inte sparat på lacken heller, det är svårt att ens repa de interna delarna jämfört med chieftech, inwin, eller dell där man kan skada lacken om man gnuggar nageln mot et tag. Priset speglar vad man får, och i det här fallet är det det bästa chassit jag nånsin haft. Ska montera en display i ena 5.2 bayen som inte har nån blueray i som kan visa volym, temp, eq och lite andra stats.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

En annan fördel är att du kan köpa brackets för montering i 19" rack om du så vill.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Om du inte skall ha hdd så antar jag att det du skall streama ligger nån annanstans ?

Man kan köra en sån här med coreelec, klarar koda av h265 atmos etc..
https://www.aliexpress.com/item/4000430779254.html

men kanske missat nått krav.

Permalänk
Medlem

Jag säger en intel nuc, den drar skitlite ström (1w idle, upp till 15w load vid film) och i ett passivt chassi är det 0 fläktar. Akasa gör några modeller.

Haft en Nuc i5 4xxx i typ 7 år under min TV. Nån dag ska den ersättas av en 8th gen NUC, men har inte kommit dit ännu (köpte den för typ 3 år sen).

Permalänk
Medlem

Jag har kört på en Silverstone ML06-E ett bra tag. Liter och elegant, men kanske större än du behöver.
Får plats med 4x 2.5"-diskar, slim ODD och 2 slot lågprofilskort. Skippar du optisk läsare så får en närmast ljudlös Noctua NH-L12 plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

NUC har ju allt det där? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

NUC har ju allt det där? :S

Hade ingen aning att dessa fanns, ser grymt ut!

Permalänk
Medlem

Får passa på att slå ett slag för min egna burk:
https://www.sweclockers.com/galleri/15578-project-perfection-...

Jag har dessutom Large TopHat på båda sidor av chassit, om du skippar dessa så får du en otroligt svårslagen liten burk!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical