Nybyggd dator, endast cpu fläkten går igång, ingen bild.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, endast cpu fläkten går igång, ingen bild.

Hej!
Jag byggde en dator igår för första gången på 10 år.
Trodde det gick bra men när jag startar datorn så går chassi fläktarna igång 1-2 sek sen slutar dem. Led lampan på GPUn lyser men får ingen bild och fläktarna till den går inte igång.
Vad kan felet vara?

Kan det vara nätagget?
Är väldigt ny på detta, så tacksam för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danixa:

Hej!
Jag byggde en dator igår för första gången på 10 år.
Trodde det gick bra men när jag startar datorn så går chassi fläktarna igång 1-2 sek sen slutar dem. Led lampan på GPUn lyser men får ingen bild och fläktarna till den går inte igång.
Vad kan felet vara?

<Uppladdad bildlänk>

Kan det vara nätagget?
Är väldigt ny på detta, så tacksam för all hjälp!

Det är sällan nätdelen är trasig men det är desto vanligare att den inte är korrekt inkopplad, har du verkligen monterat alla kablar på rätt ställe, kan du fixa bilder där man tydligt ser hur det ser ut inuti lådan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är sällan nätdelen är trasig men det är desto vanligare att den inte är korrekt inkopplad, har du verkligen monterat alla kablar på rätt ställe, kan du fixa bilder där man tydligt ser hur det ser ut inuti lådan ?

Hej! Ja jag är väldigt säker på det, grafikkortet har en 8 + 6 pin kontakt, så jag tog en 6+2 pin från nätagget, och det är så man gör antar jag?
Kontakten till CPU sitter också riktigt.
Rädd att något är sönder!

Permalänk
Medlem

Sorry! Glömde skriva att jag bytte till en intel 12400f och asus tuf b660 plus d4, alla andra komponenter är detsamma som på första bilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Sorry! Glömde skriva att jag bytte till en intel 12400f och asus tuf b660 plus d4, alla andra komponenter är detsamma som på första bilden!

Lyser någon diod på QLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Sorry! Glömde skriva att jag bytte till en intel 12400f och asus tuf b660 plus d4, alla andra komponenter är detsamma som på första bilden!

Hade du det andra Asus-kortet monterat först?

Du skriver att den stängs av efter 1-2sek, betyder det att den stannar avstängd eller att den boot-loopar?
Om den stängs av och stannar avstängd så kan det vara ett tecken på att överslagskyddet i PSU:n slår ifrån, är det ett överslagsskydd på moderkortet så kan man istället råka ut för en POST/BOOT-loop.

Du har väl inte glömt installera distanser mellan datorlåda och moderkort?
Du har väl inte monterat fler moderkortsdistanser i datorlådan än det finns monteringshål på moderkortet?
Du har väl en distans monterad i änden på M.2-disken mellan moderkortet och dess "fästskruv", så M.2-diskens ände där fästskruven är monterad inte har kontakt med själva moderkortet?

God felsökningssed är att börja med minsta antal komponenter inkopplade, dvs, CPU, RAM, GPU.
Du bör kunna låta M.2-disken vara monterad om den är knölig att ta bort.
Koppla även bort kontakterna till frontpanelen bara för att utesluta dessa som felkälla.
Fungerar det med bara "grundkomponenterna" så stänger man av och adderar 1-2 komponenter i taget tills felet uppstår, om det det uppstår.

Har du samma problem med bara CPU, RAM och GPU inkopplat så ta ut grafikkortet och prova starta upp.
Om datorn startar upp kontrollera att moderkortets QLED indikerar fel på VGA.
Har du samma problem, stäng av, plocka ut RAM och prova starta igen och kontrollera QLED.
Har du fortfarande problem är det dags att plocka ur CPU:n och kontrollera att du inte böjt några pinnar i CPU-sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hade du det andra Asus-kortet monterat först?

Du skriver att den stängs av efter 1-2sek, betyder det att den stannar avstängd eller att den boot-loopar?
Om den stängs av och stannar avstängd så kan det vara ett tecken på att överslagskyddet i PSU:n slår ifrån, är det ett överslagsskydd på moderkortet så kan man istället råka ut för en POST/BOOT-loop.

Du har väl inte glömt installera distanser mellan datorlåda och moderkort?
Du har väl inte monterat fler moderkortsdistanser i datorlådan än det finns monteringshål på moderkortet?
Du har väl en distans monterad i änden på M.2-disken mellan moderkortet och dess "fästskruv", så M.2-diskens ände där fästskruven är monterad inte har kontakt med själva moderkortet?

God felsökningssed är att börja med minsta antal komponenter inkopplade, dvs, CPU, RAM, GPU.
Du bör kunna låta M.2-disken vara monterad om den är knölig att ta bort.
Koppla även bort kontakterna till frontpanelen bara för att utesluta dessa som felkälla.
Fungerar det med bara "grundkomponenterna" så stänger man av och adderar 1-2 komponenter i taget tills felet uppstår, om det det uppstår.

Har du samma problem med bara CPU, RAM och GPU inkopplat så ta ut grafikkortet och prova starta upp.
Om datorn startar upp kontrollera att moderkortets QLED indikerar fel på VGA.
Har du samma problem, stäng av, plocka ut RAM och prova starta igen och kontrollera QLED.
Har du fortfarande problem är det dags att plocka ur CPU:n och kontrollera att du inte böjt några pinnar i CPU-sockeln.

Ja precis chassi fläktarna går igång i 1-2 sekunder sen stängs dem av och stannar avstängd.
Enda fläkten som är igång är processor kylaren.
Jag testade även att koppla hdmi till moderkortet och skärmen men får ingen signal där heller.

Moderkorts distanser finns. Vart ser man moderkortets QLED, och om det visar sig vara fel på moderkortet är det något man kan lämna tillbaka eller måste man köpa det nytt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Ja precis chassi fläktarna går igång i 1-2 sekunder sen stängs dem av och stannar avstängd.
Enda fläkten som är igång är processor kylaren.
Jag testade även att koppla hdmi till moderkortet och skärmen men får ingen signal där heller.

Moderkorts distanser finns. Vart ser man moderkortets QLED, och om det visar sig vara fel på moderkortet är det något man kan lämna tillbaka eller måste man köpa det nytt igen?

Montera om allt från början? Se till att varje kabel och komponent klickas i ordentligt (strunta i cpu just nu).
Om det inte hjälper undersök cpu pinsen för att kolla böjda stift

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Ja precis chassi fläktarna går igång i 1-2 sekunder sen stängs dem av och stannar avstängd.
Enda fläkten som är igång är processor kylaren.
Jag testade även att koppla hdmi till moderkortet och skärmen men får ingen signal där heller.

Moderkorts distanser finns. Vart ser man moderkortets QLED, och om det visar sig vara fel på moderkortet är det något man kan lämna tillbaka eller måste man köpa det nytt igen?

ta bild på hur du kopplat in kablarna på CPU kontakten på moderkortet..

det ser ut som att du kopplat 4 pin i 4 pins och sen ytterliggare 4 pin i 8 pins kontakten men du måste ha hela 8 pins kontakten full och den med bara 4 kan du skippa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Montera om allt från början? Se till att varje kabel och komponent klickas i ordentligt (strunta i cpu just nu).
Om det inte hjälper undersök cpu pinsen för att kolla böjda stift

Ja, jag ska till en vän som är mer kunnig än mig så vi får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

ta bild på hur du kopplat in kablarna på CPU kontakten på moderkortet..

det ser ut som att du kopplat 4 pin i 4 pins och sen ytterliggare 4 pin i 8 pins kontakten men du måste ha hela 8 pins kontakten full och den med bara 4 kan du skippa..

Jag har ingen 8 pins kontakt från nätagget till cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Jag har ingen 8 pins kontakt från nätagget till cpu.

nej men du har 2st 4 pin? dom två ska tillsammans sitta i 8 pins kontakten och 4 pins kontakten bredvid ska vara tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nej men du har 2st 4 pin? dom två ska tillsammans sitta i 8 pins kontakten och 4 pins kontakten bredvid ska vara tom.

Jaha okej, ska testa detta. Tack!

Men på GPUn har jag väl gjort rätt? En 6 pin och en 6+2 pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Sorry! Glömde skriva att jag bytte till en intel 12400f och asus tuf b660 plus d4, alla andra komponenter är detsamma som på första bilden!

Om jag inte är fel ute så är det ett "ASUS TUF GAMING B660M-PLUS D4".
En sökning på "asus tuf b660 plus d4" favoriserar för mig en annan modell...

Skrivet av danixa:

Ja precis chassi fläktarna går igång i 1-2 sekunder sen stängs dem av och stannar avstängd.
Enda fläkten som är igång är processor kylaren.
Jag testade även att koppla hdmi till moderkortet och skärmen men får ingen signal där heller.

Moderkorts distanser finns. Vart ser man moderkortets QLED, och om det visar sig vara fel på moderkortet är det något man kan lämna tillbaka eller måste man köpa det nytt igen?

Det här bör hjälpa dig hitta Q-LEDs.

För övrigt så missade jag det som @fax110 noterade då jag inte tittade närmare på vilka anslutningar PSU:n har.
I manualen framgår det att det är viktigt att man ansluter 8pin-kontakten vilket kan tolkas som att 4pin-kontakten inte är nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Jag har ingen 8 pins kontakt från nätagget till cpu.

Då har du hittat felet, jag antar att du kopplat en splitbar kontakt till två olika uttag på moderkortet, den kontakten går att sätta ihop till en 8-pinnars. Sitter inte ihop superbra, krävs långa fingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Hej!
Jag byggde en dator igår för första gången på 10 år.
Trodde det gick bra men när jag startar datorn så går chassi fläktarna igång 1-2 sek sen slutar dem. Led lampan på GPUn lyser men får ingen bild och fläktarna till den går inte igång.
Vad kan felet vara?

<Uppladdad bildlänk>

Kan det vara nätagget?
Är väldigt ny på detta, så tacksam för all hjälp!

Vid 5 övre skall du bara ansluta ström till 8-pinnarskontakten markerad med grönt.
Vid 4 måste CPU-fläkten sitta i rätt uttag.
Vid 18 ser du vad som inte fungerar.

EDIT
Ser att du har ett mATX precis som @Viita konstaterat, mina bilder är en aning missvisande men ganska likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

<Uppladdad bildlänk>

Vid 5 övre skall du bara ansluta ström till 8-pinnarskontakten markerad med grönt.
Vid 4 måste CPU-fläkten sitta i rätt uttag.
Vid 18 ser du vad som inte fungerar.

EDIT
Ser att du har ett mATX precis som @Viita konstaterat, mina bilder är en aning missvisande men ganska likt.

Ber om ursäkt, skrev fel tidigare.
Jag hade visst en 8 pin. Och jag gjorde precis som på bilden du visade. Funkar fortfarande inte.
Konstigt att jag inte ens får bild när jag kopplar hdmi till moderkortet.
Är det moderkortet det kan vara fel på då?
Har lämnat datorn till en vän nu som ska kika på den, så får se vad han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Konstigt att jag inte ens får bild när jag kopplar hdmi till moderkortet.

F:et i 12400F innebär att processorn saknar integrerad grafik, så du kommer aldrig få bild via moderkortet med en sån processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Hej! Ja jag är väldigt säker på det, grafikkortet har en 8 + 6 pin kontakt, så jag tog en 6+2 pin från nätagget, och det är så man gör antar jag?
Kontakten till CPU sitter också riktigt.
Rädd att något är sönder!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag inte lusläst alla förslag du fått från andra mitt i min tidsbrist men du har inte möjlighet att använda separata kablar från PSU till respektive kontakt på grafikkortet?
Hade samma problem när jag gjorde som du på bild 1, fram tills jag monterade olika kablar från min PSU.
Man kan väl anta att den inte orkade driva riktigt med endast en kabel i stället för två.

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara fel på nån komponent kan man byta ut den isåfall? Allt är köpt från netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Nu har jag inte lusläst alla förslag du fått från andra mitt i min tidsbrist men du har inte möjlighet att använda separata kablar från PSU till respektive kontakt på grafikkortet?
Hade samma problem när jag gjorde som du på bild 1, fram tills jag monterade olika kablar från min PSU.
Man kan väl anta att den inte orkade driva riktigt med endast en kabel i stället för två.

Förlåt förstår inte riktigt vad du menar, dem PCI kablar som syns på bilden är dem enda som finns från nätagget.

Permalänk
Medlem

Min vän som kikade på den säger att jag hade placerat CPUn dåligt så jag har tydligen förstört pins. Han ska nu se vad han kam göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

F:et i 12400F innebär att processorn saknar integrerad grafik, så du kommer aldrig få bild via moderkortet med en sån processor.

För säkerhets skull så att OP inte missat ovanstående,
innebär att skärmkabeln(HDMI) måste kopplas till grafikkortet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

För säkerhets skull så att OP inte missat ovanstående,
innebär att skärmkabeln(HDMI) måste kopplas till grafikkortet.

Ja det förstår jag haha.
Men tror ni min vän har rätt, att det är pga att jag satt CPUn dåligt som orsakat allt detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danixa:

Ja det förstår jag haha.
Men tror ni min vän har rätt, att det är pga att jag satt CPUn dåligt som orsakat allt detta?

Är det böjda pinnar i sockeln kan det definitivt bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej så nu verkar allting fungera förutom ett problem. Jag har en 144hz skärm med displayport som inte visar nån bild. Men har en gammal benq skärm med hdmi och på den visar den bild.
Hur kan man lösa detta? Jag tänkte att jag kan installera windows på gamla skärmen och sen ladda ner drivrutiner för GPU så kanske det funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danixa:

Okej så nu verkar allting fungera förutom ett problem. Jag har en 144hz skärm med displayport som inte visar nån bild. Men har en gammal benq skärm med hdmi och på den visar den bild.
Hur kan man lösa detta? Jag tänkte att jag kan installera windows på gamla skärmen och sen ladda ner drivrutiner för GPU så kanske det funkar?

Det är inte så vanligt att en skärm bara har DP så kolla om den inte går att koppla via hdmi den också men att installera med den andra monitorn är kanske enklare och det kan funkar efter installationen.
Vilken monitor är det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Förlåt förstår inte riktigt vad du menar, dem PCI kablar som syns på bilden är dem enda som finns från nätagget.

Han menar detta:

#18758417

Om man har mer exklusiva nätagg, med fler och ofta modulära kablar, ska man om möjligt alltid använda två separata kablar från psu'n. Till energisnåla/billiga grafikkort spelar det inte någon större roll. Du har ett ganska kraftfullt grafikkort, så det är inte omöjligt att det inte riktigt kan sträcka på benen till fullo med det nätagget.
edit: Datorn kanske även kan krascha vid hög belastning på gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Okej så nu verkar allting fungera förutom ett problem. Jag har en 144hz skärm med displayport som inte visar nån bild. Men har en gammal benq skärm med hdmi och på den visar den bild.
Hur kan man lösa detta? Jag tänkte att jag kan installera windows på gamla skärmen och sen ladda ner drivrutiner för GPU så kanske det funkar?

Vad var det för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Okej så nu verkar allting fungera förutom ett problem. Jag har en 144hz skärm med displayport som inte visar nån bild. Men har en gammal benq skärm med hdmi och på den visar den bild.
Hur kan man lösa detta? Jag tänkte att jag kan installera windows på gamla skärmen och sen ladda ner drivrutiner för GPU så kanske det funkar?

Har du skruvat fast grafikkortet nu?
På dina bilder saknas skruvar och det hänger en bit under skruvhålen. Det kan orsaka dålig kontakt i PCI-e porten och även skada den.

Bild bör du få ifrån DP porten till skärmen.
Har du provat nån annan port? Kolla kontakterna, kan du byta ingång på skärmen i menyn på den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)