Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Japp, jag väntar ivrigt på att Inet ska få hem PG42UQ - 3 dagar kvar nu enligt prognos.

Köpte nästan C2 för ett tag sedan men insåg att jag inte ville meckla med en TV. Kör dessutom med en lång fiberoptisk DP-kabel (datorn står i ett annat rum) så DP är lite viktigt, hehe.

Jag har för mig att den har matt panel, vilket som bekant kan vara både bra och dåligt, verkar den vara bra i detta fall? Kan hända att jag blandar ihop den med någon annan "dator-OLED".

Permalänk
Medlem

32" 50-70cm (framåtlutad, bakåtlutad) från huvudet. Funkar bra med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det var inte klart för du sa inget om det.

Men 4K på 42 tum ger ju högre upplösning per yta än den vanligaste storleken och upplösningen, som är 1080p på 24 tum. För mig som kör UW hade jag gärna haft mer plats på höjden, inte för att jag nödvändigtvis hade dragit ut utvecklingsmiljön dit eller så, men annat som man tittar på ibland eller där man bara behöver märka om det händer något kan ju ligga i överkant liksom. Använder jag samma 1440 pixlar i höjd som jag har idag för mina vanliga grejer så har jag ju 720 pixlar till tillgängligt ovanför till annat.

mm 1080p 24" e inte så nice heller å jobba med om man sitter super nära, men det funkar det som är det lustiga med tv-apparater e att det blir mycket tydligare att upptäcka rutmönstret än på en 24" are. Min dröm e ju skärm med ppi som en mobil men det lär ju aldrig hända.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

mm 1080p 24" e inte så nice heller å jobba med om man sitter super nära, men det funkar det som är det lustiga med tv-apparater e att det blir mycket tydligare att upptäcka rutmönstret än på en 24" are. Min dröm e ju skärm med ppi som en mobil men det lär ju aldrig hända.

Nej 1080p på 24 tum om man sitter hyfsat nära är lite lågt, det håller jag med om. Men man sitter förstås inte lika nära om man har en 40-42 tummare, och upplösningen är ju ändå högre.

PPI som en mobil hade absolut inte varit dåligt (speciellt om skalningen blir bättre, och grafikkorten klarar av det), men man är ju långt förbi där det spelar roll då. Men laptops har ju ett hyfsat mellanläge tycker jag. Inte när man jobbar på dem som en laptop, för då är de ju väldigt nära, men upplösningen när den står på skrivbordet och man har externt tangentbord och så är ju tillräckligt bra för att inte se några pixlar eller så. Alltså typ 1080p på 15 tum, eller 4K på 30, borde vara bra. 4K på 28 har jag jobbat på en del och det är trevligt men en del saker blir lite smått om man kör utan skalning i mina ögon i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har för mig att den har matt panel, vilket som bekant kan vara både bra och dåligt, verkar den vara bra i detta fall? Kan hända att jag blandar ihop den med någon annan "dator-OLED".

Ja, den ska ha matt panel. Ytterligare en sak som diffrentierar den från C2. Jag uppskattar den blankare panelen på C2, men sen har jag lätt att kontrollera ljuset där jag har den så det funkar för mig. Matt kanske är att föredra i andra lägen.

Permalänk
Medlem

Sitter primärt framför en Oled 65" på ca 2 meters avstånd, och skulle gärna ha större!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Folk har klagat på att "allt större än jag har nu är för stort" ända sedan jag köpte min första PC med 14" skärm för snart 30 år sedan. Jag tror vi kommer vara i det närmaste helt omslutna av skärmar om ett par år, i takt med att priset sjunker.

Permalänk
Medlem

Inte som primär skärm, men funderar på att skaffa en större sekundär skärm. Främst för videokonferenser.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja det stämmer, det är en matt panel. Spontant ser jag det som en fördel (hatar reflektioner) men jag har å andra sidan aldrig sett en matt OLED så det är svårt att säga innan man upplevt det.

En enorm fördel Asus-skärmen har är annars att den är passivt kyld. I princip samtliga 4K-skärmar med gamer-specs är aktivt kylda med fläkt och det går helt bort för min del.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

27'' 16:9 för gaming hemma men 49'' superultrawide 32:9 för jobb

Visa signatur

FRACTAL R6 | AMD 5600X | G.SKILL 32GB 3200C14 | EVGA RTX 2080 XC ULTRA

Permalänk
Medlem

Jag har kört 27" i en massa år och tycker det funkar bra, men i 4K så tycker jag att skärmarna behöver vara lite väl långt fram. Så jag tror att 32" blir perfekt.

Ge mig en fakking 32" OLED med 4K och 120+hz så nappar jag direkt. Men det lutar nog åt att det blir en ny LED, så hoppar jag på OLED nästa gång istället. Vill inte vänta så mycket längre.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna sitta med 38-43" på skrivbordet, i 16:9-format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingcrewx:

27'' 16:9 för gaming hemma men 49'' superultrawide 32:9 för jobb

Det där lockar mig faktiskt ibland för att kanske ersätta tre skärmar sida vid sida, men är lite rädd för att ta steget, samt att jag väntar på en skärm som kan ta minst tre inputs från olika maskiner och visa dem samtidigt på skärmen i olika utföranden som man själv kan skräddarsy i Windows via mjukvara/API.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Använder 32" idag, men nästa gång tänkte jag fixa 40"-ish. 32" börja kännas lite smått.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja det stämmer, det är en matt panel. Spontant ser jag det som en fördel (hatar reflektioner) men jag har å andra sidan aldrig sett en matt OLED så det är svårt att säga innan man upplevt det.

En enorm fördel Asus-skärmen har är annars att den är passivt kyld. I princip samtliga 4K-skärmar med gamer-specs är aktivt kylda med fläkt och det går helt bort för min del.

Är det inte i första hand de med GSync som har fläkt, och då ofta på själva GSync chippet, medan det är lite mer ovanligt hos som kör Freesync? Är väl t.ex. därför AW3423DW har en fläkt trots att själva skärmen i sig knappast behöver det.

Permalänk
Medlem

Ja. Om man sitter två meter ifrån.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av TuHack:

Märklig fråga. Allt handlar om avståndet till skärmen du har framför dig. Antager vi skrivbord = armslängd?

Nej, vi antar väl ett skrivbordsdjup på ca fyra meter. Typ ett sånt som Putin och Macron satt vid i början av året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte i första hand de med GSync som har fläkt, och då ofta på själva GSync chippet, medan det är lite mer ovanligt hos som kör Freesync? Är väl t.ex. därför AW3423DW har en fläkt trots att själva skärmen i sig knappast behöver det.

Det är fullt möjligt, det har jag tyvärr inte koll på. Jag har kikat på flertalet nya 4K/144Hz-skärmar (32" främst), och de verkar alla komma med aktiv kylning.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Helst max 24". 27" fungerar det med men är lite väl stort. Större blir för stort, då får jag ha skärmen så långt bort för att få en överblick.

Har en 27" 16:9 och en 24" 16:10 skärm just nu. Fanns inga bra spelskärmar på mindre än 27" med IPS panel som klarade 144 Hz så fick bli en 27". Detta var herrans massa år sedan.

Vill inte ha bredare än 16:9 heller, helst föredrar jag 16:10.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

För mig beror det helt klart på framför allt avståndet, men även upplösningen. Normalt skrivbordsavstånd, upp till kanske en halvmeter eller liknande, så skulle nog 40" kännas lite för stort, för mig personligen iallafall. Men på lite längre avstånd så skulle det kanske funka. Vill nog helst ha 4K på en så pass stor skärm också, men det är möjligt att 1440p skulle funka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är fullt möjligt, det har jag tyvärr inte koll på. Jag har kikat på flertalet nya 4K/144Hz-skärmar (32" främst), och de verkar alla komma med aktiv kylning.

Det är just G-Sync-modulen som kräver aktiv kylning och de flesta 4K-skärmar med hög uppdateringsfrekvens som släppts har en sådan modul. Det är först nu på senare tid det börjat komma skärmar utan modulen.

Den kylning som PG42UQ kommer med är en form av kylfläns som kyler Oled-panelen vilket ska ge högre ljusstyrka och potentiellt bättre skydd mot inbränning än C2 som saknar en sådan. Nackdelen är att det ökar kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Nej, vi antar väl ett skrivbordsdjup på ca fyra meter. Typ ett sånt som Putin och Macron satt vid i början av året!

Tänk på att båda är väldigt småväxta så bordet kanske bara var 60 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är just G-Sync-modulen som kräver aktiv kylning och de flesta 4K-skärmar med hög uppdateringsfrekvens som släppts har en sådan modul. Det är först nu på senare tid det börjat komma skärmar utan modulen.

Nja, det är nog en sanning med modifikation, jag har ett par LCD skärmar i källaren som är 4K@144hz som inte har GSync modul, skulle tippa att dom är iaf 4 år gamla. Men numera när NVidia kör med GSync Compatible eller vad det nu heter så kanske behovet har minskat mot tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Den kylning som PG42UQ kommer med är en form av kylfläns som kyler Oled-panelen vilket ska ge högre ljusstyrka och potentiellt bättre skydd mot inbränning än C2 som saknar en sådan. Nackdelen är att det ökar kostnaden.

Njae, det var sant förr men nuförtiden verkar de skippa modulen och kör med "GSync Compatible" istället, vilket inte kräver någon hårdvara. Du tänker sannolikt på GSync Ultimate (som t.ex Alienware kör med) som kräver aktiv kylning.

Den senaste skärmen jag kikat närmare på är t.ex. LG 32GQ950 som är aktivt kyld dessvärre, trots avsaknad av GSync-modul. Den enda intressanta 32:an utan fläkt jag hittat än så länge är Acer's Predator X32FP, men den dyker ju aldrig upp heller.. Annonserades i februari, uppskjuten flera gånger och senaste förväntade release var i augusti, men nu anges ett datum i december. :/

Nå, vi får hoppas att Asus lyckas släppa sin OLED nu på fredag. Klart sugen på den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört 27" 16:9 väldigt länge nu, både hemma och på jobbet, och kan väl tänka mig 30" 16:9 som max.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle egentligen vilja ha en ultrabred skärm men då ska den naturligtvis inte vara lågupplöst på höjden som skräpet som säljs idag.
Har idag 2160 på höjden och 40+ tum men nått med minst 2160 på höjden och typ 1,5 ggr bredare hade varit optimalt för det är ju bristen på höjdupplösning som är bristen på det som felaktigt kallas ultrabrett, monitorer där man beskär bilden i höjdled jämfört med standardformatet med högst höjdupplösning borde kallas ultralåga för det är ju så de är gjorda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av improwise:

Är det möjligtvis en 49" för kan inte påminna mig att jag någonsin sett en 48" modell? Frågar mest ifall det är något jag missat på marknaden, storleken spelar så klart ingen roll....eller?

Philips 499... så jo, troligen en 49".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, det är nog en sanning med modifikation, jag har ett par LCD skärmar i källaren som är 4K@144hz som inte har GSync modul, skulle tippa att dom är iaf 4 år gamla. Men numera när NVidia kör med GSync Compatible eller vad det nu heter så kanske behovet har minskat mot tidigare.

Skrivet av osgorth:

Njae, det var sant förr men nuförtiden verkar de skippa modulen och kör med "GSync Compatible" istället, vilket inte kräver någon hårdvara. Du tänker sannolikt på GSync Ultimate (som t.ex Alienware kör med) som kräver aktiv kylning.

Den senaste skärmen jag kikat närmare på är t.ex. LG 32GQ950 som är aktivt kyld dessvärre, trots avsaknad av GSync-modul. Den enda intressanta 32:an utan fläkt jag hittat än så länge är Acer's Predator X32FP, men den dyker ju aldrig upp heller.. Annonserades i februari, uppskjuten flera gånger och senaste förväntade release var i augusti, men nu anges ett datum i december. :/

Nå, vi får hoppas att Asus lyckas släppa sin OLED nu på fredag. Klart sugen på den!

Ja sorry för det. Missade att skriva att de skärmar med bra-ish förmåga att visa HDR (FALD exempelvis) i 4K och hög frekvens med Adaptive-sync av något slag, fram till mycket nyligen främst hade G-Sync-modul.

Permalänk
Medlem

Något som alltid slår mig när skärmstorlekar diskuteras, är just reaktioner på storleken av ultrawides..

😅

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra