Ubiquiti WiFi och många trådlösa enheter ?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti WiFi och många trådlösa enheter ?

Jag vänder mig till ni som vet, så ni kan hjälpa mig med vad jag behöver för prylar.

Har tittat på en del YT videos osv. men har lite frågor och funderingar kring Ubiquiti (gäller säkert TP-Link men det systemet är inte aktuellt). Vad jag kan förstår så passerar trafiken igenom en controller om man använder t.ex. HP, Cisco, Zyxel, Ruckus osv. Vissa enheter kan köras i stand-alone mode men då är det mer eller mindre bara en vanlig accesspunkt.

Vad gäller Ubiquiti och TP-Link så uppfattar jag det som att man antingen kör med mjukvara eller en controller (hårdvara) och att man själv kan välja hur mycket utrustning man vill använda i nätet som man vill kunna styra. Trafiken går inte via själva controllern i sig utan den mer styr prylarna i ditt LAN på ett smidigt sätt. Alltså kan jag köra med valfri brandvägg, switch även om jag då inte kan styra dessa via controllern.

Har tittat lite i manual för Zyxel eftersom det finns en sådan enhet just nu (inte jag som köpt den) men där står det inte mycket om just detta i stand-alone mode och lastbalansering, det verkar vara så att avancerade funktioner inte fungerar om man kör prylar i stand-alone mode.

-----------------------------

Jag hade tänkt mig ett mindre system med några APs och en Gen2 key för att styra enheterna etc. Men hur fungerar det egentligen med lastbalansering och andra saker, är det mer eller mindre automatiserat, inget märkvärdigt eller ?

Är det så att de flesta avancerade funktioner INTE fungerar om man inte har en controller igång och inpluggad. Det funkar väl inte i standalone mode med mer avancerade funktioner eller ?

Det scenario som ibland uppstår i en loka är att det kan vara mycket folk där typ 60-70 personer eller så med mobiltelefoner, laptops etc och WiFi nätet orkar inte med det (inget konstigt med det, jag begrep det från början när dom skulle skaffa WiFi men dom lyssnade inte på mig). Jag behöver fixa ett bättre system och Ubiquiti är nog det som passar bäst. WiFi 6 är inte intressant egentligen utan mer själva lastbalanseringe och APs som har kraft att klara detta. Det gör ju inget om jag skaffar APs som har WiFi6 men det kommer nog inte bli någon användning av det, kanske men jag tror inte det i alla fall.

Jag måste ha en controller igång hela tiden för att det ska fungera ?

Jag hade tänkt montera 2st APs i samma lokal (eller rum) för att hantera så många enheter som möjligt utan att dom sänker WiFi nätet. Kommer det behövas ? Det blir även två eller tre till APs på andra platser. Lite som MESH system fast med kabel, det är den funktionaliteten jag vill ha för att slippa massa olika WiFi nät. Anslut sin telefon och sedan är det klar för själv användaren.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag vänder mig till ni som vet, så ni kan hjälpa mig med vad jag behöver för prylar.

Har tittat på en del YT videos osv. men har lite frågor och funderingar kring Ubiquiti (gäller säkert TP-Link men det systemet är inte aktuellt). Vad jag kan förstår så passerar trafiken igenom en controller om man använder t.ex. HP, Cisco, Zyxel, Ruckus osv. Vissa enheter kan köras i stand-alone mode men då är det mer eller mindre bara en vanlig accesspunkt.

Vad gäller Ubiquiti och TP-Link så uppfattar jag det som att man antingen kör med mjukvara eller en controller (hårdvara) och att man själv kan välja hur mycket utrustning man vill använda i nätet som man vill kunna styra. Trafiken går inte via själva controllern i sig utan den mer styr prylarna i ditt LAN på ett smidigt sätt. Alltså kan jag köra med valfri brandvägg, switch även om jag då inte kan styra dessa via controllern.

Har tittat lite i manual för Zyxel eftersom det finns en sådan enhet just nu (inte jag som köpt den) men där står det inte mycket om just detta i stand-alone mode och lastbalansering, det verkar vara så att avancerade funktioner inte fungerar om man kör prylar i stand-alone mode.

-----------------------------

Jag hade tänkt mig ett mindre system med några APs och en Gen2 key för att styra enheterna etc. Men hur fungerar det egentligen med lastbalansering och andra saker, är det mer eller mindre automatiserat, inget märkvärdigt eller ?

Är det så att de flesta avancerade funktioner INTE fungerar om man inte har en controller igång och inpluggad. Det funkar väl inte i standalone mode med mer avancerade funktioner eller ?

Det scenario som ibland uppstår i en loka är att det kan vara mycket folk där typ 60-70 personer eller så med mobiltelefoner, laptops etc och WiFi nätet orkar inte med det (inget konstigt med det, jag begrep det från början när dom skulle skaffa WiFi men dom lyssnade inte på mig). Jag behöver fixa ett bättre system och Ubiquiti är nog det som passar bäst. WiFi 6 är inte intressant egentligen utan mer själva lastbalanseringe och APs som har kraft att klara detta. Det gör ju inget om jag skaffar APs som har WiFi6 men det kommer nog inte bli någon användning av det, kanske men jag tror inte det i alla fall.

Jag måste ha en controller igång hela tiden för att det ska fungera ?

Jag hade tänkt montera 2st APs i samma lokal (eller rum) för att hantera så många enheter som möjligt utan att dom sänker WiFi nätet. Kommer det behövas ? Det blir även två eller tre till APs på andra platser. Lite som MESH system fast med kabel, det är den funktionaliteten jag vill ha för att slippa massa olika WiFi nät. Anslut sin telefon och sedan är det klar för själv användaren.

En av säljpunkterna för Unifi 6 LR är att den klarar upp till 300 klientanslutningar, så du kanske inte ens behöver lastbalansering för ditt användningsområde? Unifi-kontrollern har stöd för att underlätta övriga funktioner du nämner, så jag skulle definitivt rekommendera detta system för ett i sammanhanget billigt proof-of-concept.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket ok. Jo jag vet det kanske fungerar ändå med en enhet. Jag tänkte mer på att själva Unifi systemet och kontrollerna även kan lastbalansera mellan flera APs om dom finns i närheten mer överlapp.

Det gör inget om jag behöver skaffa WiFi 6 enheter, det viktiga är bara att systemet klarar de värsta topparna när det är maximalt med folk på plats vilket inte är speciellt ofta men så dyra är inte prylarna så det gör ju inget om jag har två enheter för att fixa den biten.

Mina funderingar rör mer hur själva systemet fungerar, för det verkar som att om man kör enheter (även andra märken) i stand-alone mode så funkar inte många smarta funktioner utan att man behöver ha en styrenhet igång som sköter den biten. Och jag vill inte köra det på en dator utan skaffar såklart den där Ubiquiti hårdvaran. Systemet måste vara mer "for dummies" då andra kan pilla på det eller inte förstå hur det fungerar. Dessutom har det varit problem tidigare med folk som plockar bland datorerna etc.

Det är säkrare köra med en Ubiquiti enhet och lägga den i 19tums skåpet i datarummet, där är ingen och pillar på saker.

Så det är i stort sett fritt fram, köpa kontroller, köpa WiFi 6 enheter och konfigurera. Hur är det med switchar och brandvägg ?

Tjänar jag något på att köra med en Ubiquiti switch (jag vet att jag enkelt kan fixa med VLAN och sådant) så prestanda är ointressant utan mer om det finns funktionsmässiga saker som är bra att ha och då smidiga att styra med en kontroller. Lite surt att jag inte hittade någon 24p switch utan fläkt från Ubiquiti. Kanske bara jag som inte letat tillräckligt ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Det Otroliga Åbäket ok. Jo jag vet det kanske fungerar ändå med en enhet. Jag tänkte mer på att själva Unifi systemet och kontrollerna även kan lastbalansera mellan flera APs om dom finns i närheten mer överlapp.

Det gör inget om jag behöver skaffa WiFi 6 enheter, det viktiga är bara att systemet klarar de värsta topparna när det är maximalt med folk på plats vilket inte är speciellt ofta men så dyra är inte prylarna så det gör ju inget om jag har två enheter för att fixa den biten.

Mina funderingar rör mer hur själva systemet fungerar, för det verkar som att om man kör enheter (även andra märken) i stand-alone mode så funkar inte många smarta funktioner utan att man behöver ha en styrenhet igång som sköter den biten. Och jag vill inte köra det på en dator utan skaffar såklart den där Ubiquiti hårdvaran. Systemet måste vara mer "for dummies" då andra kan pilla på det eller inte förstå hur det fungerar. Dessutom har det varit problem tidigare med folk som plockar bland datorerna etc.

Det är säkrare köra med en Ubiquiti enhet och lägga den i 19tums skåpet i datarummet, där är ingen och pillar på saker.

Så det är i stort sett fritt fram, köpa kontroller, köpa WiFi 6 enheter och konfigurera. Hur är det med switchar och brandvägg ?

Tjänar jag något på att köra med en Ubiquiti switch (jag vet att jag enkelt kan fixa med VLAN och sådant) så prestanda är ointressant utan mer om det finns funktionsmässiga saker som är bra att ha och då smidiga att styra med en kontroller. Lite surt att jag inte hittade någon 24p switch utan fläkt från Ubiquiti. Kanske bara jag som inte letat tillräckligt ?

Som jag förstått det - någon som vet säkert får gärna rätta mig - har inte Ubiquiti regelrätt lastbalansering som i att accesspunkterna pratar med varandra och kommer överens om vem av dem som tar en specifik klient. Istället bygger man nätverksprofiler där man med hjälp av kanalval ser till att klienter på olika accesspunkter inte trampar varandra på tårna, och med hjälp av tröskelvärden för signal-till-brus-förhållande gentemot klienter trimmar in när en accesspunkt "släpper" en klient och därmed orsakar att klienten försöker koppla upp sig mot en annan accesspunkt. Det är alltså inte så mycket magi utan mer mätning och intrimning som avgör hur bra detta fungerar.
Men på grund av att man ställer in systemet på det här sättet bör det inte finnas någon praktisk orsak för kontrollern att vara igång alltid för att ett system ska fungera bra när man väl fått det att fungera som man vill. Samtidigt finns det då rätt bra orsaker att inte låta vem som helst pilla i admingränssnittet, och att ta regelbundna backuper av konfigurationen så man kan komma tillbaka till ett välfungerande läge om någon skulle göra det.

Lite kvällslektyr på temat, om du vill förstå principerna: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002806907-UniFi-High...

Vad gäller att köpa annan nätverksutrustning av samma märke:
Det finns ju olika filosofier här. Hemma har jag en hemmabyggd router och billigaste möjliga L2 VLAN-kapabla switchar av olika märken helt enkelt för att min prioritet var funktion och pris över användarvänlighet. Det kan också naturligtvis finnas praktiska orsaker att köpa switchar eller brandväggar av ett specifikt märke för att det ger möjligheter som exempelvis Ubiquitis egen utrusning saknar: Ubiquiti är ju ganska Apple-lika i att allt är otroligt snyggt och enkelt så länge det du vill göra stöds av systemet, men har du behov som faller utanför detta blir det snabbt svårt.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket aha. Ok.

Då kanske det faktiskt räcker med att systemet kan kicka över folk till 5Ghz bandet när det är många. Sedan hjälper det såklart att man har de nyare enheterna som har mer krut och också kan hantera flera enheter. Det har inte hänt så ofta att det blivit allt för stora problem.

Som jag förstår det är det egentligen 2.4Ghz bandet som ställer till mest problem men om enheterna kan kicka över alla som ändå kan köra på 5Ghz till det bandet borde det nog fungera OK ändå.

Tack för tipset ska kolla lite mer vad jag kan hitta om detta.

Permalänk
Medlem

Hejsan @DennisOlof
Jag kör med följande uppsättning hemma:
Firewall: 1st Clavister E10
Switch: 2 st HP 1810
WIFI: 2 st Unifi AP-AC-Lite (2,4/5GHz)

Jag har min kontroller på docker instans som egentligen bara behöver vara uppe under installationen av accesspunkterna (AP) och har ingen påverkan på WIFI:t om den ligger nere.
Det går även att installera upp AP:erna med Unifi:s egna app, vilket några av mina vänner gjort i ex sommarstugor och det har gått fin fint.
Jag däremot har igång min controller konstant då det är lite kul att gå in och kika statistik och man får en bra översikt på hur många som är uppkopplade, på vilket nät (jag har 4 vlan som sedan annonseras ut på AP:erna) och om de har den senaste uppdateringen osv.

"Roaming" mellan AP:arna fungerar oavsett controller eller inte, jag har inte märkt någon som helst delay i själva överlämningen men å andra sidan har jag inte hårdtestat det hela.

Jag har kikat ett bra tag nu på att köpa en cloud key 2+ då jag skulle vilja få in kameror och då kan jag även plocka bort min docker-instans men det får bli till framtiden. Skulle jag köpt nya saker i dag skulle jag nog köpt cloud key 2 men det bara för smidighetens skull (den mindre går ju bra att ha då man inte ska ha kameror).

Om du köper Unifi switcharna så kan man ju massa fancy grejer som visar en helhetsbild på nätverket inkl AR i appen som visar var en AP är inkopplad och vilka enheter som är kopplad på just den AP:n (https://www.youtube.com/watch?v=-wgf6Zvn6rg)

Den enda saken jag noterat är att många IoT enheter/äldre "smart-tvs" (läs 2012 Panasonic plasma) inte har roaming-möjlighet vilket gör att om man tar ner en AP (ex uppdatering eller någon unge som har dragit ut en sladd...) så kommer de inte koppla upp sig mot den andra AP:n även om signalen är tillräcklig.
Detta är pga att de inte stöder 802.11r så problemet ligger inte i Unifi per sig utan hos kretskorten som många IoT-enheter har inbyggd (typ ESP32/ESP8266).

Permalänk
Medlem

@bjorn711, tack för den informationen.

Några IoT prylar finns inte, och inte någon äldre utrustning som kör över WiFi. Det finns en stor FTX system för ventilation med en kontrollpanel men om den behöver WiFi tror jag inte, vet inte ens om den har WiFi. Tror larmet som finns går på kabel.

Då låter det enkelt, bara köpa cloud key 2+ och jag behöver bara en switch (såg det fanns fanless varianter) med 24p tror jag så varför inte. Fördelen är att man kan utöka med flera APs om det behövs på andra platser. Och inte behöver överlämningen och allt det där funka perfekt. Folk kör mest med sina telefoner för att surfa lite och den projektorn som finns har en Chromecast ansluten som numera kört över kabel eftersom WiFi som finns är ganska uselt, funkar OK om det inte är så många användare.

Dessutom har jag funderat på övervakningssystem, var inne på Synology NVR men Ubiquiti kanske funkar lika bra. Det får bli en senare fråga för datanätet måste utökas och byggas om först, vill inte köra övervakning över WiFi utan kabel med PoE.

Perfekt då har jag all information jag behöver.

Stort tack.

Permalänk
Medlem

Kör du Aruba eller Ruckus (även Zyxel) så behöver du inte en separat kontroller för vissa serier.
Ex.via IAP från Aruba (har själv sådana) eller R520 som jag testat från Ruckus.
En är master, har config och det fungerar som ett kluster.
En AP bör utan problem kunna hantera 20-30 klienter.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb