Ubiquiti WiFi och många trådlösa enheter ?
Jag vänder mig till ni som vet, så ni kan hjälpa mig med vad jag behöver för prylar.
Har tittat på en del YT videos osv. men har lite frågor och funderingar kring Ubiquiti (gäller säkert TP-Link men det systemet är inte aktuellt). Vad jag kan förstår så passerar trafiken igenom en controller om man använder t.ex. HP, Cisco, Zyxel, Ruckus osv. Vissa enheter kan köras i stand-alone mode men då är det mer eller mindre bara en vanlig accesspunkt.
Vad gäller Ubiquiti och TP-Link så uppfattar jag det som att man antingen kör med mjukvara eller en controller (hårdvara) och att man själv kan välja hur mycket utrustning man vill använda i nätet som man vill kunna styra. Trafiken går inte via själva controllern i sig utan den mer styr prylarna i ditt LAN på ett smidigt sätt. Alltså kan jag köra med valfri brandvägg, switch även om jag då inte kan styra dessa via controllern.
Har tittat lite i manual för Zyxel eftersom det finns en sådan enhet just nu (inte jag som köpt den) men där står det inte mycket om just detta i stand-alone mode och lastbalansering, det verkar vara så att avancerade funktioner inte fungerar om man kör prylar i stand-alone mode.
-----------------------------
Jag hade tänkt mig ett mindre system med några APs och en Gen2 key för att styra enheterna etc. Men hur fungerar det egentligen med lastbalansering och andra saker, är det mer eller mindre automatiserat, inget märkvärdigt eller ?
Är det så att de flesta avancerade funktioner INTE fungerar om man inte har en controller igång och inpluggad. Det funkar väl inte i standalone mode med mer avancerade funktioner eller ?
Det scenario som ibland uppstår i en loka är att det kan vara mycket folk där typ 60-70 personer eller så med mobiltelefoner, laptops etc och WiFi nätet orkar inte med det (inget konstigt med det, jag begrep det från början när dom skulle skaffa WiFi men dom lyssnade inte på mig). Jag behöver fixa ett bättre system och Ubiquiti är nog det som passar bäst. WiFi 6 är inte intressant egentligen utan mer själva lastbalanseringe och APs som har kraft att klara detta. Det gör ju inget om jag skaffar APs som har WiFi6 men det kommer nog inte bli någon användning av det, kanske men jag tror inte det i alla fall.
Jag måste ha en controller igång hela tiden för att det ska fungera ?
Jag hade tänkt montera 2st APs i samma lokal (eller rum) för att hantera så många enheter som möjligt utan att dom sänker WiFi nätet. Kommer det behövas ? Det blir även två eller tre till APs på andra platser. Lite som MESH system fast med kabel, det är den funktionaliteten jag vill ha för att slippa massa olika WiFi nät. Anslut sin telefon och sedan är det klar för själv användaren.