AMD ändrar namnschemat för framtidens mobila processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD ändrar namnschemat för framtidens mobila processorer

Bolaget vill bland annat göra det tydligare att se vilken arkitektur som används i en specifik processor genom att endast titta på modellnamnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför måste gamande alltid vara extremt, kan man inte bara få spela på något som inte kräver en lastbilsmotor och kostar som en lastbil.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill bara ha en bärbar data som inte låter som en båtfläkt när den är igång

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte 7000 alla är zen4, det hade varit mer trevligt enligt mig, kalla de äldre med deras riktiga namn och inte dölja det i tredje siffran…

Tycker det hade varit bättre om det var:

7<series><tdp>

7965 = Ryzen 9 (8 core probably) 65W
7745 = Ryzen 7 45W
7325 = Ryzen 3 (4 core?) 25W

Permalänk
Medlem

Så om två år kanske vi kommer få se t.ex. 8350U och 8550U då, lagomt förvirrande. Om de ändå ska ändra namnschema så hade de väl kunnat hitta på något lite mer originellt, och kanske något som sträcker sig längre än tre år framåt också.

Permalänk
Medlem

Var är alla G series? Jag har ett 5700G nu med 8 kärnor som funkar bra men vart hittar jag info om nästa nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så om två år kanske vi kommer få se t.ex. 8350U och 8550U då, lagomt förvirrande. Om de ändå ska ändra namnschema så hade de väl kunnat hitta på något lite mer originellt, och kanske något som sträcker sig längre än tre år framåt också.

Vi extrapolerar lite data då:

2026 = 10
2027 = 11
o.s.v.

Kanske

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Var är alla G series? Jag har ett 5700G nu med 8 kärnor som funkar bra men vart hittar jag info om nästa nivå?

Samtliga 7xxxx har inbyggt GPU (Visserligen inte lika kraftfull), så antagligen därför.
Återstär väl att se om man lägger till ett G i framtiden för renordlade APUer men jag har inte brytt mig om APUer sedan Llano så jag vet inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

G-series är desktop. Det här gäller bara laptops.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vi extrapolerar lite data då:

2026 = 10
2027 = 11
o.s.v.

Kanske

Ja, om de fortsätter kopiera Intel så blir det ju så. Men på bilden går de bara till 9 och slutar, medan de på arkitekturen istället skriver etc. för att visa att det fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Det gäller väl enbart mobila kretsar?

edit: äsch, som vanligt inte först på bollen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Resultatet av att marknadsförings avdelningen har alltför mycket att säga till om istället för att sälja slutprodukten.
Tidigare fadäser t.ex AMDs PR nummer, Intels Pentium 4 etc etc

Permalänk
Medlem

Så om en upphottad 7540U släpps nästa år, kommer den då att heta 7545U, 8540U eller 8545U ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Så om en upphottad 7540U släpps nästa år, kommer den då att heta 7545U, 8540U eller 8545U ????

Då bör de ju enbart byta första siffran. Så 8540U.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför måste gamande alltid vara extremt, kan man inte bara få spela på något som inte kräver en lastbilsmotor och kostar som en lastbil.

Finns inget som hindrar dig att spela på en lågbudget, men 5 fps kanske inte är så kul

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här bara är mer förvirrande. Jag tycker det bör "hålla kvar" zen3/zen3+ på Ryzen 5000/6000 för att inte blanda arkitektur inom samma "mest signifikanta siffra". Vad är det för fel på t.ex. "Ryzen5 7600U" (under förutsättning att alla 7xxx är Zen4 och alla Zen4 är 7xxx)? Det visar generation och placering inom generationens segment, och förhoppningsvis vet man att man ska kika på U/H/HX etc för laptops på olika nivåer). Att konstra med alla siffrors betydelse blir åtminstone för mig mer förvirrande än förenklat.

Vet - jag blir en tråkmåns och gubbgnäller här...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns inget som hindrar dig att spela på en lågbudget, men 5 fps kanske inte är så kul

Jag menar att det finns inga laptop som går att spela på under 10 000Kr och dem över 10 000Kr är oftast overkill i allt annat för spel 16 kärnig processor, PCIE 4.0, DDR5 RAM osv behövs inte alls för spel, för spel behövs max 8 kärnor i dagens läge, en SATA SSD räcker mer än nog och DDR3 är inte för slött det heller.
Nu förstår jag att AMD inte vill konkurrera ut sina chip i spelkonsoller, men Intel gör ju lika dant, och AMD brukade göra så innan man hade sina chip i spelkonsoller också.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det enda roliga med detta var ju Gamers Nexus video om det hela.

Den genomsnittlige köparen kommer inte fatta ett skit. Så de gör ingen några tjänster, utan det känns mer som en ursäkt att dölja att de kommer fortsätta sälja överblivna gamla chip med nytt namn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lätt fixat om man släpper sargen och börjar justera settings.

Det jag tycker är trist med AMD är att de inte säljer sina attraktivaste APUer till självbyggare. Om jag kan köpa Phoenix Point till AM5, skulle jag lägga ner dGPU helt. Och det skulle AMD vinna på som företag eftersom 80% av dGPUerna till desktops säljs av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Det är bättre än nuvarande namnschema om än inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är bättre än nuvarande namnschema om än inte optimalt.

Tycker det är sämre är mer vilseledande för vanliga konsumenter för entusiaster så är det bättre men den stora majoritet av alla konsumenter är inte entusiaster.

Exempel

Ryzen 7735U kommer presterar sämre än Ryzen 7545U i de flesta uppgifter men högre nummer inom samma serie har normalt betytt att 7735 borde prestera bättre

7545 är en 6c/12t CPU med Zen 4 kärnor vs 7735U med 8c/16t Zen 3 kärnor.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag tycker det här bara är mer förvirrande. Jag tycker det bör "hålla kvar" zen3/zen3+ på Ryzen 5000/6000 för att inte blanda arkitektur inom samma "mest signifikanta siffra". Vad är det för fel på t.ex. "Ryzen5 7600U" (under förutsättning att alla 7xxx är Zen4 och alla Zen4 är 7xxx)? Det visar generation och placering inom generationens segment, och förhoppningsvis vet man att man ska kika på U/H/HX etc för laptops på olika nivåer). Att konstra med alla siffrors betydelse blir åtminstone för mig mer förvirrande än förenklat.

Vet - jag blir en tråkmåns och gubbgnäller här...

Nej, du är inte alls någon tråkmåns. AMD döper om en massa processorer för att laptop-tillverkarna vill ha nya modeller varje år. Det här ett sätt att kommunicera vilken kärna det verkligen är till de som begriper, medan laptop-tillverkarna kan låtsas att det är nya chip. Någon form av kompromiss.

Det hade absolut varit bättre att sluta ljuga och säga vilken årgång det verkligen är på chippet, men det kan de väl inte få med OEMerna på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja, jag avundas verkligen inte AMD att hitta på ett bra namnschema. Samtidigt är jag oerhört positiv till att Zen-utgåvan framgår klart i modellnumret. Betydligt bättre än dagens udda/jämna siffror (Udda siffra = udda processor = föregående års Zen-utgåva).

Det nya namnschemat möjliggör ju även för AMD att släppa processorer med Zen-utgåvor flera generationer bakåt. Antar att det är tanken för att tillvarata tillverkningsresurserna hos TSMC på ett optimalt sätt framöver då 7/5/3 nm tillverkning förmodligen kommer att finnas kvar parallellt.

Istället för Ryzen 3/5/7 så kunde man ju klämt in antalet processorer, med B(12), F(16) och X(24) för de häftigare modellerna. Men den existerande nomenklaturan passar väl marknadstänket bättre än Ryzen 7B40U. Får väl ge marknadsavdelnigen lite kred denna gång för att inte göra modellnumren allt för tekniska. Å andra sidan - 7 bättre än 5 - 8 bättre än 6 - vad är skillnaden? Jo, "Ryzen 7" är en användbar marknadsterm som skulle försvinna om man bara pratade antal processorkärnor.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon på AMD fått ett hjärnsläpp av större magnitud.
Tanken var kanske god, men är nu bara rörig intetsägande

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Årtalet är ju verkligen ovidkommande jämte generation och marknadssegment.
En 7540 kommer ju troligtvis var rätt mycket bättre än en 7630 t.ex.

Bättre med bara arkitektur, segment och TDP. Som @medbor föreslår, fast med arkitektur istället för produktår. Vill man ha höga siffror så kan Zen 3 vara 7000-serie, Zen 4 8000-serie etc.
Då skulle processorerna i mitt exempel i början bli 8535 och 7635. Då är det lättare att se vilken som är bäst.

Men tycker inte namnschemat behöver införas alls, det rör bara till det. Det kräver för mycket teknisk kunskap att läsa ut vilket av två modellnummer som hör till den bättre processorn för att hjälpa gemene man. Och har man kunskapen som krävs för att läsa ut det så tittar man direkt på specs ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tycker det är sämre är mer vilseledande för vanliga konsumenter för entusiaster så är det bättre men den stora majoritet av alla konsumenter är inte entusiaster.

Exempel

Ryzen 7735U kommer presterar sämre än Ryzen 7545U i de flesta uppgifter men högre nummer inom samma serie har normalt betytt att 7735 borde prestera bättre

7545 är en 6c/12t CPU med Zen 4 kärnor vs 7735U med 8c/16t Zen 3 kärnor.

Jag är tveksam till att det är vilseledande för vanliga konsumenter då de inte hade förstått skillnaden oavsett märkning.
De flesta talar om vad de ska använda laptoppen till och sedan rekommenderar säljaren en lämplig lösning, det jag menar är att vanliga konsumenter bryr sig inte om laptoppen har 7735U eller 7545U.
Med laptoppar så finns det annat som kan spela större roll som tangentbordet, skärm, batteritid, vikt, storlek, ljudnivå på fläktar osv, bärbara datorer används på olika sätt och i olika miljöer.

Permalänk

Någon som vet varför Chromebooks får egna processorer (med C på slutet)? Vad är det för skillnad mellan U- och C-processorer?

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår varför dom ska ha XXX0-5 sen då HS/HX/U/C m.m?!? Tar inte dom ut varandra?

Vilken är snabbast?
En 7741HX (”slö slutsiffra” men HX= hög tdp?)
En 7745U ( ”high clock slutsiffra” men U= halva HX TDP?)

Överarbetat och kommer bara skapa förvirring

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs