Kan jag sammankoppla routrar på det här viset?

Permalänk

Kan jag sammankoppla routrar på det här viset?

Behöver wifi i gäststugan som ligger 80 meter från vårat hus. Kan jag lösa det såhär?

Den trådlösa signalen från router 1 (access point, som är bredvid fiberdosan) går till en ”wifi repeater” (router 2) med ingång/utgång för nätverkskabel.

Nätverkskabel kommer jag placera i ett plaströr som löper i marken mellan huset och gäststugan.

I gäststugan har jag en router (access point)

Kan det här fungera? Hoppas ni förstår vad jag menar haha! Om inte så kan jag försöka förklara noggrannare

Permalänk

Eller borde jag ha båda access-punkterna i huset och använda Repeatern i gäststugan?

Anledningen till att jag inte vill ha nätverkskabel direkt från första accesspunkten är pga det kommer bli riktigt tidskrävande och krångligt att få kabeln dold.

Permalänk
Medlem

Det räcker väl med en router där internet kommer in? Efter det kan du ju använda switchar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer fungera jättebra så som du har ritat upp det, förutsatt att du har en router som kan agera trådlös brygga.

Endast den första routern ska agera router. Den andra och tredje måste konfigureras om för att du inte ska riskera problem direkt eller i framtiden. Router 2 ska konfigureras som trådlös brygga och router 3 ska konfigureras som accesspunkt.

Det går förstås också att köpa en dedikerad accesspunkt istället för router 3 men det är valfritt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det kommer fungera jättebra så som du har ritat upp det, förutsatt att du har en router som kan agera trådlös brygga.

Endast den första routern ska agera router. Den andra och tredje måste konfigureras om för att du inte ska riskera problem direkt eller i framtiden. Router 2 ska konfigureras som trådlös brygga och router 3 ska konfigureras som accesspunkt.

Det går förstås också att köpa en dedikerad accesspunkt istället för router 3 men det är valfritt.

Det låter ju kanon! Tack så mycket för svaren.

Ska försöka konfigurera dom och prova att koppla ihop det!

Permalänk
Medlem

Om du har potentialskillnad i elsystemet i gäststugan mot huset så kan du få krypströmmar eller annat otrevligt. I teorin är det ett bättre alternativ att antingen dra fiber eller ha trådlös länk till stugan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Om du har potentialskillnad i elsystemet i gäststugan mot huset så kan du få krypströmmar eller annat otrevligt. I teorin är det ett bättre alternativ att antingen dra fiber eller ha trådlös länk till stugan.

Hmm, har du mer detaljer om detta? Grannen har kabel mellan två hus, routrarna går ju på 12VDC, är inte det frånskillt husens AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Hmm, har du mer detaljer om detta? Grannen har kabel mellan två hus, routrarna går ju på 12VDC, är inte det frånskillt husens AC?

Nä, jag är nog inte rätt person för att dra detaljer om detta. Beror på hur elsystemen är uppbyggda etc. Är det samma säkringcentral för båda husen gissar jag att det inte är något problem.

Vet bara att man kan få problem med utrustning som rasar av tillsynes ingen anledning osv. Men är väl vara att testa. Funkar det så gör det. Dyker det upp konstiga problem vet du en eventuell felkälla.

Personligen hade jag nog kört på fiberomvandling om jag hade haft pengarna. 80m är ju ändå på gränsen för vad som är rekommenderat med vanlig ethernetkabel (100m brukar man säga är max).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det räcker med en router, ingen anledning att komplicerade det mer än så.

Switchar, kablar etc. Eller så kör du bara en PtP länk, typ Ubiquiti Nano det kommer fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det räcker med en router, ingen anledning att komplicerade det mer än så.

Switchar, kablar etc. Eller så kör du bara en PtP länk, typ Ubiquiti Nano det kommer fungera utmärkt.

Det enklaste och minst komplicerade är ändå att ha tre routrar som är rätt konfigurerade enligt ritningen. Ena är inkommande router, andra agerar trådlös brygga och tredje agerar accesspunkt inkl. switch.

TS har redan klargjort att kabel mellan första routern och trådlösa bryggan inte är möjligt, därav den trådlösa bryggan. Dessutom är det onödigt att ha en dyr trådlös lösning mellan husen när det inte är nödvändigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om nu husen ligger på samma elgrupp, kan man testa Powerline, alltså ethernet över elkabel.

Permalänk
Medlem

@efditac det går ju också. Man kan ju alltid koppla om också och montera två uttag där kabeln går ut och kommer in mellan de två fastigheterna. Kräver att man vet vad man håller på med men det borde funka med powerline, frågan är hur bra det är och hur snabbt det går. Jag vet inte då jag aldrig provat, det ska funka bra vad jag har hört men det är beroende av en massa olika faktorer etc.