Permalänk
Medlem

Ny laptop fps droppar/laggar i cs go

Köpte en ny bärbar dator som jag inte får ordning på. Jag får FPS droppar i smoke och speciellt i Nuke i cs go. Kan droppa från 200 till 81 i vissa situtationer.

Specs:
AMD ryzen 7
Processorhastighet: 3 ghz
Processorhastighet turbo: 4,3 ghz
Kärnor: 8st
Trådar: 16
Ram: 16 GB, ((2 x 8 GB)) DDR4, (3200 MHz)
HDD: SSD 1tb
Grafikkort: Geforce RTX 3070
Windows 11

Det jag har gjort är följande:
Lagt alla inställningar i cs go på low(Trots att jag tycker denna datorn bör klara av med max?)
Kontrollerat inställningar i windows att allting är på maximal prestanda, ingen energisparläge osv.
Uppdaterat drivrutiner för grafikkortet
Kontrollerat drivrutiner för moderkortet(Fanns inga nya)
Kört windows update
Kontrollerat temperaturen(Grafikkortet ligger på runt 41-50 grader) cpun 70-80 grader.
Formaterat om datorn

Lagt in följande i startkommandon i cs go: novid -tickrate 128 -high -threads 8 +fps_max 0 +cl_showfps 1 +cl_interp 0 +cl_interp_ratio 1 +rate 128000 +cl_updaterate 128 +cl_cmdrate 128

Vad kan felet egentligen vara? Kan det vara hårdvarufel? Köpte den på Inet och tänkte lämna in den för jag är sjukt besviken av att den inte ens klarar cs go galant.

Permalänk
Medlem

Vad har du för laptop?
Vilken CPU är det?

Vid vilken temp börjar CPUn trottla ?
Du kan testa ta bort -threads 8.
CPUn kan gå fortare på få kärnor än alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vad har du för laptop?
Vilken CPU är det?

Vid vilken temp börjar CPUn trottla ?
Du kan testa ta bort -threads 8.
CPUn kan gå fortare på få kärnor än alla.

Ryzen 7 5800 series.
Det är ingen speciell temp. Den fps droppar även när tempen är låg... så jag tror inte lagget beror på tempen.. Känns mer som att datorn inte klarar av spelet i min mening..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är nåt annat, vad är det för laptop?

Min bästa gissning ligger på sönderbloatat OS och äldre drivrutiner. Möjligen energisparläge eller liknande också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är nåt annat, vad är det för laptop?

Min bästa gissning ligger på sönderbloatat OS och äldre drivrutiner. Möjligen energisparläge eller liknande också

Det är denna jag har https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Det är ju ingen kass laptop. Bör la klara av CS go utan någon om helst lagg?

Jag har kollat energisparläge. Det är på max prestanda.

Hur kollar jag OS? Kan man på något sätt kolla igenom alla drivrutiner på en gång utan att behöva ladda ner dem en och en för att uppgradera? Något program som typ söker igenom datorn? Windows update gör la det, men den säger att det finns inget nytt.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara nVidias och AMDs webbsidor u behöver gå in och söka på nyaste kompatibla drivrutiner.

Alternativet är annars laptop-tillverkarens webbsida, men de är inte alltid så duktiga på att ladda upp de senaste.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ante4721:

Det är denna jag har https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Det är ju ingen kass laptop. Bör la klara av CS go utan någon om helst lagg?

Jag har kollat energisparläge. Det är på max prestanda.

Hur kollar jag OS? Kan man på något sätt kolla igenom alla drivrutiner på en gång utan att behöva ladda ner dem en och en för att uppgradera? Något program som typ söker igenom datorn? Windows update gör la det, men den säger att det finns inget nytt.

Den bör självklart klara CS:GO. Min tanke är att det är ett bloatat OS (alltså mycket skit som körs i bakgrunden och eventuellt klockar/voltar ned cpu/gpu, för att rätta till det är ominstallation rekommenderat men allt på datorn försvinner