Intels uppskalare sätts på prov i Tomb Raider

Permalänk
Melding Plague

Intels uppskalare sätts på prov i Tomb Raider

Digital Foundry djupdyker i Intels uppskalningsteknik XESS, som får goda betyg för både bildkvalitet och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har verkligen skruvat upp sharpening till 11 på performance-läget.

Permalänk
Inaktiv

Mycket kul med fler uppskalningar!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

Ja, jag har lite svårt för det faktiskt. Det var ju väldigt mycket skärpefilter i första FSR-varianten med iom att det var typ hela poängen, och ibland funkar det, men ibland gör det allt riktigt...off bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skrivet av landmarks:

Ja, jag har lite svårt för det faktiskt. Det var ju väldigt mycket skärpefilter i första FSR-varianten med iom att det var typ hela poängen, och ibland funkar det, men ibland gör det allt riktigt...off bara.

Digital Foundry säger att XeSS inte lägger till ökad skärpa i dagsläget enligt uppgifter från Intel, till skillnad från DLSS som gör det.

Referens:
https://www.youtube.com/watch?v=rfLwZy650s0&t=485s

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fire_Ice:

Digital Foundry säger att XeSS inte lägger till ökad skärpa i dagsläget enligt uppgifter från Intel, till skillnad från DLSS som gör det.

Referens:
https://www.youtube.com/watch?v=rfLwZy650s0&t=485s

Spännande, jag missade den detaljen! Det ser ju verkligen ut så på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

Feta skuggartefakter på gröna skjortan i XESS ... i DLSS också om än mindre, ÄCKEL PÄCKEL!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Uppskalning i all ära men när kommer nedskalning, så att man kan ta ett modernt FPS och få det att likna ett retro-FPS från nittiotalet!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är bra att intel fortsätter att kämpa på. Fortsätter de med samma takt, kan de komma framför Nvidia (nångång)...

Permalänk
Medlem

Hade ställt lite saker på ända om intel fick för sig att porta XESS till tensor cores. Eller att Nvidia portar DLSS till XMX. Då pratar vi riktig competition.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de inte jämför med AMDs variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Uppskalning i all ära men när kommer nedskalning, så att man kan ta ett modernt FPS och få det att likna ett retro-FPS från nittiotalet!

Jag gillar hur du tänker.

Permalänk
Inaktiv

Usch för uppskalning hur bra den än är

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon201296:

Usch för uppskalning hur bra den än är

Vänta nu.

Så om uppskalning skulle producera, konsekvent, en bättre bild än ursprungliga upplösningen så är det ett stabilt - Usch, oavsett?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Vänta nu.

Så om uppskalning skulle producera, konsekvent, en bättre bild än ursprungliga upplösningen så är det ett stabilt - Usch, oavsett?

"Det var bättre förr, ju förr desto bättre"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ännu ingen uppskalning som jag provat eller sett som kommer i närheten av DLSS, men XeSS verkar göra ett bra jobb för att vara första utkastet. Blir roligt att se var det tar vägen!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Vänta nu.

Nej givetvis ifall det blir lika bra som native så är det väl okej bara det ger märkbar prestandaökning men idag är vi inte ens nära imo.