Permalänk
Medlem

Att få ett pythonscript online

Hej!

Jag har börjat lära mig programmering. Nu har jag gjort ett litet spel som är en någorlunda väl representation av mina nuvarande kunskaper. Jag vill kunna visa spelet, men istället för att be någon installera python i sin kommandotolk och sedan köra ett fönster i mappen med mina py filer, så hade jag hellre bara skickat en länk.

Vad jag vill göra: Kunna skicka en länk, där besökaren får i princip ett motsvarande terminalfönster som kör mitt py script direkt, i sin webbläsare. Besökaren måste kunna skriva in text som behandlas av scriptet då spelet är beroende av input.

Jag är helt medveten om att den långa vägen är att lägga in APIer korrekt och sedermera få till en front-end, och om det är så att det är enda vägen så får det väl bli så. Det skulle däremot gå extremt mycket fortare om jag bara fick möjligheten att kunna köra scriptet online. Det skulle rentav vara bättre då jag lagt mycket tid på att få det någorlunda snyggt trots att det körs i en kommandotolk. Allt är så att säga klart redan nu, jag måste bara kunna sprida det på ett enkelt sätt.
Jag kommer inte söka front-end jobb, så att kunna det är inget jag är intresserad av, det är för övrigt otroligt tråkigt.

Det verkar dock mer eller mindre omöjligt eftersom alla hostingsidor förr eller senare visar sig bara kunna hosta programmen, men det är ingen som vill köra dom direkt.

Är jag bedrövlig på att leta? Vill du hjälpa mig? Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan kolla upp PyInstaller biblioteket. Finns andra alternativ också, cxfreeze och py2exe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Man kan implementera Python script i HTML med hjälp av Flask ifall du vill bygga din egen hemsida för att exekvera koden.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Du kan kolla upp PyInstaller biblioteket. Finns andra alternativ också, cxfreeze och py2exe.

Den här lösningen verkar bra i nuvarande läge. Stort tack!

Permalänk
Medlem

Jag provade den, och ett par andra online IDEs, men de fick alltid olika buggar eller kunde inte köra min kod alls. Och det ser inte lika cleant ut när koden är fullt synlig samtidigt som det körs. Men tack iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Man kan implementera Python script i HTML med hjälp av Flask ifall du vill bygga din egen hemsida för att exekvera koden.

Innebär inte detta att jag kommer behöva lägga in APIer osv i koden?

Eller menar du att jag kan lägga in en enkel API direkt, överst i main.py och sedan körs programmet direkt i webbläsaren? Förutsatt att jag har flask rätt konfiguerat på min server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Innebär inte detta att jag kommer behöva lägga in APIer osv i koden?

Eller menar du att jag kan lägga in en enkel API direkt, överst i main.py och sedan körs programmet direkt i webbläsaren? Förutsatt att jag har flask rätt konfiguerat på min server.

Menar du moduler som du importerar? Så länge de är installerade på servern bör det inte vara några problem.

Gällande Pyinstaller skapar du endast en .exe fil för att exekvera lokalt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B