Anmäl dig till Roborock Challenge!

Sata-kort med eller utan Raid?

Permalänk
Medlem

Sata-kort med eller utan Raid?

Jag har en dator med 6 diskar där jag har satt upp två olika raid-volymer i bios. Nu behöver jag mer lagringsutrymme och har köpt två diskar till. Eftersom jag inte har fler sata-platser så behöver jag ett sata-kort, jag har kollat på följande kort:

ST Lab A-520
DeLock 90010

Som jag har fattat det så har ST Lab kortet hårdvaru-raid, behöver jag det nu när jag nyttjat alla platser på moderkortet eller kan jag sätta upp ytterligare en bios-raid om jag väljer DeLock-kortet som inte har hårdvaru-raid?

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Jag har en dator med 6 diskar där jag har satt upp två olika raid-volymer i bios. Nu behöver jag mer lagringsutrymme och har köpt två diskar till. Eftersom jag inte har fler sata-platser så behöver jag ett sata-kort, jag har kollat på följande kort:

ST Lab A-520
DeLock 90010

Som jag har fattat det så har ST Lab kortet hårdvaru-raid, behöver jag det nu när jag nyttjat alla platser på moderkortet eller kan jag sätta upp ytterligare en bios-raid om jag väljer DeLock-kortet som inte har hårdvaru-raid?

Om du vill ha "hårdvaruraid" (i någon mening iaf, förmodar att det inte är mer hårdvaru dito än den som brukar finnas på moderkortet) så får det nog lov att vara ett kort med sådan funktionalitet.

Jag skulle väl dock ifrågasätta om det har några faktiska fördelar; i kategorin "billig SATA-kontroller" så skulle jag personligen iaf välja någon som bara är standard AHCI och vara glad att jag slipper eventuella egenheter i RAID-lösningen och/eller konstiga drivrutiner, och väljer hellre ren mjukvaru-RAID i någon form isf.

Alternativt då någon SAS HBA om man ska ha många diskar, brukar vara mer utrymmeseffektivt (diskar per PCIe-slot) och ofta rätt kostnadseffektivt också, samt typiskt mer kvalitet. Typ någon LSI-kontroller. Om man ska ha hårdvaru-RAID på riktigt så är det ju ofta ett alternativ för dessa med.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du vill ha "hårdvaruraid" (i någon mening iaf, förmodar att det inte är mer hårdvaru dito än den som brukar finnas på moderkortet) så får det nog lov att vara ett kort med sådan funktionalitet.

Jag skulle väl dock ifrågasätta om det har några faktiska fördelar; i kategorin "billig SATA-kontroller" så skulle jag personligen iaf välja någon som bara är standard AHCI och vara glad att jag slipper eventuella egenheter i RAID-lösningen och/eller konstiga drivrutiner, och väljer hellre ren mjukvaru-RAID i någon form isf.

Alternativt då någon SAS HBA om man ska ha många diskar, brukar vara mer utrymmeseffektivt (diskar per PCIe-slot) och ofta rätt kostnadseffektivt också, samt typiskt mer kvalitet. Typ någon LSI-kontroller. Om man ska ha hårdvaru-RAID på riktigt så är det ju ofta ett alternativ för dessa med.

Jag vill helst ha det som jag gjort med de andra raid-volymerna, att jag sätter upp det i bios. Men kan jag ifrån bios skapa en raid-volym med diskar som är kopplade till ett instickskort utan egen raid-support?

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Jag vill helst ha det som jag gjort med de andra raid-volymerna, att jag sätter upp det i bios. Men kan jag ifrån bios skapa en raid-volym med diskar som är kopplade till ett instickskort utan egen raid-support?

Min övertygelse är att svaret är nej oavsett om instickskortet har RAID-stöd eller ej.

Detta är vad jag förväntar mig iaf:
Om RAID-stöd: instickskortets egen konfiguration
Om ej RAID-stöd: ingen RAID / endast mjukvaru dito

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min övertygelse är att svaret är nej oavsett om instickskortet har RAID-stöd eller ej.

Detta är vad jag förväntar mig iaf:
Om RAID-stöd: instickskortets egen konfiguration
Om ej RAID-stöd: ingen RAID / endast mjukvaru dito

Okej. Tack för snabba svar! Får bli ett kort med egen RAID då, vill inte binda det till mjukvaran ifall jag vill byta OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Att sätta upp dom inne i befintligt Bios är nog omöjligt, men rena raidkort har oftast sina egna 'bios' att gå in i och sätta upp diskarna som är anslutna till kortet

Permalänk
Medlem

EN sak till att tänka på är att du visserligen kan använda två olika hårdvaru RAID lösningar, vilket det blir med ett moderkort och ett RAID kort.
MEN du kan INTE kombinera dom, dvs dom 6st diskar du nu har i två olika RAID på moderkortet kommer du behöva att ha exakt som du har dom nu.
Och du behöver sätta upp en till RAID på RAID kortets hårddiskar.

Tex om du har tre st diskar i RAID5 och sedan tre andra diskar i RAID5 nr2 på moderkortet.
Så kan du INTE utöka någon av dessa två RAID5 till någon disk som sitter i ett RAID kort.
Och du kan högst troligen INTE flytta en heller båda av dessa RAID5 från moderkortet till ett RAID kort och behålla datan.

Dvs för att kunna flytta en RAID mellan olika RAID kort/moderkort så måste det användas exakt samma RAID kontroller och allra helst exakt samma Firmware (kan gå med olika FW men det är ABSOLUT inget man bör räkna med) annars är det oerhört stor risk att datan ej kommer att ses alls, alternativt att datan blir korrupt om du skriver någon data alls.

Detta är den/en av dom största nackdelarna med hårdvaru RAID.
Skippar man hårdvaru RAID och kör med software RAID istället som tex Unraid/freenas/osv/osv så är det oftas bara att flytta över diskar osv till ett nytt system/RAID kort/etc och allt kommer troligen funka utan några som helst problem.
Och du kan oftas flytta tex en disk från moderkortet till ett RAID kort och det kommer funka utan problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare input. Har börjat snegla på mjukvaruraid i form av att köra freenas på en virtuell maskin. En grej som jag saknar från min synology nas jag hade innan var SHR, alltså Synology Hybrid Raid som fungerade typ som raid5 fast den kunde nyttja lagringsutrymmet bättre och var mycket snabbare också. Har freenas något liknande eller är det endast standard raid?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Jag kör med detta LSI i min server och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fungerar den där att bara plugga in och sen koppla på helt vanliga 3,5" hårddiskar, och sen formatera och köra? Inga SAS diskar, ingen konfig för kortet, bara hitta dem som om hårddiskarna var kopplade direkt på moderkortet?

Och om jag sen tar en hårddisk kopplad via detta kort och flyttar den till moderkortet, kommer det också fungera?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Rekommenderar LSI som nämns ovan.
Sedan vet jag inget om vad du har för behov, OS eller system i övrigt, men det är värt att tänka på att RAID enbart skyddar mot diskhaveri. Det är inte i sig backup eller skydd mot bitfel. Det är även så att bitfel kan bil värre med RAID. Om checksumman från RAID inte stämmer, men ingen av diskarna säger att det var läsfel, så måste algoritmen gissa. Allra flesta fall så gissar algoritmen att lita på datan och gissa att det var checksumman som var fel. Men om bitfelet var slumpmässigt så kommer gissningen oftast bli fel och du får dålig data utan att veta om det.
ZFS som bland annat finns i freenas/truenas är en av få lösningar som har skydd mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fungerar den där att bara plugga in och sen koppla på helt vanliga 3,5" hårddiskar, och sen formatera och köra? Inga SAS diskar, ingen konfig för kortet, bara hitta dem som om hårddiskarna var kopplade direkt på moderkortet?

Sett till det kittet som säljs där: ja (givet drivrutiner, men de finns väl out of the box i alla vanliga OS)

Om vi ser till kontrollern som sådan, inte det specifika kittet som säljs där:
* IT mode firmware för att bara använda diskarna rakt av (finns även IR mode firmware, där kortet kör hårdvaru-RAID)
* kablaget (dvs gemensam SFF SAS på kontrollern -> 4x standard SATA i disk-änden)

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av FX9:

Och om jag sen tar en hårddisk kopplad via detta kort och flyttar den till moderkortet, kommer det också fungera?

Japp.
Kablar följer med, bara hysta in kortet, koppla in kablarna i diskarna och tuta och köra.

Kör Proxmox i botten med Truenas som VM med passthrough för kortet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp.
Kablar följer med, bara hysta in kortet, koppla in kablarna i diskarna och tuta och köra.

Använder också en motsvarande LSI SAS HBA (oklart om det är exakt samma modell, men i allt väsentligt samma lika) och på snarlikt sätt, dvs IT mode och med SATA-diskar.

Jag använder den dock i Proxmox (dvs Linux sett till kompatibilitet) istället för Truenas (dvs FreeBSD sett till kompatibilitet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade just på lite youtube-klipp där LSI rekommenderas. Blir nog att köra på något sånt. Vad är det för skillnad på LSI 9211, 9223, 9240 osv.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan man hitta detta eller liknande i en svensk affär kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp.

Jag kör windows, inte nån Linux variant, några problem med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Anledningen att de säljs billigt begagnade att det är extremt vanlig men lite äldre serverhårdvara.

Det går självklart att köpa nytt (kanske nyare generation då) i butiker som befattar sig med serverkomonenter, men det är nog relativt väntat att det kommer bli orimligt dyrt.

Skrivet av FX9:

Jag kör windows, inte nån Linux variant, några problem med det?

Inte principiellt, men det är väl en ren drivrutinsfråga. Förväntar mig att drivrutinerna skulle finnas out of the box för så vanlig hårdvara, men utan att ha testat känns det vågat att lova något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har hittat 9211-8i för runt 1000-lappen från kimbrer.se som har en svensk nätbutik med snabb leverans, dom ger 1 års garanti ett kort som är refurbished.

https://www.kimbrer.se/supermicro-aoc-sas9211-8i.html?gclid=E...

Frågan är om man själv måste flasha det till IT-mode?
Och av bilden att döma ser det ut att bara vara "low-profile bracket"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev lite om skillnaden mellan äldre/nyare LSI RAID kort i denna tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1670764
Samt lite om några saker som man kan/bör tänka på som att nyare snabbare kort behöver ganska ordentligt med fläktande för att kylas och lite äldre kort aldrig kommer att maxxas i prestanda med vanliga hårddiskar.

Skrivet av grizzly666:

Kan rek att du tittar på en del av ArtofServers videos.
Som förklarar det mesta förbannat bra.
Tex dessa.
RAID vs HBA SAS controllers | What's the difference? Which is better?
Is this the best counterfeit LSI HBA? | Tips to avoid fake LSI SAS controller cards
Comparing HBA IT mode SAS controllers | 2020 Edition

Efter att jag tittat en del på hans videos då jag hade några dagar innan pengar för köpet kom in så ändrade jag mig av tre anledningar från ett med typ (finns ju massa olika chip med 93nånting men alla är ganska lika) LSI 9300 chip tex denna https://www.ebay.com/itm/133474009137 till ett med typ lsi 2308 chip istället som var exakt denna https://www.ebay.com/itm/164213692101?hash=item263be616c5:g:1...
Då var det ganska exakt halva priset som skiljde vilket var en anledning troligen den minst viktiga dock.

Dom två andra var värmeutvecklingen från dom lite nyare/snabbare 93xx chipen vs 23xx chipen.
Vilket enligt theartofserver är ganska stor och 93xx korten behöver ganska bra fläktande över sig för att hålla sig från att grillas med kraftigt neddragen prestanda till följd och gissar själv på kortare livstid med.
23xx chippen behöver inte alls lika mycket det räcker med att luften rör sig lite runt korten för att det ska räcka, vilket är vad jag har nu och kylflänsen är efter ett par timmars paritets check på gränsen till att man kan hålla ett finger på den.
Dvs den är på gränsen för vad jag är bekväm med att köra min elektronik som ska hålla i många år på, den är dock inte direkt varm när man gör väldigt lite med hårddiskarna.

Hade jag gått på ett 93xx kort så hade jag behövt lägga till en fläkt enbart för att blåsa på det kortet, alternativt bytt ut det mot ett kallare.

Och den sista anledningen var prestandan!
23xx korten kommer inte att begränsa prestandan om man bara kör med snurrande rost=HD.
Först om man vill ha SSD och då troligen mer än en så börjar 23xx korten att begränsa prestandan enligt theartofserver och det kan vara värt och titta på nyare/snabbare kort.
Heller om man börjar med SAS expanders vilket gör att man kan expandera antalet SAS portar (som även går att använda till SATA).
Tex så kan man dubblera/fyrdubbla osv men man förlorar ju i teroin halva prestandan med en dubblering då den aktuella bandbredden ska räcka till dubbelt så många diskar i alla fall om man som tex vid en paritets check kör alla diskar samtidigt.
I verkligheten förlorar man betydligt mer än halva prestandan.
Och då vore ju ett 93xx kort ett bättre val.

MEN SAS expanders är dyra när jag kollad runt för 1,5-2 år sedan så var det oftas mycket billigare att köpa ett till raid kort och då det oftas finns mer än en pciex8 port på dom flesta kort så.

Till sist så handlade jag på https://www.ebay.com/str/theartofserver skickade fort och väldigt bra packat.
Det mesta han säljer är redan flashat med IT FW så bara o stoppa i unraid burken o köra.
I alla fall under HBA IT mode controllers https://www.ebay.com/str/theartofserver/HBA-IT-mode-controlle...
Han säljer även SAS till SATA kablar https://www.ebay.com/str/theartofserver/SAS-SATA-cables/_i.ht...
Körde själv med två av dessa https://www.ebay.com/itm/163761336737?epid=1449963066&hash=it... med olika längd så det blev lättare med kabeldragningen.
Kommer dock ej ihåg om jag körde med raka heller vinklade kontakter vilket är värt att ta en titt på innan köp.

Visst du kan hitta både kort och kablar billigare men theartofserver är ganska välkänd inom hemserver/unraid/freenas forumen och har alltid varit snabb o skicka samt om det blivit problem plus att han kör en kontroll på kort innan han skickar ut dom.
Så för min del var det värt 2-300:- mer för att handla från en känd bra säljare.
Och handla samma saker från svenska butiker handlade då om lite mer än dubbla priset, skulle inte förvåna mig om den skillnaden har ökat nu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!