Intel Arc A770 och A750 testas i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hittar ni mer FPS för pengarna 1440p i Strange brigade?
<Uppladdad bildlänk>

Om man nu bara ska spela det spelet..

Permalänk
Medlem

Frågan är hur Intel ska lyckas skapa en kundbas med detta. Det är egentligen inte "dåligt", men det finns bättre alternativ. Så vad är USP med denna produkt? Bortsett från att "stödköpa" så att Intel inte ska bli ledsna och sluta utveckla nya GPUer?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Om man nu bara ska spela det spelet..

Som deras partner tillverkare kallar dem Gunnir — "Into the Unknown"

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Som en del i veckans uppmaning att mera teknikkunniga följare av Linus Tech Tips seriöst bör överväga att bli tidig anammare av Intel ARC, skall LTT strax gå Live (på twitch etc) och testa ARC i spel enligt förfrågningar från chatten - för att visa hur favoritspelen, som av varierande anledningar inte kommer med i diverse listor, för tillfället fungerar på ARC.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Rätt kul att se hur många som är kritiska och tycker att dem lika gärna kan lägga ner direkt för dem
kan inte konkurrera med AMD/Nvidia.
Ta det lugnt boys and girls. Det är första serien bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Bra lustigt att de lägger sig på Linux 6 som minikrav, eller är det något jag missat som inte kör linux mer än på
hobbynivå på min Raspberry?

Jag ska göra en förenklad förklaring till varför det är så.
Det beror på att det är en öppen drivrutin som finns med i kerneln, i linux operativsystem uppdaterar man inte drivrutiner utan man uppdaterar kerneln för att få de nya drivrutinerna.
Det är inte tillåtet att lägga till stöd för ny hårdvara (funktionalitet) i en befintlig kernel utan det läggs till i kommande kernel även om vissa saker portas till tidigare utgåvor av bland annat distributioner.
När det gäller grafikrutiner så finns det även delar utanför kerneln som Mesa som innehåller implementationer av grafik-API:er, Gallium3D osv.
Det fungerar alltså inte alls som i windows om det är öppna drivrutiner däremot installeras stängda drivrutiner mer som windowsanvändare är vana vid tills man uppdaterar kerneln för då krävs ominstallation eller uppgradering till en ny version som kan dröja innan den släpps.
Det låter mer komplicerat än det är.

Jag skrev även om DRM (Direct Rendering Manager) men jag raderade det stycket då det blev onödigt rörigt.

Permalänk
Medlem

Varken bra eller dåligt (förutom i gamla spel)... men absolut inte tillräckligt denna generation för att någon utom för oss puckon som bara vill testa borde köpa ett.

Helt enkelt för lite för sent denna gång. Hoppas ändå att Intel köttar på för det luktar lite VEGA över arkitekturen. Jäkligt kraftfull men svår att kräma ur.

Verkar inte vara smärtfritt som ett sekundärt mediakort heller vad jag sett bland kommentarer. Och är det det man ska använda det till så är det billigaste kortet (A380?) rätt val.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snubb1:

Jag ska göra en förenklad förklaring till varför det är så.
Det beror på att det är en öppen drivrutin som finns med i kerneln, i linux operativsystem uppdaterar man inte drivrutiner utan man uppdaterar kerneln för att få de nya drivrutinerna.
Det är inte tillåtet att lägga till stöd för ny hårdvara (funktionalitet) i en befintlig kernel utan det läggs till i kommande kernel även om vissa saker portas till tidigare utgåvor av bland annat distributioner.
När det gäller grafikrutiner så finns det även delar utanför kerneln som Mesa som innehåller implementationer av grafik-API:er, Gallium3D osv.
Det fungerar alltså inte alls som i windows om det är öppna drivrutiner däremot installeras stängda drivrutiner mer som windowsanvändare är vana vid tills man uppdaterar kerneln för då krävs ominstallation eller uppgradering till en ny version som kan dröja innan den släpps.
Det låter mer komplicerat än det är.

Jag skrev även om DRM (Direct Rendering Manager) men jag raderade det stycket då det blev onödigt rörigt.

”Problemet” är väl inte att man inte lägger till stödet i äldre kernels snarare att man inte erbjuder en ”lös” drivrutin som är kompatibel med 5.X-kernels.

Intel har erbjudit sina drivrutiner som förpackade binaries och genom repos förut så det är ju inte som om inkludering i kerneln är deras enda leveransmetod.

Dvs: problemet här är inte leversmetod utan helt enkelt bara att de inte kommer att ha stöd för någon nuvarande kernel oavsett leveransmetod?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

”Problemet” är väl inte att man inte lägger till stödet i äldre kernels snarare att man inte erbjuder en ”lös” drivrutin som är kompatibel med 5.X-kernels.

Intel har erbjudit sina drivrutiner som förpackade binaries och genom repos förut så det är ju inte som om inkludering i kerneln är deras enda leveransmetod.

Dvs: problemet här är inte leversmetod utan helt enkelt bara att de inte kommer att ha stöd för någon nuvarande kernel oavsett leveransmetod?

6.0 är väl iofs en nuvarande kernel? Kanske den mest nuvarande av alla just nu, beroende på hur man ser det

Men vad gäller äldre versioner så blir förstås frågan vad det eventuellt finns för tekniska hinder, alternativt om det bara inte är prioriterat att göra en sådan paketering ett tag för att sedan döda det projektet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

”Problemet” är väl inte att man inte lägger till stödet i äldre kernels snarare att man inte erbjuder en ”lös” drivrutin som är kompatibel med 5.X-kernels.

Intel har erbjudit sina drivrutiner som förpackade binaries och genom repos förut så det är ju inte som om inkludering i kerneln är deras enda leveransmetod.

Dvs: problemet här är inte leversmetod utan helt enkelt bara att de inte kommer att ha stöd för någon nuvarande kernel oavsett leveransmetod?

Jag som använder linux ser inte att det är ett problem att man måste uppgradera kerneln då det är brukligt.
Det kommer troligtvis backports med tiden men en lös drivrutin förväntar jag mig inte.
Det är öppen källkod så vem som helst kan fixa backports och sätta upp egna repos, jag vill påstå att det är de som paketerar distributioner med äldre kernel eller de som skapar icke officiella paket och repos jobb mer än Intels.
Intel bör prioritera sina resurser på de problem som finns istället för att hantera backport till äldre kärnor då denna generationen arc trots allt lär vara begränsad på marknaden och inte riktar sig till den vanliga användaren.
6.0 är en nuvarande kernel men du kanske avser en backport till en LTS kernel, Ubuntu har stått med på bilder som OS med stöd så det är möjligt att vi ser en backport i Ubuntu men frågan är till vilken kernel eller om det sker via tredjeparts repos.
Om du inte kan uppgradera en kernel så tillhör du troligtvis inte de användare som är lämpliga för intels nya ARC då det lär vara en uppförsbacke.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snubb1:

Jag som använder linux ser inte att det är ett problem att man måste uppgradera kerneln då det är brukligt.
Det kommer troligtvis backports med tiden men en lös drivrutin förväntar jag mig inte.
Det är öppen källkod så vem som helst kan fixa backports och sätta upp egna repos, jag vill påstå att det är de som paketerar distributioner med äldre kernel eller de som skapar icke officiella paket och repos jobb mer än Intels.
Intel bör prioritera sina resurser på de problem som finns istället för att hantera backport till äldre kärnor då denna generationen arc trots allt lär vara begränsad på marknaden och inte riktar sig till den vanliga användaren.
6.0 är en nuvarande kernel men du kanske avser en backport till en LTS kernel, Ubuntu har stått med på bilder som OS med stöd så det är möjligt att vi ser en backport i Ubuntu men frågan är till vilken kernel eller om det sker via tredjeparts repos.
Om du inte kan uppgradera en kernel så tillhör du troligtvis inte de användare som är lämpliga för intels nya ARC då det lär vara en uppförsbacke.

Bara för att förtydliga: Jag personligen har inget problem här. Jag använder varken linux eller arc.

Klagomålet som folk pekat ut är ju att ingen linuxdistro med nämnvärd användarbas levereras just nu med 6.X helt enkelt.
Rätt eller fel klagomål lägger jag inte så mycket vikt vid.

Men det verkade som att du argumenterade att det handlade om att folk inte förstod leveransmetoderna för drivrutiner för linux och att problemet som folk beskriver därför inte är ett problem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men det verkade som att du argumenterade att det handlade om att folk inte förstod leveransmetoderna för drivrutiner för linux och att problemet som folk beskriver därför inte är ett problem.

Det är korrekt uppfattat, jag vill även understryka att de som väljer att använda Intel ARC under linux får räkna med att det kommer finnas problem vilka kommer kräva en del av användaren.

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat hamna i en hel del pre-builds.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mycket GPU för pengarna? Ja hela 406 mm² för dessa pengar menar du då? Det kanske faktiskt är ganska mycket.

Olika tillverkningsprocesser förstås (TSMC N6 vs 4N) men det är lite kul att de lanseras nästan samtidigt och:
A770 16G $349: Fullkopplad 406 mm2-krets
4080 16G $1199: Lätt skadeskjuten 379 mm2-krets

Ett annat sätt att säga det är att "fine wine" potentialen är enorm här. A770 "borde" prestera som 3070Ti, typ.