Nvidia Geforce RTX 4090 "Ada Lovelace" – inflation i pris och prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag läste om det här: https://pcmonitors.info/reviews/gigabyte-m32u/#VRR_Variable_R...

"HDMI 2.1 includes integrated VRR (Variable Refresh Rate) capability which does not rely on Adaptive-Sync and can be used via ‘G-SYNC Compatible’ and the PS5 which doesn’t support Adaptive-Sync."

"HDMI 2.1 VRR - HDMI 2.1 includes Variable Refresh Rate (VRR) support as part of the specification. This is an integrated technology, which unlike FreeSync does not rely on VESA Adaptive-Sync to function. As such it can be used by devices such as the PS5 that don’t support Adaptive-Sync. It can also be leveraged via ‘G-SYNC Compatible Mode’ on compatible Nvidia GPUs. Based on our testing of ‘G-SYNC Compatible Mode’ using HDMI 2.1 VRR, the experience was very similar to the Adaptive-Sync experience under SDR and HDR."

Mvh

Enheterna i båda ändarna måste dock fortfarande ha stöd för VRR, det är inget som alla HDMI 2.1-enheter har stöd för. Så det är i stort sett samma som VESA Adaptive Sync, fast för HDMI istället för DisplayPort. Men vill man använda det så gäller det att man väljer rätt skärm, jag tror att det fortfarande är ganska sällsynt på datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Svårt med matte?
Billigaste RTX3080 på prisjakt är ca 10.000 kr

Finns massvis med några månader gamla 3080 för 6000 och upp, så nej, har inte svårt med matten.

Om inte du känner till något begagnat 4090 vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om ni gnäller lite mer på priserna här i tråden så kommer säkert nVidia halvera dom...
#Wintendoklubben

Bättre att säga att det är årets deal och köpa 2 så höjer Nvidia garanterat inte priset till nästa generation.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Svårt med matte?
Billigaste RTX3080 på prisjakt är ca 10.000 kr

9490 på webhallen för ASUS TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jaha? Ingen av 3000-serien kunde spela alla spel maxxade i 4k120 utan problem, men 4090 verkar kunna det så därför finns det en målgrupp med det.

Vad menar du med maxade?

Permalänk
Medlem

Hur många RTX 4090 ska ni köpa?

Blir ju minst två st för SLI

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Jag gissar att du kollat lagerstatus för ett grafikkort på en av våra Komplett-PC. Exempelvis: https://www.komplett.se/product/1219416/manglernode/pc-nettbr...

Observera att detta antal inte reflekterar alla kort vi har tillgängliga utan endast visar de kort ju just nu allokerat för att bygga Komplett-PC. Att dra slutsatser baserat på denna siffra är därför helt felaktigt.

//Erik

Någon speciell anledning varför ni inte listar TUF non-OC modellen alls längre utan endast möjlig/reserverad i era egna builds??!

https://www.komplett.se/product/1218888

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menar du med maxade?

Högsta grafikinställningarna. Raytracing o hela fadderuttan på max alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

SLI är ju dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vad har man för glädje av det, det är ju ingen märkbar skillnad mellan high och ultra i dom flesta spel.

https://www.techspot.com/article/2338-ultra-vs-high-settings/

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

SLI är ju dött.

Attans, hade ju varit mäktigt med 2 st RTX 4090 brummandes i 8K med 70c i rumstemperatur och 1400W i förbrukning enkom på korten

Då blir det bara ett kort alltså.

Spontant så känns MSI Suprim X varianten mest premium, de andra korten ser ut som leksaker.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad har man för glädje av det, det är ju ingen märkbar skillnad mellan high och ultra i dom flesta spel.

https://www.techspot.com/article/2338-ultra-vs-high-settings/

Det beror väl på spel, o dessutom kan just raytracing göra stor skillnad i grafiken, o just när det kommer till det så är ju 4090 nästan dubbelt så snabb som 3090 så.

Permalänk
Medlem

För första gången på väldigt länge är jag intresserad av en ny GPU-release, så bra gjort där Nvidia.

Problemet är dock inte bara priset, men skaffar jag ett RTX 4090 behöver jag istort sett byta ut restern av datorn med ("uNdRaR oM 8700k fLaSkHaLsaR"), och då blir det inte bara pris^2-faktor utan även en helt ny "orka"-faktor.

Att köpa ny hårdvara och pilla i burken gjorde mig exalterad en gång i tiden, nu känner jag bara "suck".
Börjar jag bli gammal?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Långt ifrån såhär dyr.

Jag kunde själv spara ihop ett grafikkort på 6 månader när jag gick i gymnasiet genom att hålla i studiebidraget på närmare 1000kr.
5-6000kr kostade motsvarande modeller som idag alltså kostar 4 gånger så mycket.
Så om studiebidraget är 4000kr idag så håller jag med dig helt och hållet.

Fast nu behöver de flesta inte heller kort som klarar de högsta upplösningarna heller. När Crysis 1 kom ut så var det ingen som siktade på över 120fps direkt heller..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

För första gången på väldigt länge är jag intresserad av en ny GPU-release, så bra gjort där Nvidia.

Att köpa ny hårdvara och pilla i burken gjorde mig exalterad en gång i tiden, nu känner jag bara "suck".
Börjar jag bli gammal?

Jag kände precis samma sak till en början, men tanken av bygga helt nytt är också ganska uppfriskande. Kan köpa de delarna som behövs och sedan ta lite tid då och då för att bygga ihop en schysst vattenkylning under ett par dagar.

Fördelen med att bygga helt nytt innebär att jag inte står utan burk under ihopbygget vilket gör att man kan spendera mer tid på att få det perfekt! Har man ingen annan burk är ju prio 1 bara att få den levande så fort som möjligt, snygg kabeldragning är ju sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

NVLink är borta på 4090. Finns bara på 3090/ti

Permalänk
Medlem

Väntar nog hellre på GeForce RTX 4090 Ti när dom ändå kostar en slant.

Permalänk
Medlem

Jag har en kabel till nätagget det är så långt jag orkar engagera mig för tillfället:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ZaInT:

...ni övervägde alltså toppklass...för 22000 spänn...för en GPU...som kommer att vara ännu dyrare då detta var FE...

Hänvisar till mitt tidigare inlägg gällande 4-serien med kontentan "och det är vi själva som orsakar problemet"; ta åt er som fan.

Ni kan åtminstonde komplettera med en "Bottennapp"-utmärkelse om det måste vara så verklighetsfrånkopplat, då blir det iallafall någon nyansering.

Du har redan fått svar i tråden ser jag, men "Toppklass" har vi historiskt delat ut till det bästa pengar kan köpa och här finns inte något som ens kommer i närheten. Att utmärkelse uteblev nu tillskrivs att Founders Edition, det kort vi testat, inte finns att köpa i Sverige. Annars hade det blivit "Toppklass" på samma grunder som tidigare lanseringar av processorer och grafikkort i toppskiktet. Vidare används utmärkelsen ibland även i betydligt lägre prisklasser, exempelvis när vi anser att någonting är det bästa pengar kan köpa i sin prisklass.

Sen har jag full förståelse för människors aversion mot dessa priser och att de anser det vara skäl nog att sänka betyget eller låta det utebli. Där har vi helt enkelt skilda åsikter. Jag tillhör själv inte målgruppen som skulle lägga 22 papp på ett grafikkort, men jag motsätter mig inte hur bra Geforce RTX 4090 är ur alla andra avseenden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jag har en kabel till nätagget det är så långt jag orkar engagera mig för tillfället: <Uppladdad bildlänk>

Är det där Corsairs kabel?
Försöker få tag i en sån jag också men fanns inte i lager i Corsairs EU shop

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan se vilka modeller som har FE-PCB?
Då inte FE kommer säljas i Sverige och man ska vattenblock på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

I några månader ja

Permalänk

Är det någon här som tänker köpa en 4090 för att lira i 1080p eller 1440p?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Är det där Corsairs kabel?
Försöker få tag i en sån jag också men fanns inte i lager i Corsairs EU shop

Det är det, den var slut i någon vecka men det går att klicka på "Notify me when in Stock" så får man ett meddelande när den går att köpa igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

De undrar jag också.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det är det, den var slut i någon vecka men det går att klicka på "Notify me when in Stock" så får man ett meddelande när den går att köpa igen.

https://www.moddiy.com/ de har kablar som de gör på beställning. Köpte en till 3090 ti kostade 420 kr Inc frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

I dagens läge är det en tusenlapp i månaden utan problem.
Jag minns fortfarande när den gamla sanningen att "10.000 räcker för en okej speldator som klarar allt beroende på inställningar"

10K är 12.5K idag. För de pengarna går det att hitta datorer som är "okej" (3060Ti kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

3440X1440 så nästan 1440p. Det är ju helt på gränsen. I dom flesta spelen blir det nära cpu flaska med en 12900k och DDR5 6200.
Men nu vet jag att jag har ett kort som håller en stund. Har dessutom en 4K oled i biografen som jag enkelt kan flytta pc'n till. Där får nog kortet köra sig tänker jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Yes har gjort det få se när den dyker upp igen, då blir det köp direkt

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i