Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag behöver inte läsa på, anställd vid SCB sedan snart 13 år. Vill du diskutera metodik,insamling samt bearbetning och sammanställning av statistik så kan vi göra det, men inte i den här tråden.

Absolut. Är väldigt lätt i en tråd att folk, en själv inkluderat, hänger upp sig på saker som leder en bort från vad som diskuterades från början.

Permalänk
Medlem

Jävla scalpers nu är 4090 redan slut över allt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Beställde ett 4090 tuf men efter att läst på lite mer så blir det nog dumt då jag spelar i 3440*1440 och har en äldre processor 9900k.

Är det inte en rätt bra kombo egentligen? Vid spel i 4k så hänger ”det mesta” på grafikkortet om man har en hyffsad CPU

Själv kör jag med 3090 o 11600k, kollar man grafer tjänar jag inget på en bättre cpu i 4k spelande

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nautilus011:

"Fri prissättning
I Sverige är det fri prissättning. Det är alltså upp till dig och köparen att göra upp om priset. Du bestämmer vilket pris du vill sälja en vara för och kunden avgör om hen vill köpa varan för det priset. Däremot finns det regler för hur du anger priset."

Källa: Konsumentverket
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-t...

Via lag ja men vi pratar allt, Nvidia kommer inte tillåta du sätter vilket pris du vill tex, sen att det är lagligt är en annan sak än att bli av med rätten sälja produkten för du kommer inte få köpa in dom.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

jag råkade beställa ett PNY 4090...wow trodde aldrig jag skulle lägga 22k på en GPU, jag svettas fortfarande inombords...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Grattis till dom som lyckades beställa sina kort. Och till er som känner att ni har ekonomi för det.
Detta är helt utanför min prisklass.
Men väldigt intressant att följa.
Börjar definitivt känna mig som ett fattigjon i jämnförelse med många andra 😁

Hoppas rdna 3 levererar något med bra prestanda i 8000kr klassen helst mindre då jag tyckte mitt rtx 2080 för 6300. Var dyrt när det köptes. Funderar på om det inte duger i några år till trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag råkade beställa ett PNY 4090...wow trodde aldrig jag skulle lägga 22k på en GPU, jag svettas fortfarande inombords...

hur har du råd ? du måste va stenrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

haha I wish...kanske får en slant för mitt 3080 Ti, och försöka göra en comeback i gaming o utnyttja OLED77C2 4K 60+ fps...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Ni som har köpt på Inet: vad står det i era orderbekräftelser? Jag köpte ett Asus TUF och fick orderbekräftelse på mejlen 15:06. När jag klickar in på orderstatus står det "I lager 2022-11-14" med en gul ruta framför. Några som har grön ruta och snabbare leverans? Hamnade jag i kö till nästa batch kanske? Frågade Inet men de kunde inte svara på det. Hoppas att det i så fall blir leverans senast det datumet och inte som när jag köpte ett 3080 och fick vänta ca 11 månader.

Så Inet kunde inte svara heller? Jag fick orderbekräftelse 15:02 och det står samma som för dig.

Vem tycker sinnet man ska fråga när de själva inte kan svara?

EDIT: Nu har jag fått grön bock och bokad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Ni som har köpt på Inet: vad står det i era orderbekräftelser? Jag köpte ett Asus TUF och fick orderbekräftelse på mejlen 15:06. När jag klickar in på orderstatus står det "I lager 2022-11-14" med en gul ruta framför. Några som har grön ruta och snabbare leverans? Hamnade jag i kö till nästa batch kanske? Frågade Inet men de kunde inte svara på det. Hoppas att det i så fall blir leverans senast det datumet och inte som när jag köpte ett 3080 och fick vänta ca 11 månader.

Skrivet av LeonHart:

Så Inet kunde inte svara heller? Jag fick orderbekräftelse 15:02 och det står samma som för dig.

Vem tycker sinnet man ska fråga när de själva inte kan svara?

EDIT: Nu har jag fått grön bock och bokad.

Samma för mig, var gul förut med lev.datum i november. Nu grön och "bokad".
Får väl se vad som händer under kvällen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag gav 23500 för en rostfri dieselbil med 11000 mil som varit helt problemfri. men grafikkort? Ska man skratta eller gråta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det finns något som heter kreditkortlån med ränta på 22% typ.... haha!! å andra sidan så kopte jag en 13 pro max för 15 lax och har avbetalt den på ett år (det var räntefritt på telia) Men köpa gpu för 22k är nog inget jag gör, iphonen använder jag 4-5h per dag o ska behålla i 6-7år så det var ju ändå bra spenderade pengar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Det finns något som heter kreditkortlån med ränta på 22% typ.... haha!! å andra sidan så kopte jag en 13 pro max för 15 lax och har avbetalt den på ett år (det var räntefritt på telia) Men köpa gpu för 22k är nog inget jag gör, iphonen använder jag 4-5h per dag o ska behålla i 6-7år så det var ju ändå bra spenderade pengar.

Det finns en annan variant också. Det är att man sparar innan man handlar så kan man betala kontant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Visst är det sinnessjuka priser om man tittar historiskt, samtidigt ska man komma ihåg att gaming har växt något enormt och är betydligt mer mainstream hobby idag än för 15 år sedan. Det finns massor med folk som tjänar sjuka pengar på att sitta framför en dator och streama sitt spelande, något sånt fanns knappt för 10-15 år sedan.

Jämfört med många andra hobbys är det inte heller så hiskeliga summor, ska du ha den bästa cykeln eller golfklubborna får du punga ut betydligt mer pengar än det här. Säg att du har kortet i 2 år, du får säkert 10k när du säljer kortet om 2 år, det innebär att kostar dig cirka 500kr mån. Det finns många som lägger 1000kr i månaden på betalkanaler för att kolla fotboll eller bränner ett par tusen på krogen i månaden. Allt handlar om prioriteringar. Sitter man och spelar 20-30h i veckan och aldrig går ut på krogen så är 500kr i månaden kaffepengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du pratade om 37000 i medellön. Vet inte riktigt om tabellerna du listar visar brutto eller netto lön men det finns inget restaurangbiträde som får ut 25 000 i netto. Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten.

Hur som helst, redigerade min förra post innan och sa att folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej. Vore trist annars.👍

Länge än så behöver vi inte ta diskussionen om löner.😉

Min flickvän får mellan 22-28k i netto. Så 25k medel. Jobbar som restaurangbiträde.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gillar att det finns idioter som tror dom kan kränga korten för 30k+ på tradera https://www.tradera.com/search?q=rtx%204090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min flickvän får mellan 22-28k i netto. Så 25k medel. Jobbar som restaurangbiträde.

Fortfarande irrelevant då det inte går att jämföra. En person kan betala 29% skatt medan den andre betalar 45%. Därav att man alltid jämför FÖRE skatt, d.v.s. bruttolön.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Samma för mig, var gul förut med lev.datum i november. Nu grön och "bokad".
Får väl se vad som händer under kvällen.

Min är fortfarande gul och står 11/14 betyder det att jag ej får min nu på fredag då? måste pluppen vara grön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Vet inte om någon redan postat. Tog längre tid än jag trodde.

https://www.tradera.com/item/341372/563780925/asus-geforce-rt...

Han får nog sänka priset så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Min är fortfarande gul och står 11/14 betyder det att jag ej for min nu på fredag då? måste pluppen vara grön?

Bra fråga... Vi får se om min ändras till skickad, eller om den bara har blivit bekräftad mot inkommande kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa 2 och fick ett dyrt zotac på lotteri av komplett som jag helt enkelt inte kommer beställa, men bara inno3d OC på proshop var till "msrp" och verkar dessutom ha en kompetent kylare enl https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas... - skickat idag/fått tracking (avbokade det andra).

Permalänk
Medlem

En har ju även redan köpt ett strix på tradera
Så vi kommer nog se flera kort på tradera tyvärr!:/

https://www.tradera.com/item/341372/563797174/asus-geforce-rt...

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Fortfarande irrelevant då det inte går att jämföra. En person kan betala 29% skatt medan den andre betalar 45%. Därav att man alltid jämför FÖRE skatt, d.v.s. bruttolön.

Det var ju han jag citerade som skrev netto

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det var ju han jag citerade som skrev netto

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som köpt/köper ett kort för ~25k: var går gränsen, 50k?

MVH

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

En har ju även redan köpt ett strix på tradera
Så vi kommer nog se flera kort på tradera tyvärr!:/

https://www.tradera.com/item/341372/563797174/asus-geforce-rt...

Verkar vara en säljare som verkligen hittat en marknad 😅 Sålt ett par PS5or med ser det ut som…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför köper du saker du inte har användning av?

Du är en del av problemet som jag ser det.

jag köpte det dels för att jag ville och kunde köpa.
om det får dig att må bättre så kommer jag inte försöka sälja det med vinst.
kanske får grabben det, kanske jag behåller det , vet inte
problem?

Permalänk

Hur har man råd att köpa GPU´s för 25 lax, bara för GPU? Lånar ni pengar för att köpa eller? Svenska folket blir ju fattigare i dessa tider. Norge? där förstår jag saken. Bor själv 50 - 50 % av tiden i båda länder. Pappa kan jeg få GPU? Ja, akkurat gutten min her får du GPU. Allt detta är ju rena rama vansinnet! Jag som jublade i pandemin över GTX 1650 till min burk. LoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vif_bohemen:

Hur har man råd att köpa GPU´s för 25 lax, bara för GPU? Lånar ni pengar för att köpa eller? Svenska folket blir ju fattigare i dessa tider. Norge? där förstår jag saken. Bor själv 50 - 50 % av tiden i båda länder. Pappa kan jeg få GPU? Ja, akkurat gutten min her får du GPU. Allt detta är ju rena rama vansinnet! Jag som jublade i pandemin över GTX 1650 till min burk. LoL.

Tycker varken jag eller frugan har märkvärdiga jobb eller löner. Men vi får in Ca 50k per månad tillsammans. Gemensamma utgifter på 15-17k.
Så det är inte direkt svårt att spara ihop pengar. Spenderar jag inget har jag sparat ihop till ett 4090 på 2 månader...

Visa signatur