Nvidia kartong-kompenserar tillverkare för skrotade Geforce RTX 4080 

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kartong-kompenserar tillverkare för skrotade Geforce RTX 4080 

Enligt uppgifter till Gamers Nexus står Nvidia för nya förpackningar. Huruvida de täcker några andra kostnader efter namnfloppen är inte lika självklart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Döps 16 GB version om till bara RTX 4080 eller behåller den 16 GB i namnet?

Permalänk
Medlem

4080-10 RTX för 4070
4080-20 RTX för 4060

Så kan Nvidia få kalla alla för 4080 om de vill

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

När får vi se 4080 12gb aka x700-serien runt 4000kr igen? Jag vill inte slänga iväg 30tusen på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mycker mer klimatvänligt att köpa tippex till alla och bara skriva "4070" över...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När får vi se 4080 12gb aka x700-serien runt 4000kr igen? Jag vill inte slänga iväg 30tusen på ett grafikkort.

Aldrig såklart?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Mycker mer klimatvänligt att köpa tippex till alla och bara skriva "4070" över...

ja absolut.
Detta kort lär ju ha 0 skillnad i prestanda skillnad bara för att dom byter namn på dom. Tror knappast det blir någon ändring av MSRP heller.
Finns ju slutanvändare som tidigare "roat sig" med att flasha om sin hårdvara för att byta namn.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg något år sen där folk hade märkt att man bara klistrat på kartongen med ny klisterlapp när det kom nån ny modell, hade väl varit klimatvänligare. Dessa kort lär väl dyka upp som 4070 Ti eller Super.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Varför är det fail / epicfail att nVIDIA kompenserar tillverkare
eller missar jag något?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"RTX 4080 starts from 899 USD" sades det. Nu är 4080 12 GB borta och *vips* så finns bara 4080 16GB kvar för 1199 USD. Säkerligen precis vad nvidia ville.

RTX 3080 - 699 dollar
RTX 4080 - 1199 dollar.

Fin utveckling där...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/IpkGYTypOyc?t=115

Moore's Law Is Dead havdar att 4080 16GB skulle egentligen varit 4070, vilket far mig att undra vad 4080 12GB skulle varit

Permalänk
Medlem

En uppenbar kostnad för partnertillverkarna blir förlängd lagerhållning tills det är klart vad som ska hända med de redan tillverkade korten.

Permalänk
Medlem

Känns lite som 1080Ti fördröjningen. Nvidia väljer att undanhålla det bästa i väntan på AMDs lansering för att slå på fingrarna direkt efter och ha senaste nyaste.

Med 1080Ti väntade Nvidia förgäves på vad var det, Vega?

Ser dåligt ut och är så genomsynligt när fulla kretsen släpps som 4090 redan dock.

Permalänk
Medlem

Det är nu både AMD och Intel skulle haft en gpu som var lik eller bättre än denna till låt säga $599.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Nvidia har samlat sina chefer för att fråga hur det är rimligt att kategorisera och branda chippen givet deras prestanda. De stötte på chip som möjligen kunde "branda uppåt" på ett nytt sätt, och har garanterat haft någon snubbe som funderat på vad det finns för värden i detta nya grepp, och räknat på det. De måste ha tyckt att denna chansning var värd att testa, även i händelse av att det inte skulle falla i god jord. Jag tror inte att det bara var ett "ojsan"-moment, utan med så stora implikationer som det har, har de naturligtvis räknat på det.

Och jag menar, när ditt eller mitt nya favoritspel kommer, så kommer detta "4070" nu stå i hyllan. Du kanske är en av de 2% av människor världen över som då tänker på att det kunde ha hetat "4080 12gb". Men när du ska välja gfx kommer det inte spela någon roll, folk kommer kolla pris:performance, och även dessa kommer bli sålda.

Webhallen släppte nyss några RTX 2060 som fyndvaror för ~2700kr st (med min användarlevel). De tog slut direkt. Detta är det rekommenderade priset de hade när de släpptes, och de säljs direkt, fast de är två generationer gamla och fyndvaror, alltså använda av en annan person. Jag tror att alla här underskattar vilket köptryck det är på Nvidias kort. Det här är inte en "epic fail", det är entusiaster som blev sura, och nvidia valde att lyssna, då de vet att de behöver tänka på förtroendekapital igen sedan deras 3060s ett tag såldes för 7k, och deras 3080 för 16-17k och nvidia täljde guld i ett par år. De låter ombranda en del kort, och så är deras vinst per kort "bara" x% istället för y% - jag tror inte denna skillnad blir speciellt stor. Ta inte detta som en "win" mot Nvidia, som att nu har den lilla människan äntligen segrat. Ett rimligare mål är att deras mid-kort kan hålla sig runt 5k. Det skulle ha varit hutlöst för några år sedan, men idag får man vara glad. Nvidia kommer fortsätta sätta ribban högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En uppenbar kostnad för partnertillverkarna blir förlängd lagerhållning tills det är klart vad som ska hända med de redan tillverkade korten.

Tråkiga är att vi konsumenter säkert kommer betala för allt detta i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Tråkiga är att vi konsumenter säkert kommer betala för allt detta i slutändan

~60% marginalen måste bibehållas till varje pris.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

ja absolut.
Detta kort lär ju ha 0 skillnad i prestanda skillnad bara för att dom byter namn på dom. Tror knappast det blir någon ändring av MSRP heller.
Finns ju slutanvändare som tidigare "roat sig" med att flasha om sin hårdvara för att byta namn.

Framför allt säljare på "Wish".
Undrar om dessa "omflashade 4080" kommer att kripplas med nytt Bios? Stänger cuda-kärnor etc? Skulle inte förvåna mig. Nvidia har gjort så förr. Alltså med vilje göra en produkt slöare.

Edit: Nvidia kan få idéförslag från Wish gällande kartongerna också! Kolla i videon vilka fina kartonger Wish har!

Kartonger
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

https://youtu.be/IpkGYTypOyc?t=115

Moore's Law Is Dead havdar att 4080 16GB skulle egentligen varit 4070, vilket far mig att undra vad 4080 12GB skulle varit

4060 såklart. Kollar man skillnaden mellan korten så är 4080 12GB i linje med vad vi hade förväntat oss av ett 4060.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan ni förstå att ett företag som Nvidia, som förmodligen tillverkar världens mest avancerade GPU:er, har svårt med att få till en enkel, bra namnstandard på sina produkter. Dessutom något som dom tidigare inte haft några större problem med.

Med det sagt så är det förmodligen som någon/några har hintat om i tråden, d.v.s. att dom tänkte vi kör en fuling. Det blir väl ingen särskilt förvånad över heller om det skulle vara så.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

4060 såklart. Kollar man skillnaden mellan korten så är 4080 12GB i linje med vad vi hade förväntat oss av ett 4060.

Så ni tror på riktigt att en full 104 die skulle hamna på ett 60 kort? Självklart var 12GB versionen tänkt som ett 70 kort, både chipet och prestandan ligger i linje med hur de brukar se ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

All denna 4000 hysteri som ingen har råd med, nä det är fortfarande inget fel på 1080ti...får se om saker blir bättre år 2027.... annars blir det endast retrospel efter det🙈😎

För övrigt dagens överprissatta gpuer lika upphetsande som avslagen cola på morgonen....orkar knappt läsa om eländet längre...

Permalänk
Medlem

Det har skrivits i grafikkortstrådarna och dragits likheter mellan köpa nya dyra grafikkort och nya bilar så nu slog det mig att om grafikkortslivscykeln kommer börja efterlikna bilarnas så blir det intressant.
Då kommer en mindre skara köpa nytt, merparten kommer kolla efter begagnade grafikkort vilket i sin tur betyder att korten kommer "hålla" längre eftersom andrahandsvärdet blir högre så säljs korten vidare istället för att hamna på hyllan som de lätt gör annars.
Grafikkortsparken (referens till bilparken) kommer då bli äldre och äldre.

Jag ser det hos mig själv då jag inte har köpt ett begagnat kort sen mitt Voodoo 2 som för övrigt va sönder grrrr. Men nu sitter jag och funderar på ett beg RTX 3000 kort om det inte skulle dyka upp någon super deal på utgående bilar ehhmm grafikkort .

Skulle varit intressant med en pole för att se hur många som ändrat sitt köp beteende och börjat sikta in sig mer på begagnat istället för nytt.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

När får vi se 4080 12gb aka x700-serien runt 4000kr igen? Jag vill inte slänga iväg 30tusen på ett grafikkort.

Ja då får du köpa ett 4060 inte 4070

Toughlife

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ortovox:

Det har skrivits i trådarna och dragits likheter mellan köpa nya dyra grafikkort och nya bilar så nu slog det mig att om grafikkortslivscykeln kommer börja efterlikna bilarnas så blir det intressant.
Då kommer en mindre skara köpa nytt, merparten kommer kolla efter begagnade grafikkort vilket i sin tur betyder att korten kommer "hålla" längre eftersom andrahandsvärdet blir högre så säljs korten vidare istället för att hamna på hyllan som de lätt gör annars.
Grafikkortsparken (referens till bilparken) kommer då bli äldre och äldre.

Jag ser det hos mig själv då jag inte har köpt ett begagnat kort sen mitt Voodoo 2 som för övrigt va sönder grrrr. Men nu sitter jag och funderar på ett beg RTX 3000 kort om det inte skulle dyka upp någon super deal på utgående bilar ehhmm grafikkort .

Skulle varit intressant med en pole för att se hur många som ändrat sitt köp beteende och börjat sikta in sig mer på begagnat istället för nytt.

Krymplingar kostar mer och mer, vi får mindre förbättringar. Kommer snarare vara mer optimeringar och tekniker som ger oss förbättringar än nya kort snart 👌

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Varför är det fail / epicfail att nVIDIA kompenserar tillverkare
eller missar jag något?

Hela debaklet är ett stort fail, och att kompensera tillverkarna för enbart kartongen (och inte allt övrigt som måste göras pga detta) är ett ytterligare fail.

Självklart ska ju Nvidia stå för ALLA omkostnader som partnertillverkarna åker på i det här fallet, annat är enbart patetiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kommer ihåg något år sen där folk hade märkt att man bara klistrat på kartongen med ny klisterlapp när det kom nån ny modell, hade väl varit klimatvänligare. Dessa kort lär väl dyka upp som 4070 Ti eller Super.

Visst miljövänligare ja, men föreställ dig hur sågade nvidia skulle bli om de klistrade på 4070 och sålde...folk skulle sjunga visor om det i decennier framöver....( med all rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

4060 såklart. Kollar man skillnaden mellan korten så är 4080 12GB i linje med vad vi hade förväntat oss av ett 4060.

X60 kort som är i samma liga som föregående toppmodell, vem förväntade sig det? X70 brukar motsvara föregående toppmodell så det rimmar väl med att 4080 12GB är 4070.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Nvidia har samlat sina chefer för att fråga hur det är rimligt att kategorisera och branda chippen givet deras prestanda. De stötte på chip som möjligen kunde "branda uppåt" på ett nytt sätt, och har garanterat haft någon snubbe som funderat på vad det finns för värden i detta nya grepp, och räknat på det. De måste ha tyckt att denna chansning var värd att testa, även i händelse av att det inte skulle falla i god jord. Jag tror inte att det bara var ett "ojsan"-moment, utan med så stora implikationer som det har, har de naturligtvis räknat på det.

Och jag menar, när ditt eller mitt nya favoritspel kommer, så kommer detta "4070" nu stå i hyllan. Du kanske är en av de 2% av människor världen över som då tänker på att det kunde ha hetat "4080 12gb". Men när du ska välja gfx kommer det inte spela någon roll, folk kommer kolla pris:performance, och även dessa kommer bli sålda.

Webhallen släppte nyss några RTX 2060 som fyndvaror för ~2700kr st (med min användarlevel). De tog slut direkt. Detta är det rekommenderade priset de hade när de släpptes, och de säljs direkt, fast de är två generationer gamla och fyndvaror, alltså använda av en annan person. Jag tror att alla här underskattar vilket köptryck det är på Nvidias kort. Det här är inte en "epic fail", det är entusiaster som blev sura, och nvidia valde att lyssna, då de vet att de behöver tänka på förtroendekapital igen sedan deras 3060s ett tag såldes för 7k, och deras 3080 för 16-17k och nvidia täljde guld i ett par år. De låter ombranda en del kort, och så är deras vinst per kort "bara" x% istället för y% - jag tror inte denna skillnad blir speciellt stor. Ta inte detta som en "win" mot Nvidia, som att nu har den lilla människan äntligen segrat. Ett rimligare mål är att deras mid-kort kan hålla sig runt 5k. Det skulle ha varit hutlöst för några år sedan, men idag får man vara glad. Nvidia kommer fortsätta sätta ribban högt.

RTX 2060 hade inte rekommenderat pris på 2700kr st när det var nytt. Den kostade närmare 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RTX 2060 hade inte rekommenderat pris på 2700kr st när det var nytt. Den kostade närmare 5000kr.

MSRP 3990:- och vad jag vill minnas var det inte svårt att få tag på ett för det priset heller. Deras FE fanns ju att köpa då.

Kollade 2060 Asus Dual på Prisjakt, 3290:- med vissa dips till 2990:- och senast 2690:-.

Vilket enligt mig är det dugligt kort i 1080p, bara kolla senaste recensionen. Man glömmer lätt att många klarar sig på 1080p@60FPS.