fattas 60 GB , borde bara vara 15-20~

Permalänk
Medlem

fattas 60 GB , borde bara vara 15-20~

Har precis fått hem mina nya delar, satt ihop, och i BIOS så visar den att den hittar min 200GB WD. men sen när det är dags att installera win2k så visar den en kapacitet på !bara! 131 GB, vilket senare efter installation av win, visar kapacitet på 127GB i win.

något säger mig att det inte ska vara så..

ska väl ligga runt 180-190GB.

vad orsakar detta?

kan det vara RAID? för jag har inte stängt av RAID,, vet inte om man gör det via jumper eller i BIOS. för varje gång jag bootar, efter POST så står det ju att jag ska trycka <ctrl + s> eller<F4> för att komma in i RAID utility, jag antar att det försvinner när jag stänger av RAID..

men är det RAID som är felet eller nåt annat?

jag vill gärna ha igång dataren ordentligt..

mitt mobo är ett Abit NF7-S..

Visa signatur

what's tatoes, precious?

Permalänk
Medlem

Förmodligen behöver du en ny bios, det går en gräns vis 127GB och man måste ha en ny bios som kan addressera 44 bitar (eller nåt sånt) för att det ska funka med större diskar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

installera service pack så ska det funka

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

jag har nu flashat BIOS och installerat sp, dags för formatering?

har även varit inne en sväng i Lifeguard grejen och där står det att hårddiskens kapacitet är 186.nåt GB men att C: bara använder 127 GB..

borde det fixa sig med en formatering nu då?

Visa signatur

what's tatoes, precious?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Re: fattas 60 GB , borde bara vara 15-20~

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laqer
ska väl ligga runt 180-190GB. [/B]

Min ligger på 186.31GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Enabla 48-bits LBA
http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

jadu, jag har nu gjort vad du sa men inget är annorlunda...

tror ni att min hdd funkar som den ska om jag kör in XP istället? eller var ligger problemet, jag vill verkligen köra win2k..

fler tips!

Visa signatur

what's tatoes, precious?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laqer
jadu, jag har nu gjort vad du sa men inget är annorlunda...

tror ni att min hdd funkar som den ska om jag kör in XP istället? eller var ligger problemet, jag vill verkligen köra win2k..

fler tips!

Kan du nu andra storlek pa partitionen sa den blir 186 GB eller vad det var?

Permalänk

Har du yglat disken rätt? Vissa diskar kan man ju bygla så att dom blir mindre.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Om du har formaterat å partitionerat hårddisken före du enablat 48bit lba så är de resterande GB:en (de som du inte såg först) opartitionerade. Så du måste partitionera dom.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

tror som kotan att resterande del är oallokerat, alltså inte med i någon partition. högerklicka på Den här datorn, välj hantera sen diskhantering, där borde det visa att din hårddisk har plats över, skapa en ny partition med resterande utrymme. tror det är nåt med att Windows inte klarar större partitioner än ~130gb

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
tror det är nåt med att Windows inte klarar större partitioner än ~130gb

?? Jag formaterade ett RAID5 array idag på en 2000-server med SP1, Partitionen är på ca 2.4TB.
Inga problem där..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

där blev mina fina förklaringar odugliga:)

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Om du har formaterat å partitionerat hårddisken före du enablat 48bit lba så är de resterande GB:en (de som du inte såg först) opartitionerade. Så du måste partitionera dom.

Eller så kan man vara smidig och dra ut partitionen med Partition Magic.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste ha en Windows 2000 med minst SP3 för att det ska fungera, fungerar alltså inte att först installera och lägga in SP i efterhand. Annars kan du ju som sagt köra två mindre partitioner borde då fungera. Annars kan nog också Partition Magic lösa det, går att ändra storlek på parition utan att du behöver formatera om datorn.