Snabbkoll: Ska du se AMD avtäcka nya grafikkort live?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

AMD: Om vi når över Nvidias 4090 så lägger vi oss över i pris, om vi hamnar under prestanda, så lägger vi oss lite lägre i pris.

Så mellan 16000-20000kr garanterat för deras toppkort.

Dessa nya priser är totalt galna. Känns som att köpa ett beg nu är mer värt än någonsin.

Samma ockerpriser på Blocket..

Permalänk
Medlem

Slösar inte min tid på sådant. En 2 timmar presentation brukar som regel maximalt innehålla 2 minuter av information. Resten är PR riktat att skapa hype oavsett hur dålig lanseringen är

Permalänk
Medlem

Nej. Kommer däremot att läsa om dem i efterhand på sweclockers.com

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Alphahanne:

Bara nyfiken men på vilket sätt är de oanvändbara?

Jag använder mitt grafikkort primärt till att rendera med Iray, vilket är Nvidia och fungerar således inte med AMD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag använder mitt grafikkort primärt till att rendera med Iray, vilket är Nvidia och fungerar således inte med AMD.

Okej. Tack för svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

RT kommer vara framtiden, men vi är fortfarande i dess begynnelse. När det väl är norm så kommer det att spara en hel del utvecklingstid när man slipper designa ljuskällor och skugger hit och dit.

RT var framtiden redan när jag fuskade lite med renovering för 30 år sedan.
Efter drygt 2 år på marknaden sitter 3080, 3080Ti och 3090 i sammanlagt 3% av Steams PC-burkar.
Mobile har mer än 50% av spelmarknaden, konsoler och PC delar relativt jämnt på den resterande andelen, så 3% av PC marknaden är långt under en procent. Även om man är generös och räknar med 3070 ändrar sig inte bilden nämnvärt, och det är ju dessutom inte sagt att de ägarna skulle välja att köra med RT med tanke på prestandakostnaden. Men framtiden då? Tja, IMEC räknar med en faktor tre i densitetsökning på integrerade kretsar fram till 2038, och de tenderar att vara optimister. Det är väldigt, väldigt svårt att se att det skulle finnas möjlighet till generellt genomslag för RT, (och jag kan i ärlighetens namn inte se varför det skulle vara något att stå efter), inom överskådlig framtid. Dvs, precis som förr.

Hårdvarutillverkare och media ger mycket utrymme åt RT, för att de behöver sälja nånting! Och tekniksajter har något att skriva artiklar om och hypa. De har lyckats skapa ett visst intresse hos teknikentusiaster, men till syvende och sist är jag numera mest intresserad av PC-grafik för att spela spel, inte för att växla mellan ljussättningsalgoritmer på jakt efter förnimbara skillnader, så jag bryr mig helt enkelt inte.

Vi får se vad framtiden bär i sitt sköte, men jag tänker inte överbetala idag för någon hypotetisk framtid. Intelligenta uppskalningsmetoder däremot är synnerligen vettigt, fast ironiskt nog inte primärt för diskreta GPUer utan för APUer och mobila kretsar (Apple har numera API-stöd i Metal), dvs där det verkligen lönar sig att spara rendreringsresurser. Om jag funderade på att köpa till exempel en Phoenix Point från AMD, skulle jag vara mycket intresserad av utvecklingen på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samma ockerpriser på Blocket..

Beror helt på vad du letar efter.. Men tradera just nu kan du få 3080 för runt 5.5-7k. (betydligt mer värt imo än 4090 exempelvis).
Jag kommer personligen köpa ett 3080 på tradera beg då de känns betydligt mer värt än köpa helt nya saker för 10k extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Slösar inte min tid på sådant. En 2 timmar presentation brukar som regel maximalt innehålla 2 minuter av information. Resten är PR riktat att skapa hype oavsett hur dålig lanseringen är

Jag tror aldrig AMD haft en presentation som är längre än 50-60 min.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror aldrig AMD haft en presentation som är längre än 50-60 min.

Så 50-60 sekunder faktuell info. Varför slösa tid på hoppet att kanske få veta något? Det har vi stackars nyhetsskribenter till

Permalänk

Hoppas riktigt mycket de har kvar USB-C-uttaget! Kopplade in mitt tangentbord i mitt 6800 hehe

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blir och kolla @Sweklockers artiklar om det sen. Men hoppas väl på lite vettigare priser än Nvidia.

Permalänk
Medlem

Japp, ska glo på det om jag kommer ihåg det. Hårdvaruunderhållning är bra underhållning (ok ... oftast, åtminstone).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

På torsdag den 3 november klockan 21:00 svensk tid dras skynket av RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien. Ska du titta?

Läs hela artikeln här

Inte live. Väntar till GN, HU och LTT lägger ut något. Speciellt GN för jag gillar Steves ibland lite elaka kommentarer. Speciellt när han kommenterade intels avtäckning av gen 11 när intel snackade mer om AMD än sina egna, nya produkter. -Back to you, Steve!

Permalänk

Har sparat en njure för det här. Kan eventuellt slänga med en pungkula om priserna drar iväg för mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat om jag inte var på konsert vid tillfället. Nu får jag nöja mig med att kolla i efterhand

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

kommer att vänta på en sammanfattning här på swec istället, men nyfiken.
Vad som måste ske för att få mitt intresse på ett radeon kort är att prestandan måste upp rejält samt priset måste ner. Att det ska vara änns värt att köpa ett kort med mindre teknologi än nvidia's så får det inte kortet kosta mer (amd's top kort) än 14-16k MAX.

Annars kan jag lika gärna köpa ett från gröna teamet.

Ang RT, så handlar det inte bara om man andvänder det eller inte.. det handlar även om vad man faktiskt får. Varför köpa något som är nästan lika dyrt och man får mindre av allt när man kan få rejält mer av allting för i prinsip samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Ang RT, så handlar det inte bara om man andvänder det eller inte.. det handlar även om vad man faktiskt får. Varför köpa något som är nästan lika dyrt och man får mindre av allt när man kan få rejält mer av allting för i prinsip samma peng.

Håller inte med, visast är att köpa efter behov. "Samma prestanda i spelen jag spelar och samma pris men Nvidias kort har CUDA" är inte helt relevant om jag vet att jag har noll behov av CUDA. Samma med RT eller vilkensomhelst annan teknik.

Lite billigare och samma prestanda i de spel jag spelar låter bättre för mig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Inför ikväll tippar jag 1-1.2x i raster vs 4090 i 4k och 1200 dollar eller lägre som msrp. Kortet borde vara mycket billigare att tillverka givet att det bara är 300mm av kretsen som görs med svindyra 5nm vs 600mm hos 4090. Jag kan inte teoretiskt förstå hur det skulle kunna vara sämre än 4090 i raster givet att i ren beräkningskraft är 7900xtx 2.75x 6950xt (66 vs 24 TF) enligt rykten. Så även om det skalar extremt dåligt borde det iallafall kunna prestera i linje med ett 4090 som var 2.075x 3090 ti i TF (jag har också sett en massa situationer i raster där mitt 4090 faktiskt presterar 2x eller över mitt gamla 3080 ti). RDNA2 skalade rätt bra med TF om man kollar på techpowerups siffror. Ska det komma under 4090 måste de nya berökningskärnorna vara otroligt mycket sämre än RDNA2 eller antalet CUs vara betydligt färre än de 12800 ish som det ryktas om, eller någon annan konstig bottleneck någonstans som AMDs designers missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Håller inte med, visast är att köpa efter behov. "Samma prestanda i spelen jag spelar och samma pris men Nvidias kort har CUDA" är inte helt relevant om jag vet att jag har noll behov av CUDA. Samma med RT eller vilkensomhelst annan teknik.

Lite billigare och samma prestanda i de spel jag spelar låter bättre för mig.

Fast även andrahandsmarknaden påverkas då många andra uppenbarligen efterfrågar Nvidias extra funktioner. Lite billigare inköp räcker då inte.

Permalänk
Medlem

Huvudpersonen är iaf redan avtäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Fast även andrahandsmarknaden påverkas då många andra uppenbarligen efterfrågar Nvidias extra funktioner. Lite billigare inköp räcker då inte.

"Räcker då inte" för dig

Med det resonemanget skulle Nvidia gärna få ha ett monopol, dvs köp det som majoriteten vill ha, det blir lättare att sälja igen.
Det är inte särskilt gynnande för en marknad utan monopol.

Båda tillverkarnas kort säljer på Tradera, jag prioriterar definitivt pris, prestanda för vad jag ska använda det till samt kompatibilitet då Linux framför att andrahandsvärdet ev blir lite högre.

Att välja en tillverkare för att dess vara har irrelevanta funktioner och kanske behåller andrahandsvärdet lite bättre låter helt knasigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Inför ikväll tippar jag 1-1.2x i raster vs 4090 i 4k och 1200 dollar eller lägre som msrp. Kortet borde vara mycket billigare att tillverka givet att det bara är 300mm av kretsen som görs med svindyra 5nm vs 600mm hos 4090.

Det är mer eller mindre en omöjlighet att RDNA3 kommer ha dubbelt så hög prestanda/transistor än ada lovelace, RDNA2 och Ampere har i princip samma. För 300mm2 räcker inte för att komma upp 4090 prestanda även om man kan lägga vissa delar på 6nm moduler. Om rykten stämmer att även själva GPU kommer vara chiplets, så är det alltså antagligen två stycken 300mm2 kretsar man satt ihop, och bägge dom kommer vara på samma nod.

Skrivet av ipac:

Vad tror vi, 2st GCD (Graphics Chiplet Die) och 6st SRAM moduler? Ser rätt stort ut så kan nog stämma att det är 2st 300mm2 kretsar som sats ihop.

Permalänk
Medlem

Live om 8 timmar

: (Kl. 21.00)

https://www.youtube.com/watch?v=hhwd6UgGVk4

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad tror vi, 2st GCD (Graphics Chiplet Die) och 6st SRAM moduler? Ser rätt stort ut så kan nog stämma att det är 2st 300mm2 kretsar som sats ihop.

1 st GCD, 300+ mm2 säger Videocardz "ryktes-spec".

Hur man får in 12288 kärnor på den rätt lilla ytan förtäljer inte historien... Så ja, din gissning känns mer rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1 st GCD, 300+ mm2 säger Videocardz "ryktes-spec".

Hur man får in 12288 kärnor på den rätt lilla ytan förtäljer inte historien... Så ja, din gissning känns mer rimlig.

Hmm nu när jag kollar på videocardz och räknar lite så får jag inte heller ihop det, men som du säger 12288 känns mycket för 300mm2, och skalan mot SRAM modulerna känns konstig om det skulle vara 600mm2 som syns på bilden. Kanske är en GCD ändå eller om Navi32 är på runt 200, och det är två sånna kretsar man satt ihop i Navi31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hmm nu när jag kollar på videocardz och räknar lite så får jag inte heller ihop det, men som du säger 12288 känns mycket för 300mm2, och skalan mot SRAM modulerna känns konstig om det skulle vara 600mm2 som syns på bilden. Kanske är en GCD ändå eller om Navi32 är på runt 200, och det är två sånna kretsar man satt ihop i Navi31.

Tror inte de har satt ihop dem (utan nått vettigt argument, dock ). Men hade de sagt 400-450 mm2 för Navi31 GCDn hade det varit lättare att köpa (eller att 12288 är helt fel).

Navi32 GCDn anger de ju förövrigt till 7680 kärnor på 200+ mm2. Svårköpt med.

Navi21 är 5120 kärnor på 520 mm2. Här måste vi förstås räkna bort massa yta för SRAM/Cache och minneskontrollers* för 256 bit bussen men ändå: SÅ mkt tätare är inte N5 vs N7.

Jaaa..time will tell, förstås, men nått ska man göra fram tills dess oxå.

*) Antar att en MCD är 16 MB SRAM och en 64 bits minneskontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror inte de har satt ihop dem (utan nått vettigt argument, dock ). Men hade de sagt 400-450 mm2 för Navi31 GCDn hade det varit lättare att köpa (eller att 12288 är helt fel).

Navi32 GCDn anger de ju förövrigt till 7680 kärnor på 200+ mm2. Svårköpt med.

Navi21 är 5120 kärnor på 520 mm2. Här måste vi förstås räkna bort massa yta för SRAM/Cache och minneskontrollers* för 256 bit bussen men ändå: SÅ mkt tätare är inte N5 vs N7.

Jaaa..time will tell, förstås, men nått ska man göra fram tills dess oxå.

*) Antar att en MCD är 16 MB SRAM och en 64 bits minneskontroller

Så fel jag hade, det blev en 300mm2 GCD, men det blev 6144SP verkar det som så verkar det inte bli någon 4090-dödare iaf.

Stod det 160% density increase under avtäckningen? Då har dom nog relativt sett lyckats packa ganska mycket tightare på 5nm, för generellt så brukar GPUer ha rätt dålig densitet,t ex har Apple A13 85MTr/mm² och Navi 21 52MTr/mm² på TSMC N7P. Så det kan förklara siffrorna när det kändes som att det var mycket för att gå från 7-5nm. För jag tror TSMC officiella siffra är 80% högre densitet från N7P till N5P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så fel jag hade, det blev en 300mm2 GCD, men det blev 6144SP verkar det som så verkar det inte bli någon 4090-dödare iaf.

Stod det 160% density increase under avtäckningen? Då har dom nog relativt sett lyckats packa ganska mycket tightare på 5nm, för generellt så brukar GPUer ha rätt dålig densitet,t ex har Apple A13 85MTr/mm² och Navi 21 52MTr/mm² på TSMC N7P. Så det kan förklara siffrorna när det kändes som att det var mycket för att gå från 7-5nm. För jag tror TSMC officiella siffra är 80% högre densitet från N7P till N5P.

Exakt, det var kärnantalet som var helt fel. Då hade man iaf rätt i att vara skeptisk mit ryktes-specen. Den var helt enkelt helt fel.